شنبه , 6 آذر 1400 - 5:28 قبل از ظهر
مزایای گوجه فرنگی

مزایای گوجه فرنگی برای سلامتی و اینکه چه میزان در هفته باید گوجه بخوریم

قبلاً اعتقاد بر این بود که گوجه فرنگی ، یکی از اعضای خانواده میوه های نا سالم است و استفاده زیاد از آن ممکن است سبب مسمومیت گردد ، اما امروز به طور گسترده ای پذیرفته شده است که آنها در واقع بسیار سالم هستند.

در مناطق بومی آمریکای جنوب غرب اغلب به غذاهای قرمز روشن به دیده سبزیجات نگاه می کنند و چون گوجه را در کنار غذاهای خوشمزه دیگر می خورند بیشتر باور دارند که گوجه یک سبزی است . اما این واقعیت ندارد و گوجه یک میوه است

 گوجه فرنگی همانطور که میدانید شناخته شده است و در سراسر جهان گوجه فرنگی کشت و خورده می شود و در تمام سال از بازارهای سوپر مارکت ها و کشاورزان برای خرید در دسترس است.

آنها به اشکال مختلفی وجود دارند – از گوجه فرنگی گیلاس گرفته تا آلو و گوشت گاو – و به روش های مختلفی از جمله خام یا پخته شده قابل خوردن هستند و اغلب به سالادها ، غذاهای ماکارونی ، پیتزا ها و نوشیدنی ها اضافه می شوند.

اما آیا آنها واقعاً برای شما مطلوب هستند و باید به اندازه شما آنها را بخورید؟ در اینجا همه چیز شما باید بدانید

گوجه فرنگی شامل چه ویتامین ها و مواد معدنی است؟

طبق گفته Healthline ، گوجه فرنگی منبع اصلی لیکوپن ، یک آنتی اکسیدان است که به میوه آن رنگی زنده می دهد. و همچنین لیکوپن ، آنها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مختلف دیگری از جمله بتاکاروتن ، ناریژنین و اسید کلروژنیک هستند.

بتا-کاتوتن رنگدانه ای به رنگ نارنجی قرمز است که به گیاهان رنگ می بخشد و به ویتامین A تبدیل می شود که برای پوست سالم و سیستم ایمنی بدن ما در مقادیر کم خوب است. در سطوح بالاتر می تواند سمی شود. گوجه فرنگی همچنین با ویتامین هایی مانند ویتامین C ، پتاسیم ، فولات و ویتامین K پر شده است.

مقدار ویتامین های موجود در یک گوجه فرنگی می تواند تا حد زیادی بین گیاهان متفاوت باشد ، اما متوسط گوجه فرنگی به اندازه متوسط باید حدود 28 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C شما را بیاموزد.

چه مزایای سلامتی دارد ؟

از آنجا که سرشار از مواد مغذی هستند ، گوجه فرنگی طیف وسیعی از مزایا را برای کسانی که آنها را می خورند ارائه می دهد.

اخبار پزشکی امروز ، توضیح می دهد که مزایا بین نوع و اندازه گوجه فرنگی متفاوت است ، به دلیل مقدار مواد معدنی و ویتامین ها در آنها – به عنوان مثال گوجه فرنگی گیلاس از بتاکاروتن بالاتر از گوجه فرنگی معمولی است. با این حال ، بسیاری از مزایای سلامتی وجود دارد.

از آنجا که آنها منبع خوبی از ویتامین C هستند ، گوجه فرنگی می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد کمک کند – که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است. آنها می افزایند که مقادیر بالای بتاکاروتن نیز تصور می شود به جلوگیری از پیشرفت تومور در سرطان پروستات کمک می کند. همچنین گفته می شود که لیکوپن به جلوگیری از سرطان سجده کمک می کند.

ویتامین های موجود در گوجه فرنگی علاوه بر کمک به جلوگیری از سرطان های خاص ، به حفظ فشار خون سالم ، حمایت از سلامت قلب ، حمایت از حرکات طبیعی روده (یعنی جلوگیری از یبوست) ، محافظت از چشم ها و ارتقاء سلامت چشم و کمک به تولید کلاژن برای سالم کمک می کند. پوست ، مو و ناخن.

فولات همچنین برای زنان باردار برای محافظت در برابر نقص لوله عصبی در نوزاد مفید است. در دوران بارداری ، اغلب به خانم ها گفته می شود که مکمل اسید فولیک مصرف کنند ، اما گوجه فرنگی منبع طبیعی خوبی برای این امر است.

بهترین راه برای خوردن گوجه فرنگی چیست؟

اگر می خواهید لیکوپن کمی بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، گوجه فرنگی کنسرو شده ممکن است انتخاب بهتری نسبت به غذاهای تازه باشد ، زیرا بهتر از محصولات فرآوری شده جذب می شود. این در مورد رب گوجه فرنگی ، سس گوجه فرنگی ، سوپ و سس ماکارونی نیز همین است.

اگر می خواهید گوجه فرنگی تازه بخورید ، حتما در هنگام خرید روشن ترین رنگ قرمز را انتخاب کنید زیرا این نوع آنتی اکسیدان ها بیشترین مقدار را دارند.

آنها در دمای اتاق و در معرض نور مستقیم خورشید بهترین حالت را حفظ می کنند. ذخیره آنها در یخچال می تواند طعم آنها را خراب کند.

پخت و پز گوجه فرنگی همچنین به آزادسازی لیکوپن کمک می کند و سرو کردن آنها با اسپلش روغن زیتون به بدن شما کمک می کند تا راحت تر این ماده را جذب کند.

در هفته چند گوجه فرنگی باید مصرف کنید ؟

NHS برای اینکه گوجه فرنگی ها یکی از 5 روزه خود شمرده شوند ، خوردن یک گوجه فرنگی متوسط یا هفت گوجه فرنگی گیلاس را به عنوان یک قسمت توصیه می کنند. خوردن بخشی از گوجه فرنگی در هر روز کاملاً بی خطر است و به عنوان یک جایزه اضافه شده ، کالری کمی دارند و از آب بالایی نیز برخوردار هستند.

اما مهم است که گفته های پیر را در نظر بگیریم ، “بیش از حد هر چیزی می تواند بد باشد”. خواندن را ادامه دهید تا متوجه شوید چرا.

آیا آنها می توانند مشکلات سلامتی ایجاد کنند؟

در حالی که گوجه فرنگی فواید زیادی دارد ، خوردن بیش از حد بسیاری از آنها می تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

به گزارش FOOD NDTV ، یکی از این موارد ریفلاکس اسید است. گوجه فرنگی حاوی اسید مالیک و اسید سیتریک است و مصرف زیاد آنها می تواند معده شما را بیش از حد اسیدی کند و باعث سوختگی قلب یا ریفلاکس اسید شود.

بنابراین توصیه می شود کسانی که از استرس گوارشی رنج می برند یا به بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش مبتلا هستند ، نباید گوجه فرنگی زیادی مصرف کنند.

بسیاری از گوجه فرنگی ها همچنین می توانند به ایجاد سنگ کلیه منجر شوند. این در شرایطی است که این میوه سرشار از کلسیم و اگزالات است ، که در صورت اضافی برداشتن آن از بدن دشوار است و شروع به رسوب در بدن می کند و باعث شکل گیری سنگ کلیه می شود.

مصرف بیش از حد لیکوپن نیز می تواند برای شما بد باشد زیرا می تواند منجر به لیکوپنودرمی و تغییر رنگ پوست شود. لیکوپن به عنوان یک قاعده کلی برای شما مناسب است ، اما نه به مقدار بیش از حد – متخصصان 22 میلی گرم در روز توصیه می کنند و در دو قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی 27mg وجود دارد.

اگر این غذاها برای کنار گذاشتن شما کافی نبودند ، خوردن بیش از حد گوجه فرنگی نیز می تواند به شما اسهال بدهد – اگر شما نسبت به آنها غیرقابل تحمل هستید.

با گذشت سالها ، آنها به چندین مورد سالمونلا نیز پیوند خورده اند و تصور می شود گوجه فرنگی عامل 172 بیماری مرتبط با سالمونلا در 18 ایالت ایالات متحده در سال 2006 بوده است ، اگرچه ممکن است سایر مواد غذایی نیز درگیر باشند.

مطلب پیشنهادی

هر انچه که در مورد بند ناف باید بدانید

هر انچه که در مورد بند ناف باید بدانید پس از به دنیا آمدن نوزاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *