جمعه , 15 تیر 1403 - 7:39 قبل از ظهر
دریچه کولر

پر کاربرد ترین دریچه برای کولر کدامند؟

دریچه دستگاهی پرکاربرد در تمامی ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری است. این دریچه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف و با استفاده از مواد مختلف تولید می‌شوند و نصب آنها بسیار مهم است و بر ظاهر ساختمان تاثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم انواع دریچه و همچنین مزایا و معایب هر کدام را معرفی کنیم.

 

دریچه کولر

آشنایی بیشتر با دریچه کولر

دریچه کولر یکی از مهمترین عناصر و وسایل مورد استفاده برای طراحی و نصب کانال‌های کولر است. از کانال‌ها برای هدایت هوا از کولر استفاده می‌شود و در انتهای خط لوله و در قسمت نمایان کانال از دریچه‌های مختلفی برای درپوش کانال استفاده خواهدشد. دریچه جزء بسیار مهم کانال‌ها بوده و در طرح‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شود. این قطعات کاربردهای زیادی دارند و نصب آنها یکی از کاربردی ترین و ضروری ترین کاربردها در ساخت و ساز ساختمان خواهدبود.

همچنین نقش مهمی در تنظیم باد و جهت کولر گازی دارند. طراحی آنها به گونه ای است که تنظیمات مورد نظر را می‌توان با استفاده از پیچ یا قسمت کنترلی مخصوص انجام داد و انواع مختلفی دارند که با مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند. در کنار وسایل سرمایشی مانند کولر گازی، از این قطعات برای انواع وسایل گرمایشی نیز استفاده خواهدشد.

تاثیر قدرت پرتاب باد در دریچه‌های تهویه هوا

همانطور که گفته شد، دریچه‌ها از اجزای مهم در لوله کشی چیلرها و وسایل سرمایشی و گرمایشی هستند. این دستگاه در قسمت‌های مختلف تجاری، مسکونی، ورزشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد که در گذشته نوع ساده‌ای از این محصولات موجود بوده و در تمامی مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه با پیشرفت علم طراحی و ساخت تجهیزات ساختمانی جدید، مدرن و متفاوت، دریچه‌های کولر نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و در طرح‌ها و مواد اولیه بسیار متفاوت تولید می‌شوند. برای ایجاد خط لوله و خرید تجهیزات لازم از جمله دریچه می‌توانید بسته به چیدمان داخلی ساختمان خود محصول مناسبی تهیه کنید. دریچه برای انواع وسایل سرمایشی و گرمایشی از جمله چیلر، فن کویل، اسپلیت و … استفاده می‌شود.

تنوع در انتخاب انواع دریچه‌های کولر

این دریچه‌ها برای تهویه مطبوع با توجه به نیاز مصرف کننده استفاده می‌شوند. استفاده مستمر و ضروری از این دستگاه‌ها باعث شده تا تنوع بسیار زیادی از این محصول تولید و روانه بازار شود. همچنین بر اساس شرایط ساختمان و کاربری آنها ساخته و عرضه می‌شوند. شرکت‌های زیادی از جمله تهویه‌سان در این زمینه فعالیت داشته‌اند و بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا محصولات مناسب چیلر تولید می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی و تولید مواد اولیه مختلف برای طراحی ساختمان زمینه‌های مختلفی برای طراحی داخلی ساختمان ایجاد شده و در ادامه مدل‌های مختلف دریچه چیلر معرفی شده است.

دریچه آلومینیومی

این نوع محصول از گذشته مورد استفاده بوده و کاربردهای فراوانی دارد. ماده اولیه ساخت این نوع دریچه آلومینیم است و بر روی آن دمپرهایی برای تنظیم هوا یا مسدود کردن هوا تعبیه می‌شود. جنس فریم و تیغه‌های این دریچه نیز آلومینیومی بوده و یکی از مهمترین مزایای آن قابلیت تغییر جهت باد به چپ، راست و مستقیم است. تمامی فعالیت‌های ذکر شده توسط اهرمی که روی دریچه قرار داده شده انجام می‌شود.

دریچه پلاستیکی

از این دریچه‌ها برای انواع چیلر، فن کویل، اسپلیت و … استفاده می‌شود. دریچه‌های پلاستیکی تنوع بسیار بالایی دارند و در سایزهای مختلف در بازار موجود هستند. یکی از مهمترین مزیت‌های محصولات پلاستیکی سبک بودن و قابلیت شستشوی آنهاست. مواد اولیه ای که برای تولید این دریچه‌ها استفاده می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار بوده و عمر مفید بسیار بالایی دارد. کیفیت بالای مواد اولیه به کار رفته در ساخت این محصول باعث شد تا در طول زمان تغییر رنگ ندهند و مقاومت بالایی داشته باشند و در مدل‌های متنوعی مانند دریچه اسلات موجود هستند.

 

دریچه اسلات

دریچه چوبی

یکی از زیباترین و پیچیده‌ترین دریچه‌های مورد استفاده، دریچه‌های چوبی هستند. این محصولات از چوب مرغوب ساخته شده و با توجه به نوع دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب ام دی اف عموما برای ساخت دریچه‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود و زیبایی زیادی را برای محیط به ارمغان می‌آورد.

این دریچه‌ها را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید کرد. به همین دلیل می‌توانید از آن‌ها برای تمام طرح‌ها و دکوراسیون‌های مختلف استفاده کنید.

دریچه آهنی

نوع دیگری از دریچه‌های طراحی و تولید شده، دریچه کولر آهنی است. این دریچه‌ها شباهت زیادی به محصولات آلومینیومی دارند اما از مواد اولیه مختلفی مانند ورق روغن ساخته می‌شوند. تمامی قطعات ساخته شده از قبیل قاب، ضربه گیر و تیغه‌های این محصول از ورق روغنی ساخته شده است. هر چه مقدار ورق فلزی استفاده شده و ضخامت قطعات دریچه بیشتر باشد، کیفیت محصول بالاتر و لرزش کمتر می‌شود.

در خرید این نوع محصولات، حتما به نوع لت‌ها و ضخامت آن‌ها توجه کنید، زیرا برخی از تولیدکنندگان از ورق‌های بسیار نازک استفاده کرده و محصولات بی کیفیت تولید می‌کنند.

دریچه پی وی سی

نمونه دیگری از دریچه‌های تولید شده، دریچه داکت اسپلیت PVC است. این نوع دریچه از مواد PVC مرغوب ساخته شده و در طرح‌های مختلف تولید و برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود. قیمت دریچه چیلر پی وی سی نیز بر اساس سایز و نوع طراحی آن تعیین خواهدشد. همچنین این دریچه‌ها در طرح‌های مختلف دایره ای، مربعی، مستطیلی و … تولید می‌گردند.

دریچه داکت اسپلیت

دریچه فانتزی

در گذشته تنها یک نوع دریچه در بازار موجود بود. اما امروزه با تنوع بسیار زیاد در طراحی دکوراسیون داخلی، نیاز به طراحی و ساخت محصولات مختلف برای طرح‌های مختلف نیز به وجود آمده است. از این رو تولیدکنندگان دریچه را در طرح‌ها، رنگ‌ها و اشکال مختلف تولید می‌کنند تا بتوان برای هر کدام، دریچه کولر مناسب یافت. دریچه‌های فانتزی در طرح‌های بسیار زیبا و با متریال‌های چوب، پلاستیک و … تولید می‌شوند که تاثیر زیادی در زیبایی داخلی ساختمان‌ها دارند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد دریچه‌های امروزی در تنوع بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و مواد اولیه مختلف و ساخت آنها از مهمترین عوامل موثر بر قیمت این محصول خواهدبود. بنابراین، قبل از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

دین اکثریت مردم مصر چیست ؟

مصر کشوری با تاریخ غنی و فرهنگی منحصر به فرد است که در تقاطع آفریقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *