چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 6:10 قبل از ظهر

زیمبابوه بزرگ: مرکز تمدن اسرارآمیز آفریقایی

زیمباوه بزرگ یک شهر تاریخی قرون وسطایی است که صدها سال بر تجارت در جنوب آفریقا تسلط داشت. در اینجا نگاهی به تاریخچه آن می اندازیم .

مرکز تمدن اسرارآمیز آفریقایی

در تپه‌های گوشه جنوب شرقی زیمبابوه، در نزدیکی دریاچه موتیریکوی و شهر ماسوینگو، یک شهر سنگی بزرگ از زمین بیرون آمده و بر چشم‌انداز تسلط دارد. در دوران اوج خود، این شهر در مرکز یک مرکز تجاری عظیم بود که بسیاری از کالاهای عجیب و غریب از گوشه و کنار جهان شناخته شده را به فروش می رساند.

امروز خالی است، اما هنوز هم یادبودی دیدنی از نبوغ و هنر آفریقایی‌هایی است که هزار سال پیش آن را ساخته‌اند. زیمباوه بزرگ یک مکان تاریخی و افسانه ای بزرگ است.

ساختارهای زیمبابوه بزرگ

نمایی هوایی از زیمباوه بزرگ. در پیش زمینه محوطه بزرگ است که مشرف به مجتمع دره است. بر روی تپه در دوردست، مجتمع تپه قرار دارد که تشخیص آن در این تصویر دشوار است.  اولین توصیف مستند از زیمبابوه بزرگ از کاپیتان پرتغالی پادگان در سوفالا در موزامبیک کنونی آمده است . اما آنچه را که برای او توصیف شده بود نوشت:

«در میان معادن طلای دشت‌های داخلی بین رودخانه‌های لیمپوپو و زامبزی، قلعه‌ای وجود دارد که از سنگ‌هایی با اندازه‌های شگفت‌انگیز ساخته شده است، و به نظر می‌رسد که هیچ ساروجی به آن‌ها نمی‌پیوندد… این بنا تقریباً توسط تپه‌هایی احاطه شده است، که بر روی آن تپه‌هایی شبیه به آن هستند. در سنگ سازی و نبود ملات و یکی از آنها برجی به ارتفاع بیش از 22 متر است. بومیان این کشور به این بناها سیمبائو می گویند که از نظر زبانشان به معنای دادگاه است.

آیا میدانید قدمت دیوار چین چقدر است ؟ کلیک کنید . 

چند کاوشگر پرتغالی برای دیدن این مکان سفر کردند، اما بیش از سیصد سال بعد کاشفان اروپایی واقعاً به طور دسته جمعی از این مکان دیدن کردند و شروع به بررسی اینکه واقعاً چه بوده است. آنچه آنها پیدا کردند به طور قابل توجهی بیشتر از آن چیزی بود که فکر می کردند آفریقایی ها قادر به انجام آن هستند.

راهروی داخلی زیمبابوه بزرگ

دیوارهای سازه از بلوک‌های سنگی به شکل مجزا تشکیل شده است و بدون استفاده از ملات، از طریق راهنمای جهانی زیارت مونتاژ شده‌اند. سه منطقه و سبک معماری متمایز وجود دارد که کل زیمبابوه بزرگ را شامل می شود که مساحتی معادل 7.22 کیلومتر مربع (2.79 مایل مربع) را پوشش می دهد. قدیمی ترین مجموعه تپه است که همانطور که از نامش پیداست بر فراز یک تپه قرار دارد. تصور می شود که در قرن نهم ساخته شده و تا قرن سیزدهم مورد استفاده قرار گرفته است. محوطه بزرگ در قرن 13 ساخته شد و تا قرن 15 ساکن بود، در حالی که مجموعه دره در قرن 14 ساخته شد. به نظر می رسد که کل شهر در قرن شانزدهم به طور کامل متروک شده است.

رابطه بین مجموعه‌های مختلف مشخص نیست، اما باور باستان‌شناسی غالب این است که مجموعه تپه مرکز مذهبی محوطه بوده است، در حالی که محوطه بزرگ که حداکثر چند صد نفر را در خود جای داده است، محل سکونت نخبگان اجتماعی بوده است. . مجموعه دره بقیه جمعیت را در خود جای می داد که در اوج خود می توانست به 18000 نفر در خانه های خشت و گلی زندگی کنند. دیدنی ترین قسمت محوطه بزرگ است. این سازه مدور است که توسط دیوارهایی به ارتفاع 9.7 متر (32 فوت) احاطه شده است. نکته جالب در ساخت این است که از ملات استفاده نشده است. هر سنگ به شکل مناسبی ساخته شده است، و با این وجود کل ساختار به طور قابل توجهی محکم است، که نشان دهنده درجه بالایی از صلاحیت مهندسی است. محوطه بزرگ همچنین یک برج مخروطی شکل را در خود جای داده است که 5.5 متر (18 فوت) در هوا بالا می رود.

مردمی که آنجا زندگی می کردند

عموماً اعتقاد بر این است که مردم فرهنگ گوکومر زیمباوه بزرگ را ساخته اند. آنها مردمی باستانی زیر صحرا بودند که از حدود قرن چهارم میلادی در منطقه اطراف زیمباوه بزرگ زندگی می کردند. در نزدیکی زیمبابوه بزرگ مکانی به نام گوکومره است که به‌خاطر هنر صخره‌ای و سنت‌های سفالگری خود که قدمت آن به ۳۰۰ سال پس از میلاد می‌رسد، شهرت دارد.

مردم گوکومر شبکه تجاری وسیعی ساختند که به سمت شرق بر فراز کوه های چیمانیمانی تا ساحل موزامبیک کنونی و از سمت شمال به سرزمین های مردم سواحیلی که در کنیا و تانزانیا کنونی زندگی می کردند و با ناوگان تجاری این کشور ارتباط داشتند، امتداد داشت. چینی ها و همچنین اعراب.

دلایل زیادی برای افول زیمباوه بزرگ وجود دارد. در دهه 1450، شهر احتمالاً از کمبود منابع رنج می برد و شبکه های تجاری بزرگ در شمال احتمالاً زیمبابوه بزرگ را از شبکه های اصلی قطع کرده است. بی‌ثباتی سیاسی و تغییرات آب و هوایی که منجر به قحطی می‌شود نیز ممکن است یکی از عوامل رها شدن زیمبابوه بزرگ در قرن پانزدهم باشد.

پرنده سنگ صابون زیمبابوه بزرگ

یکی از پرندگان سنگ صابونی که توسط استعمارگران غارت شد و اخیراً از جکسای نجیکیزانا / خبرگزاری فرانسه از طریق الجزیره بازگشته است.

مشهورترین مصنوعات زیمبابوه بزرگ پرندگانی هستند که از سنگ صابون تراشیده شده اند. تصویری از یکی از این آثار بر روی پرچم ملی زیمبابوه نمایش داده شده است و نمادی است که بیش از همه با این کشور شناخته می شود. هشت مورد از این اقلام یکپارچه در این مکان یافت شد، اما اروپایی‌ها آن‌ها را حذف کردند. هفت مورد از این آثار از آن زمان بازگردانده شده است. هشتمین مورد در کیپ تاون، آفریقای جنوبی در املاک Groote Schuur، که خانه سیسیل جان رودز بود، واقع شده است. تصور می‌شود که این پرندگان نمادی از عقاب باتلور است که نمادی از خوشبختی در میان مردم شونا زیمبابوه است.

سنگ صابون شناسه فرهنگی مردمی بود که در زیمبابوه بزرگ زندگی می کردند و سایر مصنوعات شامل بسیاری از مجسمه های سنگ صابون است. در کنار این نمادهای برجسته، آثاری که یافت شد شامل گونگ‌های آهنی، سفال‌ها، سر نیزه‌های برنزی، عاج حکاکی شده پیچیده، شمش‌های مس و شواهدی از تولید مس و جواهرات زیادی مانند دستبند و آویز است. آهن نیز کار می شد و در میان اشیای خارجی یافت شده، مهره های شیشه ای، چینی و سایر اقلام از چین، ایران و سوریه بود.

اولین حفاری در این پدیده زیبا

اولین حفاری‌ها در اواخر قرن نوزدهم درگیر تعصب شدید اروپایی‌هایی بود که در این مکان کار می‌کردند. در سال 1871، کارل ماوخ، کاشف و جغرافیدان آلمانی آفریقا، اظهار داشت که این مکان تلاشی برای تکرار کاخ ملکه سبا در اورشلیم است و ادعا کرد که چوب مورد استفاده در ساخت محوطه بزرگ از لبنان وارد شده است.

تئودور بنت کاشف و باستان شناس آماتور به دستور سیسیل جان رودز ویرانه ها را بررسی کرد. بنت با انتشار کتابی که ویرانه ها را مورد توجه عموم بریتانیا قرار داد، استدلال کرد که یا فنیقی ها یا اعراب شهر را ساخته اند.

در سال 1905، یک اکسپدیشن به سرپرستی دیوید راندال-مک آیور، که برای انجمن بریتانیا کار می کرد، اولین متخصصی بود که ماهیت واقعی سایت را تأیید کرد. Randall-MacIver ادعا کرد که این مکان در دوره زمانی خود قرون وسطایی بوده و توسط اجداد مردم شونا ساخته شده است.

ورودی محوطه بزرگ

این نظریه در سال 1929 با کار باستان شناس انگلیسی گرترود کاتون تامپسون، که از روش های مدرن برای اثبات اینکه زیمبابوه بزرگ در واقع توسط آفریقایی ها ساخته شده است، استفاده کرد. او یافته های خود را در ژوهانسبورگ ارائه کرد، و اگرچه بسیاری از سفیدپوستان این ایده را رد کردند، یافته های او به طور گسترده در جامعه علمی پذیرفته شد. تحقیقات اخیر این ایده را تثبیت کرده است که این سایت توسط مردم شونا که از نوادگان گوکومر هستند ساخته شده است. ساخت و ساز احتمالاً تحت تأثیر قوم وندا بوده است که تمدن ماپونگوبوه را در جنوب آن بنا کردند.

آسیب های وارد شده به این پدیده

متأسفانه، غارت استعماری تنها آسیب وارد شده به سایت نبود. اقدامات بی‌دقتی باستان‌شناسی در قرن گذشته، علاوه بر بالا رفتن از دیوارها و فرسودگی مسیرها، باعث آسیب دیدن گردشگران شده است. تلاش های بازسازی در دهه 1980 نیز به این سازه آسیب بیشتری وارد کرد. همه اینها علاوه بر نیروهای طبیعت است که به مرور زمان خسارت سنگینی به ساختمان ها وارد می کند.

پیامدهای خرابه ها

برای چندین دهه، در حالی که زیمبابوه تحت حاکمیت سفیدپوستان بود (به عنوان رودزیا)، تحقیقات باستان‌شناسی در مورد ویرانه‌های زیمبابوه بزرگ سرکوب شد. هر تصوری مبنی بر اینکه سیاه‌پوستان قادر به ساختن تمدن هستند، برخلاف روایت‌های نژادپرستانه‌ای بود که توسط حکومت سفیدپوستان در آفریقای جنوبی حمایت می‌شد. پس از انتقال به حکومت سیاه‌پوستان در زمان اولین رئیس‌جمهور آن، کنعان موز، دیگر نمی‌توان اطلاعات مربوط به زیمبابوه بزرگ را سرکوب کرد. کشوری که ظهور کرد حتی نام خود را از خرابه ها گرفته است.

اهمیت زیمباره برای تمدن سیاه پوستان

ویرانه های زیمبابوه بزرگ به عنوان نماد تمدن سیاه پوستان مهم هستند. با این وجود، عده‌ای هستند که هنوز این تصور پوچ را باور دارند که زیمبابوه بزرگ توسط پرتغالی‌ها یا حتی فنیقی‌ها به عنوان یک پایگاه تجاری ساخته شده است. این از یک نگرش نژادپرستانه ناشی می شود که خوشبختانه با گذشت زمان از بین می رود.

اطلاعات محدودی که ما در مورد زیمبابوه بزرگ در اختیار داریم تا حد زیادی به دلیل غارت عظیمی است که به دست بازدیدکنندگان اروپایی رخ داده است. در نتیجه سرقت آنها، سابقه باستان شناسی زیمبابوه بزرگ به شدت کاهش یافته است.

ثبت زیمبابوه در سازمان جهانی یونسکو

زیمبابوه بزرگ که در سال 1986 به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد، به عنوان بزرگترین سازه سنگی قرون وسطایی در جنوب صحرای آفریقا وجود دارد. در قلب بود

یک شبکه تجاری بزرگ که کالاها را از سرتاسر جهان شناخته شده، از جمله نقاط دوردست چین وارد می کرد. با این حال، مانند همه تمدن ها، به تاریخچه تاریخ رفت.

جای خالی آن امروز محل را در هاله ای از شگفتی مرموز می پوشاند. ارواح زیمبابوه بزرگ با وجود پنهان بودن بسیاری از اسرار آن هنوز داستانی برای باستان شناسان آینده دارند.

مطلب پیشنهادی

 پول رایج کلمبیا چیست؟

 پول رایج کلمبیا چیست؟

 پول رایج کلمبیا چیست؟ : در دنیای امروز، درک واحدهای پولی مختلف و نحوه تبادل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *