شنبه , 6 مرداد 1403 - 3:57 قبل از ظهر

خارخاسک چیست و چه فوایدی دارد ؟

خارخاسک چیست و چه فوایدی دارد ؟

گیاهی یک ساله از خانواده Zygophyllaceae است که برای نسل‌ها برای انرژی‌بخشی، سرزندگی و بهبود عملکرد جنسی و عملکرد فیزیکی در مردان استفاده می‌شود. میوه ها و ریشه های TT به عنوان یک داروی عامیانه برای هزاران سال در چین، هند، سودان و پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

تریبولوس با بدن چه می کند؟

در طب سنتی برای درد سینه، ناراحتی های قلبی، سرگیجه، ناراحتی های پوستی و چشمی، دفع سنگ کلیه و ادرارآور و مقوی مصرف می شود. Tribulus یا همان خارخاسک همچنین به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود عملکرد جنسی و برای ساختن بدن به بازار عرضه می شود، زیرا این باور وجود دارد که مانند تستوسترون عمل می کند .

برای بیماران و مراقبان

به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر گونه مکمل غذایی که مصرف می کنید، مانند گیاهان، ویتامین ها، مواد معدنی، و داروهای طبیعی یا خانگی اطلاع دهید. این به آنها کمک می کند مراقبت شما را مدیریت کنند و شما را ایمن نگه دارند.

عملکرد خارخاسک چگونه است ؟

تریبولوس برای درمان یا پیشگیری از سرطان در انسان نشان داده نشده است. تریبولوس گیاهی است که در نواحی نیمه گرمسیری شرق و غرب آسیا، جنوب اروپا و آفریقا می روید. در طب سنتی برای درد سینه، ناراحتی های قلبی، سرگیجه، ناراحتی های پوستی و چشمی، دفع سنگ کلیه و ادرارآور و مقوی مصرف می شود. Tribulus همچنین به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود عملکرد جنسی و برای بدن سازی به دلیل این اعتقاد که مانند تستوسترون در بدن عمل می کند به بازار عرضه می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که تریبولوس اثرات دارویی بر فشار خون بالا، دیابت، التهاب، عفونت و سرطان دارد.

اثر خارخاسک بر حیوانات

استفاده از tribulus با اثرات نامطلوب هم در حیوانات و هم در انسان مرتبط است. با توجه به فعالیت های هورمونی بالقوه آن، بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید قبل از استفاده از tribulus با پزشک خود مشورت کنند.

کاربردهای ادعایی

  • برای درمان سرطان
    Tribulus در مطالعات آزمایشگاهی فعالیت ضد سرطانی را نشان داد. به عنوان یک درمان سرطان روی انسان آزمایش نشده است.
  • برای کاهش فشار خون
    عصاره تریبولوس می تواند رگ های خونی را شل کند و ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
  • برای تقویت عملکرد جنسی
    Tribulus تولید اسپرم را در مدل های حیوانی افزایش می دهد، اما مطالعات انسانی در مورد اثرات آن بر سطح تستوسترون نتایج متفاوتی را نشان می دهد. شواهد کنونی از اثرات آن بر اختلال نعوظ نیز قطعی نیست. با این حال، مطالعات کوچک نشان می دهد که ممکن است به اختلال عملکرد جنسی زنان کمک کند. برای تایید این موضوع به مطالعات گسترده ای نیاز است.
  • برای بهبود قدرت عضلانی و توده عضلانی
    یک مطالعه بالینی هیچ تغییر قابل توجهی در قدرت یا توده عضلانی با استفاده از tribulus پیدا نکرد.
  • برای درمان عفونت ها
    تریبولوس در مطالعات آزمایشگاهی دارای فعالیت ضد قارچی است. داده های انسانی کم است.
  • برای کاهش درد
    در مطالعات آزمایشگاهی عصاره تریبولوس التهاب را کاهش داد، اما مطالعات انسانی انجام نشده است.
  • برای درمان سنگ کلیه
    Tribulus می تواند ادرار را تقویت کرده و ترکیبات کلسیمی را که باعث تشکیل سنگ کلیه می شوند متوقف کند. با این حال، این اثرات در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اگر خارخاسک مصرف نکنید

شما داروهای دیورتیک مصرف می کنید: خارخاسک ممکن است اثرات داروهای دیورتیک را افزایش دهد. ارتباط بالینی مشخص نیست.
شما در حال مصرف داروهای ضد فشار خون هستید: خارخاسک ممکن است اثر کاهش فشار خون اضافی داشته باشد. ارتباط بالینی مشخص نیست.
شما داروهای ضد دیابت مصرف می کنید: خارخاسک ممکن است اثرات افزایشی کاهش قند خون داشته باشد. ارتباط بالینی مشخص نیست.
شما در حال مصرف کلوپیدوگرل هستید: خارخاسک ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. ترومبوز استنت در بیماران به دنبال مصرف همزمان کلوپیدوگرل و فرمول گیاهی حاوی تریبولوس گزارش شده است.

اثرات جانبی

تحریک دستگاه گوارش : گزارش موارد مسمومیت شدید کبدی، کلیوی و عصبی و پریاپیسم

خلاصه بالینی از اثرات خارخاسک

مطالعات پیش بالینی نشان می دهد که خارخاسک

دارای مسکن

ضد فشار خون

ضد التهاب

ضد ادماتوز

آنتی اکسیدان

ادرارآور

کاهش دهنده قند خون  است.

خواص ضد باکتری

ضد قارچ

محافظت از قلب

خواص ضد سرطانی  گزارش شده است

که ساپونین ها در tribulus تجمع پلاکتی را در شرایط آزمایشگاهی مهار می کنند . و برای داشتن اثرات ضد افسردگی در مدل موش . در یک مدل درد نوروپاتیک دیابتی، یک عصاره استاندارد شده تریبولوس با داروی Pregabalin قابل مقایسه بود، با افزایش قابل توجهی در پاسخ آستانه درد .

خارخاسک و اثرات آن بر اسپرم

همچنین نشان داده شده است که خارخاسک تولید اسپرم را افزایش می دهد، اما اثرات آن بر تعدیل سطح تستوسترون مختلط است . در مطالعات بالینی، افزایش تستوسترون تنها زمانی اتفاق می‌افتد که tribulus بخشی از مکمل درمانی ترکیبی بود، که تعیین سهم آن در این اثر را دشوار می‌کرد. داده‌های کارآزمایی‌های تصادفی‌شده تریبولوس برای اختلال نعوظ مخلوط هستند. یک مطالعه آزمایشی که تریبولوس را در مردان مبتلا به کمبود نسبی آندروژن ارزیابی کرد، تفاوت معنی‌داری را در سطوح تستوسترون و عملکرد نعوظ نشان داد، اما تفاوت معنی‌داری در سطوح هورمون لوتئینیزه‌کننده وجود نداشت . با این حال، در زنان، مطالعات کوچک نشان دهنده بهبود در اختلال عملکرد جنسی است. و بهبود اختلال میل جنسی کم‌فعال در افراد قبل و بعد از یائسگی. علاوه بر این، فرمولاسیون حاوی تریبولوس ممکن است در برابر واژینیت باکتریایی مفید باشد.
یک عصاره تریبولوس که به تنهایی استفاده شد، وضعیت آندروژنیک یا عملکرد فیزیکی را در بین ورزشکاران بهبود نداد .

ساپونین های موجود در tribulus در برابر سلول های سرطان سینه  و پروستات فعالیت نشان داده اند و ممکن است در برابر سرطان زایی ناشی از UVB محافظت کنند در مدل های حیوانی، تریبولوس بر کاهش قابل توجهی در بروز تومور، بار تومور، و تعداد تجمعی پاپیلوم ها تأثیر گذاشت، و سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین را کاهش داد .

با توجه به فعالیت های هورمونی ادعا شده، بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید قبل از استفاده از tribulus با پزشک خود مشورت کنند.

کاربردهای ادعایی

درمان سرطان
فشار خون
ناباروری در هر دو جنس
قدرت عضلانی
عفونت ها
درد روماتیسمی
سنگ کلیه

مکانیسم عمل

در شرایط آزمایشگاهی، آمیدهای سینامیک موجود در میوه‌های تریبولوس، پروتئاز شبه پاپائین (PLpro)، یک آنزیم پروتئولیتیک ضروری را که نقش مهمی در همانندسازی RNA با واسطه ویروس ایفا می‌کند، مهار می‌کنند. مشتقات Di-p-coumaroylquinic acid در tribulus با اثرات آنتی اکسیدانی آن مرتبط است .

اثرات آفرودیزیک ممکن است با پروتودیوسین تشکیل دهنده مرتبط باشد که منجر به افزایش برخی از هورمون های جنسی می شود . اثرات نعوظی نیز ممکن است از طریق تبدیل پروتودیوسین به DHEA یا با آرامش وابسته به غلظت جسم غار (CC) از طریق واکنش‌هایی در مسیر نیتریک اکسید (NO)/NO سنتاز و اندوتلیوم CC رخ دهد . اثر آزادسازی NO ممکن است پاسخ‌های فیزیولوژیکی مشاهده‌شده به مکمل تریبولوس را مستقل از سطح تستوسترون توضیح دهد . در مطالعه‌ای که روی موش‌های مبتلا به کیست تخمدان انجام شد، عصاره تریبولوس یک اثر لوتئین‌کننده مرتبط با فعالیت شبه گنادوتروپین را نشان داد .

رخداد داخل سلولی با خارخاسک

ساپونین ها اثرات سیتوتوکسیک و ضد چربی خون را نشان می دهند . آنها ممکن است با سرکوب تکثیر سلول های عضله صاف عروقی ناشی از آنژیوتانسین II از طریق مهار تولید ROS داخل سلولی، بسیج یون کلسیم، بیان pkc-α، فسفوریلاسیون ERK1/2 و بیان پروتوآنکوژن در برابر آترواسکلروز محافظت کنند . در سلول های ایسکمیک، فعالیت آنتی اکسیدانی با واسطه پلی فنل با عصاره تریبولوس منجر به سرکوب قابل توجهی از انتشار LDH، تولید ROS و تولید سوپراکسید شد .

حیوانات و خارخاسک

در مدل های حیوانی، tribulus با مهار استرس اکسیداتیو  و کاهش سطح هموگلوبین گلیکوزیله و کلسترول یک اثر محافظتی در موش های دیابتی اعمال می کند. در مدل های درد نوروپاتیک دیابتی، tribulus استرس اکسیداتیو و انتشار سیتوکین التهابی را به روشی وابسته به دوز از طریق افزایش سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و کاهش سطح گلوتاتیون و پراکسید لیپید تعدیل می کند . در مدل‌های استرس خفیف مزمن، کاهش فاکتور آزادکننده کورتیکوتروپین و سطوح کورتیزول سرم توسط ساپونین‌های tribulus نشان‌دهنده عادی‌سازی بیش فعالی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) است . اثرات ضد فشار خون از طریق شل شدن ماهیچه صاف شریانی، آزادسازی NO و هیپرپلاریزاسیون غشا رخ می دهد. یک عصاره آبی همچنین فعالیت مهاری آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) را نشان داد  که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. اسیدهای فنولیک مانند اسید کلروژنیک، اسید کافئیک و اسید 4-هیدروکسی بنزوئیک ممکن است مسئول خواص محافظت کننده قلب باشند .

وضعیت شیمیایی خارخاسک

عصاره های تریبولوس با فعال کردن کاسپاز 3، فسفریله کردن کینازهای مرتبط با سیگنال خارج سلولی (ERK) 1 و 2  و با مهار سیگنال دهی فاکتور هسته ای (NF-kappa B) آپوپتوز را القا می کنند و تکثیر سلول های سرطانی را سرکوب می کنند . ساپونین های تریبولوس مقاومت چند دارویی سلول های سرطانی را مهار می کنند . در رده های سلولی سرطان پستان، یک عصاره ساپونین سطوح mRNA ژن های CXCR4، CCR7 و BCL2 را تغییر داد . در مدل‌های سرطان پروستات انسانی، فعالیت‌های ضد تومور و ضد رگ‌زایی به توقف چرخه سلولی و القای آپوپتوز که شامل مسیر کاسپاز نمی‌شود نسبت داده می‌شود . ساپونین ها همچنین به عنوان تعدیل کننده آپوپتوز عمل می کنند: در کراتینوسیت های طبیعی انسان، ساپونین ها مرگ برنامه ریزی شده سلولی ناشی از UVB را از طریق مهار مسیر آپوپتوز ذاتی کاهش می دهند، اما پاسخ آپوپتوز را در کارسینوم های سلول سنگفرشی افزایش می دهند . اثر محافظت از نور ساپونین ها به افزایش بیان ژن NER و مهار فعال سازی NF-kappaB با واسطه UVB نسبت داده می شود . در مدل های حیوانی، عصاره هیدروالکلی تریبولوس سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین را کاهش داد، شاید از طریق اثرات دیورتیکی که دفع دارو را افزایش می دهد، از بین بردن رادیکال های آزاد از طریق افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی، سرکوب عوامل التهابی، و اثر بر پروتئین های ناقل کاتیون آلی 2 (OCT2) .

نشان داده شد که عصاره تریبولوس تشکیل اگزالات کلسیم و کریستال های دی هیدرات هیدروژن فسفات کلسیم  را محدود می کند، ترکیبات معدنی که می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند.

مصرف تریبولوس با تأثیر بر گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) باعث اثرات نامطلوب نورون حرکتی در حیوانات می شود . تصور می شود که ساپونین استروئیدی دیوسژنین مسئول اثرات کبدی مرتبط با tribulus باشد.

گزارش موارد

هیپربیلی روبینمی شدید: در یک مرد 30 ساله سالم بدنساز، به دنبال آن نارسایی حاد کلیه و گچ های حاوی صفرا در لوله های همراه با مصرف قرص های عصاره تریبولوس، یک بار در روز به مدت «چند ماه» .
مسمومیت عصبی، کبدی و کلیوی نشان دهنده نکروز حاد توبولار (ATN): در یک مرد 28 ساله که مقادیر زیادی عصاره تریبولوس را به دلیل خواص ضد سنگی آن مصرف کرد. علاوه بر این، او دچار فشار خون بالا، تشنج و افزایش قابل توجه آمینوترانسفرازهای سرم (بیش از 40 برابر ULN) شد .
پریاپیسم: در یک مرد 36 ساله قفقازی به مدت 72 ساعت و به دنبال آن مصرف تریبولوس. بیمار تحت یک شانت غاردار (شنت Ebbehoj) قرار گرفت که پیامدهای منفی پس از اپیزود روی عملکرد جنسی داشت .

تداخلات گیاهی و دارویی

دیورتیک ها: Tribulus ممکن است اثرات سایر داروهای ادرارآور را افزایش دهد. ارتباط بالینی مشخص نیست.
داروهای ضد فشار خون: Tribulus دارای فعالیت مهاری آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است و بنابراین، ممکن است یک اثر کاهش فشار اضافی داشته باشد . ارتباط بالینی مشخص نیست.
ضد دیابت: تریبولوس ممکن است اثرات افزایشی کاهش قند خون داشته باشد. ارتباط بالینی مشخص نیست.
کلوپیدوگرل: ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. ترومبوز استنت در بیماران به دنبال مصرف همزمان کلوپیدوگرل و فرمول گیاهی حاوی تریبولوس گزارش شده است .
داروهای سوبسترای P-glycoprotein (P-gp): در شرایط آزمایشگاهی، ساپونین ها و ترکیبات فنلی از Tribulus terrestris نشان داده شده است که فعالیت P-gp را مهار می کنند. این ممکن است خطرات عوارض جانبی داروهای سوبسترا را افزایش دهد . ارتباط بالینی مشخص نیست.

تعاملات آزمایشگاهی گیاهان دارویی

افزایش قابل توجهی در آمینوترانسفرازها و کراتینین سرم  و افزایش خفیف آلکالین فسفاتاز و همچنین آسپارتات و آلانین آمینوترانسفرازها  گزارش شده است.

آیا خارخاسک برای تستوسترون خوب است؟

Tribulus اولین گیاهی بود که به عنوان تقویت کننده تستوسترون برای وزنه برداران به بازار عرضه شد. مطالعات زیادی در مورد tribulus انجام شده است و به نظر واضح است که تستوسترون را افزایش نمی دهد. ممکن است هنوز برخی از مزایای سلامت مردان را داشته باشد که به عضله سازی و قدرت ربطی ندارد.

منابع

حیدری محمدرضا، مهربانی م، پرداختی ع، و همکاران. اثر ضددردی عصاره خارخاسک و مقایسه زخم زایی عصاره معده با ایندومتاسین در آزمایشات حیوانی. Ann N Y Acad Sci. ژانویه 2007؛ 1095: 418-427.
شریفی ام، دارابی رضوان، اکبرلو نازنین. بررسی مکانیسم کاهش فشار خون خارخاسک در موش‌های صحرایی با فشار خون 2K1C: نقش فعالیت ACE بافتی. زندگی علمی. 24 اکتبر 2003؛ 73 (23): 2963-2971.
فیلیپس OA، متیو KT، اوریوو MA. اثرات ضد فشار خون و گشادکننده عروق عصاره متانولی و آبی گیاه خارخاسک در موش صحرایی. جی اتنوفارماکول. 6 آوریل 2006؛ 104 (3): 351-355.
Hong CH، Hur SK، Oh OJ، و همکاران. ارزیابی محصولات طبیعی بر مهار سیکلواکسیژناز القایی (COX-2) و نیتریک اکسید سنتاز (iNOS) در سلول های ماکروفاژ موش کشت شده. جی اتنوفارماکول. نوامبر 2002؛ 83 (1-2): 153-159.
کامبوج پی، آگاروال ام، پوری اس، و همکاران. اثر عصاره آبی گیاه خارخاسک بر استرس اکسیداتیو ناشی از اگزالات در موش صحرایی. جی نفرول هندی. جولای 2011؛ ​​21 (3): 154-159.
امین ع، لطفی م، شفیع الله م، و همکاران. اثر محافظتی گیاه خارخاسک در دیابت. Ann N Y Acad Sci. نوامبر 2006؛ 1084:391-401.
العلی م، وهبی س، توایج ح، و همکاران. Tribulus terrestris: مطالعه مقدماتی اثرات ادرارآور و انقباضی آن و مقایسه با Zea mays. جی اتنوفارماکول. آوریل 2003؛ 85 (2-3): 257-260.
الطنطاوی WH، حسنین LA. اثرات هیپوگلیسمی و کاهش چربی خون عصاره الکلی گیاه خارخاسک در موش های صحرایی دیابتی ناشی از استرپتوزوتوسین: مطالعه مقایسه ای با T. terrestris (Caltrop). هند J Exp Biol. سپتامبر 2007؛ 45 (9): 785-790.
البیاتی FA، الملا HF. فعالیت ضدباکتریایی و ضد قارچی بخش‌های مختلف گیاه Tribulus terrestris L. در حال رشد در عراق. J Zhejiang Univ Sci B. فوریه 2008؛ 9 (2): 154-159.
Zhang JD، Cao YB، Xu Z، و همکاران. فعالیت‌های ضد قارچی در شرایط in vitro و in vivo هشت ساپونین استروئیدی از Tribulus terrestris L. با فعالیت قوی در برابر پاتوژن‌های قارچی مقاوم به فلوکونازول. بیول فارم بول. دسامبر 2005؛ 28 (12): 2211-2215.
ایوانوا آ، سرلی جی، دینچف دی، و همکاران. غربالگری برخی از ساپونین ها و اجزای فنلی Tribulus terrestris و Smilax excelsa به عنوان تعدیل کننده MDR. در ویو. جولای-اوت 2009؛ 23 (4): 545-550.
Kim HJ، Kim JC، Min JS، و همکاران. عصاره آبی Tribulus terrestris Linn با کاهش سیگنال NF-kappaB در سلول های سرطانی کبد باعث توقف رشد سلولی و آپوپتوز می شود. جی اتنوفارماکول. 14 ژوئن 2011؛ ​​136 (1): 197-203.
Martino-Andrade AJ، Morais RN، Spercoski KM، و همکاران. اثرات گیاه خارخاسک بر اندام های حساس غدد درون ریز در موش های صحرایی نر و ماده ویستار. جی اتنوفارماکول. 8 ژانویه 2010؛ 127 (1): 165-170.
سینگ اس، نایر وی، گوپتا YK. ارزیابی فعالیت غرایز جنسی Tribulus terrestris Linn. در موش های صحرایی نر آلبینو که از نظر جنسی تنبل هستند. J Pharmacol Pharmacother. ژانویه 2012؛ 3 (1): 43-47.
Neychev VK، Nikolova E، Zhelev N، و همکاران. ساپونین های Tribulus terrestris L برای فیبروبلاست های طبیعی انسان نسبت به بسیاری از خطوط سرطانی کمتر سمی هستند: تأثیر بر آپوپتوز و تکثیر. Exp Biol Med (Maywood). ژانویه 2007؛ 232 (1): 126-133.
Saudan C، Baume N، Emery C، و همکاران. تاثیر کوتاه مدت مصرف Tribulus terrestris بر تجزیه و تحلیل کنترل دوپینگ استروئیدهای درون زا. Forensic Sci Int. 10 ژوئن 2008؛ 178 (1): e7-10.
طلاساز ق، عباسی م.ر.، آبخیز س، و همکاران. سمیت شدید کلیوی ناشی از خارخاسک در یک مرد جوان سالم. Nephrol Dial Transplant.Nov 2010;25(11):3792-3793.
بورک کالیفرنیا رفتار چرخشی غیر طبیعی، مهار GABAergic و تخریب آستروسیت ها در بیماری نورون حرکتی Tribulus terrestris گوسفند. Aust Vet J. Jan-Feb 2006;84(1-2):53-58.
کومار ام، سونی AK، شوکلا اس، و همکاران. پتانسیل پیشگیری از شیمی درمانی خارخاسک در برابر 7،12- دی متیل بنز (a) آنتراسن پاپیلوموژنز پوست در موش. Asian Pac J Cancer Prev. آوریل-ژوئن 2006؛ 7 (2): 289-294.
دهقان ع، اسفندیاری ع، بیگدلی س.م. درمان جایگزین کیست تخمدان با عصاره خارخاسک: یک مدل موش. Reprod Domest Anim. فوریه 2012؛ 47 (1): e12-15.
Joshi VS، Parekh BB، Joshi MJ، و همکاران. مهار رشد کریستال های دی هیدرات کلسیم هیدروژن فسفات ادرار با عصاره های آبی Tribulus terrestris و Bergenia ligulata. Urol Res. مه 2005؛ 33 (2): 80-86.
Aggarwal A، Tandon S، Singla SK، و همکاران. کاهش آسیب سلول های اپیتلیال لوله های کلیوی ناشی از اگزالات و مهار کریستالیزاسیون اگزالات کلسیم در شرایط آزمایشگاهی توسط عصاره آبی گیاه خارخاسک. Int Braz J Urol. جولای آگوست 2010؛ 36 (4): 480-488; بحث 488، 489.
Vatankulu MA، Tasal A، Erdogan E، و همکاران. [سه گزارش مورد استفاده از ترکیبات گیاهی منجر به ترومبوز استنت شد: ترکیبات گیاهی. دوست یا دشمن؟]. تورک کاردیول درن ارس. آوریل 2012؛ 40 (3): 265-268.
راجرسون اس، ریچز سی جی، جنینگز سی، و همکاران. تأثیر پنج هفته مکمل‌سازی با خروس بر قدرت عضلانی و ترکیب بدن در تمرینات پیش‌فصل در بازیکنان نخبه لیگ راگبی. J Strength Cond Res. مه 2007؛ 21 (2): 348-353.
قریشی A، ناتون DP، Petroczi A. مروری سیستماتیک بر روی عصاره گیاهی Tribulus terrestris and th

ریشه‌های اثر آفرودیزیک و افزایش عملکرد آن است. J Diet Suppl. مارس 2014؛ 11 (1): 64-79.
Pokrywka A، Obminski Z، Malczewska-Lenczowska J، و همکاران. بینش در مورد مکمل های با Tribulus Terrestris که توسط ورزشکاران استفاده می شود. جی هوم کینت. 28 ژوئن 2014؛ 41:99-105.
Ryan M، Lazar I، Nadasdy GM، و همکاران. آسیب حاد کلیه و هیپربیلی روبینمی در یک مرد جوان پس از مصرف گیاه خارخاسک. کلین نفرول. مارس 2015؛ 83 (3): 177-183.
محمد ام اس، الجمی ام اف، علم پی، و همکاران. تجزیه و تحلیل اثر انگشت کروماتوگرافی بخش های عصاره فعال ضد التهابی اندام های هوایی خارخاسک با تکنیک HPTLC. Asian Pac J Trop Biomed. مارس 2014؛ 4 (3): 203-208.
Reshma PL، Lekshmi VS، Sankar V، و همکاران. Tribulus terrestris (Linn.) تغییرات سلولی ناشی از ایسکمی در سلول های H9c2 را از طریق پتانسیل آنتی اکسیدانی کاهش می دهد. Phytother Res. ژوئن 2015؛ 29 (6): 933-943.
Kang LP، Wu KL، Yu HS، و همکاران. ساپونین های استروئیدی از Tribulus terrestris. فیتوشیمی. نوامبر 2014؛ 107:182-189.
وانگ زی، ژانگ دی، هوی اس، و همکاران. اثر ساپونین های tribulus terrestris بر رفتار و اعصاب غدد در موش های صحرایی با افسردگی مزمن با استرس خفیف. J Tradit Chin Med. آوریل 2013؛ 33 (2): 228-232.
Ranjithkumar R، Prathab Balaji S، Balaji B، و همکاران. عصاره آبی استاندارد شده Tribulus Terristris (nerunjil) پردردی را در مدل درد نوروپاتیک دیابتی ناشی از تجربی کاهش می دهد: نقش استرس اکسیداتیو و واسطه های التهابی. Phytother Res. نوامبر 2013؛ 27 (11): 1646-1657.
Santos CA, Jr., Reis LO, Destro-Saade R, et al. Tribulus Terrestris در مقابل دارونما در درمان اختلال نعوظ: یک مطالعه آینده نگر، تصادفی، دوسوکور. Actas Urol Esp. مه 2014؛ 38 (4): 244-248.
Roaiah MF، El Khayat YI، GamalEl Din SF، و همکاران. مطالعه مقدماتی بر روی تأثیر گیاه شناسی (Tribulus terrestris) بر سطح سرمی تستوسترون و عملکرد نعوظ در مردان سالخورده با کمبود جزئی آندروژن (PADAM). J Sex Martal Ther. 7 آوریل 2015: 1-5.
اختری ه، رئیسی ف، کشاورز م، و همکاران. Tribulus terrestris برای درمان اختلال عملکرد جنسی در زنان: مطالعه تصادفی دوسوکور شاهددار دارونما. دارو. 2014؛ 22:40.
Gama CR، Lasmar R، Gama GF، و همکاران. ارزیابی بالینی عصاره خارخاسک در درمان اختلال عملکرد جنسی زنان. Clin Med Insights Womens Health. 2014؛ 7:45-50.
Neychev VK، Mitev VI. گیاه تقویت کننده جنسی Tribulus terrestris بر تولید آندروژن در مردان جوان تأثیر نمی گذارد. جی اتنوفارماکول. اکتبر 3 2005؛ 101 (1-3): 319-323.
Goranova TE، Bozhanov SS، Lozanov VS، و همکاران. تغییرات در بیان ژن CXCR4، CCR7 و BCL2 پس از درمان سلول های سرطانی پستان با عصاره ساپونین از Tribulus terrestris. نئوپلاسم. 2015؛ 62 (1): 27-33.
وی اس، فوکوهارا اچ، چن جی، و همکاران. Terrestrosin D، یک ساپونین استروئیدی از Tribulus terrestris L.، رشد و رگزایی سرطان پروستات انسانی را در شرایط in vitro و in vivo مهار می کند. پاتوبیولوژی. 2014؛ 81 (3): 123-132.
Sisto M، Lisi S، D’Amore M، و همکاران. ساپونین های Tribulus terrestris L. از کراتینوسیت های انسانی در برابر آسیب های ناشی از UVB محافظت می کنند. J Photochem Photobiol B. 5 دسامبر 2012؛ 117:193-201.
رئوفی علی، خزایی محمد، قنبری علی. اثر حفاظتی عصاره هیدروالکلی گیاه تریبولوس ترستریس بر آسیب بافت کلیوی ناشی از سیس پلاتین در موش‌های سوری نر. Int J Prev Med. 2015؛ 6:11.
Song YH، Kim DW، Curtis-Long MJ، و همکاران. اثرات مهاری پروتئاز شبه پاپائین (PLpro) آمیدهای سینامیک از میوه های خارخاسک. بیول فارم بول. 2014؛ 37 (6): 1021-1028.
Hammoda HM، Ghazy NM، Harraz FM، و همکاران. ترکیبات شیمیایی از Tribulus terrestris و غربالگری فعالیت آنتی اکسیدانی آنها. فیتوشیمی. اوت 2013؛ 92:153-159.
گوتامان کی، گانسان AP. اثرات هورمونی Tribulus terrestris و نقش آن در مدیریت اختلال نعوظ نر – ارزیابی با استفاده از پستانداران، خرگوش و موش صحرایی. گیاه پزشکی. ژانویه 2008؛ 15 (1-2): 44-54.
Do J، Choi S، Choi J، و همکاران. اثرات و مکانیسم اثر عصاره خارخاسک بر نعوظ آلت تناسلی. کره ای جی اورول. مارس 2013؛ 54 (3): 183-188.
Li M، Guan Y، Liu J، و همکاران. مکانیسم‌های سلولی و مولکولی در سلول‌های ماهیچه صاف عروق که به وسیله آن تام ساپونین استخراج‌شده از Tribulus terrestris در برابر تصلب شرایین محافظت می‌کند. سلول فیزیول بیوشیمی. 2013؛ 32 (5): 1299-1308.
طلاساز ق، عباسی م.ر.، آبخیز س، و همکاران. سمیت شدید کلیوی ناشی از خارخاسک در یک مرد جوان سالم. پیوند نفرول دیال. نوامبر 2010؛ 25 (11): 3792-3793.
ایوانوا آ، سرلی جی، دینچف دی، و همکاران. غربالگری برخی از ساپونین ها و اجزای فنلی Tribulus terrestris و Smilax excelsa به عنوان تعدیل کننده MDR. در ویو. 2009 ژوئیه-اوت؛ 23 (4): 545-50.
گامال الدین اس اف، عبدالسلام م.اس، محمد ام اس، و همکاران. Tribulus Terrestris در مقابل دارونما در درمان اختلال نعوظ و علائم دستگاه ادراری تحتانی در بیماران مبتلا به هیپوگنادیسم دیررس: یک مطالعه کنترل شده با دارونما. اورولوژی. مه 2019؛ 86 (2): 74-78.
Kamenov Z، Fileva S، Kalinov K، Jannini EA. ارزیابی اثربخشی و ایمنی گیاه خارخاسک در اختلال عملکرد جنسی مردان – یک کارآزمایی بالینی آینده نگر، تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما. م

آتوریتاس مه 2017؛ 99:20-26.
Borrelli F، Colalto C، Delfino DV، Iriti M، Izzo AA. مکمل های غذایی گیاهی برای اختلال نعوظ: مروری سیستماتیک و متاآنالیز. مواد مخدر. 2018 آوریل؛ 78 (6): 643-673.
Vale FBC، Zanolla Dias de Souza K، Rezende CR، Geber S. اثربخشی Tribulus Terrestris برای درمان زنان پیش از یائسگی مبتلا به اختلال میل جنسی کم‌فعال: یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور، کنترل‌شده با دارونما. اندوکرینول Gynecol. مه 2018؛ 34 (5): 442-445.
de Souza KZ، Vale FB، Geber S. اثربخشی Tribulus terrestris برای درمان اختلال میل جنسی کم‌فعال در زنان یائسه: یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده، دوسوکور، کنترل‌شده با دارونما. یائسگی 2016 نوامبر؛ 23 (11): 1252-1256.
بائری ن، قاسمی نژاد ع، امین م، و همکاران. تأثیر شیاف واژینال بر واژینیت باکتریایی بر اساس طب ایرانی (طب سنتی ایران): یک مطالعه بالینی تصادفی دوسوکور. J Obstet Gynaecol. 2018 نوامبر؛ 38 (8): 1110-1114.
قهوه ای AC. سمیت کلیه مربوط به گیاهان و مکمل های غذایی: جدول آنلاین گزارش موارد. قسمت 3 از 5 سری. مواد غذایی شیمیایی سم. سپتامبر 2017؛ 107 (Pt A): 502-519.
Campanelli M، De Thomasis R، Tenaglia RL. پریاپیسم ناشی از “Tribulus terrestris”. Int J Impot Res. ژانویه-فوریه 2016؛ 28 (1): 39-40.

مطلب پیشنهادی

انواع گل میخک چیست

انواع گل میخک چیست

 انواع گل میخک چیست :میخک، گلی با قدمتی دیرینه و عطری دل‌انگیز، همواره در میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *