جمعه , 1 تیر 1403 - 10:10 قبل از ظهر

انواع طرحواره در روانشناسی

18 طرحواره مختلف وجود دارد که اگر در دوران کودکی ایجاد شوند، ممکن است تأثیر ناخوشایندی بر نحوه نگرش فرد به جهان داشته باشند. ممکن است یک فرد حتی متوجه نشود که طرحواره هایی دارد – در واقع، ایدئولوژی ممکن است کاملاً عادی به نظر برسد. هنگامی که یک فرد از طرحواره های خود آگاه می شود، می تواند تصمیم بگیرد که چگونه می خواهد به آنها پاسخ دهد و با آنها مبارزه کند. آیا قبلاً در مورد طرحواره چیزی شنیده اید؟ طرحواره یک الگوی منفی پایدار است که در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود و در طول زندگی ما ادامه می یابد و گسترش می یابد.

طرحواره ها

ما جهان را از دریچه طرحواره های خود تجربه می کنیم. به طور معمول، شما این باورها را بدون تردید می پذیرید و حتی ممکن است از وجود آنها آگاه نباشید. آنها خود ماندگار هستند و در برابر تغییر بسیار مقاوم هستند، اما با درمان مناسب می توانید آنها را تغییر دهید.

به عنوان مثال، کودکانی که طرحواره ای دارند که به اندازه کافی خوب نیستند، به ندرت این باور را به چالش می کشند، حتی در بزرگسالی. آن‌ها می‌توانند پرفروش‌ترین نویسنده مجموعه‌ای از کتاب‌های مشهور باشند و همچنان به خانه برگردند که انگار ناکافی هستند. طرحواره ها سعی می کنند تجربیات شما را شکل دهند و شما را تشویق کنند که به گونه ای زندگی کنید که آنها را در اطراف نگه دارد.

طرحواره ها زمانی شکل می گیرند که نیازهای ما در دوران کودکی برآورده نشود. طرحواره که به عنوان خدمتگزار خود عمل می کند، اغلب از ارضای این نیازها در بزرگسالی جلوگیری می کند.

روابط مثال خوبی از این است که چگونه این طرحواره ها می توانند ادامه داشته باشند. اگر دلبستگی ایمن با مراقبان دوران کودکی خود نداشته باشیم، اغلب متوجه می شویم که این الگوها در روابط بزرگسالان ما تکرار می شوند. طرحواره درمانی برای اولین بار در سال 1990 معرفی شد و 18 طرحواره را تعریف می کند. طرحواره هایی را که برای شما یا کسی که می شناسید آشنا به نظر می رسد، یادداشت کنید. آگاهی یک مهارت است!

علائم استرس بیش ازحد را اینجا مطالعه کنید .

تاریخچه طرحواره ها

استفاده از طرحواره ها به عنوان یک مفهوم اساسی اولین بار توسط یک روانشناس بریتانیایی به نام فردریک بارتلت به عنوان بخشی از نظریه یادگیری خود استفاده شد. نظریه بارتلت پیشنهاد کرد که درک ما از جهان توسط شبکه ای از ساختارهای ذهنی انتزاعی شکل می گیرد.

نظریه پرداز ژان پیاژه اصطلاح طرحواره را معرفی کرد و استفاده از آن از طریق کار او رایج شد. طبق نظریه رشد شناختی او، کودکان یک سری مراحل رشد فکری را طی می کنند.

در نظریه پیاژه، طرحواره هم مقوله دانش و هم فرآیند کسب آن دانش است. او معتقد بود که مردم به طور مداوم با محیط سازگار می شوند، زیرا اطلاعات جدید را دریافت می کنند و چیزهای جدید یاد می گیرند.

طرحواره چیست ؟

به بیان ساده، یک طرحواره الگوهای تفکر و رفتاری را توصیف می کند که مردم برای تفسیر جهان از آنها استفاده می کنند. ما از طرحواره‌ها استفاده می‌کنیم زیرا به ما اجازه می‌دهند تا در تفسیر حجم وسیعی از اطلاعات موجود در محیط خود، میانبرهایی را انتخاب کنیم.
ممکن است کلمه schema را شنیده باشید که به کدنویسی مربوط می شود، جایی که به نحوه ساختار یک پایگاه داده اشاره دارد. در حالی که یک طرحواره در روانشناسی هنوز به نحوه سازماندهی اطلاعات اشاره دارد، اما بر چگونگی انجام آن توسط ذهن انسان تمرکز دارد.

طرحواره ها مدل های ذهنی هستند که در حافظه بلند مدت یافت می شوند. مغز از چنین مدل هایی برای سازماندهی اطلاعات در مورد جهان استفاده می کند. طرحواره ها اساسا از خاطرات ما از تجربیات منحصر به فرد ما ساخته شده اند.

با این حال، این چارچوب‌های ذهنی باعث می‌شوند که ما اطلاعات مربوطه را حذف کنیم تا در عوض فقط بر روی چیزهایی تمرکز کنیم که باورها و ایده‌های قبلی ما را تأیید می‌کنند. طرحواره‌ها می‌توانند به کلیشه‌ها کمک کنند و حفظ اطلاعات جدید را که با ایده‌های ثابت ما درباره جهان مطابقت ندارد، دشوار کنند.

انواع طرحواره

1. محرومیت عاطفی

این طرحواره به این باور اشاره دارد که نیازهای عاطفی اولیه شما هرگز برآورده نمی شوند. این نیازها را می توان در سه دسته تربیت، همدلی و حمایت قرار داد. پرورش به نیازهای نزدیکی، محبت یا عشق مربوط می شود. همدلی نیاز ما به احساس درک شدن است. نیاز ما به راهنمایی، راهنمایی یا مشاوره، حفاظت است. این طرحواره اغلب در بزرگسالانی ایجاد می‌شود که والدین دورتری داشتند که به اندازه کافی به نیازهای عاطفی فرزندشان توجه نمی‌کردند.

2. رها شدن/بی ثباتی

اگر ترس از رها شدن دارید، این یکی از طرحواره های غالب شماست. به طور معمول، افراد دارای این طرحواره بر این باورند که به زودی هر کسی را که با او وابستگی عاطفی ایجاد کنند، از دست خواهند داد. راه های زیادی وجود دارد که این طرحواره می تواند در دوران کودکی ایجاد شود. آیا اختلالی در زندگی خانگی شما وجود داشته است که به خصوص برای شما مضر باشد (مثلاً مرگ یک مراقب)؟ آیا والدینی داشتید که در رسیدگی به نیازهای شما ناسازگار بودند؟

3. بی اعتمادی/سوءاستفاده

این طرحواره به این انتظار اشاره دارد که دیگران عمداً به نحوی از شما سوء استفاده کنند. افراد مبتلا به این طرحواره انتظار دارند دیگران به آنها صدمه بزنند، تقلب کنند، تحقیر کنند یا سوء استفاده کنند، و اغلب ممکن است به این فکر کنند که ابتدا حمله کنند یا بعد از آن انتقام بگیرند.

4. انزوای اجتماعی/بیگانگی

این طرحواره به این باور اشاره دارد که فرد از جهان منزوی است و/یا بخشی از هیچ جامعه ای نیست. این باور اغلب ناشی از تجربیاتی است که در آن کودکان می بینند که با دیگران متفاوت هستند.

5. نقص / شرم

این طرحواره به این باور اشاره دارد که شما عمیقاً ناقص هستید و اگر دیگران نزدیک شوند، متوجه این موضوع شده و شما را ترک خواهند کرد. این احساس ناقص بودن و ناکافی بودن اغلب منجر به احساس شرم شدید می شود. افرادی که این طرحواره را توسعه می‌دهند در خانه‌هایی بزرگ می‌شوند که در آن یکی از والدین یا هر دو بسیار انتقاد می‌کنند و شاید به آنها احساس می‌کنند که شایسته عشق نیستند.

6. شکست

این طرحواره به این باور اشاره دارد که شما در زندگی شخصی، شغلی، مدرسه یا ورزش خود قادر به برتری و یا حتی عملکرد مانند همسالان خود نیستید. آیا در خانواده ای بزرگ شده اید که چیزی کمتر از یک “الف” شکست خورده است؟ اگر در دوران کودکی دائماً چنین تجربیاتی داشته اید، ممکن است این طرحواره را ایجاد کرده باشید.

7. وابستگی/بی کفایتی

این طرحواره به این باور اشاره دارد که شما قادر به انجام مسئولیت های روزانه به اندازه کافی و مستقل نیستید. به طور کلی، کودکان مبتلا به این طرحواره توسط والدینشان تشویق نمی شدند که مستقل عمل کنند و اعتماد به نفس در توانایی مراقبت از خود ایجاد کنند.

8. آسیب پذیری در برابر آسیب و بیماری

آیا همیشه احساس می کنید که ساعت روز قیامت شخصی شما در حال نزدیک شدن است؟ این طرحواره به این باور اشاره دارد که فاجعه بزرگ بعدی شما در راه است، چه پزشکی، مالی، روانی و غیره. داشتن این طرحواره ممکن است منجر به انجام اقدامات احتیاطی شدید برای محافظت از خود شود. در بسیاری از موارد، ممکن است با پدر و مادری ترسناک بزرگ شده باشیم که به ما گفته است که دنیا مکان خطرناکی است.

9. درگیر شدن/خود توسعه نیافته

افرادی که با درگیر شدن دست و پنجه نرم می کنند معمولاً مرزهای کمی دارند و بیش از حد احساسی در روابط خود درگیر می شوند. همچنین ممکن است شامل نداشتن احساس خود از خود باشد

یا بدون جهت یا قطب نما داخلی. این طرح‌واره اغلب توسط والدینی ایجاد می‌شود که کنترل‌کننده، آزاردهنده یا بیش از حد محافظت‌کننده هستند تا جایی که کودک از ایجاد حس خود نسبت به خود منصرف می‌شود.

10. استحقاق / بزرگواری

این طرحواره این باور است که شما بر دیگران برتری دارید. برخی ممکن است تمرکز اغراق آمیزی روی جزئیاتی داشته باشند که معتقدند این برتری را نشان می دهند (مثلاً بودن در میان ثروتمندترین یا موفق ترین). افراد دارای این طرحواره برای دستیابی به قدرت و کنترل درگیر این رفتارها هستند و اساساً به دنبال تأیید یا توجه نیستند.

11. خودکنترلی یا خود انضباطی ناکافی

این طرحواره به ناتوانی در تحمل هرگونه تحریک در رسیدن به اهدافتان و همچنین ناتوانی در اجتناب از نشان دادن تکانه ها یا احساساتتان اشاره دارد. در شکل خفیف تر، ممکن است تاکید اغراق آمیزی بر اجتناب از درد، درگیری، رویارویی یا مسئولیت داشته باشید. وقتی فقدان خودکنترلی شدید باشد، رفتار مجرمانه یا اعتیادآور ممکن است آشکار شود.

12. انقیاد

این تسلیم بیش از حد کنترل به دیگران است زیرا احساس اجبار می کنید. این رفتار معمولاً برای جلوگیری از مواردی مانند درگیری، عصبانیت یا رها شدن انجام می شود. افراد دارای این طرحواره معمولاً فکر می کنند که تجربیات، نظرات، احساسات و خواسته های آنها به اندازه اطرافیانشان مهم نیست. در بسیاری از مواقع، انقیاد می‌تواند منجر به ایجاد خشم در طول زمان شود که ممکن است خود را با علائم ناسالمی مانند رفتار منفعل-پرخاشگرانه یا فوران خشم نشان دهد.

13. از خود گذشتگی

این طرحواره به فداکاری بیش از حد نیازهای خود برای کمک به دیگران اشاره دارد. دلایل رایج جلوگیری از ایجاد درد برای دیگران و اجتناب از احساس گناه از احساس خودخواهی است. این گاهی اوقات منجر به درک این موضوع می شود که نیازهای شما به اندازه کافی برآورده نمی شود و ممکن است نسبت به کسانی که برای آنها فداکاری می کنید عصبانی شوید.

14. بازداری عاطفی

این طرحواره شامل این باور است که باید کنش، احساس یا ارتباط خود به خود را سرکوب کنید. این معمولاً برای جلوگیری از عدم تأیید دیگران، احساس شرم یا از دست دادن کنترل تکانه های خود است. علاوه بر این، ممکن است در بیان آسیب پذیری یا بیان آزادانه نیازها یا احساسات خود مشکل داشته باشید و ممکن است به دلیل تأکید بیش از حد بر منطقی بودن، به تجربیات عاطفی خود توجه نکنید.

15. جویای تایید/جستجوی شناسایی

این طرحواره به تأکید بر جلب تأیید و شناخت دیگران به بهای نیازهای واقعی و احساس خود اشاره دارد. همچنین می تواند شامل اهمیت دادن بیش از حد به موقعیت و ظاهر به عنوان وسیله ای برای به رسمیت شناختن و پذیرش باشد.

16. منفی نگری/بدبینی

این طرحواره به تمرکز رایج و مادام‌العمر بر جنبه‌های منفی زندگی در حالی که جنبه‌های مثبت را به حداقل می‌رساند، نادیده می‌گیرد یا کم‌کم می‌کند، اشاره دارد. افراد دارای این طرحواره در لذت بردن از چیزها مشکل دارند زیرا آنها همیشه نگران عناصر نارضایتی یا مشکلات احتمالی آینده هستند که احتمالاً ممکن است ایجاد شود.

17. استانداردهای بی امان/بیش انتقادی

این طرح واره به این باور اشاره دارد که شما باید استانداردهای بسیار بالایی از عملکرد یا رفتار را رعایت کنید. فردی که این الگوی اعتقادی دارد معمولاً برای جلوگیری از انتقاد این کار را انجام می دهد. استانداردهای بی امان معمولاً به صورت کمال گرایی، سخت گرایی، و زندگی با «بایدهای» غیرعادی زیادی در چندین زمینه از زندگی خود نشان می دهند (مثلاً ما همیشه «باید» سازنده باشیم). این طرحواره اغلب منجر به آسیب قابل توجهی در توانایی فرد برای تجربه لذت و آرامش می شود و می تواند بر سلامت، اعتماد به نفس و رضایت از رابطه تأثیر منفی بگذارد.

18. تنبیه

این اعتقاد به این است که افراد باید به دلیل اشتباهات سخت مجازات شوند. افرادی که دارای این طرحواره هستند، معمولاً انتقادی و نابخشودنی هستند. این اغلب خود را به عنوان افرادی نشان می دهد که نسبت به افرادی (از جمله خودشان) که استانداردهای آنها را برآورده نمی کنند عصبانی، تحمل ناپذیر، منضبط و بی حوصله هستند.

پاسخ های غیر مفید به طرحواره ها

سه پاسخ اصلی غیر مفید به طرحواره ها وجود دارد:

  1. تسلیم،
  2. اجتناب و
  3. جبران بیش از حد

طرح واره تسلیم

تسلیم طرحواره به روش هایی اشاره دارد که در آن افراد منفعلانه به طرح واره تسلیم می شوند. آنها طرحواره را به عنوان واقعیت می پذیرند و سپس به روش هایی عمل می کنند که طرحواره را تایید می کند.

برای مثال، فردی با طرحواره رها شدن/بی ثباتی ممکن است شریکی را انتخاب کند که قادر به تعهد به روابط بلندمدت نباشد. آنها عاشق افرادی می شوند که از نظر عاطفی برای یک رابطه آماده نیستند، یا افرادی که “کامل” هستند اما اتفاقاً متاهل هستند. فراتر از احساس خوب، مردم می خواهند که درست باشند. اگر باور داشته باشیم چیزی درست است، شما تمام تلاش خود را برای ایجاد آن واقعیت انجام خواهید داد، حتی اگر به قیمت خوشبختی شما تمام شود.

اجتناب از طرحواره

اجتناب از طرحواره به روش هایی اشاره دارد که افراد از فعال سازی طرحواره ها اجتناب می کنند.

سه نوع اجتناب از طرحواره وجود دارد:

  1. شناختی،
  2. عاطفی و
  3. رفتاری.

اجتناب شناختی به تلاش هایی اطلاق می شود که افراد انجام می دهند تا به رویدادهای ناراحت کننده فکر نکنند.

اجتناب عاطفی به تلاش های  داوطلبانه برای جلوگیری از احساسات دردناک.

اجتناب رفتاری انجام دادن (یا عدم انجام) اقدام برای اجتناب از موقعیت هایی است که طرحواره ها و دردهای روانی مرتبط با آن را تحریک می کنند.

جبران بیش از حد طرحواره

سومین طرحواره جبران بیش از حد است. فرد به گونه ای رفتار می کند که به نظر می رسد برعکس طرحواره او باشد تا از ایجاد طرح واره جلوگیری کند. ممکن است به نظر برسد که شما به شیوه ای سالم رفتار می کنید، اما افراط در آن افراط دیگری است که مجموعه ای از عواقب خاص خود را دارد. به احتمال زیاد، شما فقط الگوهای مشکل بیشتری ایجاد خواهید کرد که به هر حال منجر به راه اندازی طرحواره های شما می شود.

این طرحواره‌های ناسازگار اولیه را می‌توان در همه انواع خانواده‌ها، از توهین‌آمیز گرفته تا خوش‌نیت، توسعه داد. اکنون که ایده ای از این طرحواره ها دارید و چگونه ممکن است به آنها پاسخ دهید، این شانس را دارید که مسیر متفاوتی را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی

تمرکز خود را به عنوان یک رهبر تقویت کنید

توجه برای عملکرد ما اساسی است، با این حال، با توجه به چندین شاخص، توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *