سه شنبه , 1 آبان 1403 - 2:39 قبل از ظهر

هیپنوتیزم چگونه است

همه می‌توانند هیپنوتیزم کنند!

علم هیپنوتیزم با نظریات جدیدش بیان می‌کند که همه این توانایی را دارند که با مختصر تمرین علمی ، خود و دیگران را هیپنوتیزم نمایند. مبنی بر اینکه از طریق مطالعه ، رسانه‌ها ، کلاس‌های توجیهی و تمرینی اطلاعات لازم را در مورد هیپنوتیزم و پدیده‌های مرتبط با آن بدست آورده باشند.

لازمه هیپنوتیزم کردن چیست؟
قبل از آنکه وارد مراحل هیپنوتیزم شد، بایستی تمریناتی را در جهت تقویت جسم و روان داشته باشید. تا در موقع اجرای هیپنوتیزم با سلامتی و نشاط سوژه را تحت تسلط و کنترل خود داشته باشید. و بتوانید اثر موثر و مفیدی بر روی سوژه یا بیمار بگذارید.

هیپنوتیزم چیست؟ فرهنگ لغت Webster واژه هیپنوتیزم را اینگونه توصیف می کند: حالتی است مشابه خواب که توسط کسی القا شده باشد و تلقیناتش بسادگی و بدون مقاومت توسط فرد پذیرفته میگردد. اگر چه کارشناسان معتقدند هیپنوتیزم بیشتر نوعی خیالبافی است تا یک خواب.

هیپنوتیزم هنگام هیپنوتیزم شما همواره هوشیار هستید و تنها به محرکات بیرونی واکنش نشان می دهید. این اساسا مشابه زمانی است که در حال مطالعه یک کتاب مهم و جذاب هستید. شما حقیقتا” نمیتوانید به چیز دیگری جز موضوع آن کتاب فکرکنید. تمام توجه شما متمرکز خواهد ماند تا زمانی که وضعیت حس آگاهیتان تغییر کند.

هیپنوتیزم چگونه عمل می کند؟

برای رساندن به این حالت، فرد هیپنوتیزم کننده شما را وادار به تمرکز بروی صدای خود و یا یک شیء میکند. چیزیکه در مرحله بعد رخ میدهید اینست که ذهن آگاه و هوشیار شما فعالیتش در روند تفکر کاهش می یابد زیرا عمیقا آرامش ذهن پیدا کرده اید. این موضوع سبب میشود ذهن ناخوداگاه شما در دسترس او قرار گیرد.

هنگامیکه هیپنوتیزم میشوید، بیشتر مستعد پذیرش تلقینات در خصوص اینکه چگونه احساس کرده، رفتار نموده و بیاندیشید، خواهید شد. زمانی که فرد هیپنوتیزم کننده با شما سخن میگوید، ذهن ناخوداگاه شما با مقاومت کمتری تلقینات را می پذیرد. این دقیقا مانند حالتی است که فرد هیپنوتیزم کننده مستقیما با شخص تصمیم گیرنده در اداره و نه یک کارمند جزء صحبت میکند.

تاریخچه هیپنوتیزم چیست و کجاست؟

به طور کامل نمی توان گفت هیپنوتیزم چه زمانی و توسط چه کسی یا کسانی کشف شده است.  برخی آن را به هندوها برخی به جیمز برید و برخی به فرانتس آنتوان مسمر و… نسبت می دهند. بحث هیپنوتیزم در طول تاریخ برای مردم بسیار داغ و سرگرم کننده بوده است. همین امر موجب شده خرافات، باور ها و دروغ های زیادی در ارتباط با آن شکل بگیرد.

هیپنوتیزم میتواند بیماری های زیادی اعم از بیماری های روانی و جسمی را درمان کند. اما این روش در طول تاریخ مخالفان زیادی داشته است. در تاریخ زمان هایی بوده است که استفاده از هیپنوتیزم برای درمان یک نوع جرم محسوب می شده است و پزشک استفاده کننده از این روش را به زندان می انداختند. امروزه نیز افراد زیادی هستند که به این روش درمانی اعتقادی ندارند. حتی برخی از افراد، پزشکانی که با هیپنوتیزم بیماران خود را درمان میکنند؛ پزشک و یا دکتر نمی خوانند.

هیپنوتیزم چطور کار میکند؟

روزانه شما با دیدن فیلم ها و یا سریال ها یک زندگی خیالی را تا حدودی به واقعیت نزدیک میبینید، به عبارت به طور کامل احساسات شما درگیر میشود. برخی از حوادث تصادفی باعث ایجاد ترس، نارحتی، استرس، شادی و… در شما شود. به طور مثال شما با دیدن یک فیلم ترسناک وحشت زده میشوید با اینکه میدانید که آن نمی تواند واقعیت داشته باشد. برخی از محققان و دانشمندان این احساسات را مدل هایی از خودهیپنوتیزم طبقه بندی میکنند. در هیپنوتیزم شما به حالت خلسه خواهید رفت و احساس 5 گانه شما ضعیف تر خواهد شد.

در هیپنوتیزم تلقین بسیار بسیار قوی تر از حالت عادی است. به طور مثال اگر به شما تلقین شود که شما سخت تشنه هستید خشکی گلو و زبان هایتان را احساس میکنید. در این حالت، شما شدیداً تأثیر پذیر هستید. یعنی اگر هیپنوتیزم کننده به شما بگوید کاری را انجام دهید شما به احتمال زیاد آن را قبول خواهید کرد؛ که این مورد شامل اما و اگرها می باشد.

آموزش خود هیپنوتیزم

در مرحله اول آموزش خود هیپنوتیزم به ریلکسیشن میپردازیم به عبارت دیگر باید آرامش سرتاسر بدن شما را فرا بگیرد. که آن را هنر وا نهادگی و یا آرمیدگی هم گفته میشه.

مرحله دوم pmr یا به عبارتی شل شدن تدریجی عظلات است. در این بخش تک تک ماهیچه ها را مرحله به مرحله آرام و ریلکس میکنیم معمولا از نوک پا تا سر شروع میشود که این بخش بسیار برای آرامش درونی و درمان برخی مشکلات روان تنی موثر است.

مرحله سوم ضمن ادامه ایجاد آرامش و عمیق تر کردن خلسه برای خارج کردن انرژی های منفی از بدن و جایگزین کردن انرژی های مثبت است. در این مرحله پس از جایگزین کردن انرژی آرام آرام از حالت خلسه بیرون می آییم.

شما هم می‌توانید هیپنوتیزم شوید؟

برای هیپنوتیزم شدن ۳ شرط اساسی وجود دارد:

  • باید خواهان و راغب به هیپنوتیزم شدن باشید.
  • باید به اینکه هیپنوتیزم روی شما قابل انجام است باور داشته باشید.
  • باید توانایی آرام بودن و تمدد اعصاب را داشته باشید.

گفته شده درصد کمی از افراد را نمی‌توان هیپنوتیزم کرد و عده‌ای را نیز به راحتی می‌توان هیپنوتیزم کرد، ولی اکثریت مردم در طیف وسط قرار دارند و این سطح تلقین‌پذیری افراد است که شدت و ضعف این موضوع را مشخص می‌کند. به طور کلی افرادی که خیلی خیالباف هستند از سطح تلقین پذیری بالایی برخوردارند.

مطلب پیشنهادی

انتخاب بهترین برند کالسکه

 انتخاب کالسکه مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که والدین با آن مواجهند. کالسکه نه‌تنها وسیله‌ای برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *