یکشنبه , 23 اردیبهشت 1403 - 5:25 بعد از ظهر

آموزش دستشویی کردن سگ در خانه

مشکل دستشویی سگ ها در خانه

می توان سگ ها را در این مورد به سه نوع کلی تقسیم کرد . سگ هایی که به سختی آموزش می بینند و به شدت از دستشویی کردن در یک جای خاص یا در توالت شخصی خود امتناع می کنند . سگهایی که مکان های زیادی را بو می کشند و در جاهای مشخص اما زیادی مدفوع و ادرار می کنند و دسته آخر سگهایی که به خوبی محلی را که باید دستشویی کنند را میشناسند و برای صاحبین خود مشکل ساز نیستند . اگر شما نیز دارای سگ هستید و قصد آموزش دستشویی کردن سگ خود را در خانه دارید حتما این مقاله را تا انتها دنبال نمایید تا این مشکل را با راهکارهایی که از بهترین متخصصین و سایت های مطرح برداشته شده است حل نمایید .

شما نیز نظرات و تجربیات خود را برای راهنمایی بهتر سایر عزیزان در انتهای مطلب درج نمایید . 

تشخیص بدهید سگتان چه زمانی دستشویی دارد

سگ شما چه سگی بالغی باشد چه یک سگ کوچک شما بایستی برای شروع آموزش ابتدا سیگنال هایی را از آن دریابید که چه زمان هایی قصد دستشویی کردن دارد . شاید در ابتدا برای شما مشکل باشد این موضوع اما با چند روز زیر نظر گرفتن سگ خود حتما نشانه هایی را خواهید یافت . چیزی که در مورد همه سگ ها مشخص است و ما می دانیم این است که آن ها بعد از غذا خوردن یا نوشیدن و بعد از چند ساعت خوابیدن یا در جعبه قرار گرفتن به مکان خود برای دستشویی می روند . سگ خود را در همچین موقعیت هایی آزادانه قرار دهید تا عادات او را بشناسید و به دنبال نشانه هایی همچون رفتن به سمت مکانی خاص ، قدم زدن همراه با بو کشیدن ، رفتن در یک مکان دور از چشم ، شروع به چمگاته زدن یا پا بلند کردن بگردید .

نقطه ای را انتخاب کنید که “لکه کوچکی” در آن تعیین شده باشد.

برای آموزش دستشویی کردن سگ می توانید با یک طناب یا قلاده سگ خود را به قسمتی از خانه یا حیاط خود ببرید و در آن مکان نگه دارید که کار خود را آنجا انجام بدهد شاید در ابتدا امتناع از آن ببینید اما کم کم برای او نهادینه می شود که وقتی او را به آن نقطه مشخص می برید وقت دستشویی کردنش می باشد حتما با کمی ممارست و تشویق سگ می توانید این پروسه را با موفقیت بگذرانید .

منتظر بمانید

او را به نقطه ای خاص برسانید و در همانجا منتظر بمانید و بایستید ، نیازی نیست چیزی بگویید و یا کاری انجام بدهید صبر کنید تا او دریابد که چه کند و بعد از آن شما کلمه مورد نظری را انتخاب کنید و در چنین مواقعی به کار ببرید کلمه ای که به سگ بفهماند وقت آن است که دستشویی بکند که هر کلمه ای می تواند باشد فقط نکته بسیار مهم آن است که هر کسی با سگتان سرو کار دارد و یا آن را بیرون می برد حتما برای دستشویی کردن سگ از همان کلمه استفاده نماید . با تمرین این مورد کم کم شاهد آن خواهید بود که سگ شما نیز آموزش دستشویی سگ در خانه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است .

پس از پایان کار ، به او بگویید “بله” یا “خوب” (هر کلمه ای را که به او می گویید دستور صحیح را انجام داده است) ، یا اگر از کلیک کننده استفاده می کنید زمان آن است که کلیک کند. سپس هر چه انگیزه سگ شما بیشتر باشد ، با یک مداحی یا ستایش پاداش دهید. این کار گرفتن رفتار در مقابل آموزش رفتار سگ است (آموزش همان کاری است که ما برای بیشتر مهارتهای آموزشی انجام می دهیم).
اگر او فقط 5 دقیقه نشسته و به شما خیره شده است ، به داخل برگردید و ظرف 15-30 دقیقه دوباره امتحان کنید. به همین دلیل مفید است که بدانید او قطعاً مجبور است برود ، بنابراین شما تمام شب داخل و خارج نمی شوید تا بفهمید

تکرار

این فرآیند را همچنان تکرار نمایید سگ را به نقطه مد نظر خود ببرید منتظر بمانید و کلمه جادویی خود را که از پیش در نظر گرفته اید بگگویید و به او بگویید آفرین این کار رو درست انجام دادی و از او تعریف داشته باشید . وقتی او بعد از اتمام کار شروع به نگاه کردن به شما می کند ، می دانید که او مشغول کارهای معمول است. این ممکن است دو روز یا دو هفته طول بکشد ، زیرا که سگ ها متفاوت هستند و نباید شما نگران شوید ممکن است سگ شما مدت زمان زودتر یا زیادتری زمان ببرد که آموزش ببیند اما حتما تکرار نکته هایی که ذکر شده و خواهد شد شما را در این راه موفق خواهد نمود .

کلمه ای برای تشویق ویژه پیدا کنید

وقتی که میفهمید سگ شما را آزار می دهد کلمه ای جادویی و تشویقی را بگویید تا او شروع کند به رفتن اما در این حین نگویید که آفرین داری درست انجامش میدی تا زمانی که او کارش را به طور کامل انجام بدهد چونکه ما قصد نداریم میانه راه و وسط کار او تلاشش را رها نماید و از جایزه و تشویقش دست بکشد . تا زمانی که او کامل متوجه شود که چه باید بکند که ممکن است دو روز تا دو هفته زمان ببرد و اولین قدم را برای اموزشش برداشته باشد آن وقت کلمه تشویقی ویژه خود را به او بگویید تا او دست خود را بردارد و بلند کند و به سمت شما بیاورد و فراموش نکنید که باید هر روز اینکار هارا باید تکرار کنید و او را تشویق نمایید .

هم اکنون وقت امتحان است

اکنون سگ شما بعد از گذشتن چند روز تمرین آماده است که از سمت شما امتحان شود او را به محدوده ای که در نظر گرفته اید برای دستشویی کردنش ببرید و کلمه دستوری خود را که برای تفهیم به او برای رفتن به محل ادرارش در نظر گرفته اید را بگویید به احتماا زیاد او متوجه خواهد شد و شما خوشحال میشوید به تشویق او ادامه دهید تا اینکه بعد از ده بار امتحان نیز همچنان کار خود را به درستی انجام بدهد سپس پاداشش را رفته رفته کم کنید زیرا که دیگر نیازی به پاداش برای دسشویی کردن سگ نیست .

روی یک برنامه شدیدا جدی باشید

شما حتما باید سگ یا توله سگ خود را بعد از انجام کارهای معمولش از قبیل خوابیدن بازی کردن و خوردن به پیاده روی و بیرون ببرید دو یا سه بار هم در روز به او غذای مناسب بدهید به طوری که هر دفعه غذا دادن به او یک ربع زمان ببرد . بیشتری زمانی که یک سگ می تواند غذا نخورد و انرژی خود را نگه دارد هشت ساعت است اما شما در نظر بگیرد که سگ شما ممکن است با توجه به حجمی که میخورد تا چند دقیقه یا چند ساعت بسته به سنش خود را نگه دارد و دستشویی نکند . اگر شما سگ را بیشتر بیرون ببرید طبیعتا کمتر در خانه دستشویی خواهد کرد و این برای شما آسان تر است که شانس او برای دریافت دستشویی کردن او در جای درست در خانه را افزایش دهید و اینطور نباشد که در سراسر خانه مدفوع و ادرار کرده باشد  و این پروسه برایش یه کار تکراری شده باشد .

اگر همچنان در خانه دسشویی کرد چه کنیم ؟

زمانی که دیدید سگتان در حال دستشویی کردن در جای اشتباهی هست خیلی آرام و با لبخند ضربه ای به سر او بزنید تا بفهمد کار اشتباهی انجام داده است البته دقت کنید که باعث آزار دیدن او نشوید و این کار را با ملایمت انجام دهید مطمئن باشید که سگ شما این احساسات را درک خواهد کرد . سپس او را به مکانی که می خواهید سریعا منتقل نمایید و به او بگویید در آنجا ادرار یا مدفوع نماید . راه مفید دیگری که می توانید به طور موقتی از آن در طول آموزش استفاده نمایید تا خانه شما کثیف نشود استفاده از پوشک سگ می باشد . پوشک برای سگ نیز مقداری نا خوشایند است به همین دلیل ممکن است این عمل کمک کند سگ شما زودتر آموزش ببیند که در کجا دستشویی کند .

در طول آموزش حتما ابن کار ها را انجام دهید

مکانی را برای دستشویی انتخاب کنید ( بهترین انتخاب برای شما می تواند فضایی در حیاط و یا خارج از خانه باشد ) و هر بار که فکر می کنید سگ نیاز به دستشویی پیدا کرد او را به آن محدوده ببرید .

توله سگ ها و سگهای بالغ بوی ادرار خود را به خاطر می سپارد و همواره آن را محل دستشویی کردن خود قرار خواهد داد

بهتر است که در ابتدای کار جدی تر باشید و یا حتی نگذارید سگ در جاهای مختلف خانه ادرار کند تا همه جای خانه بو نگیرد و سگ برای یافتن محل دستشویی کردن خود دچار سردرگمی بشو شما حتی می توانید بهمدت یک یا دو هفته فرش های خود را جمع کنید که اثری از بوی ادرار نماند 

جایی را تعیین کنید که به راحتی قابل دسترسی باشد. در طول دوره آموزش باید به طور مکرر به آن محل بروید.

بهتر است تا زمانی که توله سگ شما واکسن های خود را کامل نکرده است او را برای ادرار یا مدفوع در کنار سگهای بالغ دیگر نبرید و حتما برای اینکار با دامپزشک مشورت نمایید .

از قلاده استفاده کنید تا کنترل بهتری روی سگ خود داشته باشید

درک کنید ادرار در جای نادرست در ابتدا طبیعی می باشد

هرگز سگ خود را بخاطر کاری که کامل آموزش ندیده است تنبه نکنید و یا به او با عصابانیت ضربه نزنید زیرا که اینکار تنها باعث می شود که او بترسد و از شما پنهان بشود .

این در غریزه سگ ها نهادینه نشده که برای دستشویی کردن سر خود به خارج از خانه بروند تنها غریزه ای که برای آن ها وجود دارد این است که در محل خواب خود کاری انجام نمی دهند و به غیر از آنجا هر جای دیگری را ممکن است انتخاب نمایند 

باید حتما صبور باشید . چه شما توله سگ داشته باشید یا اینکه یک سگ بالغ را به تازگی خریده باشید او به طور خودکار متوجه نخواهد شد که درب کجاست و باید در کجا ها باشد و چکار هایی انجام دهد این شما هستید که باید راهنمای او برای شناسایی خانه و محل ادرار و مدفوع او باشید .

جای ادرار اشتباه سگ را سریعا پاک کنید

سگ ها در هر نژادی که باشند از طریق بو کشیدن جذب نقاطی می شوند که قبلا در آنجا دستشویی کرده اند و این کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است . پس سریعا بعد از ادرار او آن مکان را به طور کامل طوری پاک کنید که هیچ بو و اثری باقی نماند زیرا که اگر خوب پاک نشود همچنان سگ جذب آن نقطه خواهد شد . پاک کردن محل مدفوع سگ ها در خانه کار بسیار مشکلی هست و با هر پاک کننده ای نمیتوان آن را تمیز نمود . می توانید از شوینده های آنزیم داری که در پت شاپ ها موجود است استفاده کنید تا این مشکل را حل نمایید . 

هر نقطه ای که مدفوع خشک شده را با آب گرم آغشته نمایید سپس با روزنامه یا کاغذهای باطله دیگر آن محل را بپوشانید تا کامل خشکه خشک شود و حتما به دستورالعمل های نوشته شده روی شویند دقت کنید و این عملیات را تا سه بار انجام دهید تا هیچ اثری از بو و محل ادرار یا مدفوع نماند

از خرابکاری سگ به نفع خود استفاده کنید

از آنجایی که سگ ها بار ها و بار ها به مکانی که قبلا دستشویی کرده اند باز می گردند و اینکار را با بو کشیده دنبال می کنند شما در اقدامی جالب و عجیب می توانید قسمتی از خرابکاری های آنان را که بوی قوی ای دارد در مکانی که می خواهید برای همیشه دستشویی کنند قرار دهید و از این مشکل به نفع خود استفاده کنید .  مکانی را که می خواهید انتخاب کنید و آنجا را بو دار نمایید و سگتان را برای رفتن به آنجا تشویق کنید اگر سگتان موفق شد در آنجا مدفوع نماید آن را پاک نکنید و دفعه بعدی که سگتان در آنجا مدفوع نمود قبلی را کاملا پاک و جدید را مجددا نگهدارید تا اینکه سگتان کاملا به آن مکان عادت کند همزمان نیر مکان هایی را که سگ از قبل به طور اشتباه انتحاب کرده است به شیوه ای که پیشتر گفته شده کاملا تمیز و عاری از هر بویی نمایید

بر سگ خود نظارت نمایید

شما باید دائما در ابتدا نظاره گر سگ خود باشید تا بتوانید آن را برای آموزش دستشویی در خانه آماده نمایید . هر چیزی که از سگ شما خارج میشود را باید بررسی کنید تا کم کم عادات و رفتار او را بشناسید تا اگر خواست عملی انجام ببدهد سریعا او را تشویق نمایید به مکحلی که شما می خواهید برود اگر اینکار را انجام ندهید و حواستان نباشد ممکن است در آموزش به مشکل های زیادی بخورید .

مراقب بود کشیدن ، رفتار مشکوک ، بلند کردن پا و چمباته زدن سگ باشید و در صورت انجام این عملیات سریعا او را به مکان دستشوییش منتقل نمایید . اگر در مکان اشتباه کارش را انجام داد سریعا به او بگویید اه اه نباید اینکارو اینجا میکردی و سریعا جای او را تمیز کنید . سگتان را به بیرون ببرید و همراه او باشید صرفا بستن او به یک مکان برای شناسایی محل دستشوییش اصلا کار خوبی نیست . میتوانید گاهی با او بازی و صحبت نکنید تا زمانی که به حررف شما گوش کند و به محل مناسب خود برود

دستشویی سگ در نیمه شب

ممکن است که سگ شما نیمه شب از شما درخواست کند که به دستشویی برود و یا خود اقدام به اینکار نماید یا خودتان این حدث را میزنید . اگر مطمئن نیستید او را به محل خود ببرید تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد . اگر به دستشویی رفت او را زیاد تایید نکنید تا به دستشویی کردن در نیمه شب زیاد عادت نکند اگر او به دستشویی نمی رود ، او را دوباره داخل جعبه بگذارید و به رختخواب بروید. اطمینان حاصل کنید که سگ شما به اندازه کافی قبل از شب بازی کردن ، تمرین کرده است. اگر مطمئن هستید که سگ پر از انرژی نیست ، مجبور نیست به دستشویی برود و سالم است ، شاید لازم باشد فقط آن را فریاد بزند.

در چه سنی باید به سگ آموزش دستشویی کردن بدهیم ؟

متخصصان توصیه می کنند که آموزش توله سگ را از زمانی که توله سگ شما بین 12 هفته تا 16 هفته است شروع کنید. در آن زمان ، او به اندازه کافی کنترل مثانه و اجابت مزاج خود را دارد تا بتواند آن را حفظ کند.

آیا باید سگ را در صورت کار خرابی تنبیه کرد ؟

صدایی حیرت انگیز ایجاد کنید (مراقب باشید آنها را نترسانید) یا بگویید “بیرون”! و بلافاصله آنها را به محل حمام خود ببرید. توله سگ خود را تحسین کنید و اگر آنها در آنجا پایان یافتند به او معالجه کنید توله سگ خود را به خاطر حذف در خانه مجازات نکنید. … مجازات اغلب بیشتر از منافع ضرر خواهد داشت.

سخترین سگها برای آموزش کدام نژاد ها هستند ؟

لطفا اگر تجربیاتی دارید در انتهای صفحه کامنت کنید

یک سگ چقدر می تواند دستشویی خود را نگه دارد ؟

سگهای بزرگسال در صورت نیاز می توانند تا 10-12 ساعت پیس خود را نگه دارند ، اما این بدان معنی نیست که باید این کار را انجام دهند. سگ بالغ متوسط باید مجاز باشد که حداقل 3-5 بار در روز خود را راحت کند. این حداقل هر 8 ساعت یکبار است.

اگر یک سگ دستشویی خود را طولانی مدت نگه دارد چه میشود ؟

مشکلات احتمالی سلامتی که ممکن است در اثر نگهداری ادرار توسط سگ شما ایجاد شود: احتمال اینکه سگ شما دچار عفونت دستگاه ادراری شود (UTI) افزایش می یابد و در صورت عدم درمان عفونت منجر به سنگ ادرار می شود. … وقتی سگ شما سالها را در نگه داشتن ادرار خود بگذراند ، در نهایت دچار بی اختیاری می شود.

مطلب پیشنهادی

 گرگ از چه حیواناتی میترسد

 گرگ از چه حیواناتی میترسد

 گرگ از چه حیواناتی میترسد :در دنیای طبیعت، روابط بین حیوانات همواره مورد توجه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *