جمعه , 15 تیر 1403 - 5:06 قبل از ظهر

تفاوت هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون، در چیست؟

شاید برای شما هم پیش‌آمده است که در یک محیط کاری، در هنگام ورزش، تماشای فیلم و گوش‌دادن به موسیقی، نیاز به گجتی داشته باشید که بدون ایجاد مزاحمت به موسیقی گوش دهید یا هر فیلمی را مشاهده کنید؛ یا حتی یک جلسۀ کاری آنلاین بسیار مهم دارید که کیفیت صدا برای شما مهم باشد. در این مسیر شما به هدفون‌ها و هندزفری‌ها برخورد خواهید کرد.

گجت‌هایی که در دسته‌ها و انواع مختلفی در بازار وجود دارند. به همین منظور، در هنگام خرید هدفون، به‌احتمال سردرگم و گیج شوید و این سؤال در ذهن شما نقش ببندد که کدام دسته و کدام برند برای شما مناسب است. به همین منظور ما از تیم فارس بازار، شما را به دنیای هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون می‌بریم تا نه‌تنها تفاوت‌ها را متوجه شوید؛ بلکه بتوانید با یکی از بهترین برندهای هدفون‌ها آشنا شوید.

هدفون (Headphone)

قبل از هرچیزی از طرف تیم فارس بازار، باید بدانید که هدست‌ها، ایربادها و ایرفون‌ها در زیر دستۀ هدفون‌ها قرار می‌گیرند. به همین منظور، چیزی که باعث تفاوت آن‌ها می‌شود؛ ساختار، قابلیت‌ها و هدف استفاده است. حال وقت آن رسیده است تا شما را به دنیای هدفون‌ها ببریم.

در صدر دستۀ این گجت‌ها، هدفون‌ها قرار دارند که معمولاً از نظر ساختاری دارای دوگوشی هستند که با یک هدبند، به یکدیگر متصل شده‌اند. این گجت‌ها با ایجاد یک‌صدای فراگیر و رسا، شما را به دنیای موسیقی  و فیلم می‌برند. همچنین از قابلیت Noise Isolation برای مسدودکردن نویزهای بیرونی و سروصدای محیط‌های شلوغ بهره می‌برند. اما از میکروفون بهره نمی‌برند. به همین دلیل برای کلاس‌های آنلاین، تماس و بازی نمی‌توان از آن استفاده کرد.

از طرفی دیگر، هدفون‌ها از نظر گوشی به‌طورکلی در دو مدل روی گوش (On-ear) و خارج از گوش (Over-ear) طراحی می‌شوند. در مدل On-ear، بالشتک‌های گوشی هدفون، روی گوش شما قرار می‌گیرد؛ اما گوش شما رو به طور کامل پوشش نمی‌دهد.

هدست (Headset)

هدست، یک دسته‌ای حرفه‌ای‌تر از هدفون است که شامل میکروفون داخلی نیز می‌شود. ویژگی که به شما قابلیت تماس، برگزاری کلاس‌های آنلاین و بازی‌های آنلاین را می‌دهد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی هدست اشاره خواهیم کرد:

  • دارای قابلیت حذف نویز، هم برای هدفون و هم برای میکروفون
  • دارای یک طراحی راحت همراه بالشتک‌های بی‌نظیر و هدبندهای قابل‌تنظیم
  • قابلیت اتصال با سیم (با استفاده از جک 3.5 میلی متری، USB و غیره) یا بی‌سیم (مانند هدست های بلوتوث)

ایرباد (Earbud)

ایربادها که نسبت به هدفون‌ها سبک‌تر و کوچک‌تر هستند، در داخل گوش (In-ear) قرار می‌گیرند. این گجت‌ها به دلیل نزدیکی آن‌ها به گوش، صدای نسبتاً فراگیری برای شما فراهم می‌کنند؛ بااین‌حال به دلیل کوچک بودنشان، شاید به‌خوبی عایق صدا نباشند. از طرفی دیگر، به دلیل ایجاد یک هدفون ارگونومی، با چندین سایز سری گوشی عرضه می‌شوند.

جذابیت ایربادها از آنجایی بیشتر می‌شود که در سه مدل اصلی روی گوش (On-ear)، خارج از گوش (Over-ear) و داخل گوش (in-ear) عرضه می‌شوند؛ اما داخل گوشی آن از متداول‌ترین‌هاست. آن‌ها به‌خوبی در داخل کانال گوش قرار می‌گیرند و می‌توانند برای مدت طولانی، بدون ایجاد ناراحتی استفاده شوند. بااین‌حال، نوع Over-ear، بهترین کیفیت صدا را عرضه می‌کند.

images_1700035120_65547a30525de.jpg

ایرفون (Earphone)

کوچک‌ترین و سبک‌ترین هدفون‌ها را ایرفون می‌نامند که دارای سری‌های نرم و انعطاف‌پذیر هستند. این هدفون‌ها در مجرای گوش قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، ایرفون‌ها، به‌عنوان مانیتورهای داخل گوش (IEM) معروف هستند. به همین دلیل آن‌ها را برای استفادۀ طولانی‌مدت شاید آزاردهنده شوند. بااین‌حال، قابلیت گوش‌دادن به موسیقی، پادکست یا کتاب‌های صوتی را در حال حرکت را فراهم کرده است. بااین‌خال از کیفیت صدای کمتری نسبت به هدفون‌ها و هدست‌ها بهره‌مند می‌شود.

تفاوت هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون

حال که با هرکدام از دسته‌ها آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده است که به دنیای تفاوت‌های این چهار دسته از  هدفون بروید تا دقیقاً با آن‌ها آشنا شوید.

هدف استفاده از هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون

همان‌طور که بیان کردیم، هدفون‌ها تنها برای گوش‌دادن موسیقی، پادکست و یا تماشای فیلم بکار می‌روند، به این معناست که به شما یک کیفیت صدای بی‌نظیر عرضه می‌کند. هدست‌ها نیز برای گوش‌دادن موسیقی و تماشای فیلم استفاده می‌شود؛ اما به دلیل پشتیبانی از میکروفون، می‌توانید برای موارد دیگر مانند بازی‌های، جلسات آنلاین و تماس‌های ویدئویی نیز استفاده کنید.

طرح و قابلیت‌ها هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون

از نظر تنوع هدفون‌ها و هدست‌ها چندان تفاوتی ندارند، تنها این‌که از انتقال صوت خوبی نیز بهره می‌برند. از نظر اندازه هم این دو آن‌چنان تفاوتی ندارند. هدفون‌ها نسبت به هدست‌ها به دلیل طراحی جمع‌وجورترشان، قابل‌حمل هستند. در این میان به ایربادها و ایرفون‌ها برخورد می‌کنید که آن‌ها هم از تنوع خوبی بهره می‌برند؛ اما نسبت به هدفون‌ها و هدست‌ها؛ کوچک‌تر، سبک‌تر و قابل‌حمل‌تر هستند.

از نظر کیفیت صدا هم نسبت به هدست و هدفون، پایین‌تر خواهند بود. خوب است که بدانید، ایرفون‌ها، کوچک‌ترین اندازه را در بین هدفون‌ها دارند که در کانال گوش قرار می‌گیرند. به همین دلیل، نسبت به ایربادها، از تناسب ایمنی و عایق‌سازی بهتری بهره می‌برند. همچنین، به دلیل قرارگیری‌شان در کانال گوش، پاسخ باس بهتر و کیفیت کلی صدا را تسهیل می‌کند.

موارد استفاده هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون

هدفون‌ها برای علاقه‌مندان به صداست که تمایل به استفاده از آن‌ها در محیط‌های مختلف مانند باشگاه، رفت‌وآمد، و… دارند. هدست‌ها در اکثر مواقع  برای گیمرها و یا افرادی که جلسات آنلاین زیاد می‌گذارند، بسیار مفید است. از طرف دیگری با ایرفون و ایرباد روبه‌رو خواهید شد که به دلیل راحتی و قابلیت حملشان، در همه‌جا و هر کاری مناسب هستند؛ اما ایرفون‌ها برای مدت‌زمان کم‌تر و برای ورزش و دویدن مناسب‌تر هستند.

قیمت هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون

از نظر هزینه، نمی‌توان گفت که کدام ارزان‌تر و کدام گران‌تر هستند، زیرا هر چهار دسته دارای تنوع و طیف وسیعی از قیمت‌ها هستند. بااین‌حال، هدست‌ها دارای قابلیت‌های بیشتری هستند و این شاید باعث گران‌تر شدن قیمت‌ آن‌ها شود. در کنار آن‌ها ایرفون‌ها از قیمت کمتری برخوردارند؛ زیرا کوچک‌تر هستند و از فناوری و قابلیت‌های کمتری بهره می‌برند.

در ادامه، در یک جدول، به طور خلاصه ویژگی‌های هر چهار دسته را بیان کردیم:

images_1700035131_65547a3b7d743.jpg

چرا هدفون‌های انکر

یکی از برندهای محبوب هدفون‌ها و هندزفری‌ها، مربوط به انکر است. برندی که به کیفیت ساخت محصولاتش، در کنار عمر باتری طولانی و گارانتی ۱۸ماهه معروف است. هدفون‌های انکر، در مدل‌های مختلف بی‌سیم، سیمی، داخل گوش و وری گوش طراحی می‌شود، به همین دلیل، آن را مناسب هر نوع سلیقه‌ای کرده است. در ادامه، ما سه مدل از هدفون‌های انکر را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

هدفون بی سیم انکر مدل Soundcore Life Q30 A3028

یکی از بهترین هدفون‌های بی‌سیم با قابلیت نویز کنسلینگ، مدل Soundcore Life Q30 A3028 انکر است. هدفونی که برای استفادۀ طولانی‌مدت مناسب است، به دلیل طراحی ارگونومیک و وزن سبکش. از جمله ویژگی‌های این هدفون شامل موارد زیر می‌شود:

  • قابلیت حذف نویز فعال (ANC)
  • عمر باتری طولانی (تا 40 ساعت)
  • صدای باکیفیت
  • طراحی ارگونومیک و وزن سبک
  • سازگاری با بلوتوث 5.0

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore Life P2i A3991

یکی از جدیدترین هدفون‌های بی‌سیم انکر که در سال 2023 و به تازگی معرفی شده‌، مدل Anker Soundcore Life P2i A3991 است. این هدفون هم به دلیل طراحی ارگونومیک و وزن سبکش، برای استفادۀ طولانی مدت مناسب است.  از ویژگی‌های جذاب این هدفون، موارد زیر است:

  • عمر باتری طولانی (تا 28 ساعت)
  • صدای باکیفیت
  • طراحی ارگونومیک و وزن سبک
  • سازگاری با بلوتوث 5.2
  • مقاومت در برابر آب و گردوغبار با استاندارد IPX5

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore Life Q20 Plus A3045

این مدل از هدفون‌های انکر نیز با ارگونومیک و وزن سبک، دارای عمر طولانی باتری است. هدفون بی‌سیم انکر مدل Anker Soundcore Life Q20 Plus A3045 دارای چندین ویژگی جذاب زیر است:

  • عمر باتری طولانی (تا 40 ساعت)
  • صدای باکیفیت
  • طراحی ارگونومیک و وزن سبک
  • سازگاری با بلوتوث 5.0

جمع‌بندی

انتخاب بین هدفون، هدست، ایرباد و ایرفون؛ به ترجیحات فردی و نیازهای خاص بستگی دارد. برای کیفیت صدا و ایزولۀ بدون نقص، هدفون‌های روی گوش بهترین انتخاب هستند. برای ارتباط بدون دست، هدست‌ها راه‌حل ایده‌آلی هستند. از طرفی دیگر، ایربادها و ایرفون‌ها، قابلیت حمل بهتری را به شما عرضه می‌کنند؛ اما نسبت به هدفون‌ها و هدست‌ها از کیفیت صدای پایین‌تری بهره می‌برند. ایرفون‌ها و ایربادها، به دلیل نوع ساختارشان، برای ورزش و استفاده در حال حرکت مناسب‌تر به نظر می‌رسند. خوب است که بدانید، یکی از برندهای خوب در این زمینه، انکر است که می‌توانید مدل‌های مختلف آن را از فارس بازار با آدرس www.faresbazar.com، خریداری کنید.

 

مطلب پیشنهادی

Occulus Quest چیست ؟

Oculus Quest یک سیستم واقعیت مجازی (VR) است که توسط شرکت Oculus، که اکنون بتازگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *