چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 3:24 قبل از ظهر

بیماری همه گیر چیست؟

بیماری همه گیر چیست ؟ 

بیماری همه گیر شیوع جهانی یک بیماری است. نمونه های زیادی در تاریخ وجود دارد که جدیدترین آن بیماری همه گیر COVID-19 است که در تاریخ 12 مارس 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد.

همه گیری ها به طور کلی به عنوان اپیدمی طبقه بندی می شوند ، که گسترش سریع یک بیماری در یک منطقه یا مناطق خاص است . شیوع ویروس Zika که از سال 2014 در برزیل آغاز شد و مسیر کارائیب و آمریکای لاتین را نیز آغاز کرد ، همه گیر شد ، همانطور که شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال 2014-2016 نیز رخ داد. به گفته وزارت بهداشت ، درمان و خدمات انسانی آمریكا از سال 2017 به دلیل سوء استفاده گسترده و تعداد زیاد مرگ و میر ناشی از مواد مخدر ، بیماری اپیدمی را تجربه كرده است.

بیماری covid 19

به عنوان مثال ، اچ آی وی قبل از تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر در اواخر قرن 20 ، در غرب آفریقا به عنوان بیماری همه گیر در نظر گرفته شد. اکنون ، به لطف پیشرفت در پزشکی مدرن ، اچ آی وی بصورت آندمیک در نظر گرفته شده است ، این بدان معناست که میزان ابتلا به این بیماری در بین برخی از جمعیت با ثبات و قابل پیش بینی است.

بیماری همه گیر مدرن

بیشتر بیماری های همه گیر ویروس در اثر ویروس های آنفلوانزا (آنفولانزا) ایجاد شده است. ویروس های آنفولانزا می توانند از فصلی به فصول تغییر کنند و در حالی که متخصصان بهداشت و درمان در پیش بینی چگونگی تغییر ویروس بسیار خوب هستند ، گاهی اوقات ویروس جدید ظاهر می شود که مطابق پیش بینی شده رفتار نمی کند. این در شرایطی است که بیماری همه گیر به احتمال زیاد رخ می دهد زیرا اکثر مردم از ویروس جدید ایمنی ندارند.

این ویروس تقریباً یک سوم از جمعیت جهان را آلوده کرده و عامل مرگ بین 20 تا 50 میلیون نفر بوده است. این ویروس از اسپانیا سرچشمه نگرفت ، اما این کشور اولین کسی بود که از شیوع بیماری خبر داد ، بنابراین مردم آنرا آنفلوانزای اسپانیایی نامیدند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، همه گیر آنفولانزای آسیایی 1957-1958 توسط یک نوع جدید از ویروس آنفلوانزا A (H2N2) که در شرق آسیا پدید آمده است ، انجام شد. براساس یک مطالعه منتشر شده در ژورنال بیماریهای عفونی ، این ویروس تخریب 1.1 میلیون نفر در سراسر جهان ، که مربوط به میزان مرگ و میر 0.019 درصد است.

بیماری همه گیر آنفولانزای هنگ کنگ در سال 1968 ناشی از فشار جدید ویروس H3N2 است که در جنوب شرقی آسیا به وجود آمد. مجدداً ، این بیماری همه گیر نام خود را به این دلیل که از آنجا خبرهای خبری اولیه از شیوع سرچشمه گرفت ، و نه به دلیل مکانیسم ویروس است. براساس CDC ، آنفلوانزای هنگ کنگ حدود 1 میلیون نفر را در سرتاسر جهان یا حدود 0.03٪ از جمعیت جهان به قتل رساند.

همه گیر آنفولانزای خوکی H1N1 در سال 2009-2010 ناشی از فشار جدیدی از همین ویروس که باعث ایجاد آنفولانزای اسپانیایی شده است – ویروس H1N1. آنفلوانزای خوکی حدود 700 میلیون نفر تا 1.4 میلیارد نفر را آلوده کرده است که در مقایسه با آنفولانزای اسپانیا به مراتب بیشتر از نظر مطلق بود. براساس تحلیلی که در ژورنال The Lancet منتشر شده است ، میزان مرگ و میر بسیار کمتر است و تخمین زده می شود از 0.01٪ تا 0.08٪.

آنفولانزای فصلی یک بار بیماری در سراسر جهان است و اگرچه این واکسن مؤثر است ، اما مرگ و میر ناشی از بیماری آنفولانزا همچنان رخ می دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که آنفلوانزای فصلی معمولاً باعث مرگ 290،000 تا 650،000 مرگ در سال می شود.

 

سایر بیماریهای قابل توجه در تاریخ

یکی از مشهورترین بیماریهای مربوط به تاریخ بشر ، مرگ سیاه ، شیوع جهانی طاعون بوبونیک بین سالهای 1346 تا 1353 بود. ٪ از جمعیت اروپا در اواسط قرن 14th ، اگرچه کارشناسان معتقدند که این بیماری در دهه های قبل از آسیا میانه ریشه داشته است.

به گزارش History.com ، اولین بیماری همه گیر وبا در سال 1817 رخ داد و در روسیه منشا گرفت ، و در آنجا 1 میلیون نفر جان باختند. این باکتری به سربازان انگلیسی منتقل شد که آن را به هند و سرانجام در جهان منتقل کردند.

آنفولانزای روسی در سال 1889 به عنوان اولین بیماری همه گیر مهم آنفولانزا در نظر گرفته شده است. این احتمالاً پیش از آنكه از غرب به اروپا و از طریق اقیانوس اطلس به آمریکای شمالی و بعداً آفریقا راه یابد ، در سیبری و قزاقستان آغاز شده است. طبق تاریخ History.com ، در اواخر سال 1890 ، حدود 360،000 نفر در اثر آنفولانزای روسیه درگذشتند.

اچ آی وی ، ویروسی است که باعث ایدز می شود ، احتمالاً از ویروس شامپانزه ایجاد شده است که در دهه 1920 در آفریقای غربی به انسان منتقل شد.

ویروس در سراسر جهان راه خود را نشان داد و HIV / AIDS در اواخر قرن بیستم همه گیر شد. تخمین زده می شود که از زمان کشف آن 35 میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند ، اما داروهای ایجاد شده در دهه 1990 اکنون به مبتلایان به این بیماری اجازه می دهد با یک درمان منظم یک طول زندگی عادی را تجربه کنند. حتی دلگرم کننده تر ، دو نفر از اوایل سال 2020 از ابتلا به ویروس اچ آی وی درمان شده اند.

به طور خلاصه می توان گفت بیماری های همه گیری با ویروس هایی انتقال می یابند که به سرعت می توانند خود را با توجه به شرایط محیط تغییر بدهند و خود را با محیط خود تطبیق دهند و این موضوع می تواند آن ها قوی جلوه دهد وگرنه این ویروس ها بسیار ضعیف تر نسبت به بدن انسان هستند البته درمورد ویروس کرونا و انواع ویروس های آنفولانزا این موضوع صدق می کند .

بیماری هایی که درمورد آن در این مطلب صحبت مختصری شد :

  1. کروانا
  2. ویروس هاس انفولانزا
  3. ویروس HIV
  4. طاعون

خلاصه کلام مراقب سلامت خود و خانواده ی خود باشید که چرا همیشه همچین آلودگی هایی در کمین است و چه بهتر با رعایت اصول بهداشتی تا حد ممکن این چنین آلودگی ها را از خود و خانواده ی خود دور کنید .

در گذشته به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی با ساده ترین بیماری ها مرگ به همراه می آمد ولی اکنون با علم و دانستن اصول بهداشتی می توانیم برای خود طول عمر بهتر و زیبا ترین را رقم بزنیم .

 

مطلب پیشنهادی

فرهنگ ازدواج در انگلیس چگونه است ؟

در این مقاله می خواهیم بدانیم فرهنگ ازدواج در انگلیس چگونه است و همین طور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *