شنبه , 6 مرداد 1403 - 2:58 قبل از ظهر

معرفی شهرهای یزد

معرفی شهرهای یزد

یزد با املای یزد، شهر مرکز استان یزد در مرکز ایران است.شهر های یزد و خود یزد را میتوان به این شکل معرفی کرد . قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد و مارکوپولو آن را «شهر اصیل یزد» توصیف کرده است. این در دشتی عمدتاً بی‌ثمر پوشیده از شن و ماسه در ارتفاع حدود ۴۰۰۰ فوت (۱۲۰۰ متر) از سطح دریا قرار دارد. آب و هوا کاملاً بیابانی است

موقعیت جغرافیایی یزد

شبکه‌ای از قنات‌ها (تونل‌هایی که برای حمل آب حفر شده‌اند) یزد را به حاشیه کوه شیرکوه نزدیک می‌کند. یزد از لحاظ تاریخی رابط بین فارس و خراسان و عراق ایرانی و کرمان بوده و در محل تلاقی راه های تجاری آسیای مرکزی و هند قرار داشته است. این شهر به‌عنوان مرکز استانی عمل می‌کرد و به دلیل بسیاری از ساختمان‌های مذهبی، لقب دارالعباده (محل تقوا) را به خود اختصاص داد. برخی از ساکنان شهر زرتشتی هستند که اجدادشان در زمان تسخیر اعراب مسلمان به یزد و کرمان گریخته بودند. یزد اکنون آخرین مرکز دین زرتشتی در ایران است.

شهر یزد در میانه فلات ایران در 270 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و نزدیک به جاده ادویه و ابریشم واقع شده است. این گواهی زنده بر استفاده از منابع محدود برای بقا در بیابان است. آب از طریق سیستم قناتی که برای برداشت آب زیرزمینی توسعه یافته است، به شهر می رسد. معماری خاکی یزد از نوسازی که بسیاری از شهرک های سنتی خاکی را ویران کرد، رها شده و مناطق سنتی، قنات، خانه های سنتی، بازارها، حمام ها، مساجد، کنیسه ها، معابد زرتشتیان و باغ تاریخی دولت آباد را حفظ کرده است.

زمان ساسانیان یزد چگونه بوده است ؟

از زمان ساسانیان، یزد به خاطر منسوجات ابریشمی زیبا که در دوره‌های بعد فقط با کاشان و اصفهان رقیب بودند، شهرت داشته است. این شهر همچنان مرکز اصلی ابریشم بافی است. دارای کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی، کارخانه تولید تجهیزات تصفیه و تصفیه آب، و فعالیت‌های قابل توجه معدن و استخراج معادن است. ذخایر مس نزدیک در تاسیسات سر چشمه فرآوری می شود. بادام، میوه و مقداری غلات در نزدیکی شهر کشت می شود.

آثار تاریخی شهر یزد

این شهر علاوه بر چند بقایای دیوار شهری با ابهت قرون وسطایی، دارای مساجد و مقبره‌های مهمی است که قدمت آنها به امام دوازدهم (رئیس اسلام، 1035) می‌رسد. مسجد جمعه با مرتفع‌ترین مناره‌های ایران، فیانس معرق (سرامیک‌های سفالی)، محراب (منبر) فوق‌العاده مورخ 1375 و دو خطبه که در ظاهر گوتیک هستند، متمایز است. برخی دیگر از مساجد و مقبره های شهر با نقش برجسته گچبری ظریف و غنی تزیین شده اند یا با رنگ های آبی کم رنگ، رز و زرد چند رنگ شده اند. خط افق با مناره ها و بسیاری از برج های بلند که برای آوردن هوای خنک از زیر زمین به داخل اتاقک ساختمان ها طراحی شده اند، زیبا است. شهر یزد از طریق جاده و راه آهن با کرمان، قم، اصفهان و تهران مرتبط است.

وضعیت اقتصادی این شهر

اقتصاد منطقه ای که یزد در آن واقع شده است تحت سلطه کشاورزی است که با ایجاد شرکت های کشاورزی و مراکز فرآوری محصولات کشاورزی مدرن شد. محصولات اصلی کشت شده شامل گندم، جو، پنبه، دانه های روغنی، گیاهان نیل، میوه ها و سبزیجات است.

شهر زمینی یزد چیست؟

شهر تاریخی یزد یک شهر خاکی سنتی است که زندگی با موقعیت کویری آن سازگار شده است که بیشتر از همه از طریق سیستم آبی قنات ها قابل توجه است. یزد شهری با قدمت دیرینه به دوران هخامنشیان است و در کنار جاده ابریشم و ادویه قرار داشت. از تجارت رونق گرفت.

مردم یزد چطورند؟

مردم یزد صداقت و متانت و کرامت نیاکان خود را حفظ کرده اند و به متانت و مهمان نوازی شهره اند. آنها فارسی را با لهجه شیرین یزدی صحبت می کنند و اکثرا مسلمان هستند در حالی که اقلیت های یهودی، زرتشتی و مسیحی به صورت مسالمت آمیز در استان زندگی می کنند.

ثبت شهر یزد در یونسکو

یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان با قدمتی بیش از 5000 سال است که در طول قرن ها دست نخورده باقی مانده است. با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. با جدا شدن از مناطق مدرن، بخش تاریخی شهر با معماری خاکی آن با دقت حفاظت و نظافت شده است. شهر تاریخی یزد در جولای 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یزد به عنوان قدیمی ترین شهر خاکی جهان و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز در ایتالیا شناخته می شود.

 

ساکن یزد

یزد به دلیل موقعیت خود از جنگ های تاریخی مصون مانده است. بازدیدکنندگان فضای صلح و آرامش را احساس می کنند و از آن لذت می برند.
ریتم خوب زندگی، خیابان‌های آرام (ترافیک کم)، ایمنی بالا و تمیزی، یزد را به مکانی آرام برای زندگی تبدیل کرده است. در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ، هزینه زندگی در یزد بسیار پایین است، زیرا شهری با حداقل 300 دلار در ماه می تواند به راحتی از پس هزینه های زندگی برآید.

مقصد گردشگری

یزد یکی از شهرهایی است که گردشگران باید از آن دیدن کنند و همواره در فهرست پنج مکان برتر ایران برای بازدید قرار گرفته است. یزد علاوه بر جنبه های تاریخی، یکی از شهرهای توسعه یافته ایران است. هتل های سنتی در بخش تاریخی شهر و همچنین هتل های مجلل در بخش مدرن میزبان گردشگران بین المللی و داخلی هستند.
قدم زدن در شهر قدیمی، گشت و گذار، بازدید از موزه ها، لذت بردن از طبیعت و گشت و گذار در کویر لحظات خاطره انگیزی را برای گردشگران در طول اقامت در یزد رقم می زند.

بازدیدکنندگان می توانند از تجربه ای فراموش نشدنی در تور کویر لذت ببرند در حالی که از سرسبزی حومه شهر در تنها 40 کیلومتری شهر شگفت زده می شوند.

کلمه یزد به چه معناست؟

تعریف یزد در فرهنگ لغت شهری در مرکز ایران است: مرکز عمده ابریشم بافی.

مقدس ترین شهر در آیین زرتشتی کدام است؟

آتش سوزی در معبد زرتشتیان یزد، ایران. آتشکده، آگیاری، آتشکده (به فارسی: آتشکده)، آتشگاه (آتشگاه) یا در مهر (در مهر) عبادتگاه پیروان دین زرتشتی، دین باستانی ایران (فارس) است.

شهر یزد به چه چیزهایی معروف است ؟

یزد به دلیل تطبیق نسل‌ها با محیط کویری خود، معماری منحصربه‌فردی ایرانی دارد. شهر بادگیرها شهر بادگیرها از نمونه‌های فراوانش به شهر بادگیرها ملقب شده است. همچنین به خاطر آتشکده‌های زرتشتی، آب انبارها، قنات‌ها، یخچال‌ها، صنایع دستی ایرانی، پارچه‌های دست‌بافت (ترمه فارسی)، ابریشم‌بافی، نبات‌های ایرانی و زمان آن بسیار معروف است. قنادی های محترم یزد به دلیل سابقه قدیمی دوچرخه سواری و بیشترین سرانه دوچرخه در ایران به شهر دوچرخه نیز معروف است. گزارش شده است که فرهنگ دوچرخه در ایران در نتیجه تماس با بازدیدکنندگان و گردشگران اروپایی در قرن اخیر در یزد به وجود آمده است.

ویژگی های کلی شهر کویری یزد

شهر یزد در کویرهای ایران و نزدیک به جاده ادویه و ابریشم واقع شده است. این گواهی زنده برای استفاده هوشمندانه از منابع محدود موجود در بیابان برای بقا است. آب توسط سیستم قنات به شهر آورده می شود. هر ناحیه از شهر بر روی یک قنات ساخته شده و دارای یک مرکز مشترک است. ساختمان ها از خاک ساخته شده اند. استفاده از خاک در ساختمان ها شامل دیوارها و سقف ها با ساخت طاق و گنبد است. خانه ها با حیاط های زیر سطح زمین ساخته شده اند که به مناطق زیرزمینی خدمات می دهند. بادگیرها، حیاط ها و دیوارهای ضخیم خاکی، ریزاقلیم دلپذیری را ایجاد می کنند. کوچه های نیمه پوشیده همراه با خیابان ها، میادین عمومی و حیاط ها به کیفیت شهری دلپذیر کمک می کنند. این شهر از روند مدرنیزه شدن که بسیاری از شهرهای خاکی سنتی را ویران کرد، فرار کرد. امروزه با مناطق سنتی، قنات، خانه‌های سنتی، بازارها، حمام‌ها، آب انبارها، مساجد، کنیسه‌ها، معابد زرتشتیان و باغ تاریخی دولت‌آباد باقی مانده است. این شهر از همزیستی مسالمت آمیز سه دین اسلام، یهودیت و زرتشتی برخوردار است.

 

معماری شهر یزد و مذهب های مختلف

شهر تاریخی یزد شاهد یک سیستم ساختمانی فوق العاده استادانه در معماری خاکی و تطبیق شیوه های زندگی با محیط متخاصم برای چندین هزار سال است. یزد با تداوم سنت هایی همراه است که سازمان اجتماعی را در بر می گیرد. اینها شامل وقف (وقف) بهره مندی از ساختمان های عمومی مانند آب انبارها، مساجد، حمام ها، قنات ها و غیره و همچنین توسعه سنت های ناملموس و چند فرهنگی، تجاری و صنایع دستی، به عنوان یکی از غنی ترین شهرهای جهان است که تماماً از ساخته شده است. مواد خاکی، کیفیتی که به ایجاد یک ریزاقلیم سازگار با محیط کمک می کند. این نشان دهنده فرهنگ های متنوع مربوط به ادیان مختلف در شهر از جمله اسلام، یهودیت و زرتشتی است که هنوز در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند و دارای ترکیبی از ساختمان ها از جمله خانه ها، مساجد، آتشکده ها، کنیسه ها، مقبره ها، حمام ها، آب انبارها، مدرسه ها، بازارها هستند. و غیره همانطور که در صنایع دستی و جشن های سنتی آنها دیده می شود.

معماری یزد و وضعیت آب و هوایی

یزد نمونه بارز سکونتگاه سنتی انسانی است که نمایانگر تعامل انسان و طبیعت در یک محیط کویری است که حاصل استفاده بهینه و مدیریت هوشمندانه منابع محدود موجود در چنین محیط خشکی است. با استفاده از سیستم قنات و استفاده از خاک در ساخت ساختمان هایی با حیاط فرو رفته و فضاهای زیرزمینی. علاوه بر ایجاد میکرو اقلیم دلپذیر، از حداقل مواد استفاده می‌کند که الهام‌بخش معماری جدید در مواجهه با چالش‌های پایداری امروزی است.

معماری کلی شهر یزد

امروزه یزد دارای تعداد زیادی نمونه عالی از معماری سنتی کویری با طیف وسیعی از خانه‌ها از خانه‌های معمولی تا املاک بسیار بزرگ و بسیار تزئین شده است. علاوه بر مسجد و بازار اصلی که وضعیت بسیار خوبی دارند، هر محله از شهر تاریخی هنوز دارای تمام ویژگی های خاص خود مانند آب انبار، حمام، تکیه، مساجد، مقبره و غیره است. در شهر هنوز هم وجود دارد. بسیاری از خیابان ها و کوچه ها که الگوی اولیه خود را حفظ کرده اند، همچنین دارای ساباط های فراوان، یعنی کوچه های نیمه یا تمام سرپوشیده، و مجموعه ای از طاق هایی که برای محافظت در برابر آفتاب از آنها عبور می کنند. خط افق شهر که با بادگیرها، مناره ها و گنبدهای بناها و مساجد پر شده است، چشم انداز برجسته ای را از دوردست، از داخل و خارج از شهر تاریخی قابل مشاهده است.

سیاست های جدید به کار رفته در یزد

از دهه 1930 به بعد، سیاست های متعددی برای مدرن سازی شهر ایجاد شد. که منجر به ایجاد چند خیابان تجاری عریض و دسترسی آسان به مسکن “مدرن” شد. این اتفاق بیشتر در خارج از شهر تاریخی رخ داده است. بر خلاف برخی نیات از جمله آنهایی که متعلق به طبقات بالاتر هستند، جمعیت یزد و همچنین تصمیم گیرندگان شهر موفق شده اند پهنه های وسیعی از شهر تاریخی را دست نخورده نگه دارند، از جمله مرمت و حفاظت تعدادی از خانه های بزرگ.

مذاهب مختلف در یزد

یزد به عنوان شهری پویا و زنده به تدریج با تغییراتی اجتناب ناپذیر تکامل یافته است. با این حال، هنوز کیفیت های زیادی وجود دارد که به یزد امکان می دهد شرایط اصالت را داشته باشد، از جمله مواردی که مربوط به تداوم میراث ناملموس آن است.

یزد به عنوان مکانی شناخته می شود که اعیاد و زیارت های مذهبی در آن ابعاد خاصی دارد. همچنین یک شبکه پر جنب و جوش از سازمان های اجتماعی (وقف) وجود دارد که هنوز نقش قوی در سطح منطقه ایفا می کنند، علاوه بر سازمان هایی که توسط شهرداری و دولت نمایندگی می شوند. از نظر کاربری و کارکرد باید به فعالیت های مذهبی که در بالا گفته شد اشاره کرد. بازار با اضافه شدن چند مغازه که به طور خاص به بازار توریستی می پردازد، همچنان فعال است. همچنین بخش بزرگی از شهر تاریخی هنوز مسکونی است (با نرخ 80 درصد مالکیت خصوصی). از سوی دیگر، برخی از عناصر آنها را از دست داده اند

این تأثیر مثبتی از نظر اصالت مرتبط با مکان، تنظیم، فرم، طراحی و مواد داشته است. جدا از تغییراتی که در طول قرن بیستم رخ داده است، این ملک دارای تعداد زیادی ساختمان و فضاهای عمومی است که به خوبی حفظ شده اند. در تمام مداخلات، هر زمان که نیاز به انجام کارهای مرمتی بوده است، اولویت با تکنیک های سنتی بوده است.

الزامات حفاظت و مدیریت

شهر تاریخی یزد در سال 1384 در فهرست آثار ملی قرار گرفت که بر اساس قانون حفاظت از میراث ملی (1930) و قانون تأسیس سازمان میراث فرهنگی ایران (1358) از حمایت قانونی برخوردار است. این ملک همچنین تابع قوانین و استانداردهای حفاظت از شهرهای تاریخی است.

مدیریت این اموال در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران (ICHHTO) متمرکز است، که سازمان ملی مسئول املاک میراث جهانی، از جمله گزارش به کمیته میراث جهانی یونسکو است، و تلاش‌ها را با مقامات محلی و ملی و همچنین هماهنگ می‌کند. سازمان های غیر دولتی، سیستم وقف سنتی و جوامع محلی. ICHHTO تعدادی سیاست دارد که زیربنای سیستم مدیریت ملک است.

تلاش هایی که از سوی مردم محلی، در برخی موارد زیر نظر سازمان های بخشداری و ساختار اجتماعی وقف (وقف) و نیز تلاش های شهرداری یزد، ICHHTO و نمایندگان محلی دولت ایران (وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان) صورت گرفته است. و غیره…) هنوز باید ارتقا یابد.

همه این شرکا برای ایجاد یک مکانیسم مدیریتی جدید که امکان هدایت ظرفیت های آنها به سمت اهداف مشترک را فراهم می کند، به تلاش ها پیوسته اند. این امر با ایجاد یک کمیته راهبری مسئول تعیین جهت گیری های کلی برای مدیریت و حفاظت از شهر تاریخی تسهیل شده است.

همچنین یک کمیته فنی با حضور نمایندگانی از ذینفعان اصلی تشکیل شده است که تحت هدایت کارگروه های تخصصی برای شناسایی، مطالعه و نظارت بر انواع پروژه ها فعالیت خواهند کرد.

ICHHTO تصمیم گرفته است که یک دفتر (پایه) مشخص ایجاد کند که مسئولیت هماهنگی جلسات این دو کمیته و سازماندهی نظارت بر شهر تاریخی در مورد وضعیت حفاظتی آن را بر عهده خواهد داشت.

آموزش کارکنان ICHHTO باید به ویژه در مورد فلسفه های حفاظتی مربوطه، و تأثیرات مداخلات مختلف بر یکپارچگی و اصالت اموال نوشته شده ادامه یابد.

دستورالعمل‌هایی برای استفاده، نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی خاکی، با توجه به فضای داخلی، باید به منظور کمک به مالکان خصوصی بناهای تاریخی تدوین شود.

تحقیقات آمادگی در برابر خطر باید برای ملک با توجه به زلزله انجام شود.

مطالعات تحلیلی شهر تاریخی یزد، تشریح روابط بین جنبه های ناملموس هر منطقه (اعم از ابعاد اجتماعی، فرهنگی و مذهبی) و جنبه های محسوس (مانند قنات ها، آب انبارها و بناهای مذهبی) باید انجام شود.

شهرهای یزد

نوبت به معرفی شهرهای یزد می شود ، تمام شهرهای اطراف یزد نیز مانند خود یزد بسیار زیبا و قابل تامل هستند همانند میبد و چک چک که به عنوان معروف ترین شهر های اطراف یزد نام برده می شوند که دارای مکان های تاریخی بکر و زیبایی می باشند که مختص به خودشان می باشد .

شهر میبد یزد

در شهر میبد یزد نیز از همان بافتی که در یزد مشاهده کرده اید می توانید ببینید که ناشی از تاریخ زیبای این شهر می باشد در شهر میبد یک دژی به نام دژ نارون در ابتدای شهر وقتی از سمت یزد به این شهر می روید وجود دارد که تمام شهر میبد را می توانید از بالای این دژ زیبا تماشا کنید  که بسیار دیدنی و لذت بخش می باشد .

پایتخت سفال ایران را در این صفحه می توانید دنبال کنید کلیک کنید .

مطلب پیشنهادی

زبان رسمی فنلاند چیست ؟

زبان رسمی فنلاند چیست ؟

زبان رسمی فنلاند چیست :فنلاند، کشوری زیبا در شمال اروپا، با مناظر خیره‌کننده و فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *