چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 2:50 قبل از ظهر

معرفی رودهای اروپا

معرفی رودهای اروپا

مرز اروپا و آسیا در اینجا از دریای کارا، در امتداد کوه های اورال و رودخانه اورال تا دریای خزر تعریف می شود. در حالی که قله کوه‌های قفقاز مرز جغرافیایی با آسیا در جنوب است، گرجستان و تا حدی ارمنستان و آذربایجان از نظر سیاسی و فرهنگی اغلب با اروپا مرتبط هستند. بنابراین رودهای اروپا را شامل می شود.

حوضه زهکشی رودهای اروپا

این فهرست در ابتدا محدود به رودخانه هایی است که از دورترین منبع حداقل 250 کیلومتر طول دارند، دارای حوضه زهکشی (حوضه آبریز، حوضه آبخیز) حداقل 10000 کیلومتر مربع (3900 مایل مربع) هستند یا دارای دبی متوسط ​​هستند. حجم، جریان) حداقل 150 متر مکعب بر ثانیه (5300 فوت مکعب در ثانیه). همچنین شامل تعدادی رودخانه (در حال حاضر 47) است که این معیارها را برآورده نمی کنند، اما بسیار شناخته شده هستند و یا تقریباً نشان می دهند. نمونه هایی از آنها آرنو، روهر، سار و کلاید هستند.

رودهای اروپا از رودخانه هایی که به سمت شمال شرقی منتهی می شوند به اقیانوس منجمد شمالی می ریزند و خط ساحلی را در خلاف جهت عقربه های ساعت دنبال می کنند تا به سواحل جنوب شرقی دریای سیاه می رسند. ایسلند و جزایر بریتانیا از طریق ارتباط مجازی با شمال نروژ و از طریق تنگه دوور و کانال شمالی به ترتیب شامل می شوند. در نهایت رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند از آذربایجان تا رود اورال فهرست شده اند.

اهمیت اقتصادی رودها در اروپا

اهمیت تجاری و ژئوپلیتیکی رودخانه ها در اینجا رتبه بندی نمی شود. به عنوان یک شریان حمل و نقل، یک رودخانه ممکن است یک منطقه را از نظر تجاری و اقتصادی متحد کند، اما رودخانه های اصلی، به عنوان موانع سفر، ممکن است مرزهای سیاسی بین دولت ها را نیز تشکیل دهند. دانوب، دومین رودخانه طولانی اروپا، به دلیل عبور از ده کشور یا گذشته از آن قابل توجه است. راین از شش گذشته یا گذشت. ولگا، طولانی ترین رودخانه اروپا، منطقه بزرگی از روسیه اروپایی را متحد می کند. یازده شهر از بیست شهر بزرگ روسیه در کرانه های آن قرار دارند. Loire و Po به ترتیب مناطق مهمی در فرانسه و ایتالیا را متحد می کنند. مهم ترین رودخانه های اروپا عبارتند از: رون، البه، اودر، تاگوس، تیمز، دان و دنیپر و غیره.[توضیحات بیشتر لازم است]

متغیرهای که تخمین طول رودخانه ها به بستگی دارد

زمانی که منحنی های رودخانه در مقیاس کوچکتر ردیابی شوند، برآورد بزرگتر خواهد بود. انتخاب منبع بدیهی است که تأثیر دارد. در اینجا سعی می کنیم دورترین منبع را فهرست کنیم. هنگامی که شامل شاخه‌ای نزدیک‌تر به دهانه رودخانه می‌شود، در صورتی که معیارهای بالا را داشته باشد، طول رودخانه اسمی نیز ذکر می‌شود. رودخانه هایی که به مصب می ریزند انتهای پایینی دلخواه دارند. مجرای چنین رودخانه ای از طریق یک مصب معمولاً در طول آن در هنگام جزر و مد قرار می گیرد.

طول یک جریان آب از طریق یک مخزن یا دریاچه قابل تفسیر است. برای این جدول، زمانی که منبعی برای طول کل یک سیستم رودخانه ای شامل دریاچه ها وجود نداشته باشد، از کوتاه ترین مسیر ممکن از طریق دریاچه ها استفاده می شود.
با گذشت زمان، طول رودخانه می تواند از طریق کانال کشی، ایجاد مخازن و تغییرات طبیعی در مسیر آب تغییر کند.
حوضه های آبریز بین منابع سازگارتر است. با این حال، در نقش برجسته کم حوضه کمتر آشکار است، در حالی که اتصالات زیرزمینی (به ویژه در سیستم های کارستی) اندازه گیری منطقه را پیچیده تر می کند. مگر اینکه منابع عالی در دسترس باشد، مناطق زیر 70 درجه شمالی از پروژه HydroBASINS گرفته شده است.[3] وب‌سایت‌های سرویس اطلاعاتی شبکه‌های رودخانه و سایت‌های رامسر، رابط‌های مناسبی را برای ارزیابی دقت بسیاری از حوضه‌ها ارائه می‌دهند. مناطقی برای رودخانه‌های بالاتر از 70 درجه شمالی هشدار داده شده است [توضیحات لازم است] و کمتر قابل اعتماد هستند.

دبی های میانگین چند ساله ذکر شده حتی کمتر از طول ها قابل اعتماد هستند. دست کم گرفتن ها رایج ترین هستند، زیرا ایستگاه های اندازه گیری اغلب در بالای دهان قرار دارند، به طوری که تنها کسری از حوضه زهکشی نشان داده می شود. از سوی دیگر، ممکن است بیشترین حجم رودخانه به دلیل از دست دادن آب توسط انسان، انحراف (مثلاً از طریق توزیع کنندگان)، در دهانه آن نباشد.

رودخانه های اصلی اروپا

رودخانه ها به عنوان توده های آب شیرین جاری تعریف می شوند که به دریاها، اقیانوس ها، دریاچه ها و مخازن می ریزند. رودخانه ها به عنوان منابع مهم آب آشامیدنی، آبیاری، حمل و نقل، تولید برق آبی و فعالیت های تفریحی مختلف مانند قایق سواری و شنا عمل می کنند. رودخانه های متعدد و همچنین شاخه های آنها وجود دارد که از کشورهای قاره اروپا می گذرد. این مقاله برخی از مهم ترین اروپا را برجسته می کند .

فهرست:

  • رودخانه دانوب
  • رودخانه دنیپر
  • رودخانه دون
  • رودخانه البه
  • رودخانه لوار
  • رودخانه اودر
  • رودخانه پو
  • رودخانه راین
  • رودخانه رون
  • رودخانه شانون
  • رودخانه تاگوس
  • رودخانه ولگا

رودخانه دانوب

رودخانه دانوب حدود 2850 کیلومتر طول دارد و دومین رودخانه طولانی در قاره اروپا محسوب می شود. از محل تلاقی رودخانه های بریگاچ و برگ، در نزدیکی شهر آلمانی دوناشینگن در منطقه جنگل سیاه آلمان سرچشمه می گیرد. این رودخانه در بخش‌های عمده اروپای مرکزی و جنوب شرقی جریان دارد و از 10 کشور اروپایی آلمان، اتریش، رومانی، مجارستان، بلغارستان، صربستان، کرواسی، اسلواکی، اوکراین و مولداوی می‌گذرد. شاخه های بسیاری از رودخانه دانوب از جمله لخ، ایزار، مسافرخانه، اِنس، رابا، دراوا، مولاوا و غیره وجود دارد. رودخانه دانوب در نهایت از طریق دلتای دانوب به دریای سیاه می ریزد.

رودخانه دانوب به عنوان یکی از مهم ترین آبراه های تجاری در قاره اروپا عمل می کند و به عنوان منبع مهم آب آشامیدنی، تولید برق آبی، آبیاری، ماهیگیری و دریانوردی برای 10 کشوری که آب های آن مشترک است، عمل می کند. کانال راین-مین-دانوب به طول 171 کیلومتر، رودخانه دانوب را به دریای شمال متصل می کند.

رودخانه دنیپر

رودخانه دنیپر حدود 2200 کیلومتر طول دارد و چهارمین رودخانه طولانی اروپا است. از تپه های والدای واقع در نزدیکی شهر اسمولنسک روسیه سرچشمه می گیرد. سپس رودخانه در جهت جنوب از بخش غربی فدراسیون روسیه و کشورهای اروپایی بلاروس و اوکراین می گذرد و سپس به دریای سیاه می ریزد. تخمین زده شده است که بیش از 32000 شاخه از رودخانه دنیپر وجود دارد. برخی از این شاخه ها عبارتند از: Berezina، Bilozerka، Drut، Desna، Prypiat، Sozh، Myareya، Samara، Sula و Vyazma.

رودخانه دون

رودخانه دون حدود 1870 کیلومتر طول دارد و پنجمین رودخانه طولانی اروپا است. منشا آن در استان تولا روسیه در نزدیکی شهر نووموسکوفسک است. سپس در جهت جنوب شرقی به سمت رودخانه ولگا جریان می یابد، اما ناگهان به سمت غرب می پیچد تا به خلیج تاگانروگ در دریای آزوف بپیوندد. برخی از شاخه های رودخانه دان عبارتند از: چیر، سورسکی دونتس، چیورنایا کالیتووا، کراسیوایا مچا، خوپیور و مدودیتسا. کانال کشتیرانی لنین ولگا-دون به طول 101 کیلومتر، رودخانه دون را به رودخانه ولگا متصل می کند.

رودخانه البه

رودخانه البه حدود 1112 کیلومتر طول دارد و از قسمت جنوبی کوه های کرکونوسه که در نزدیکی مرز بین لهستان و جمهوری چک قرار دارد، سرچشمه می گیرد. سپس از بوهمیا در شمال غربی جمهوری چک می گذرد و از سمت شرقی آن وارد آلمان می شود و در نهایت به دریای شمال در نزدیکی شهر Cuxhaven ختم می شود. برخی از شاخه های اصلی رودخانه البه عبارتند از: Saale، Mulde، Ohre، Vltava، Schwarze Elster، Havel و Alster.

رودخانه لوار

رودخانه Loire حدود 1006 کیلومتر طول دارد و به عنوان طولانی ترین رودخانه فرانسه شناخته می شود. این کوه از دامنه‌های Massif Central در رشته کوه Cévennes که در بخش Ardéche فرانسه قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. سپس در سراسر مناطق شمالی و غربی فرانسه جریان می یابد و در نهایت به خلیج بیسکای می ریزد. برخی از شاخه های اصلی رودخانه Loire عبارتند از Erdre، Nièvre، Maine، Cher، Vienne، Sèvre Nantaise، Allier و Indre. جنگل اورلئان در بخش مرکزی دره رودخانه Loire واقع شده است که مساحتی بالغ بر 94480 هکتار را در بر می گیرد و به عنوان بزرگترین جنگل فرانسه در نظر گرفته می شود. حدود 164 گونه پرنده و 57 گونه ماهی در حوضه رودخانه Loire یافت می شود.

رودخانه اودر

رودخانه اودر حدود 840 کیلومتر طول دارد و دومین رودخانه طولانی در لهستان است. از کوه‌های ناهموار شرق جمهوری چک سرچشمه می‌گیرد و از بخش غربی لهستان می‌گذرد، جایی که مرز بین لهستان و آلمان را تشکیل می‌دهد. شاخه اصلی رودخانه به تالاب Szczecin می ریزد و سه شاخه دیگر آن، Peene، Świna و Dziwna به دریای بالتیک می ریزد. رودهای اروپا راه های درازی را تا رسیدن به مقصد طی می کنند که حتی می توان گفت این راه ها می تواند از چندین کشور باشد .

رودخانه پو

رودخانه پو حدود 652 کیلومتر طول دارد و طولانی ترین رودخانه ایتالیا است. از قسمت بالایی کوه‌های آلپ کوتیان سرچشمه می‌گیرد و از غرب به شرق در بخش شمالی ایتالیا جریان دارد و در نهایت به دریای آدریاتیک می‌ریزد. رودخانه پو از چندین شهر بزرگ ایتالیا از جمله کرمونا، میلان، فرارا، پیاچنزا و تورین می گذرد. شهرهای میلان و تورین که به عنوان مراکز صنعتی بزرگ در کشور عمل می کنند، از آب های رودخانه پو برای اهداف صنعتی استفاده می کنند. این رودخانه در مجموع از 141 شاخه مانند روتالدو، پلیس، گرانا دل مونفراتو، نوره، آدا، چیسولا و دورا ریپاریا تغذیه می شود.

رودخانه راین

رودخانه راین حدود 1230 کیلومتر طول دارد و از قسمت جنوب شرقی رشته کوه های آلپ سوئیس در کانتون گریسونز سوئیس سرچشمه می گیرد. سپس رودخانه از طریق دره بزرگ راین به سمت شمال می گذرد و مرز بین المللی بین سوئیس و لیختن اشتاین و بعداً مرز بین سوئیس و اتریش را تشکیل می دهد. در اتریش، رودخانه به دریاچه کنستانس می ریزد. سپس رودخانه به عنوان High Rhine به سمت غرب از دریاچه خارج می شود و مرز شمال شرقی سوئیس با آلمان را تشکیل می دهد. سپس رودخانه بیش از 22 متر سقوط می کند و سپس به عنوان آبشار راین شناخته می شود. در شهر بازل در سوئیس، رودخانه در جهت شمال می چرخد ​​و به آن راین علیا می گویند. این قسمت از رودخانه مرز بین آلمان و فرانسه را تشکیل می دهد. سپس راین به هلند می ریزد و به سه شاخه تقسیم می شود (Rhine-Meuse-Scheldt). سپس رودخانه در نهایت به دریای شمال می ریزد. برخی از شاخه های قابل توجه رودخانه راین عبارتند از Aare، Tamina، Moselle، Erft، Rein da Tuma، Plessur، Rotach و Wiese. شهرهای اصلی که در کنار رودخانه راین قرار دارند عبارتند از دوسلدورف، بازل، روتردام، کلن و استراسبورگ.

رودخانه رون

رودخانه رون حدود 813 کیلومتر طول دارد و از یخچال طبیعی رون در رشته کوه های آلپ سوئیس سرچشمه می گیرد. این رودخانه سریع به انتهای شرقی دریاچه ژنو می ریزد و سپس در جهت جنوب از طریق قسمت جنوب شرقی فرانسه حرکت می کند. رودخانه رون قبل از تخلیه به دریای مدیترانه به دو بخش یعنی رون بزرگ و رون کوچک در شهر آرل فرانسه تقسیم می شود.

رودخانه شانون

رودخانه شانون حدود 360.5 کیلومتر طول دارد و طولانی ترین رودخانه جمهوری ایرلند است. از گلدان شانون، استخر کوچکی در دامنه‌های کوه کویلکاگ سرچشمه می‌گیرد. سپس رودخانه از میان مجموعه‌ای از دریاچه‌ها به سمت جنوب می‌رود و به سمت غرب می‌چرخد تا در نهایت از طریق مصب شانون به اقیانوس اطلس تخلیه شود. این رودخانه از 11 شهرستان ایرلند می گذرد که در حوضه عظیم رودخانه شانون واقع شده اند که حدود یک پنجم کل مساحت ایرلند را پوشش می دهد.

رودخانه تاگوس

رودخانه تاگوس حدود 1007 کیلومتر طول دارد و طولانی ترین رودخانه شبه جزیره ایبری است که جزئی از رودهای اروپا به حساب می آید . از رشته کوه Montes Universales در شرق اسپانیا سرچشمه می گیرد و به سمت غرب در سراسر کشور جریان دارد. سپس وارد پرتغال می شود و در جهت جنوب غربی جریان می یابد و سپس در نزدیکی شهر لیسبون پایتخت پرتغال به اقیانوس اطلس تخلیه می شود. برخی از شاخه های اصلی رودخانه تاگوس عبارتند از: گالو، آلبرچه، جاراما، آلاگون، آلگودور، گوادیلا، ایبور و آلمونته.

رودخانه ولگا

رودخانه ولگا حدود 3531 کیلومتر طول دارد و طولانی ترین رودخانه در قاره اروپا است. ولگا همچنین به طور گسترده به عنوان رودخانه ملی فدراسیون روسیه در نظر گرفته می شود. از تپه های والدای سرچشمه می گیرد و از طریق بخش مرکزی روسیه به قسمت جنوبی آن می ریزد و در نهایت به دریای خزر می ریزد. رودخانه ولگا از شاخه های متعددی تغذیه می شود که از جمله آنها می توان به سورا، اوکا، وتلوگا و کاما اشاره کرد. در زمان حکومت شوروی، بسیاری از مخازن برق آبی بر روی رودخانه ولگا ساخته شد. برخی از این مخازن عبارتند از: ولگوگراد، ساراتوف، اوگلیچ، گورکی و چبوکساری.

مطلب پیشنهادی

 پول رایج کلمبیا چیست؟

 پول رایج کلمبیا چیست؟

 پول رایج کلمبیا چیست؟ : در دنیای امروز، درک واحدهای پولی مختلف و نحوه تبادل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *