چهارشنبه , 2 آبان 1403 - 4:29 قبل از ظهر
تست فشار خون

هر چند وقت یکبار باید فشار خون را چک کرد ؟

یک مطالعه جدید نشان داده است که مقادیر فشار خون بیماران می‌تواند به طرز قابل توجهی بین دوره‌های ملاقات با پزشک متفاوت باشد. این مسئله، برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات به دنبال مدیریت فشار خون بالا، چالشی را ایجاد می‌کند.

یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در شماره آوریل مجله Circulation، داده‌هایی را از 7.7 میلیون مطالعه فشار خون خارج از بیمارستان بین ژانویه 2014 تا اکتبر 2018 در سیستم بهداشتی ییل نیو هیون مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نویسندگان اعلام کردند که در طی تقریباً 13 دوره ملاقات، فشار خون سیستولیک بیمار (عدد بالای یک خواندن فشار خون) می‌تواند به اندازه 10 واحد بین دوره‌های متوالی متغیر باشد.

معنای اعداد فشار خون شما چیست؟

فشار خون شما از دو عدد تشکیل می‌شود: فشار  سیستولیک (عدد بالا) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین). فشار خون سیستولیک فشاری است که علیه شرایین شما در هنگام ضربان قلب و هنگام پمپاژ خون به اعضا و بافت‌های بدنتان وارد می‌شود. فشار خون سیستولیک ایده‌آل باید کمتر از 120 باشد. فشار خون دیاستولیک فشار باقیمانده در شرایین شما در هنگام استراحت قلبی بین ضربان‌ها است. ایده‌آل باید کمتر از 80 باشد.

یافته‌های آنها باعث شک به این موضوع شد که آیا برخی از بیماران نیاز دارند فشار خون خود را در خانه نظارت کنند تا در برنامه درمانی خود راهنمایی شوند.

“ما می‌دانیم که اتاق پزشک محلی است که مردم زمان زیادی در آنجا سپری نمی‌کنند”، یوزف ابینگر، دکتری که به عنوان مدیر مشارکتی واحد مراقبت‌های مرکزی قلبی در بیمارستان سیدارز-سینای در لس آنجلس فعالیت می‌کند، به Verywell گفت. ابینگر در این مطالعه شرکت نکرده است. “فقط حضور در محیط پزشکی می‌تواند فشار خون برخی افراد را افزایش دهد. ما این افزایش کلاسیک را در اتاق پزشک می‌بینیم، ولی هنگام بازگشت به خانه، فشار خون آنها کاهش می‌یابد.”

چرا فشار خون شما در محل معاینه پزشک به صورت متفاوتی سنجیده می‌شود؟

مهم است که دریابید که خواندن فشار خون شما در محل معاینه پزشک ممکن است واقعیت فشار خون روزانه شما را نشان ندهد.

“اندازه‌گیری فشار خون در محیط پزشک فقط یک لحظه در یک نقطه از روز است”، یوان لو، دکتری که نویسنده اصلی مطالعه و استادیار در دانشکده پزشکی ییل در نیوهیون در کانکتیکات است، به Verywell گفت. “به عنوان مثال، می‌تواند تفاوت‌هایی بین اندازه‌گیری صبح و شب وجود داشته باشد. یک بار خواندن فشار خون نشانگر تغییرات فشار خون در طول روز نمی‌باشد.”

چندین عامل می‌توانند باعث افزایش یا کاهش فشار خون شما در طول روز شوند و تفاوتی در خواندنی که در محل معاینه پزشک دریافت می‌کنید، ایجاد کنند:

عوامل زیر می‌توانند باعث تفاوت در خواندن فشار خون در محل معاینه پزشک شوند:
– عروق خونی با شرایط گرمتر یا سردتر انبساط و انقباض می‌کنند که ممکن است باعث تغییر فشار خون شود. در حال نشستن در اتاق انتظار سرد، فشار خون شما نیز ممکن است افزایش یابد.
– اگر دارویی برای کنترل فشار خون مصرف می‌کنید، خواندن فشار خون شما همچنین بستگی به زمان مصرف دارو دارد.
– عجله برای رسیدن به محل معاینه پزشک و احساس استرس و نگرانی در هنگام ورود ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود.
– اندازه و قرارگیری نادرست منجر به نادقیق بودن خواندن فشار خون شما می‌شود.
– برخی بیماران تجربه “سندرم پالپ سفید” را دارند، که باعث افزایش موقت فشار خون در نتیجه اضطراب از بازدید از پزشک می‌شود.

چه کسانی باید فشار خون خود را در خانه بررسی کنند و چقدر اغلب باید این کار را انجام دهند؟

تنها برخی افراد نیاز دارند که به طور منظم فشار خون خود را در خانه بررسی کنند، از جمله بیمارانی که تشخیص فشار خون بالا گذاشته شده دارند و فشار خون آن‌ها به طور طبیعی بالاست.

همچنین لو نیز توصیه می‌کند که بزرگسالان مسن و هر کسی که عوامل خطری داشته باشد که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، از جمله سابقه خانوادگی فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی، فشار خون خود را در خانه بررسی کنند.

بیمارانی که تازه شروع به آزمایش فشار خون در خانه کرده‌اند باید فشار خون خود را چند بار در روز برای حدود یک هفته بررسی کنند. اما بررسی بیش از حد ممکن است باعث اضطراب در برخی بیماران شود که می‌تواند فشار خون آن‌ها را افزایش دهد. بعد از اینکه با روش بررسی آشنا شدند، هم لو و هم ابینگر توصیه می‌کنند که روزانه یک بار در همان زمان هر روز فشار خون خود را بررسی کنند.

ابینگر می‌گوید: “هنگامی که افراد فشار خون خود را در خانه بررسی می‌کنند، امیدواریم تصویر بهتری از وضعیت فشار خون آنها به دست آوریم.”

روش‌هایی برای دریافت خواندن دقیق فشار خون در خانه

برای اندازه‌گیری فشار خون خود نیاز به یک دستگاه فشارخون خواهید داشت. براساس گفته‌های ابینگر، چند مرحله را برای دریافت خواندن دقیق در خانه باید دنبال کنید:

– قبل از اندازه‌گیری فشار خون، مثانه خود را خالی کنید و به مدت ۵ دقیقه استراحت کنید.
– بنشینید و پاهایتان را روی زمین، پاها را متقاطع نکرده و بازوی خود را در سطح قلب قرار دهید.
– قرار دادن منبع فشار به درستی در دور بر روی بازو برای دریافت خواندن دقیق ضروری است، بنابراین قبل از شروع مانیتورینگ خانگی از پزشک یا پرستار خود راهنمایی بخواهید. بیشتر منابع فشارخون خانگی دارای نشانه‌هایی برای قراردادن صحیح دور در دست هستند، بنابراین به دقت به دستورالعمل‌ها نگاه کنید.
– از موانعی مانند برنامه‌های تلویزیونی تحریک‌کننده یا رویدادهای ورزشی خودداری کنید.
– حداقل یک تا دو دقیقه بین خواندن‌های فشار خون استراحت کنید و نتیجه بالاتر را در نظر بگیرید.
– فشار خون خود را در یک زمان ثابت در طول روز اندازه‌گیری کنید. فشار خون بالا یا فشار خون بالا، می‌تواند تأثیرات جدی بر روی بدن داشته باشد.
– بیشتر دستگاه‌های فشارخون خانگی که می‌توانید از داروخانه خرید کنید، قابل اعتماد هستند. با این حال، برای اطمینان بیشتر، ابینگر توصیه می‌کند تجهیزات خود را با Validate BP مقایسه کنید، یک کمیته مرور مستقل که دستگاه‌های فشارخون خانگی را برای دقت تأیید می‌کند.

خطرات فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا فشار خون بالا می‌تواند عواقب جدی برای بدن داشته باشد، بنابراین درک دقیقی از فشار خون شما برای درمان صحیح این وضعیت بسیار مهم است.

“فشار خون بالا عامل خطر شماره یک برای بیماری قلبی و عروقی است و بیماری قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است”، لو گفت. “وقتی فشار خون بالا نیست، شاید هیچ علامتی نداشته باشید. مردم فقط آن را نادیده می‌گیرند یا فکر می‌کنند ‘چرا باید دارو بخورم اگر هیچ علامتی ندارم؟’ اما می‌تواند به آسیب دیدن اعضای مغز، قلب و کلیه منجر شود و به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه منجر شود.”

چگونه فشار خون خود را کنترل کنید؟

تغییرات در سبک زندگی اولین روش درمانی برای فشار خون بالا است. کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، انجام ورزش منظم و مدیریت استرس، تماماً استراتژی‌هایی هستند که می‌توانید برای کاهش فشار خون خود به کار ببرید.

برای برخی از بیماران، تنها تغییرات در سبک زندگی کنترل فشار خون بالایشان را بهبود نمی‌بخشد. این افراد به دارو نیاز دارند. همکاری با پزشک برای پیدا کردن دارو و دوز مناسب بسیار مهم است.

“بیماران ممکن است مصرف داروهای فشار خون خود را متوقف کنند زیرا عوارض جانبی از فشار خون خود را حس نمی‌کنند. اما داروهای فشار خون باید به صورت مداوم مصرف شوند”، لو گفت.

اگر هرگونه عوارض جانبی یا نگرانی درباره داروی خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید یک دارو یا دوز متفاوتی پیدا کنید که برای شما بهتر عمل کند.

“ما برای مدت طولانی می‌دانیم که فشار خون بالا یک عامل خطر پراکنده اما قابل تغییر برای بیماری قلبی است”، ابینگر گفت. “هر چه بیشتر بر روی کنترل فشار خون تمرکز کنیم، نتایج بهتری خواهیم داشت.”

منبع : verywellhealth

 

مطلب پیشنهادی

 میزان قند خون نرمال در سن ۴۰ سالگی

 میزان قند خون نرمال در سن ۴۰ سالگی

 میزان قند خون نرمال در سن ۴۰ سالگی : دیابت، بیماریی است که قند خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *