چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 2:55 قبل از ظهر

فواید دریا برای انسان 

فواید دریا برای انسان

ما در یک سیاره آبی زندگی می کنیم که اقیانوس ها و دریاها بیش از 70 درصد از سطح زمین را پوشانده اند. اقیانوس ها ما را تغذیه می کنند، آب و هوای ما را تنظیم می کنند و بیشتر اکسیژنی را که تنفس می کنیم تولید می کنند. اما تهدیدهای فزاینده ای مانند آلودگی دریا، بالا آمدن سطح آب دریا و صید بیش از حد به این جنبه های زندگی ما آسیب می زند و حقوق بشر مرتبط با آنها را نقض می کند. به عنوان مثال، تحقیقات برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) نشان می دهد که نشت آلودگی پلاستیک به اکوسیستم های آبی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا سال 2030 بیش از دو برابر شود. در این جا در مورد فواید دریا برای انسان و دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن صحبت می کنیم .

حقوق بشر و دریاها

در اکتبر 2021، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای اولین بار به رسمیت شناخت که یک محیط پاک، سالم و پایدار یک حق بشر است – یک حرکت برجسته در مبارزه با بحران سه گانه سیاره ای تغییرات آب و هوایی، از دست دادن طبیعت و تنوع زیستی و آلودگی و هدر.

لتیسیا کاروالیو، رئیس شعبه آب‌های شیرین و دریایی UNEP در این روز 10 دسامبر، روز حقوق بشر، پنج دلیل را بیان می‌کند که چرا یک اقیانوس پاک و سالم برای تحقق تعهدات حقوق بشر در رابطه با محیط زیست پاک، سالم و پایدار مهم است.

1. اقیانوس سیستم پشتیبانی حیات ماست

یک سوم از کل جمعیت انسان، نزدیک به 2.4 میلیارد نفر، در 100 کیلومتری سواحل اقیانوسی زندگی می کنند – و تمام زندگی انسان به اکسیژن و آب شیرینی که ایجاد می کند بستگی دارد. بسیاری از جوامع – اما نه همه – قادر به دسترسی به آب، برای آشامیدن، بهداشت و آبیاری هستند. در سال 2010، سازمان ملل آب را به عنوان یک حقوق بشر در نظر گرفت. بدون اقیانوس ما به چرخه آب سیاره و ایجاد هوای تازه تنفسی، ما اصلا وجود نداشتیم.این به گونه ای یکی از فواید دریا برای انسان به حساب می آید .

2. اقیانوس غذا، شغل و امرار معاش را فراهم می کند

ارزش اقتصادی سالانه اقیانوس 2.5 تریلیون دلار تخمین زده می شود که معادل هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. تغذیه، دارو و منابع انرژی معدنی و تجدیدپذیر را فراهم می کند. از مشاغل ماهیگیری، غذاهای دریایی، اوقات فراغت و علم پشتیبانی می کند. اقیانوس ما “ابر بزرگراه” اصلی است که اقتصادها را به هم مرتبط می کند و کالاها و مردم را در سراسر جهان حمل می کند.

3. اقیانوس به مبارزه با بحران آب و هوا کمک می کند

اقیانوس آب و هوا را تعدیل می کند و بر آب و هوای ما تأثیر می گذارد. از آغاز دوره صنعتی، بیش از 90 درصد گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان و یک سوم انتشار کربن در جهان را ذخیره کرده است. اکوسیستم های حیاتی مانند حرا، علف های دریایی و باتلاق های نمکی می توانند به ما کمک کنند تا سال 2050 بیش از 1.4 میلیارد تن انتشار کربن در سال ذخیره و در صورت حفاظت و احیا شوند.

4. اقیانوس خانه تنوع زیستی وسیعی است

طبق کنوانسیون تنوع زیستی، زیستگاه های اعماق دریا به تنهایی میزبان بین 500000 تا 10 میلیون گونه هستند. اما نمی‌توان به طور قطعی دانست، زیرا حدود 80 درصد اقیانوس کشف نشده و 91 درصد از گونه‌های دریایی توصیف‌نشده باقی مانده‌اند. آنچه ما می دانیم این است که به طور مداوم در حال اکتشافات جدید هستیم.

در سال 2020، دانشمندان یک آسمان خراش مرجانی جدا شده 500 متری، بلندتر از ساختمان امپایر استیت را در کنار دیواره مرجانی بزرگ استرالیا کشف کردند. اکوسیستم های گرانبها و آسیب پذیر صخره های مرجانی کمتر از 1 درصد از کف اقیانوس ها را اشغال می کنند، اما حداقل 25 درصد از حیات دریایی را در خود جای داده اند. اقیانوس خانه اسرار گسترده ای است، از بزرگترین حیوان روی سیاره تا موجودات میکروسکوپی که 98 درصد از زیست توده اقیانوس را تشکیل می دهند. این میکروب ها برای زنجیره غذایی، تولید مواد مغذی برای خشکی و دریا و سلامت همه حیوانات و انسان ها ضروری هستند. در این دهه علم اقیانوس، زمان آن است که درک و مراقبت از اقیانوس خود را در اولویت قرار دهیم تا بتواند از ما مراقبت کند.

5. اقیانوس مزایای رفاهی را برای همه بشریت فراهم می کند

بیشتر فرهنگ‌های روی زمین، اقیانوس را جشن می‌گیرند، ارزش قائل هستند و گاهی از آن می‌ترسند. اسطوره‌ها و افسانه‌ها و الهام‌بخش هنر، موسیقی و بازی است. به عنوان مثال، UNEP با صنعت بازی های ویدیویی برای افزایش آگاهی اقیانوس ها کار می کند.

در اوقات فراغت، بسیاری از ما از سواحل و فعالیت هایی مانند شنا، موج سواری، قایقرانی و غواصی لذت می بریم، یا به سادگی از آرامش خاطر ناشی از نزدیکی آب لذت می بریم. روز شادی سازمان ملل، شادی را به عنوان یک هدف اساسی بشر به رسمیت می شناسد. مانند حقوق آب، سلامت، معیشت و محیط زیست پاک، اقیانوس نیز نقش اساسی دارد.

روز حقوق بشر و ارتباط آن با دریاها

روز حقوق بشر هر سال در 10 دسامبر برگزار می شود. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) از به رسمیت شناختن، پیشرفت و اجرای حقوق بشر مرتبط با محیط زیست در یک رویکرد چند وجهی، از جمله از طریق ابتکار حقوق محیط زیست – بسته ای از کارهای مبتنی بر حقوق که توسط UNEP و شرکای اختصاص داده شده به ترویج، حمایت می کند. حفاظت و احترام به تعهدات حقوق بشر مربوط به بهره مندی از یک محیط امن، پاک، سالم و پایدار.

در حالی که تقریباً نیمی از جمعیت بشری جهان در فاصله 50 مایلی ساحل زندگی می کنند، همه ما به اقیانوس و منابعی که در اختیار آنها قرار می دهد وابسته هستیم، چه برای غذایی که می خوریم و چه اکسیژنی که تنفس می کنیم. اقیانوس مزایا و خدمات ارزشمندی را ارائه می دهد: در اینجا بدون هیچ مقدمه ای، 10 مورد برتر وجود دارد:

  • غذا: بیش از 3.5 میلیارد نفر برای منبع اصلی غذا به اقیانوس وابسته هستند. ماهی بیشترین درصد پروتئین مصرف شده توسط انسان را تامین می کند. متأسفانه، سرانه تقاضا برای غذاهای دریایی در سرتاسر جهان در حال افزایش است و فشار بیشتری را بر اکوسیستم شکننده وارد می‌کند.
  • آب شیرین: اقیانوس های جهان نقش عمده ای در چرخه آب شیرین دارند. این ابرها را تشکیل می دهد که برای ما باران می آورند و ذخایر آب شیرین ما را دوباره پر می کنند.
  • تنظیم آب و هوا: اقیانوس ها به شدت بر اقلیم و الگوهای آب و هوا تأثیر می گذارند و گرما را انتقال می دهند و سطح دی اکسید کربن را در جو تعدیل می کنند.
  • انرژی‌های تجدیدپذیر: اقیانوس‌های ما منبعی ارزشمند و بی‌پایان از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک هستند. از جزر و مد و جریان های اقیانوسی گرفته تا امواج قدرتمند. ما باید این انرژی را به طور مکرر و مؤثرتر مهار کنیم.
  • سینک کربن: اقیانوس نقش حیاتی در چرخه کربن زمین دارد و کربن را از جو و لایه های بالای اقیانوس حذف می کند. گیاهان دریایی نیز با جداسازی کربن در رسوبات بستر به عنوان غرق کربن عمل می کنند. از طریق این فرآیند ذخیره سازی طبیعی، خدمات تنظیم آب و هوا را ارائه می دهد.
  • هوایی که ما تنفس می کنیم: گیاهان اقیانوسی نه تنها نیمی از اکسیژن جهان را تولید می کنند، بلکه اقیانوس نیز با جذب تقریباً یک سوم از انتشار دی اکسید کربن ناشی از انسان، به عنوان یک «دستگاه فیلتر هوا» عمل می کند.
  • حمل و نقل و تجارت: کشتیرانی به اقیانوس بیش از 90 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهد.
  • اقتصاد: صنایع مرتبط با اقیانوس مانند ماهیگیری، گردشگری، حمل و نقل، درآمد ضروری را فراهم می کنند و تنها در ایالات متحده، سالانه بیش از 128 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ناشی از گردشگری اقیانوس، تفریح ​​و منابع زنده است.
  • دارو: روی برچسب های کابینت حمام خود دقت کنید و از انبوهی از محصولات بیومدیکال مشتق شده از منابع گیاهی و حیوانی دریایی شگفت زده خواهید شد. ترکیبات دریایی فواید دارویی و سلامتی متعددی دارند.
  • تفریح ​​و بازسازی: مزایای ظاهراً نامشهود حاصل از گذراندن وقت در کنار دریا تا حد زیادی غیرقابل اندازه گیری است، زیرا به نظر می رسد فقط از طریق اسمز به درون ما نفوذ می کند. برای مثال همه ما می دانیم که پیاده روی در ساحل یا شنا در اقیانوس چقدر برای جسم، ذهن و روح مفید است…

خلاصه ی آن چه گفته شد

در مورد فواید دریا برای انسان گفتیم و بسیاری از ما اقیانوس را بدیهی می دانیم، زیرا به نظر می رسد بسیار ثابت، همه جا حاضر و نابود نشدنی است. من فکر می کنم که ما آن را بر اساس اندازه اش قضاوت می کنیم – اینکه آنقدر بزرگ است که صدمه ببیند. اما گول نخورید، کار پیچیده ای که اقیانوس و سیاره ما را در یک تعادل همزیستی کامل نگه می دارد، در حال رسیدن به نقطه اوج خود است. برای تمام کاری که اقیانوس ها برای ما انجام می دهند سپاسگزار باشیم و به نوبه خود کمی به آن احترام بگذاریم. محافظت و حفظ شود.

مطلب پیشنهادی

فرهنگ ازدواج در انگلیس چگونه است ؟

در این مقاله می خواهیم بدانیم فرهنگ ازدواج در انگلیس چگونه است و همین طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *