چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 2:20 قبل از ظهر

همه چیز درباره شرکت IBM

آی‌بی‌ام، در شرکت ماشین‌های تجاری بین‌المللی، تولیدکننده پیشرو کامپیوتر آمریکایی، با سهم عمده‌ای از بازار چه در ایالات متحده و چه در خارج از کشور. دفتر مرکزی آن در آرمونک، نیویورک است. این شرکت در سال 1911 به عنوان شرکت محاسباتی-جدول بندی-ضبط در ادغام سه شرکت کوچکتر که جدولگرهای پانچ کارت و سایر محصولات اداری را می ساختند، ثبت شد. این شرکت نام فعلی خود را در سال 1924 تحت رهبری توماس واتسون، مردی با مهارت بازاریابی قابل توجهی که در سال 1914 مدیر کل شد و تا سال 1924 کنترل کامل شرکت را به دست آورده بود، به خود گرفت.
واتسون شرکتی را که در آن زمان دست و پا می زد، به تولید کننده پیشرو آمریکایی سیستم های جدول بندی کارت پانچ که توسط دولت ها و مشاغل خصوصی استفاده می شد، تبدیل کرد. او همچنین یک نیروی فروش بسیار منظم و رقابتی ایجاد کرد که سیستم‌های جدول‌بندی سفارشی شرکت را با نیازهای مشتریان خاص تطبیق داد.

شروع فعالیت IBM

در سال 1933 IBM شرکت Electromatic Typewriters را خریداری کرد و از این طریق وارد حوزه ماشین‌های تایپ الکتریکی شد که در نهایت به یک پیشرو در صنعت تبدیل شد. در طول جنگ جهانی دوم، IBM به ساخت چندین ماشین حساب الکترومکانیکی با سرعت بالا کمک کرد که پیش ساز رایانه های الکترونیکی بودند. اما این شرکت تا زمانی که پسر واتسون، توماس واتسون جونیور، در سال 1952 رئیس شرکت شد، از تولید این سیستم های پردازش داده الکترونیکی خودداری کرد و از یک فشار همه جانبه در این زمینه حمایت کرد. با ورود به عرصه کامپیوتر، اندازه IBM به آن اجازه داد تا سرمایه گذاری زیادی در توسعه داشته باشد. این قابلیت سرمایه‌گذاری، به تسلط آن در ماشین‌های محاسباتی اداری، تخصص بازاریابی و تعهدش به تعمیر و سرویس تجهیزات خود اضافه شد، به آی‌بی‌ام اجازه داد تا به سرعت موقعیت غالب را در بازار کامپیوتر آمریکا به دست گیرد. در دهه 1960، 70 درصد از رایانه های جهان و 80 درصد از رایانه های مورد استفاده در ایالات متحده را تولید می کرد.

April 7: IBM Announces "System 360" Computer Family | This Day in History | Computer History Museum

تخصص آی‌بی‌ام رایانه‌های اصلی بود، یعنی رایانه‌های گران‌قیمت متوسط تا بزرگ که می‌توانستند داده‌های عددی را با سرعت بالا پردازش کنند. این شرکت تا سال 1981 وارد بازار رو به رشد رایانه های شخصی نشد، زمانی که رایانه شخصی IBM را معرفی کرد. این محصول سهم عمده ای از بازار را به دست آورد، اما با این وجود آی بی ام قادر به اعمال سلطه عادت خود به عنوان سازنده رایانه های شخصی نبود. فن‌آوری‌های جدید مبتنی بر تراشه‌های نیمه‌رسانا، رایانه‌ها را کوچک‌تر و ساخت آن‌ها را آسان‌تر می‌کرد و به شرکت‌های کوچک‌تر اجازه می‌داد تا وارد میدان شوند و از پیشرفت‌های جدید مانند ایستگاه‌های کاری، شبکه‌های رایانه‌ای و گرافیک رایانه‌ای بهره‌برداری کنند. اندازه عظیم آی‌بی‌ام مانع از واکنش سریع این شرکت به این نرخ‌های شتاب‌گیر تغییرات فناوری شد و در دهه 1990 شرکت به‌طور قابل‌توجهی کوچک شد. در سال 1995 IBM شرکت توسعه لوتوس را خریداری کرد که یک تولید کننده بزرگ نرم افزار است.

در سال 2002، IBM تجارت هارد دیسک مغناطیسی خود را به قیمت 2.05 میلیارد دلار به شرکت الکترونیک ژاپنی Hitachi، Ltd فروخت. طبق شرایط فروش، IBM موافقت کرد که به مدت سه سال به تولید هارد دیسک ها با هیتاچی در یک سرمایه گذاری مشترک به نام Hitachi Global Storage ادامه دهد. فن آوری ها. در سال 2005 هیتاچی کنترل کامل سرمایه گذاری مشترک را در دست گرفت و آی بی ام ساخت دستگاهی را که در سال 1956 اختراع کرده بود متوقف کرد. در دسامبر 2005، آی بی ام بخش کامپیوترهای شخصی خود را به گروه لنوو، یک تولید کننده بزرگ چینی، فروخت. علاوه بر پول نقد، اوراق بهادار و تجدید ساختار بدهی، IBM 18.9 درصد از سهام Lenovo را به دست آورد که تا سال 2010 حق بازاریابی رایانه های شخصی خود را تحت برچسب IBM به دست آورد. با این واگذاری ها، IBM از تولید محصولات به اصطلاح کالایی فاصله گرفت. به منظور تمرکز بر خدمات کامپیوتری، نرم افزار، ابرکامپیوتر و بخش های تحقیقات علمی خود.

History of IBM - Wikipedia

از سال 2000، آی‌بی‌ام یکی از ابررایانه‌های خود را به‌طور پیوسته در صدر فهرست قدرتمندترین ماشین‌های صنعت قرار داده است که توسط تست‌های محاسباتی استاندارد اندازه‌گیری شده است. علاوه بر تولید ابر رایانه‌ها برای دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ، بخش ابر رایانه‌های آی‌بی‌ام، با همکاری شرکت توشیبا و شرکت سونی ژاپن، موتور باند پهن سلولی را طراحی کردند. این تراشه کامپیوتری پیشرفته که در یک دوره چهار ساله از سال 2001 توسعه یافت، کاربردهای متعددی دارد، از ابررایانه‌ها گرفته تا تلویزیون‌های با وضوح بالا توشیبا تا سیستم بازی‌های الکترونیکی Sony Playstation 3. IBM همچنین تراشه های کامپیوتری را برای سیستم های بازی مایکروسافت ایکس باکس 360 و شرکت نینتندو Wii طراحی کرد. IBM اولین شرکتی بود که بیش از 3000 پتنت در یک سال (2001) و بعدها بیش از 4000 پتنت در یک سال (2008) ایجاد کرد. این شرکت اکنون دارای بیش از 40000 پتنت فعال است که درآمد قابل توجهی از حق امتیاز دارد.

در ادامه به چند سوال رایج در مورد این شرکت پاسخ میدهیم

IBM به چه چیزی معروف است؟

IBM بیشتر برای تولید و فروش سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و همچنین محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل داده ها شناخته شده است. این شرکت همچنین با اختراعات قابل توجهی مانند فلاپی دیسک، درایو دیسک سخت و بارکد UPC در طول سال ها به عنوان یک شرکت بزرگ تحقیق و توسعه خدمت کرده است.

آیا آی بی ام شرکت بزرگی است؟

IBM درآمد خالص سالانه 5.6 میلیارد دلار با درآمد 73.6 میلیارد دلار در سال 2020 به دست آورد. 4 دارای ارزش بازار 125.3 میلیارد دلار تا 13 ژوئیه 2021 است.

آیا آی بی ام از اپل بزرگتر است؟

در حالی که اندازه IBM یک دهم اپل است، هنوز هم بسیار بزرگ است (119 میلیارد دلار) و برای بزرگتر شدن تلاش کرده است. خرید کلاه قرمزی تلاشی برای افزایش مجدد درآمد است. IBM در حال رقابت با Amazon.com و Microsoft برای ارائه خدمات رایانش ابری و وب به مشتریان است.

آیا IBM متعلق به چین است؟

یانگ یوانکینگ، رئیس لنوو، خرید بخش کامپیوترهای شخصی International Business Machines Corp را یک “رویداد تاریخی” برای این شرکت خواند. این شرکت همچنین هفته‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها مبنی بر جمع‌آوری پول نقد اضافی برای این معامله عظیم را تأیید کرد.

آیا لنوو از IBM است؟

IBM همچنین در سال 2005 50 درصد از سهام Lenovo را به عنوان بخشی از خرید لنوو از بخش محاسبات شخصی IBM به دست آورد.

مطلب پیشنهادی

آیا هنر هوش مصنوعی می تواند جایگزین خلاقیت هنرمندان انسانی شود؟ این چیزی است که یک مطالعه جدید نشان می دهد

با استفاده از Midjourney، DALL-E، Stable Diffusion و سایر نرم افزارهای هوش مصنوعی که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *