جمعه , 15 تیر 1403 - 6:29 قبل از ظهر
چرا بریتانیایی ها از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت چپ پیروی می کنند ؟

چرا بریتانیایی ها از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت چپ پیروی می کنند ؟

اکثر کشورهای امروزی، از جمله ایالات متحده، کانادا، روسیه، و بسیاری از اروپا، در سمت راست جاده رانندگی می‌کنند و از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت راست یا RHT پیروی می‌کنند. اما حدود یک سوم کشورهای جهان با قوانین راهنمایی و رانندگی چپ یا LHT این روند را کنار می گذارند. انگلستان یکی از این کشورهاست. در واقع، بریتانیا سابقه طولانی در پیروی از LHT دارد که قدمت آن به تاریخ بریتانیا، شاید حتی تا روم‌های باستان بازمی‌گردد. اما چرا بریتانیایی ها از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت چپ پیروی می کنند ؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ما همراه باشید تا به بررسی تاریخی این مطلب بپردازیم .

چرا بریتانیایی ها از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت چپ پیروی می کنند ؟

رسم رومی

چرا بریتانیایی ها به سمت چپ رانندگی می کنند؟

 یکی از پرتیراژترین نظریه‌ها در مورد اینکه چرا بریتانیایی‌ها به سمت چپ می‌رانند به دوران روم باستان برمی‌گردد. در آن زمان، مسافران سوار بر اسب با تهدید دائمی تهاجم یا سرقت مواجه بودند. از آنجا که اکثر مردم روم راست دست بودند، اسب سواری در سمت چپ به این معنی بود که دست راست و غالب آنها می تواند در صورت سوار شدن رقیب غیرمنتظره به سمت آنها، آماده بیرون کشیدن شمشیر باشد. تاریخ نشان می‌دهد که سربازان رومی این سنت را در گروه‌های بزرگ‌تر و همیشه به سمت چپ رژه می‌رفتند، و رومی‌ها حتی گاری‌ها و واگن‌ها را در سمت چپ می‌راندند. این عمل توسط تمدن های بعدی در طول اعصار منتقل شد.
رانندگی در سمت چپ برای قرن ها در بسیاری از امپراتوری روم رواج داشت. با این حال، در سال 1792، اولین قانون رعایت صحیح در سال 1792 در پنسیلوانیا تصویب شد و بسیاری از ایالت‌های ایالات متحده و کانادا از این قانون پیروی کردند. در همین حال، در فرانسه، ناپلئون قانون رانندگی با دست راست را در تمام سرزمین های فرانسه، که امروزه نیز در سمت راست رانندگی می کنند، اجرا کرد.

در قانون بریتانیا نوشته شده بود

چرا بریتانیایی ها به سمت چپ رانندگی می کنند؟

اولین قانون رسمی تایید شده برای رانندگی در سمت چپ توسط پاپ بونیفاس هشتم در سال 1300 پس از میلاد تصویب شد، زمانی که او اعلام کرد که تمام زائران مسافری که از امپراتوری روم بازدید می کنند باید در سمت چپ باقی بمانند. در سال 1773، با توسعه و شلوغی جاده‌های بریتانیا، دولت قانون عمومی بزرگراه‌ها را تصویب کرد که بیان می‌کرد همه سوارکاران، کشاورزان، کالسکه‌ها و بزرگراه‌های بی‌قانون باید در سمت چپ باقی بمانند تا از هرگونه برخورد ناخوشایند جلوگیری شود، حتی قبل از اینکه اتومبیل‌ها به آن برخورد کنند. اختراع شده است. درست بیش از یک قرن بعد، قانون بزرگراه در سال 1883 قوانین رانندگی بریتانیا را به قانون تبدیل کرد و آن را برای هر کسی که در سمت اشتباه رانندگی می کند جرم محسوب می شود.

خودروهای بریتانیایی برای رانندگان در سمت راست طراحی شدند

چرا بریتانیایی ها از قوانین راهنمایی و رانندگی در سمت چپ پیروی می کنند ؟
یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های اتخاذ قوانین مختلف رانندگی از کشوری به کشور دیگر، تطبیق با رانندگی در سمت دیگر خودرو است. خودروهای بریتانیایی با صندلی راننده در سمت راست طراحی شده و هستند، به طوری که راننده در سمت چپ جاده می‌تواند ترافیکی را که در جهت مخالف جلو می‌آید ببیند. این اغلب به عنوان رانندگی در سمت راست شناخته می شود (با ترافیک سمت راست اشتباه نشود). در مقابل، کشورهای راست‌ران در سمت چپ می‌نشینند و در نتیجه در رانندگی با سمت چپ شرکت می‌کنند.

سنت در بریتانیا و ایرلند گیر کرده است

یکی از دلایلی که مردم بریتانیا هنوز در سمت چپ رانندگی می‌کنند این است که آنها یک کشور جزیره‌ای هستند و هیچ کشوری از سمت راست همسایه ندارند. ایرلند قوانین رانندگی در سمت چپ را نیز رعایت می کند. در مقابل، کشورهای مختلفی که همسایه کشورهای دست راست هستند، قوانین خود را برای آسان تر کردن سفر از یک کشور به کشور دیگر اتخاذ کرده اند. بسیاری از کشورهای چپ دست دیگر نیز جزایر هستند، از جمله استرالیا، ژاپن و مالت.

پیچیدگی تغییر سمت رانندگی

 به مفهوم پیچیدگی‌ها و عوامل متعددی اشاره دارد که در فرآیند تغییر سمت رانندگی یک جامعه از راست به چپ نقش دارند. این عوامل شامل عوامل تاریخی، فرهنگی و فنی هستند که به‌طور ترکیبی با یکدیگر تعامل می‌کنند و تحولات پیچیده‌ای را در جامعه ایجاد می‌کنند.
تاریخی بودن این تغییرات می‌تواند به تأثیر انقلاب‌ها، جنبش‌های اجتماعی، تحولات سیاسی و اقتصادی در گذشته اشاره کند. تجربه‌های تاریخی ممکن است نه تنها اساس این تغییرات باشند، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده‌ی جامعه ایفا کنند.
فرهنگ نیز نقش قابل توجهی در این تغییرات دارد. ارزش‌ها، معتقدات و تمایلات جامعه نسبت به عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌توانند تاثیرات عمیقی بر تغییرات سمت رانندگی داشته باشند. این تغییرات ممکن است از نگاه فرهنگی در جامعه پذیرفته شوند یا به دلیل مقاومت‌های فرهنگی به مشکلاتی برخورد کنند.
از نظر فنی، تغییر سمت رانندگی نه تنها نیازمند تغییرات در نقشه‌های جاده و تسهیلات رانندگی است، بلکه به تعداد زیادی عامل فنی دیگر نیز وابسته است. این شامل تغییرات در نقشه‌های ترافیک، نیازمندی‌های خودروها، سیستم‌های نوری و نشانگرها، و همچنین آموزش رانندگی برای جامعه‌ی عمومی می‌شود.
در کل، این عنوان به تعامل پیچیده این عوامل تاریخی، فرهنگی و فنی در فرآیند تغییر سمت رانندگی اشاره دارد که باعث ایجاد چالش‌ها و دینامیک‌های غنی در جامعه می‌شود و به شکل مستمر تغییر و تحولات را به همراه دارد.
سخن پایانی
در کشورهایی که سمت رانندگی به چپ است، مانند بریتانیا، دلیل تاریخی تعیین سمت رانندگی مهم است. این سنت به دوره‌هایی در تاریخ برمی‌گردد که افراد از سمت راست کشورها با تفضیل از سمت چپ کشورهای دیگر عبور می‌کردند. این کار اغلب انجام می‌شد تا شمشیر بزنند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این ترجیح ممکن است به دلیل تراکم نیروهای جنگی روی سمت راستی شخص بهترین دید را فراهم می‌کرد و بدین ترتیب می‌توانستند به شمشیر زدن بپردازند.
این سنت تا امروز حفظ شده است و کشورهایی مانند بریتانیا و استرالیا به سمت چپ رانندگی می‌کنند. این مسئله در تغییر سمت رانندگی بسیار پیچیده است و تاثیرات فراوانی روی جامعه، اقتصاد و ترافیک دارد.

مطلب پیشنهادی

کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟

 کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟

 کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟  :کارتاخنا، شهری در سواحل کارائیب کلمبیا، یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *