سه شنبه , 1 خرداد 1403 - 1:16 بعد از ظهر

نکات مهم کوهنوردی در زمستان | راهکارهایی که شما را به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل می‌کند

کوهنوردی از آن دسته فعالیت هایی است که در هر فصلی جذابیت های خاص خودش را دارد. اگر اهل طبیعت و گشت و گذار باشید طبیعتا از لذت هایی که در محیط کوهستان وجود دارد آگاهی دارید. با همه اینها شاید افراد کمی را ببینید که در فصل سرما حاضرند به دل کوه بزنند. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مهم کوهنوردی در زمستان بپردازیم تا با رعایت کردن آنها تجربه‌ای دلچسب را برای خودتان رقم بزنید.

اصول اولیه برای کوهنوردی در زمستان

برای یک کوهنوردی امن و لذت بخش، فاکتورهای ضروری و مهمی هست که با درنظر گرفتن آنها می‌توانید از جان خود و همراهانتان محافظت کنید. ما در اینجا به نکاتی که باید به آنها توجه کنید می‌پردازیم، با این حال اگر دنبال مطلب بیشتر و اختصاصی‌تری در این حوزه هستید، مقالات آموزش کوهنوردی را ازدست ندهید.

•    شرایط آب و هوایی
•    حرکت گروهی
•    برنامه ریزی و تعیین مسیر
•    اصول تغذیه
•    تجهیزات ضروری
•    نحوه گام برداشتن
شرایط آب و هوایی

قبل از هر چیز، شرایط آب و هوایی را از خبرگزاری های معتبر چک کنید و مطمئن شوید در مدت زمانی که در کوهستان هستید احتمال طوفان یا ریزش بهمن و … وجود نداشته باشد.

حرکت گروهی

به هیچ عنوان بدون همراه کوهنوردی نکنید. حتی اگر مسیر کوتاهی را هم قرار است طی کنید به صورت گروهی حرکت کنید و یک رهبر حرفه‌ای و کاربلد داشته باشید. در فصل سرما احتمال وقوع اتفاقات غیر منتظره بیشتر است. حضور چند همراه هم تجربه کوهنوردی را برایتان دلچسب‌تر می‌کند و هم باعث می‌شود در حل مشکلات و آسیب ها خودتان را تنها نبینید.

برنامه ریزی و تعیین مسیر

مسیرتان را از قبل تعیین کنید. راه هایی که پستی و بلندی زیادی ندارند، مخصوصا در سرپایینی ها، اصلا گزینه عاقلانه‌ای برای زمان برف و یخبندان نیست. همچنین ساعت شروع حرکتتان را در نظر بگیرید. از آنجا که در نیمه دوم سال هوا زودتر تاریک می شود و دمای هوا در شب کاهش پیدا می‌کند پس با اولین نشانه های طلوع خورشید حرکت کنید و طوری زمان بندی کنید که هنگام تاریکی خودتان را به پناهگاه های بین راه رسانده باشید.

تغذیه در کوهنوردی

 تغذیه از مهمترین مواردی است که باید در کوله پشتی خود قرار دهید. از آنجا که در حین کوهنوردی دائما در تحرک هستید بدنتان به جبران کالری های از دست رفته نیاز دارد. به طور میانگین هر فرد برای هر روز کوهپیمایی به 3500 کالری نیاز دارد؛ اما نکته‌ای که ممکن است برای شما چالش ساز باشد وزن مواد غذایی‌‌ای است که باید حمل کنید. برای اینکه کوله خود را بیش از حد سنگین نکنید، بسته به تعداد روزهایی که  برایشان برنامه ریخته‌اید مواد خوراکی پر کالری اما کم وزن بردارید. در اینجا نمونه هایی از این مواد مغذی را ذکر می‌کنیم:

•    آجیل و خشکبار: بادام زمینی، فندق، پسته و …
•    مغز و دانه های مقوی: دانه چیا، تخمه آفتاب گردان و …
•    میوه خشک و برگه: برگه زردآلو، سیب و …
•    گرانولا و انرژی بار
•    شکلات، نبات و …
•    پودر پروتئین
•    غذاهای ساده‌: نودل و کنسرو
در آخر نوشیدن آب را فراموش نکنید. سعی کنید با نوشیدن مایعات گرم اکسیژن خونتان را کنترل کنید.

راهکارهایی که شما را به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل می‌کند

تجهیزات ضروری برای کوهنوردی در زمستان

 برای طی کردن ارتفاعات در یک هوای بهاری شاید تجهیزات زیادی به کارتان نیاید. اما در برف و یخبندان شرایط طور دیگری است و برای یک کوهپیمایی یک روزه هم باید لیست تجهیزاتی که ممکن است به کارتان بیاید را با دقت بررسی کنید تا هم ایمنی‌تان را بالا ببرید و هم راحت‌تر به مقصد برسید. ما در اینجا به تعدادی از این لوازم ضروری و کاربردی اشاره کرده‌ایم:

کوله پشتی مناسب

انتخاب یک کوله پشتی مناسب اولین قدم برای شروع کوهنوردی است. برای انتخاب یک گزینه معقول در وهله اول استاندارد بودن آن را در نظر بگیرید تا بدنتان برای  حمل آن در طولانی مدت، تحت فشار قرار نگیرد. نکته دوم حجم کوله پشتی است. بر اساس تعداد روزهایی که پیش رو دارید و لوازمی که قرار است حمل کنید، کوله مناسبی را انتخاب کنید. این را هم در نظر بگیرید که کیف های بزرگ و جا دار برای پیمایش های کوتاه گزینه خوبی محسوب نمی‌شوند؛ چرا که ممکن است ترغیبتان کند وسایل غیر ضروری‌ای را هم در لیستتان بگنجانید.

جدا از سایز و مدل کیفی که انتخاب می‌کنید نحوه چیدن تجهیزاتتان هم حائز اهمیت است. اگر قصد دارید تجهیزات کوهنوردی خود را تکمیل کنید، پیشنهاد می‎‌کنیم ویدیو های آموزش کوهنوردی به صورت آنلاین هم بازدید نمائید تا با انواع بیشتری از این تجهیزات آشنا شوید.

پوشاک مناسب

لباس هایی که به آنها نیاز پیدا می‌کنید بسته به فصل و نوع آب و هوا متفاوت است. در زمستان برای لباس‌هایتان از رنگ های شبرنگی استفاده کنید و پوششتان را طوری انتخاب کنید که سرما از آنها نفوذ نکند. کاپشن ضد آب که از پشم شیشه پر شده باشد، دستکش پلار یا پشمی، بادگیر، هدبندو کفش مناسب از واجبات است. اگر فکر کرده‌اید در زمستان با آفتاب سر و کار ندارید سخت در اشتباهید. کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی مخصوص فراموشتان نشود.

حتما یک لباس نازک آستین دار و یک شلوار پشمی از زیر لباس هایتان بپوشید و سعی کنید از پوشیدن لایه های زیاد خودداری کنید. با این کار وزن بیشتری را متحمل می‌شوید و سخت‌تر به راهتان ادامه می‌دهید. چند دست لباس اضافی سبک و گرم هم همراهتان داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

لباس و ابزارهای حرفه‌ای

علاوه بر اینها لوازم پوششی و ابزارهای فنی‌ای هم هستند که با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید، می‌توانند صعود را برای شما آسان‌تر کنند:

•    عصای کوهنوردی جهت کمک به حفظ تعادل
•    یخ شکن یا کرامپون برای جلوگیری از لیز خوردن
•    گتر یا همان پاپوش ضد آب
•    عینک و کلاه مخصوص کولاک
•    روکش ضد آب دستکش
•    پتوی نجات

سایر تجهیزات

•    لوازم بهداشتی
•    دارو و جعبه کمک های اولیه
•    سوت
•    قطب نما و نقشه
•    چراغ قوه
•    کیسه خواب
•    قمقمه دارای عایق حرارتی
•    اجاق گاز ویژه کوه

نکات مهم کوهنوردی در زمستان | راهکارهایی که شما را به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل می‌کند

نحوه گام برداشتن

 یکی از از ابزارهایی که در برف و یخبندان به شدن کارآمد است، یخ شکن است و به همراه داشتن آن به شدت توصیه می‌شود. با این حال نحوه گام برداشتن شما هم در حفظ تعادلتان بسیار اهمیت دارد. قدم برداشتن روی برف به میزان شیب و زاویه‌ای که در آن قرار دارید بستگی دارد. برای اینکه با جزئیات شیوه های راه رفتن در برف بیشتر آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

حالت پا برای بالا رفتن از ارتفاعات

زمانی که شیب زمین، رو به بالا باشد عادی قدم برداشتن غیر ممکن است. سه روش اصولی برای عبور از سربالایی ها وجود دارد که حجم فشاری که به بدن وارد می‌شود را کاهش می‌دهد. این روش ها از این قرارند:

کوبیدن پا روی برف

این روش برای زمانی مناسب است که زاویه و شیب زمین تند نباشد. در این روش باید کف پاهایتان را به شکلی که همه قسمت های آن روی زمین قرار بگیرد بکوبانید؛ طوری که یک شیار روی برف ها شکل بگیرد. نکته دیگر اینکه انگشت هایتان را رو به بالا نگیرید یا به سمت پایین خم نکنید.

 گام برداشتن به شکل پای اردک

زمانی که برف سفت شده باشد یا شیب زمین کم نباشد، روش پاکوب جواب نمی‌دهد. در اینجا شما باید پاهایتان را دقیقا مثل یک اردک به شکل V از هم باز کنید و طوری گام بردارید و به برف ضربه بزنید که بیشتر قسمت های زیره کفش، با برف تماس پیدا کند.

گام متقاطع

برای شیب های خیلی زیاد زاویه پاهایتان را کمی تغییر دهید و به صورت ضربدری و مورب حرکت کنید.

حرکت در سرپایینی

حفظ تعادل در بخش های سرپایینی به علت کشش نیروی جاذبه سخت‌است. از طرف دیگر بر خلاف تصور، فشاری که به بدن وارد می‌شود در شیب های رو به پایین افرایش پیدا می‌کند؛ پس آشنایی با شکل صحیح راه رفتن کمک زیادی به ما می‌کند.

گام پله‌ای یا پلانژ

پاهایتان را کمی باز کنید و زانوهایتان را خم کنید، انگشت هایتان را به طرف بالا بگیرید و پاشنه‌تان را در برف فرو ببرید. مراقب باشید کمرتان به عقب متمایل نشود.

گلیسادینگ

این روش هیجان انگیز، همان سر خوردن روی برف است که در حالت نشسته یا ایستاده انجام می‌شود و فرد برای حفظ تعادل، از یک تبر یخ استفاده می‌کند.

مطلب پیشنهادی

 ۱۰ ژیمناستیک کار برتر تاریخ

 ۱۰ ژیمناستیک کار برتر تاریخ

 ۱۰ ژیمناستیک کار برتر تاریخ  :در طول تاریخ، تمرینات جسمانی و ورزش‌های مختلفی توسط انسان‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *