شنبه , 6 مرداد 1403 - 4:14 قبل از ظهر

گرم ترین سیاره در منظومه شمسی

گرم ترین سیاره در منظومه شمسی

وقتی صحبت از گرم ترین سیاره در منظومه شمسی می شود همه ی فکر ها به سمت عطارد که نزدیک ترین سیاره به خورشید حساب می شود میرود اما جالب اینجاست که عطارد بنا به جو  متراکم خود گرم ترین سیاره منظومه ی شمسی نمی باشد . حال سوال است که کدامین یک گرم ترین سیاره ی این منظومه ی شمسی و زیبا می باشد .

سیاره زهره

می توان گفت گرم ترین سیاره در منظومه شمسی ما سیاره ونوس یا همان زهره و یا همان ناهید می باشد . زهره از این قاعده مستثنی است ، زیرا مجاورت با خورشید و جو متراکم ، آن را به گرمترین سیاره منظومه شمسی تبدیل کرده است. اگر بخواهیم میانگین دمای ناهید و عطارد به قرار زیر می باشد و با فاصله خیلی کم سیاره ونوس از عطارد پیشی گرفته است .

  • عطارد – 800 درجه فارنهایت (430 درجه سانتیگراد) در طول روز ، -290 درجه فارنهایت (-180 درجه سانتیگراد) در شب.
  • ناهید – 880 درجه فارنهایت (471 درجه سانتیگراد)

دمای سیستم خورشیدی

بعد از دانستن گرم ترین سیاره در منظومه شمسی حال می خواهیم میانگین دما در کل منظومه بررسی کنیم و بدانیم کدام سیاره چه دمایی دارد ، در اصل دمای سطح سیاره هرچه از خورشید دورتر شود ، سردتر می شود. زهره از این قاعده مستثنی است ، زیرا مجاورت با خورشید و جو متراکم آن را به گرمترین سیاره منظومه شمسی تبدیل کرده است. میانگین دمای سیارات در منظومه شمسی ما عبارتند از:

  • جیوه – 800 درجه فارنهایت (430 درجه سانتیگراد) در روز ، -290 درجه فارنهایت (-180 درجه سانتیگراد) در شب
  • ناهید – 880 درجه فارنهایت (471 درجه سانتیگراد)
  • زمین – 61 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد)
  • مریخ – منفی 20 درجه فارنهایت (-28 درجه سانتیگراد)
  • مشتری – منفی 162 درجه فارنهایت (-108 درجه سانتیگراد)
  • زحل – منفی 218 درجه فارنهایت (-138 درجه سانتیگراد)
  • اورانوس – منهای 320 درجه فارنهایت (-195 درجه سانتیگراد)
  • نپتون – منفی 331 درجه فارنهایت (-201 درجه سانتیگراد)
  • پلوتو – منفی 388 درجه فارنهایت (-233 درجه سانتیگراد)

این نمودار میانگین دمای مقصد مختلف را در منظومه شمسی نشان می دهد. (سیارات مقیاس نمی شوند)

به طور کلی ، دمای سطح با افزایش فاصله از خورشید کاهش می یابد. ونوس یک استثنا است زیرا جو متراکم آن به عنوان گلخانه ای عمل می کند و سطح آن را تا بالای نقطه ذوب سرب ، حدود 880 درجه فارنهایت (471 درجه سانتیگراد) گرم می کند.

دمای غول های گاز و یخ (مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون) از یک سطح در جو برابر با فشار به سطح دریا بر روی زمین گرفته می شود.

چرا عطارد گرم ترین سیاره نیست ؟

عطارد به آرامی می چرخد ​​و جو نازکی دارد و در نتیجه ، دمای سمت شب می تواند بیش از 1000 درجه فارنهایت کمتر از دمای سمت روز نشان داده شده در نمودار باشد. در شب می تواند به اندازه -290 درجه فارنهایت (-179 درجه سانتیگراد) بر روی عطارد سرد باشد.

در سمت آفتابی ، عطارد می تواند به 800 درجه فارنهایت سوزان برسد! (اما عطارد گرمترین سیاره منظومه شمسی نیست … در سمت تاریک خود ، عطارد بسیار سرد می شود زیرا تقریباً اتمسفری برای نگه داشتن گرما و گرم نگه داشتن سطح خود را ندارد. دما می تواند تا منفی 300 درجه فارنهایت پایین بیاید.

چرا ونوس از عطارد گرمتر است؟

در مورد گرم ترین سیاره در منظومه شمسی یعنی ونوس می توان گفت ، دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که تابش مادون قرمز را در زیر ابر غلیظ ونوس به دام می اندازد. اثر گلخانه ای فراری به وجود می آید، چیزی است که ونوس را حتی از عطارد گرمتر می کند! همچنین ابرهای متراکم و پراکنده ، گرمایی که از دهانه های آتشفشانی بیرون می آیند را درون خود خفظ و جا به جا می کنند .

ناهید یا خورشید ؟

سطح خورشید فقط 5800 کلوین است ، در حالی که مرکز خورشید حدود 15 میلیون کلوین است. معرکه است. … در حقیقت ، ناهید هنگام قرار گرفتن در کنار خورشید حتی گرمتر از سیاره عطارد است. دمای ظهر در سطح عطارد فقط تا 426 C درجه سانتی گراد است.

20 فوریه 2001 – در طی “دوران طلایی داستان علمی” در دهه های 1930 و 40 ، ناهید یک مکان مکرر برای داستان های ماجراجویی فضایی بود. از این گذشته ، زهره ابر پوشیده تقریباً هم اندازه زمین است و فقط کمی نسبت به سیاره ما به خورشید نزدیکتر است. خوانندگان و نویسندگان به طور یکسان ونوس را به عنوان یک سیاره سافاری فریبنده تصور می کنند – یک جنگل در سراسر جهان بخارپز و پر از موجودات ناشناخته و عجیب و غریب.

امروزه ما بهتر می دانیم ، به لطف رژه سفینه های فضایی ایالات متحده و شوروی که بین سالهای 1961 و 1997 دهها بار از ونوس بازدید کردند.

وضعیت در ونوس چگونه است ؟

ونوس واقعاً گرم است ، اما بیش از آنکه نویسندگان علمی تخیلی متهم شوند. دمای سطح 860 ~ F (460 C) است – آنقدر گرم است که سرب را ذوب کند! هوا ضخیم و بخارپز است. فشار اتمسفر حدود 90 برابر فشار زمین است. و بخار …. این اسید سولفوریک است ، یک غبار خورنده است که به صورت ابر در فضای 96٪ دی اکسید کربن ونوس شناور می شود.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که تابش مادون قرمز را در زیر ابر غلیظ ونوس به دام می اندازد. اثر گلخانه ای فراری دارد . در زهره رودخانه ، دریاچه یا اقیانوس وجود ندارد ، مانند مریخ ، در اصل سیاره زهره یعنی گرم ترین سیاره در منظومه شمسی سطح خشک و استخوانی ای دارد.

یک فضاپیمای شوروی که به مدت 127 دقیقه در سطح زهره توانست زنده بماند ،و تصویر فرود خود را در سال 1982 ثبت کرد.

این مقاله را نیز مطالعه نمایید : چند سیاره در منظومه شمسی دارای حلقه هستند ؟

وضعیت انسان در ونوس ؟

اگر توسط یک شرکت تور فضایی بی پروا در ونوس سپرده شوید ، بلافاصله خفه می شوید ، ذوب می شوید و خرد می شوید. اتفاقی که ممکن است در ابتدا رخ دهد البته جای بحث دارد .  مهم نیست که چگونه برنامه سفر را تنظیم کنید در ونوس این چنین می شوید .

بهترین راه برای دیدن ناهید  مطمئناً یکی از جهنمی ترین جهانهای منظومه شمسی  از دور است. و اکنون زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است.

پنجشنبه ، 22 فوریه ، ناهید امسال به حداکثر میزان روشنایی (اندازه بصری -4.6) می رسد. بعد از غروب آفتاب حدود 30 درجه بالاتر از افق غربی معلق است ، ناهید حداقل 7 برابر از هر ستاره یا سیاره دیگری در آسمان شب روشن تر خواهد شد. حتی می تواند سایه های ضعیفی ایجاد کند! اگر اتفاقاً در منطقه ای بسیار تاریک زندگی می کنید ، می توانید آنها را قبل از طلوع ماه مشاهده کنید.

 

چرا ونوس اینقدر روشن است؟

اگرچه این بزرگترین سیاره در منظومه شمسی نیست ، اما زهره معمولاً نزدیکترین سیاره به زمین است. بعلاوه ، ابرهای زهره – همان هایی که سطح آتشین زهره را از منجمان کنجکاو پنهان می کنند  منعکس کننده های بسیار خوبی از نور خورشید هستند. تا آنجا که 72 درصد از نوری که به ناهید می تابد به فضا باز می گردد.

زمان دیده شدن ونوس

وقتی خورشید در 25 فوریه غروب می کند ، ناظران آسمان می توانند ناهید و هلال ماه باریک را در آسمان غربی به خوبی به یکدیگر نزدیک کنند. حتما قبل از ساعت 8 نگاه کنید. به وقت محلی ، زیرا این تقریباً زمانی است که ماه در عرض های جغرافیایی میانه شمالی غروب می کند. اگر چراغ های شهر در منطقه شما مشکلی ایجاد می کنند ، نگران نباشید. این جفت بسیار روشن است که حتی شهرنشینان می توانند از نمایش لذت ببرند.

با استفاده از تلسکوپ می بینید که در آن شب دو هلال در ماه وجود دارد – ماه و ناهید. حتی تلسکوپ های کوچک نیز برای آشکار کردن آنچه گالیله 400 سال پیش برای اولین بار از طریق یک اسپایگلاس مشاهده کرد کافی است: ونوس مانند یک کروسانت به نظر می رسد!

مانند ماه ، ناهید دارای طیف گسترده ای از مراحل است. هنگامی که ناهید در آن طرف خورشید قرار دارد می تواند “کامل” باشد ، وقتی ناهید بین خورشید و زمین باشد “جدید” و در نقاط بین آن هلال باشد.

ونوس در تاریخ 30 مارس جدید خواهد شد. سمت شب تاریک آن وقتی تقریباً مستقیم بین سیاره ما و خورشید حرکت می کند ، رو به زمین خواهد بود – وضعیتی که اخترشناسان آن را پیوند فروتر می نامند. در طی روزهای اطراف پیوند پایین ، وقتی ناهید تا آنجا که می تواند به ما نزدیک باشد ، هلال نازک سبیل آن از طریق لنز یک تلسکوپ 34 قدرته به بزرگی ماه به چشم غیرمسلح ظاهر می شود!

 

اگر مراقب باشید که ونوس را با خیال راحت در تاریخ 30 مارس تماشا کنید کی توان گفت  بهترین زمان برای دیدن گرم ترین سیاره در منظومه شمسی زمانیست که آسمان  گرگ و میش است  می توانید پاداش چیزی خارق العاده دریافت کنید. در پیوند پایین ، شاخهای هلال محو شده ونوس می توانند نوک به نوک بپیوندند و یک دایره کامل ایجاد کنند – نتیجه قطره نور خورشید در لایه های بالایی پوشش ابر زهره. این پدیده کوتاه مدت به طور اساسی به هندسه خورشید – زمین – ناهید و نحوه پخش نور در فضای پویای زهره بستگی دارد – به هیچ وجه تضمینی برای وقوع آن وجود ندارد. اما با کمی شانس می توانید توهم نادر و شگفت انگیز یک سیاره حلقه ای شکل را مشاهده کنید.

به نظر می رسد آن نویسندگان علمی تخیلی اولیه حق داشتند: ونوس واقعاً یک دنیای عجیب و غریب است ، حتی اگر ترجیح دهیم از یک فاصله امن قدردان آن باشیم!

آیا خورشید مزاحم دیده شدن ونوس می شود ؟

یادداشت سردبیر: نویسنده اشاره می کند که زهره کامل است وقتی که در طرف مقابل خورشید قرار دارد. آیا می توانیم چنین چیزی را ببینیم؟ آیا دیسک خورشید آن مرحله از سیاره دوم را پنهان نمی کند؟ در واقع ، ما می توانیم یک زهره کامل را از طریق یک تلسکوپ ببینیم ، اگرچه ممکن است با خورشید درخشان در نزدیکی آن دشوار باشد. قرص خورشید به ندرت زهره را مسدود می کند ، زیرا مدار آن سیاره نسبت به خود ما 3.3 درجه متمایل است.

فاصله ی زهره تا زمین

254،024،309 کیلومتر
فاصله زهره از زمین در حال حاضر 254،024،309 کیلومتر معادل 1.698048 واحد نجومی است. برای سفر از ونوس و رسیدن به ما ، نور 14 دقیقه و 7.3339 ثانیه زمان لازم دارد.

چرا ونوس اینقدر گرم است؟

حتی اگر زهره نزدیکترین سیاره به خورشید نیست ، اما داغترین گرم است. جو غلیظی مملو از گاز گلخانه ای دی اکسید کربن و ابرهای ساخته شده از اسید سولفوریک است. جو گرما را به دام می اندازد و ناهید را به خوبی حفظ می کند .

آیا زهره یخ دارد ؟

ناهید خیلی داغ است و هر نوع یخ روی آن نیست. سطح ونوس توسط جو غلیظ دی اکسید کربن پوشانده شده است. … یخ آب در جایی یافت می شود که درجه حرارت زیر نقطه انجماد آب باشد و بارندگی کافی برای ریزش بلورهای برف یا یخ وجود داشته باشد یا آبی وجود داشته باشد که بتواند یخ بزند.

چه مدت می توانید در ناهید زنده بمانید؟

در  دمایی حدود 900 درجه فارنهایت (482 درجه سانتیگراد) ، شما قبلاً می دانید که این یکی زیبا نخواهد بود. تایسون می گوید: “به هر حال ، وزن ما در ونوس که به صورت تقریبی هم جاذبه با زمین است می توان گفت مثل وزن ما درزمین خواهد بود   ، بنابراین قدم زدن در آن جا مثل زمین خواهد بود پس با توجه به این محاسبات زمانی که ما می توانیم در گرم ترین سیاره به زمین زندگی کنیم کمتر از یک ثانیه خواهد بود . زمان کل: کمتر از یک ثانیه

آیا انسان ها می توانند در ونوس زندگی کنند؟

تا به امروز هیچ دلیل قطعی درباره زندگی گذشته یا حال در ناهید پیدا نشده است. … با افزایش درجه حرارت شدید سطح تقریباً 735 K (462 درجه سانتیگراد ؛ 863 درجه فارنهایت) و فشار جوی 90 برابر زمین ، شرایط موجود در ناهید باعث ایجاد حیات بر پایه آب می شود ، زیرا بعید می دانیم در سطح کره زمین وجود داشته باشد .

آیا خواهر زهره ، زمین است؟

زهره از نظر اندازه و جرم شباهت زیادی به زمین دارد -و از آن بعضاً به عنوان سیاره خواهر زمین یاد می شود  اما ونوس آب و هوای کاملاً متفاوتی دارد. ابرهای ضخیم و نزدیک بودن زهره به خورشید (فقط عطارد به آن نزدیکتر است) آن را داغ ترین سیاره می کند که بسیار گرمتر از زمین است و در اصل گرم ترین سیاره در منظومه ی شمسی می باشد .

آیا زهره از سیریوس روشن تر است؟

سیریوس ، درخشان ترین ستاره در کل آسمان شب ،و  قدر منهای 1.4 است. این بدان معناست که در حداکثر روشنایی ، زهره 17 برابر روشن تر از سیریوس است. ونوس را در عکس زیر کنار ماه می توانید ببینید .

 

 

آیا زهره روشن تر می شود؟

ونوس اکنون تقریباً سه برابر درخشان تر از ماه های گذشته است. و این چیزی است که می گوید ، زیرا ناهید همیشه به عنوان دومین بدن آسمانی درخشان در آسمان شب (پس از ماه) رتبه بندی می شود. این به راحتی تمام سیارات و ستارگان را درخشان می کند.

آیا زهره در آسمان زرد است؟

از آنجا که به خورشید نزدیکتر است ، ناهید 9/1 برابر خورشید بیشتر از زمین دریافت می کند ، اما به دلیل جو ضخیم ، فقط حدود 20٪ از نور به سطح می رسد. تصاویر رنگی گرفته شده توسط کاوشگرهای ونرا شوروی نشان می دهد که آسمان زهره نارنجی است.

آیا اکسیژن در ناهید وجود دارد؟

بدون اکسژن زندگی ای وجود ندارد . ناهید کمی به خورشید نزدیکتر است بنابراین کمی گرمتر است بنابراین در جو کمی آب بیشتر از جو زمین است. بدون اکسیژن لایه اوزون وجود ندارد. بدون یک لایه ازن ، هیچ محافظتی در برابر آب در برابر اشعه ماوراio بنفش خورشیدی (UV) وجود ندارد.

آیا زهره مانند ستاره چشمک می زند؟

زهره امروز به پیوند فرومایه ای دست یافته و رسما آسمان عصر را زود ترک می کند. جایی که جو زمین باعث شده است که زهره در بسیاری از رنگ ها پیچ و خم شود ، یا چشمک بزند. سیارات معمولاً به طور مرتب می درخشند. اما ناهید روشن اکنون چشمک می زند و در چندین رنگ می درخشد .

دره مرگ

دانشمندان هنوز باید قرائت 130 درجه فارنهایت در روز یکشنبه ، معادل 54 درجه سانتیگراد را تأیید کنند. در تصورات عمومی ، دره مرگ به عنوان گرم ترین نقطه روی کره ی زمین در جنوب کالیفرنیا است.

مطلب پیشنهادی

نیروی گرانش مریخ چقدر است ؟

نیروی گرانش در هر سیاره به اندازه جرم و شعاع آن بستگی دارد. بر اساس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *