جمعه , 15 تیر 1403 - 6:45 قبل از ظهر

تنگه کافرین ایلام در شهرستان بدره

تنگ کافرین

استان ایلام در غرب کشور قرار داد و ناحیه ای کوهستانی و نیمه گرم به شمار می رود. این استان  دارای ۱۰ شهرستان بوده و از غرب با کشور عراق همسایه می باشد. یکی از شهرستان های دیدنی استان ایلام بدره است و ارتفاعات شمال کبیرکوه در آن قرار دارد. این استان دارای طبیعت بسیار دیدنی و جذابی است که می توانید می تواند دل هر گردشگری ببرد. تنگ کافرین بخشی از جاذبه های طبیعی دیدنی ایلام است و یکی از مهم ترین مناطق توریستی و تفریحی شهر بدره به حساب می آید.

تنگ کافری در شمال شهر بدره در جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. رودخانه ای در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد. آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می خورد که نشان از قدمت و اهمیت تنگه دارد.

جنگل های وسیع بلوط و گونه های جانوری مانند سنجاب ایران از دیگر جاذبه های این تنگ است. طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر است. در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است. هم چنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری در منطقه به حساب می آید.

آثاري از معماري صخره اي دوران پيش از تاريخ در اين تنگه به چشم مي خورد كه نشان از قدمت و اهميت تنگه دارد. جنگل هاي وسيع بلوط و گونه هاي جانوري مانند سنجاب ايران از ديگر جاذبه هاي اين تنگه است.
طول تنگه در حدود ۲ كيلومتر و ارتفاع آن از سطح دريا ۷۰۰ متر است. در يك كيلومتري ورودي تنگه بركه آب زمزم قرار گرفته است، همچنين زيارتگاه جابر در اين منطقه از ديگر نقاط گردشگري در منطقه به حساب مي آيد.
تنگه كافرين امروزه به يك مكان كاملا توريستي تبديل شده و از اقصي نقاط استان به اين منطقه سفر مي كنند، بسياري از جوانان در اين منطقه قايق هايي براي مسافران و گردشگران تهيه كرده اند كه لذت تفريح در كافرين را دوچندان كرده است.
علاوه بر قايق سواري در رودخانه سيمره مي توان با ماهيگيري از رودخانه بر تفريح و نشاط خود افزود، البته صحنه هاي چشم نواز عبور رودخانه از بين تنگه چشم هر گردشگري را خيره مي كند.

** بدره آماده استقبال گردشگران

رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري بدره در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: دستگاه هاي خدمات رسان نوروزي براي اجراي برنامه نوروزگاه و برپايي نمايشگاه صنايع دستي در شهرستان آمادگي كامل دارند.
فردين كاظم زاده گفت: 30 اثر تاريخي و طبيعي شهرستان در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده و سد سيمره، تنگه كافرين، روستاي زيباي كلم، امامزاده جابر و … از مهمترين آثار تاريخي و طبيعي و مذهبي شهرستان محسوب مي شوند.
وي تصريح كرد: برخورداري از طبيعتي بكر و چهارفصل، روستاي هدف گردشگري، بقاع و اماكن متبركه، قلعه هاي تاريخي و شهرهاي باستاني، آبشارها و چشم اندازهاي زيباي طبيعي باعث شده كه اين شهرستان هر ساله مقصد گردشگري جمع زيادي از هم وطنان قرار گيرد.
وي عنوان كرد: بيش از 100 كلاس درس در مركز شهرستان، بخش هندميني و بخش مركزي و همچنين مهمانسراهاي ادارات جهت اسكان و استقبال مهمانان نوروزي فراهم شده است.
كاظم زاده بيان داشت: ظرفيت اسكان 150 هزار گردشگر در شهرستان بدره فراهم شده است و بطور قطع يكي از مناطق پر گردشگر استان در نوروز 98، شهرستان بدره خواهد بود.
وي افزود: براي توسعه زيرساخت هاي گردشگري شهرستان بدره، راه دسترسي به تنگه كافرين به طوي 6.5 كيلومتر با اعتباري بالغ بر 24 ميليارد ريال به پيمانكار واگذار شده كه بيش از 70 درصد پيشرفت دارد.

مکان های دیدنی اطراف تنگه کافرین

جالب است بدانید که ضمن عبور از این تنگه می توانید انواع گونه های جانوری به خصوص  گونه سنجاب های ایرانی را ببینید، همچنین در فاصله ۱ کیلومتری از ابتدای تنگه می توانید از زیارتگاه جابر و برکه زمزم که در آنجا قرار دارند نیز دیدن کنید.
همانطور که در بالا ذکر شد آثار تاریخی بر روی صخره های تنگه کافرین، نشان از قدمت بالای این منطقه گردشگری دارد و طبق تحقیقات باستان شناسی و دقت در نوع ساختارهای معماری که در اطراف این تنگه انجام گرفته است، قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد نسبت داده اند که غار شداد واقع در این تنگه نمونه ای از همین آثار تاریخی است. همچنین در ادامه روند بررسی تنگه کافرین، در ۵۰۰ متری محوطه، با پایین آمدن آب دریاچه سد سمیره و شسته شدن خاک ها، بقایایی از بخش های معماری یک بنای بزرگ کشف شد که مشخص شد این بنای فاخر مربوط به دوران ساسانی است.

مطلب پیشنهادی

کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟

 کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟

 کارتاخنا کجاست و چه جذابیت هایی دارد ؟  :کارتاخنا، شهری در سواحل کارائیب کلمبیا، یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *