جمعه , 10 فروردین 1403 - 8:50 قبل از ظهر

مخترع دماسنج کیست و معرفی انواع دماسنج

مخترع دماسنج کیست و معرفی انواع دماسنج

در این مقاله می خواهیم در مورد مخترع دماسنج و انواع آن صحبت کنیم همین طور تاریخچه اولین دماسنج ها تا به امروز . با ما همراه باشید تا هر آن چه در مورد دماسنج های می خواهید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم .

تاریخچه دماسنج

صدها سال پیش، دانشمندان متوجه شدند که می‌توانند تغییرات دما را با استفاده از دستگاه‌های شیشه‌ای بدوی پر از مایعاتی که با گرم شدن منبسط می‌شوند و هنگام سرد شدن منقبض می‌شوند، اندازه‌گیری کنند. الکل و جیوه مایعاتی بودند که بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند.
دماسنج ها اولین نوع دماسنج بودند و فقط تغییرات دما را نشان می دادند اما مقادیر عددی را نشان نمی دادند. یکی از اولین ترموسکوپ‌ها توسط مخترع ایتالیایی، Galeleo Galilei در سال 1593 ساخته شد. از آب به عنوان مایع و حباب‌های شیشه‌ای داخل یک لوله باز استفاده می‌کرد. لامپ های شیشه ای با تغییرات دما بالا و پایین می شوند. در سال 1612، مخترع ایتالیایی دیگری به نام سانتوریو سانتوریو، از مقیاس عددی بر روی ترموسکوپ استفاده کرد، اما بسیار ابتدایی بود. در سال 1654 اولین لوله شیشه ای مهر و موم شده توسط فردیناند دوم، دوک بزرگ توسکانی ساخته شد. حاوی الکل بود و مقیاس عددی داشت، اما خیلی دقیق نبود.


دماسنج مدرن تر در سال 1709 توسط دانیل فارنهایت اختراع شد. این یک لوله شیشه ای محصور بود که دارای مقیاس عددی بود که به آن مقیاس فارنهایت می گفتند. نسخه اولیه این دماسنج حاوی الکل بود و در سال 1714 فارنهایت دماسنج جیوه ای را با استفاده از همان مقیاس ساخت. او نقطه انجماد آب را 32 درجه، نقطه جوش آب را 212 درجه و دمای طبیعی بدن را 98.6 درجه تعیین کرد. بعدها در همان قرن، مخترع آندرس سلسیوس مقیاس عددی به نام مقیاس سانتیگراد یا درجه سانتیگراد را توسعه داد. این مقیاس بر اساس مقیاس صفر تا صد است که در آن نقطه انجماد آب صفر، نقطه جوش آب 100 درجه و دمای طبیعی بدن 37 درجه است. اولین دماسنج پزشکی واقعی توسط سر توماس آلبوت در سال 1867 اختراع شد. طول آن 6 اینچ بود و حدود 5 دقیقه طول کشید تا دمای یک فرد اندازه گیری شود.
تقریباً برای صد سال دماسنج ها اساساً بدون تغییر بودند. آنها حاوی الکل یا جیوه بودند و بسیار دقیق در نظر گرفته می شدند. دماسنج های مدرن تری پس از جنگ جهانی دوم ساخته شدند که از فناوری مادون قرمز استفاده می کردند و در گوش قرار می گرفتند. آنها از مدارهای الکتریکی کوچک و خوانش های عددی استفاده کردند که می توانستند دما را سریعتر و با دقت بیشتری نسبت به لوله های شیشه ای پر از مایع اندازه گیری کنند. امروزه دماسنج‌های مدرن از نوعی حسگر الکتریکی برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کنند، اما همان مقیاس‌های عددی که در دهه 1700 توسط فارنهایت و سلسیوس ایجاد شد، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته بسیار مهم

تمام محتوای این خبرنامه فقط برای اهداف اطلاعات عمومی در نظر گرفته شده است و در نظر گرفته نشده است یا به طور ضمنی جایگزین توصیه، تشخیص یا درمان پزشکی حرفه ای نیست. لطفاً قبل از اتخاذ هر یک از پیشنهادات در این صفحه با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. شما هرگز نباید توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده بگیرید یا بر اساس محتوای این خبرنامه، درخواست درمان پزشکی را به تاخیر بیندازید. اگر معتقدید که یک اورژانس پزشکی دارید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید یا با 115 تماس بگیرید.

چه کسی دماسنج را اختراع کرد؟

مخترع دماسنج کیست ؟ اولین دماسنج ثبت شده توسط ایتالیایی Santorio Santorio (1561-1636) که یکی از گروهی از دانشمندان ونیزی بود که در پایان قرن شانزدهم کار می کردند، تولید شد. مانند بسیاری از اختراعات، دماسنج از طریق کار بسیاری از دانشمندان به وجود آمد و توسط بسیاری دیگر بهبود یافت.

1596: گالیله گالیله و اولین ترموسکوپ

اغلب ادعا می شود که گالیله گالیله مخترع دماسنج است. با این حال، ابزاری را که او اختراع کرد نمی‌توان به‌طور دقیق دماسنج نامید. ابزار گالیله این کار را انجام نداد، بلکه فقط تفاوت دما را نشان داد. بنابراین، ابزار او را به درستی باید ترموسکوپ نامید.

ترموسکوپ

سلف دماسنج – دماسنج – یک دماسنج بدون مقیاس است. فقط تفاوت دما را نشان می دهد، یعنی می تواند نشان دهد که دما بالاتر، پایین تر یا یکسان است. اما برخلاف دماسنج، نمی‌تواند تفاوت را اندازه‌گیری کند، و همچنین نمی‌توان نتیجه را برای مراجعات بعدی ثبت کرد. این ترموسکوپ به طور گسترده توسط گروهی از دانشمندان در ونیز که گالیله نیز در میان آنها بود، استفاده شد. در آن زمان تنها یک قدم کوچک از ترموسکوپ تا ساخت دماسنج بود.

1612: سانتوریو سانتوریو – اولین دماسنج

ایتالیایی، Santorio Santorio (1561-1636) به طور کلی به استفاده از مقیاس برای یک ترموسکوپ هوا حداقل در اوایل سال 1612 اعتبار دارد و بنابراین تصور می شود که مخترع دماسنج به عنوان یک دستگاه اندازه گیری دما باشد. ابزار سانتوریو دماسنج هوا بود. دقت آن ضعیف بود زیرا اثرات تغییر فشار هوا بر دماسنج در آن زمان مشخص نبود.

این مقاله را نیز مطالعه نمایید : آیا جیوه مضر است؟ شناخت جیوه و اثرات جانبی آن

1654: اولین دماسنج مایع در شیشه مهر و موم شده

دماسنج مایع در شیشه مهر و موم شده، که امروزه برای ما آشناتر است، اولین بار در سال 1654 توسط دوک بزرگ توسکانی، فردیناند دوم (1610-1670) تولید شد. دماسنجش الکلی داشت. اگرچه این پیشرفت قابل توجهی بود، اما دماسنج او دقیق نبود و هیچ مقیاس استانداردی در استفاده وجود نداشت.

1714: اولین دماسنج جیوه ای

گابریل فارنهایت (1686-1736) اولین کسی بود که با استفاده از جیوه دماسنج ساخت. انبساط قابل پیش بینی تر جیوه همراه با تکنیک های بهبود یافته شیشه کاری منجر به یک دماسنج بسیار دقیق تر شد.

فارنهایت: اولین مقیاس دماسنج استاندارد

فارنهایت از نقاط ثابت تازه کشف شده برای ابداع اولین مقیاس دمای استاندارد برای دماسنج خود استفاده کرد. فارنهایت نقاط انجماد و جوش آب را به 180 درجه تقسیم کرد. 32 به عنوان رقم نقطه ثابت پایینی انتخاب شد، زیرا مقیاسی تولید می‌کند که حتی در هنگام اندازه‌گیری پایین‌ترین دمای ممکن که می‌توانست در آزمایشگاه خود تولید کند – مخلوطی از یخ، نمک و آب – زیر صفر نمی‌افتد. گاهی اوقات پیشنهاد می شود که فارنهایت مقیاس خود را با استفاده از دمای خون (به اشتباه اندازه گیری شده) و نقطه انجماد آب به عنوان نقاط ثابت به 100 درجه تقسیم کرد – این درست نیست. مقیاس فارنهایت هنوز در حال استفاده است.

1731: مقیاس Réamur

در سال 1731، فرانسوی، رنه آنتوان فرشاولد د رامور (1757-1683) یک مقیاس دماسنج را پیشنهاد کرد که در آن نقطه انجماد آب 0 درجه و نقطه جوش 80 درجه بود. مقیاس Réamur امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

1742: مقیاس سلسیوس

در سال 1742 دانشمند سوئدی به نام آندرس سلسیوس (1701-1744) یک مقیاس دماسنج ابداع کرد که نقاط انجماد و جوش آب را به 100 درجه تقسیم می کرد. درجه سانتیگراد برای نقطه جوش آب 0 درجه و برای نقطه انجماد 100 درجه انتخاب کرد. یک سال بعد، ژان پیر کریستین فرانسوی (1683-1755) مقیاس درجه سانتیگراد را معکوس کرد تا مقیاس درجه سانتیگراد مورد استفاده امروز (نقطه انجماد 0 درجه سانتیگراد، نقطه جوش 100 درجه سانتیگراد) را تولید کند. با توافق بین المللی در سال 1948 مقیاس اقتباس شده کریستین به عنوان درجه سانتیگراد شناخته شد و هنوز هم استفاده می شود.

1848: مقیاس دمای مطلق یا مقیاس کلوین

در سال 1848 سر ویلیام تامسون، بارون کلوین لارگس، لرد کلوین اسکاتلند (1824-1907) مقیاس دمای مطلق را با صفر درجه که پایین‌ترین دمای ممکن در جایی که حرکت مولکولی متوقف می‌شود، پیشنهاد کردند. کلوین 1 درجه کلوین را برابر با یک سانتیگراد تعریف کرد. از سال 1967 به سادگی به عنوان کلوین (K) شناخته شده است.

آیا می توانیم در هر کاری به شما کمک کنیم؟

آیا به دنبال محصول خاصی هستید؟ ما مجموعه وسیعی از دماسنج ها را برای اندازه گیری دماهای مختلف در همه بخش ها و کاربردهای متعدد ارائه می دهیم.

دماسنج ها با استفاده از موادی که در هنگام گرم شدن یا سرد شدن به نوعی تغییر می کنند، دما را اندازه گیری می کنند. در دماسنج جیوه ای یا الکلی، مایع با گرم شدن منبسط می شود و با سرد شدن منقبض می شود، بنابراین طول ستون مایع بسته به دما طولانی تر یا کوتاه تر می شود. دماسنج های مدرن در واحدهای دمایی استاندارد مانند فارنهایت (مورد استفاده در ایالات متحده) یا سلسیوس (مورد استفاده در کانادا) یا کلوین (که بیشتر توسط دانشمندان استفاده می شود) کالیبره می شوند.


ترموسکوپ

قبل از اینکه دماسنج وجود داشته باشد، دماسنج قبلی و نزدیک به هم وجود داشت که به بهترین وجه به عنوان یک دماسنج بدون مقیاس توصیف می شود. یک ترموسکوپ فقط تفاوت دماها را نشان داد. به عنوان مثال، می تواند نشان دهد که چیزی در حال گرمتر شدن است. با این حال، ترموسکوپ تمام داده‌هایی را که یک دماسنج می‌توانست، مانند دمای دقیق بر حسب درجه، اندازه‌گیری نکرد.

تاریخ اولیه

چندین نفر در همان زمان نسخه ای از ترموسکوپ را اختراع کردند. در سال 1593، گالیله گالیله یک ترموسکوپ آب ابتدایی اختراع کرد که برای اولین بار امکان اندازه گیری تغییرات دما را فراهم کرد. امروزه اختراع گالیله دماسنج گالیله نامیده می‌شود، اگرچه طبق تعریف واقعاً یک دماسنج بود. این ظرف پر از لامپ هایی با جرم های مختلف بود که هر کدام دارای علامت درجه حرارت بودند. شناوری آب با دما تغییر می کند. برخی از لامپ ها غرق می شوند در حالی که برخی دیگر شناور هستند و پایین ترین لامپ نشان می دهد که دمای آن چقدر است.

در سال 1612، مخترع ایتالیایی، سانتوریو سانتوریو، اولین مخترعی بود که مقیاس عددی را روی ترموسکوپ خود قرار داد. شاید این اولین دماسنج بالینی خام بود، زیرا برای قرار دادن در دهان بیمار برای اندازه گیری دما طراحی شده بود.

سازهای گالیله و سانتوریو خیلی دقیق نبودند.

در سال 1654، اولین دماسنج مایع در شیشه توسط دوک بزرگ توسکانی، فردیناند دوم، اختراع شد. دوک از الکل به عنوان مایع خود استفاده می کرد. با این حال، هنوز دقیق نبود و از مقیاس استاندارد استفاده نمی کرد.

مقیاس فارنهایت: دانیل گابریل فارنهایت

آنچه را می توان اولین دماسنج مدرن در نظر گرفت، دماسنج جیوه ای با مقیاس استاندارد، توسط دانیل گابریل فارنهایت در سال 1714 اختراع شد.


دانیل گابریل فارنهایت فیزیکدان آلمانی بود که دماسنج الکلی را در سال 1709 و دماسنج جیوه ای را در سال 1714 اختراع کرد. او در سال 1724 مقیاس دمای استانداردی را که نام خود را بر خود دارد – مقیاس فارنهایت – معرفی کرد که برای ثبت تغییرات دما به روشی دقیق استفاده می شد. .

مقیاس فارنهایت نقاط انجماد و جوش آب را به 180 درجه تقسیم می کند. 32 درجه نقطه انجماد آب و 212 درجه نقطه جوش آن بود. صفر درجه بر اساس دمای مخلوط مساوی آب، یخ و نمک بود. فارنهایت مقیاس دمایی خود را بر اساس دمای بدن انسان قرار داد. در ابتدا دمای بدن انسان 100 درجه در مقیاس فارنهایت بود، اما از آن زمان به 98.6 درجه تنظیم شده است.

مقیاس درجه سانتیگراد: آندرس سلسیوس

مقیاس درجه حرارت سلسیوس به مقیاس “سانتیگراد” نیز گفته می شود. Centigrade به معنای “شامل یا تقسیم به 100 درجه” است. در سال 1742 مقیاس درجه سانتیگراد توسط ستاره شناس سوئدی آندرس سلسیوس اختراع شد. مقیاس سلسیوس دارای 100 درجه بین نقطه انجماد (0 درجه) و نقطه جوش (100 درجه) آب خالص در فشار هوای سطح دریا است. اصطلاح “سلسیوس” در سال 1948 توسط یک کنفرانس بین المللی در مورد اوزان و معیارها پذیرفته شد.

مقیاس کلوین: لرد کلوین

لرد کلوین با اختراع مقیاس کلوین خود در سال 1848، کل فرآیند را یک قدم جلوتر برد. کلوین ایده دمای مطلق را که “قانون دوم ترمودینامیک” نامیده می شود، توسعه داد و نظریه دینامیکی گرما را توسعه داد.

در قرن نوزدهم، دانشمندان در حال تحقیق بودند که کمترین دمای ممکن چیست. مقیاس کلوین از واحدهای مشابه با مقیاس سلسیوس استفاده می کند، اما از صفر مطلق شروع می شود، دمایی که در آن همه چیز، از جمله هوا، به صورت جامد یخ می زند. صفر مطلق صفر درجه کلوین است که برابر با منفی 273 درجه سانتیگراد است.

هنگامی که از دماسنج برای اندازه‌گیری دمای مایع یا هوا استفاده می‌شد، دماسنج در مایع یا هوا نگه داشته می‌شد، در حالی که اندازه‌گیری دما انجام می‌شد. بدیهی است که وقتی دمای بدن انسان را اندازه گیری می کنید نمی توانید همان کار را انجام دهید. دماسنج جیوه ای s سازگار شده بود

o می توان آن را برای خواندن دما از بدن خارج کرد. دماسنج بالینی یا پزشکی با یک خم شدید در لوله آن که باریکتر از بقیه لوله بود، اصلاح شد. این خم باریک بعد از اینکه دماسنج را از بیمار جدا کردید، با ایجاد شکاف در ستون جیوه، دما را در جای خود نگه داشت. به همین دلیل است که دماسنج پزشکی جیوه ای را قبل و بعد از استفاده از آن تکان می دهید تا دوباره جیوه وصل شود و دماسنج به دمای اتاق بازگردد.

دماسنج های دهان

در سال 1612، مخترع ایتالیایی Santorio Santorio دماسنج دهان و شاید اولین دماسنج بالینی خام را اختراع کرد. با این حال، هم حجیم بود، هم نادرست بود و هم خواندن آن خیلی طول کشید.

اولین پزشکانی که به طور معمول دمای بیماران خود را اندازه گیری کردند، هرمان بوئرهاو (1668-1738) بودند. جرارد ال.بی. ون سویتن (1700-1772)، بنیانگذار دانشکده پزشکی وین. و آنتون دی هان (1704-1776). این پزشکان دریافتند که درجه حرارت با پیشرفت یک بیماری مرتبط است. با این حال، تعداد کمی از معاصران آنها موافق بودند و دماسنج به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت.

اولین دماسنج پزشکی کاربردی

دماسنج های دیجیتال مدرن همگی از اولین دماسنج پزشکی اختراع شده توسط سر توماس آلبوت سرچشمه می گیرند.
پزشک انگلیسی سر توماس آلبوت (1836-1925) اولین دماسنج پزشکی عملی را که برای اندازه گیری دمای یک فرد مورد استفاده قرار می گرفت در سال 1867 اختراع کرد. این دماسنج قابل حمل و به طول 6 اینچ بود و قادر بود دمای بیمار را در 5 دقیقه ثبت کند.

دماسنج گوش

تئودور هانس، دانشمند پیشگام بیوترمودینامیک و جراح پرواز با Luftwaffe در طول جنگ جهانی دوم، دماسنج گوش را اختراع کرد. دیوید فیلیپس دماسنج گوش مادون قرمز را در سال 1984 اختراع کرد، همان سالی که دکتر جاکوب فرادن، مدیر عامل شرکت Advanced Monitors Corporation، دماسنج گوش انسان Thermoscan محبوب را اختراع کرد.

در این جا به صورت کامل در مورد مخترع دماسنج صحبت کردیم و اگر می خواهید در مورد گرم ترین سیاره در منظومه شمسی بدانید کلیک کنید .

مطلب پیشنهادی

مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد آنها

مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد آنها مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *