دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 - 2:23 بعد از ظهر
مشاوره طلاق

مشاوره طلاق چیست؟ ضرورت مشاوره قبل از طلاق

زمانی که زوجین بخواهند به زندگی خود پایان بدهند و در فکر طلاق هستند، پیش از آنکه بخواهند برای آن اقدام کنند باید از کمک های یک مشاوره طلاق استفاده کنند تا اگر تردیدی درباره آن دارند، بتوانند به تصمیم درستی برسند. شاید برای شما سوال باشد که “مشاوره طلاق چیست” در پاسخ به آن می توان گفت کمک به زوجین توسط مشاور روانشناسی که می تواند با بررسی شرایط آن ها برای حل مشکل و اتخاذ بهترین تصمیم اقدام کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت “مشاوره طلاق چیست” و چرا استفاده از آن ضرورت دارد.

مشاوره طلاق چیست؟

امروزه هر مرکز مشاوره روانشناسی که در زمینه های مختلف اقدام به ارائه خدمات روانشناسی می کند، مشاور طلاق نیز حضور دارد. مشاوره های طلاق می تواند در سه برهه مورد نیاز افراد باشد:

  1. پیش از طلاق : در این شرایط ممکن است افراد برای گرفتن تصمیم قطعی خود دچار تشکیک شوند و نتوانند تصمیم درست و منطقی را بگیرند و یا درگیر احساسات متناقض شوند. در این شرایط مشاوره طلاق می تواند کمک کند فرد به آرامش و احساسات منطقی خود دست پیدا کند.
  2. در حین طلاق : گاهی افراد تصمیمشان برای طلاق قطعی است اما فشارهای روحی و روانی شدید طی فرایند طلاق آن ها را آزار می دهد از همین رو نیازدارند طی انجام فرایند طلاق، یک مشاور خبره و با تجربه کنار آن ها باشد تا با راهنمایی های اصولی و درست فرد را در این مسیر همراهی کند.
  3. پس از طلاق : پس از اینکه زوجین از یکدیگر طلاق می گیرند احساسات زیادی به سمت آن ها هجوم می آورد که دلهره آور و گاهی توام با غم و افسردگی است. در این شرایط برای اینکه فرد بتواند با شرایط جدید راحت تر کنار بیاید نیازمند کمک های مشاوره روانشناسی می باشد.

با این توضیحات می توان یک تعریف دقیق تر درباره مشاوره طلاق بیان کرد. به فرد روانشناسی که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در این زمینه دارد و توانسته پس از کسب مدارک معتبر تجربه کافی نیز در زمینه روانشناسی کسب کند گفته می شود که به صورت تخصصی بر روابط زوجین در زمان طلاق فعالیت دارد. این افراد به زوجین کمک می کنند تا با تصمیم عاقلانه و منطقی برای زندگی خود تصمیم بگیرند. گاهی مشاوره های طلاق می توانند منجر به بهبود روابط زوجین وحتی منصرف شدن آن ها از طلاق شوند. از همین رو حتما پیش از اقدام به طلاق از کمک های تخصصی مشاوره طلاق استفاده کنید.

4 دلیل ضرورت مشاوره قبل از طلاق

عوامل مختلفی می تواند منجر به تصمیم زوجین برای طلاق شود. این عوامل در واقع باعث ناسازگاری و عدم تفاهم میان زوجین شده و آن ها را از ادامه زندگی با هم منصرف می کند. در ادامه سعی داریم با اشاره به مهمترین دلایل طلاق در ایران که دلیل اصلی برای طلاق نیز می باشد، به ضرورت مشاوره قبل از طلاق بپردازیم:

مورد اول: مشکلات اقتصادی

طی سال های اخیر مشکلات اقتصادی باعث شده تا زوجین زیادی در مسیر زندگی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم كنند. نیازهای مالی زوجین و حتی فرزندان وقتی به درستی برآورده نشود احساس نارضایتی از زندگی تا حد زیادی بر کیفیت رابطه آن ها تاثیر دارد. همین موضوع رفته رفته مسیر ناسازگاری و بحث های ادامه دار و بدون راه حل را منجر می شود. در این شرایط ممکن است زوجین تصمیم به طلاق بگیرند. عدم تامین مالی خانواده ها می تواند شرایط نامساعدی را برای روابط زوجین رقم بزند. این موضوع بر کیفیت روابط آن ها نیز تاثیر منفی داشته باشد. از همین طلاق گزینه ای جدی برای آن ها می شود. برای اینکه این تصمیم منطقی و به دور از احساسات باشد، پیش از هر اقدامی کمک از یک مشاور طلاق بسیار مهم است.

مورد دوم: کمک به بازسازی روحیه افراد برای مدیریت بهتر زندگی

از آنجا که مشکلات و کشمکش های طولانی مدت و تنش ها و بحث های زیاد دچار افسردگی، اضطراب و غم و اندوه می شوند. این موضوع تصمیم گیری برای ادامه زندگی را سخت می کند. استفاده از مشاوره طلاق می تواند کمک کند تا فرد با حرف زدن و شنیدن راهنمایی های مناسب بتواند بخشی از احساسات و روحیه آسیب دیده خود را بازسازی کنند و با فکر آزادتری برای ادامه یا تمام کردن زندگی تصمیم بگیرند.

تصمیم برای طلاق می تواند اختلافات زیادی را در رابطه ایجاد می کند. بروز مشکلات جدی و تکراری که راه حلی برای آن پیدا نمی شود، همه و همه می تواند منجر به بروز مشکلات روحی شدید در افراد شود.

مورد سوم: خیانت

در بسیاری از پرونده های طلاق خیانت یکی از زوجین تبدیل به بحرانی جدی برای خانواده ها شده و آن ها را به تصمیم برای طلاق رسانده است. مشاوره طلاق به طرفین کمک می کند تا با بررسی ابعاد مختلف این موضوع تصمیم نهایی آن ها به صورت منطقی و به دور از احساسات اتخاذشود. قطعا خیانت یکی از تلخ ترین تجربه هایی است که افراد می توانند آن را بچشند. احساسات منفی زیاد و عصبانیت می تواند منجر به تصمیم احساساتی فرد خیانت دیده برای طلاق شود. از همین رو توصیه می شود در چنین شرایطی حتما زوجین پیش از کمک های یک مشاور روانشناس برای تصمیم اقدام نکنند. خیانت هایی ک افراد از آن یاد می کنند ابعاد مختلفی دارد.

مورد چهارم: داشتن مشکلات جدی در روابط جنسی

از دیگر عواملی که می تواند منجر به بروز طلاق در میان زوجین شود، مشکلاتی است که زن و شوهر در رابطه جنسی خود دارند. از همین رو رفته رفته با سرد شدن رابطه، حرف نزدن درباره این مساله و نداشتن ارتباط موثر به سمت رفتارهای پرخطر، خیانت و یا طلاق عاطفی سوق پیدا می کنند. اما مسئله اینجاست که در بسیاری از موارد مشکلات جنسی بین زوجین قابلیت درمان و پیگیری دارد. از همین رو پیش از آنکه به دلیل بروز این مشکل برای طلاق اقدام شود، توصیه می شود از کمک های یک مشاور روانشناس استفاده شود. این موضوع می تواند آن را به تصمیم درستی برای جدایی یا ادامه زندگی برساند.

نتیجه گیری

تصمیم افراد برای جدایی به دلیل عوامل مختلفی مانند اعتیاد، اختلافات شدید رفتاری، مشکلات در روابط جنسی، خیانت و.. می تواند منجر به بروز تصمیمات احساسی و ناگهانی برای طلاق شود. در این شرایط استفاده از کمک های مشاوره روانشناس برای طلاق می تواند بسیار کمک کننده باشد. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده با ارائه خدمات روانشناسی در زمینه های مختلف از جمله مشاوره طلاق، مشاور خانواده، مشاوره های تخصصی فردی و… پذیرای مراجعه کنندگان خود می باشد. در صورتی که شما نیز تصمیم برای طلاق دارید می توانید پیش از هر اقدامی از منطقی و قطعی بودن تصمیم خود مطمئن شوید. برای این منظور استفاده از مشاوره های طلاق بسیار مناسب و کاربردی است.

مطلب پیشنهادی

 اسامی زندان زنان در تهران و حومه

 اسامی زندان زنان در تهران و حومه

 اسامی زندان زنان در تهران و حومه : در سال‌های اخیر، موضوع زندان‌های زنان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *