بیانسه (به اصطلاح ملکه بی)، نام کاملش بیانسه گیزل نولز-کارتر (Beyoncé Giselle Knowles-Carter)، خواننده، ترانهسرا و کارآفرین آمریکایی است. او به عنوان “ملکه بی” شناخته میشود و تواناییهای خوانندگی و نمایشی او باعث شده تا به یک شخصیت فرهنگی مهم در قرن 21 تبدیل شود. در سال 2023، مجله رولینگ استون او را به عنوان هشتمین خواننده برتر تمام دوران اعلام کرد.
بیانسه از کودکی در مسابقات خوانندگی و رقص شرکت میکرد. او در دهه 1990 به شهرت رسید و عضو گروه دخترانه R&B به نام Destiny’s Child شد که یکی از پرفروشترین گروههای دخترانه تمام دوران است. در این مدت تعطیلی گروه، او آلبوم اول خود با عنوان “Dangerously in Love” (2003) را منتشر کرد. سپس آلبومهای موفق خود از جمله “B’Day” (2006)، “I Am… Sasha Fierce” (2008) و “4” (2011) را منتشر کرد. در دههی میانه تا دههی اواخر 2010، پس از تأسیس شرکت مدیریتی خود به نام “پارکوود انترتینمنت” (Parkwood Entertainment)، هنر بیانسه با انتشار آلبومهای تجربی و تصویری “Beyoncé” (2013) و “Lemonade” (2016) به شهرت گستردهتری دست یافت. این آلبومها به موضوعات جامعهشناسی متعددی از جمله خیانت، فمینیسم و وومانیسم پرداختند. پس از انتشار آلبوم دنس الجیبیتی (LGBT) الهامگرفته “رنسانس” (Renaissance) در سال 2022، او به عنوان اولین هنرمند تنها شد که هفت آلبوم استودیویی اول خود را با رتبه یک در ایالات متحده داشت.
بیانسه برخی از معروفترین آهنگهای خود را داراییهای “Crazy in Love”، “Baby Boy”، “Irreplaceable”، “If I Were a Boy”، “Halo”، “Single Ladies (Put a Ring on It)”، “Run the World (Girls)”، “Love On Top”، “Drunk in Love”، “Formation”، “Break My Soul” و “Cuff It” میشمارد. همچنین در همکاریهای موسیقی خود به ویژه آلبوم “Everything Is Love” (2018) با همسرش جی-زی به نام “کارترز” (the Carters) و فیلم موزیکال “سیاه شاه” (Black Is King) (2020) الهامگرفته از موسیقی متن فیلم “شیر پادشاه: هدیه” (The Lion King: The Gift) (2019) نقش داشته است. آلبوم زنده “هومکامینگ: زندگی” (Homecoming: The Live Album) (2019)، که عملکرد او در کوچلا در سال 2018 را جلب کرده، به عنوان یکی از بهترین آلبومهای زنده تاریخ تحسین شده و به دلیل گستردهترین گزینههای موسیقی تاریخ موسیقی سیاه پوست معتبر شناخته میشود. بیرون از موسیقی، او به عنوان بازیگر در چندین فیلم همچون “آستین پاورز در طلاییزودباز” (Austin Powers in Goldmember) (2002)، “پلنگ صورتی” (The Pink Panther) (2006)، “رویاپردازان” (Dreamgirls) (2006)، “کدیلاک رکوردز” (Cadillac Records) (2008)، “مشغول به” (Obsessed) (2009) و “شیر پادشاه” (The Lion King) (2019) نیز به ایفای نقش پرداخته است.
زندگی و حرفه بیانسه
۱۹۸۱–۱۹۹۶: زندگی اوایلی و آغاز حرفه
بیانسه گیزل نولز، متولد ۴ سپتامبر ۱۹۸۱ در هیوستون، تگزاس، دختر سلستین “تینا” نولز (متولد بیانسه )، آرایشگر و مالک سالن زیبایی، و متیو نولز، مدیر فروش شرکت زیروکس بود. تینا از نژاد لوئیزیانای کریول است و متیو نیز آفریقاییتبار است. خواهر کوچکتر بیانسه ، سولانج نولز، نیز خواننده و یک بالتاژرقصنده سابق گروه Destiny’s Child است. سولانج و بیانسه اولین خواهرانی هستند که هر دو آلبومهای شماره یک خود را داشتهاند.
پدربزرگان مادری بیانسه ، لوماس بیانس و آگنز دِرئون (دختر اودیلیا بروسار و یوجین دِروآن)، کریولهای لوئیزیانایی فرانسوی زبان بودند و ریشههایی در نیو ایبریا داشتند. بیانسه به عنوان یک کریول شناخته میشود که این ویژگی به ارثبری از پدر و مادربزرگانش برگرفته است. از طریق مادرش، بیانسه نسلهای زیادی از اشراف فرانسوی مناطق جنوبغربی فرانسه، از جمله خانواده ویکونتهای دو بیرن از قرن نهم و ویکونتهای دو بلزانس نیز، نسلهستند. او از نسل افسر میلیشیای اکادیایی به نام ژوزف بروسارد نیز نسلبهنسل است که پس از تبعید اکادیاییها به لوئیزیانای فرانسوی منتقل شد.
ماری-فرانسوا تراهان، نسل چهارم از جدیدگردان بیانسه، در سال ۱۷۷۴ در شهر بانگور واقع در بل ایل، فرانسه، به دنیا آمد. تراهان از نسل اکادیاییها بود که پس از تبعید آنها به بل ایل به عنوان پناهندگان زندگی میکردند. حکومت بریتانیا خاکزمینهای بل ایل را به ۷۸ خانواده اکادیایی دیگر و ساکنان اصلی تقسیم کرده بود، و خانواده تراهان نیز برای بیش از ده سال در این منطقه زندگی میکردند. سپس، آنها به لوئیزیانای فرانسوی مهاجرت کردند و ماری-فرانسوا با نسل بروسارد ازدواج کرد.
بیانسه تحقیقاتی در مورد نسبیاش انجام داد و کشف کرد که از یک صاحب برده نسلبهنسل بردهاست. همچنین، مادر او از نسبتهای دورافتادهای شامل یهودی، اسپانیایی، چینی و اندونزیایی نیز برخوردار بود.
بیانسه به مذهب متدیست تعلق داشت و به کلیسای متدیست متحد سنت جان راهیانه پیوست. او در مدرسه مونتسوری مریسنت جان در هیوستون تحصیل میکرد و در کلاسهای رقص نیز ثبت نام کرد. توانایی خواندن او زمانی کشف شد که در یک کلاس رقص توسط دارلت جانسون، مربی رقص، یک آهنگ را خواند و توانست نتهای بالارا به خوبی اجرا کند. او علاقه زیادی به موسیقی و اجرا داشت و پس از برنده شدن در یک مسابقه استعداد در مدرسه به خواندن آهنگ “Imagine” اثر جان لنون در مقابل نوجوانان ۱۵/۱۶ ساله ادامه داد.
در پاییز سال ۱۹۹۰، بیانسه در مدرسه پارکر المنتری، یک مدرسه موسیقی در هیوستون، ثبت نام کرد و با کردههای مدرسه در کرگی همکاری کرد. او همچنین به مدرسه هنرهای اجرایی و تجسمی و مدرسه ثانویه الیف السیک رفت. بیانسه عضو کلیسای متدیست سنت جان بود و به عنوان خواننده تکنواخت در این کلیسا برای دو سال خدمت میکرد.
هنگامی که بیانسه هشت سال داشت، در یک آزمون برای گروه تفریحی دخترانه شرکت کرد و با لاتاویا روبرسون آشنا شد. آنها به گروهی به نام “زمان دختران” پیوستند و با سه دختر دیگر در مسابقات استعداد مدارس هیوستون در زمینه رقص و رپ شرکت کردند. بعداً توسط تهیهکننده R&B به نام آرن فریگر به استودیوی شمال کالیفرنیا آورده شدند و در مسابقه استعداد ملی زمان خود به نام “استار سرچ” شرکت کردند. گروه زمان دختران موفق به برنده شدن نشد و بیانسه بعدها اعتراف کرد که عملکردشان در آن مسابقه به انتخاب نامناسبی برمیگشت. در سال ۱۹۹۵، پدر بیانسه از شغل خود استعفا داد تا گروه را مدیریت کند. این تصمیم باعث کاهش درآمد خانواده بیانسه شد و والدین او مجبور به فروش خانه و اتومبیلهای خود شدند.
متیو ترکیب اصلی گروه را به چهار نفر کاهش داد و دختران به عنوان گروه پشتیبان برای سایر گروههای موسیقی R&B مشهور اجرا کردند. آنها در مقابل شرکتهای ضبط آهنگ آزمایش شدند و در نهایت توسط شرکت الکترا آهنگسازی شدند و توانستند قراردادی با کلمبیا رکوردز بگیرند و آلبومهای خود را ضبط کنند. این مسیر ناهموار به فشارهای بیشتری بر خانواده بیانسه منجر شد و والدین او از هم جدا شدند. در تاریخ ۵ اکتبر ۱۹۹۵، شرکت انترتینمنت گراس روتس دواین ویگینز گروه را به خدمت گرفت. در سال ۱۹۹۶، دختران آلبومهای خود را تحت یک توافق با سونی موزیک ضبط کردند و خانواده نولز دوباره یکجا شدند. بلافاصله پس از آن، گروه با کمک مدیر توانمند کلمبیا ترزا لاباربرا وایتس قراردادی با کلمبیا رکوردز به دست آوردند.
۱۹۹۷–۲۰۰۲
در سال ۱۹۹۶، گروه تصمیم به تغییر نام داد و از این به بعد به نام “دستینیز چایلد” شناخته میشدند، الهام گرفته از یک پاساژ در کتاب اشعیا. آنها در سال ۱۹۹۷ آهنگ آغازین خود با عنوان “Killing Time” را در مجموعه موسیقی فیلم “مردان مشهور” (Men in Black) منتشر کردند. در نوامبر همان سال، گروه تکآهنگ اول خود با عنوان “نه، نه، نه” منتشر کرد که به سرعت به موفقیت بزرگی دست یافت.
آلبوم اول گروه به نام “دستینیز چایلد” در فوریه ۱۹۹۸ منتشر شد و گروه را به عنوان یک قدرت قابل توجه در صنعت موسیقی معرفی کرد. این آلبوم با فروش متوسط، سه جایزه از جشنواره “لیدی سول ترین” (Soul Train Lady of Soul) به عنوان بهترین آلبوم R&B/Soul سال، بهترین هنرمند جدید R&B/Soul یا Rap، و بهترین تکآهنگ R&B/Soul برای ‘نه، نه، نه’ را از آن خود کرد.
آلبوم دوم گروه با عنوان “The Writing’s on the Wall” در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و شامل آهنگهای مشهوری همچون “قبضهها، قبضهها، قبضهها”، “Jumpin’ Jumpin'” و “Say My Name” بود. آهنگ “Say My Name” به عنوان موفقترین آهنگ آنها در آن زمان شناخته میشد و جوایز مهمی از جمله بهترین اجرای R&B توسط یک دوآهنگ یا گروه با صداها و بهترین ترانه R&B را در مراسم گرمی ۴۳مین سالگرد به خانه برد. آلبوم “The Writing’s on the Wall” بیش از هشت میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت.
در طول این دوران، بیانسه همچنین ترانه “پس از همه چیز گفتهشده و انجام شده” را با همکاری مارک نلسون، عضو اصلی گروه Boyz II Men، برای موسیقی متن فیلم “مرد بهتر” (The Best Man) منتشر کرد.
در سال ۱۹۹۶، عضوهای گروه “لتویا لاکت” و “روبرسون” به علت عدم رضایتی از وضعیت گروه، تصمیم به جدا شدن از مدیریت متیو گرفتند. در نهایت، این دو عضو توسط “فرا فرانکلین” و “میشل ویلیامز” جایگزین شدند. این تغییرات باعث ایجاد اختلافات و تغییرات در گروه شد.
بعد از جدایی از “لاکت” و “روبرسون”، بیانسه دچار افسردگی شد و وضعیت روحی او تحت تاثیر قرار گرفت. او توسط رسانهها و وبلاگها به عنوان علت جدایی از دو عضو قبلی گروه مورد سوءاستفاده عمومی قرار گرفت و این باعث تنهایی و افزایش افسردگی او شد. افسردگی به حدی شدید بود که برای چند سال به طول انجامید و در این مدت، بیانسه اغلب در اتاق خود تنها بود و از خوردن هر چیزی امتناع میکرد. او از این مشکل به علت ترس از عدم تایید و جدیگرفتهشدن توسط دیگران به خصوص بعد از جوایز گرمی گروه خود اذیت میشد. بیانسه بعدها اظهار کرد که مادرش به او کمک زیادی در مقابله با این مشکل کرده است.
عضو باقیماندهی گروه در این دوره، آهنگ “زنان مستقل قسمت اول” (Independent Women Part I) را ضبط کردند که در مجموعه موسیقی فیلم “فرشتگان چارلی” (Charlie’s Angels) در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و به سرعت به پرفروشترین تکآهنگ گروه تبدیل شد. آهنگ به مدت یازده هفته متوالی در صدر جدول بیلبورد هات ۱۰۰ آمریکا قرار گرفت. سپس در سال ۲۰۰۱، آلبوم سوم گروه با عنوان “زنده ماندن” (Survivor) منتشر شد و دارای آهنگهای معروفی همچون “بوتیلیشیس” (Bootylicious) و ترانه عنوانی “زنده ماندن” (Survivor) بود. آهنگ “زنده ماندن” جایزه گرمی بهترین اجرای R&B توسط یک دوآهنگ یا گروه با صداها را برای گروه به دست آورد. پس از انتشار آلبوم کریسمس “۸ روز کریسمس” (8 Days of Christmas) در اکتبر ۲۰۰۱، گروه اعلام کرد که تعطیلی اعلام کرده و به پیشنهاد فرصتهای تکخوانی بیشتری میپردازند.
در جولای ۲۰۰۲، بیانسه در فیلم تلویزیونی اوستین پاورز در گلدممبر در نقش فاکسی کلئوپاترا بازی کرد و این فیلم در اولین هفتهاش در صدر جدول فروش آمریکا قرار گرفت. همچنین تکآهنگ “کاری اوت” (Work It Out) را از این فیلم منتشر کرد که با موفقیت در جداول موسیقی عریضههای مختلف در سراسر جهان عمل کرد. بیانسه همچنین در سال ۲
۰۰۳ در فیلم موسیقی “مبارزات تمپتیشنز” (The Fighting Temptations) به عنوان لیلی، نقشی ایفا کرد که او را در مقابل بازیگر آمریکایی “مکهای فایفر” (Mekhi Phifer) قرار داد. این فیلم از لحاظ نقدهای منتقدان متنوعی دریافت کرد، اما در آمریکا به فروش بالایی دست یافت. بیانسه تکآهنگ “مبارزات تمپتیشنز” (Fighting Temptation) را از آلبوم موسیقی متن این فیلم منتشر کرد و در تبلیغات فیلم نیز استفاده شد. همچنین در موسیقی متن فیلم آهنگ “تابستان” (Summertime) را اجرا کرد که در جداول موسیقی آمریکا موفقیت آمیز بود.
۲۰۰۳–۲۰۰۵: خطرناکانه در عشق و تکمیل سرنوشت
یک زن در کنار دو مرد رقص میکند و یک میکروفن را در یکی از دستان خود نگه میدارد. این زن در حال اجرای آهنگ “پسر بچه” است که به مدت نه هفته متوالی در صدر جدول Billboard Hot 100 قرار گرفت.
اولین ضبط تکآهنگ بیانسه روی آهنگ “بانی و کلاید ۰۳” (’03 Bonnie & Clyde) با همراهی جی-زی بود که در اکتبر ۲۰۰۲ منتشر شد و به جایگاه چهارم در جدول Billboard Hot 100 آمریکا دست یافت. سپس در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۳، بیانسه ترانههای آلبوم اول تکخوانیاش با نام “خطرناکانه در عشق” (Dangerously in Love) را در کنسرت تکخوانی اول خود و برنامه تلویزیونی سفارشی “فورد” در جشن ۱۰۰ سالگی “فورد” در دیربورن، میشیگان، اجرا کرد. این کنسرت برگزار شد و آلبوم در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۳ منتشر شد. این آلبوم پس از آنکه “میشل ویلیامز” و “کلی رولند” آلبومهای تکخوانی خود را منتشر کرده بودند، با فروش ۳۱۷ هزار نسخه در هفته اول به جایگاه اول در جدول Billboard ۲۰۰ آمریکا رسید. آلبوم حاوی تکآهنگهایی چون “عاشقانه دیوانه” (Crazy in Love) با همراهی جی-زی که اولین تکآهنگ شماره یک بیانسه به عنوان یک خواننده تکخوان در آمریکا شد و همچنین “پسر بچه” که نیز به شماره یک دست پیدا کرد. علاوه بر این، تکآهنگهای “من، خودم و من” و “دختر بیادب” به ترتیب به رتبه پنجم در جدول Billboard Hot 100 دست یافتند.
دستینیز چایلد تور “خطرناکانه در عشق” را در اروپا آغاز کرد و به تور “بانوان اول” در امریکای شمالی با حمایت از “کورپوریشن مکدونالدز” پیوست. آنها در این تور آهنگهای معروفی چون “نه، نه، نه”، “زنده ماندن”، “نام من را بگو”، “زنان مستقل” و “نفسم را میگیرند” را اجرا کردند. در آخرین مرحله از تور اروپایی خود در بارسلون در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۵، رولند اعلام کرد که دستینیز چایلد پس از پایان مرحله امریکای شمالی تور، منحل خواهند شد. بعد از این مرحله، گروه آلبوم تجمیعی خود با عنوان “شماره یکها” را در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ در آمریکا منتشر کرد و در مارس ۲۰۰۶ یک ستاره روی مسیر مشهوری هالیوود پذیرفتند. گروه در مجموع بیش از ۶۰ میلیون نسخه آلبوم در سراسر جهان فروخته است.
۲۰۰۶–۲۰۰۷: بیدی و دریمگرلز
آلبوم دوم تکخوانی بیانسه به نام “بیدی” (B’Day) در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ در ایالات متحده منتشر شد تا با بیست و پنجمین سالگرد تولد او همزمان باشد. این آلبوم در هفتهی اول با فروش ۵۴۱,۰۰۰ نسخه به رتبه اول جدول Billboard ۲۰۰ رسید و بیانسه را به عنوان دومین خوانندهای تبدیل کرد که دو آلبوم متوالیاش به شماره یک جدول Billboard ۲۰۰ ایالات متحده برسد. تکآهنگ اصلی این آلبوم، “دژاوو” (Déjà Vu) با حضور جی-زی نیز به ترتیب به تاپ پنج جدول Billboard Hot 100 دست یافت.
آلبوم “بیدی” سه تکآهنگ دیگر نیز تولید کرد؛ “زنگ خطر” (Ring the Alarm)، “من را به حالت میآورد” (Get Me Bodied)، و “سبز روشن” (Green Light) که تنها در انگلیس منتشر شد.
در مراسم گرمی ۴۹امین سالگرد (۲۰۰۷)، آلبوم “بیدی” برای پنج جایزه گرمی نامزد شد، از جمله بهترین آلبوم R&B معاصر، بهترین اجرای خواننده زن R&B برای “زنگ خطر” و بهترین ترانه و بهترین همکاری رپ/خواننده با صدا برای “دژاوو”؛ همچنین میکس باشندگان “فریمیسونز” آهنگ “دژاوو” بدون رپ را در رده بهترین ضبط بازسازیشده غیرکلاسیکی معرفی کردند و “بیدی” جایزه بهترین آلبوم R&B معاصر را به خانه برد. در سال بعد، “بیدی” دو نامزدی دیگر نیز از جمله ضبط سال برای “غیرقابل جایگزین” و بهترین همکاری پاپ با صدا برای “دروغگو زیبا” (با “شاکیرا”) را به خود اختصاص داد.
بیانسه همچنین در عرصه سینما نقشآفرینی کرد و نخستین نقش اصلی سینمایی خود را در فیلم کمدی “پلنگ صورتی” به اشتراک با استیو مارتین ایفا کرد. این فیلم جهانی به مبلغ ۱۵۸.۸ میلیون دلار را در تمام دنیا کسب کرد. فیلم دوم او، “دریمگرلز” (Dreamgirls)، نسخهی فیلمی از موزیکال برادوی سال ۱۹۸۱ که بر اساس گروه “سوپرمز” (The Supremes) استوار بود، از سوی منتقدان تعریفشده و در سراسر جهان به مبلغ ۱۵۴ میلیون دلار جلب کرد. او در این فیلم به اشتراک با جنیفر هادسون، جیمی فاکس و ادی مورفی بازی کرد و نقش یک خواننده پاپ که بر اساس دایانا راس ترسیم شده بود ایفا کرد. برای تبلیغ فیلم، بیانسه تکآهنگ “گوش بده” (Listen) را به عنوان تکآهنگ اصلی از آلبوم موسیقی متن منتشر کرد. همچنین در آوریل ۲۰۰۷، بیانسه به تور کنسرت جهانی خود با نام “تجربه بیانسه” (The Beyoncé Experience) که اولین تور کنسرت جهانی او بود، پیوست و ۹۷ سالن را بازدید کرد و بیش از ۲۴ میلیون دلار جلب کرد. همچنین در هماهنگی با کشیش خود در کلیسای “سنت جان” و “دومین هاروست آمریکا” در شش مرحله از جلوهگری جشنوارههای تغذیهای کنسرتی نیز به اجرا پر
داخت. در همین زمان، “بیدی” با پنج آهنگ اضافی از جمله دوئت با “شاکیرا” با عنوان “دروغگو زیبا” مجدداً منتشر شد.
۲۰۰۸–۲۰۱۰: من… ساشا فیرس
آلبوم “من… ساشا فیرس” در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸ در ایالات متحده به بازار عرضه شد و به صورت رسمی شخصیت دوم بیانسه به نام “ساشا فیرس” را معرفی کرد. این شخصیت در طی فرآیند ساخت تکآهنگ “دژاوو” در سال ۲۰۰۳ ایجاد شده بود. آلبوم “من… ساشا فیرس” در معرض نقدهای متوسطی از سوی منتقدان قرار گرفت، اما با فروش ۴۸۲,۰۰۰ نسخه در هفتهی افتتاحیه به رتبه یک جدول Billboard ۲۰۰ رسید و به بیانسه کمک کرد تا آلبوم متوالی سوم خود را به عنوان یکی از آلبومهای شماره یک در ایالات متحده منتشر کند.
این آلبوم شامل ترانه شماره یک “بانوی مجردی (یک حلقه بزن)” و دو تکآهنگ شماره یک “اگر من پسر بودم” و “هالو” بود. ترانه “هالو” در ایالات متحده به موفقیتآمیزی بزرگی دست یافت و به بیانسه کمک کرد تا بیشترین تعداد تکآهنگهای شماره یک در دههی ۲۰۰۰ را کسب کند. همچنین آلبوم شامل تکآهنگ موفق “رویاهای شیرین” و تکآهنگهایی مانند “دیوا”، “اگو”، “دختری شکستهقلب” و “تلفن تصویری” بود.
ویدئوی موزیک “بانوی مجردی” به عنوان یکی از ویدئوهایی تحسینشده و پیگیریشده در دوران اینترنت شناخته شد و مبتنی بر “اولین موج رقص بزرگ” در اینترنت بود. این ویدئو چندین جایزه از جمله بهترین ویدئو در جشنوارههای مختلف را برنده شد، از جمله جایزهی بهترین ویدئو در جشنوارهی MTV اروپا در سال ۲۰۰۹ و جوایز MOBO اسکاتلند در همان سال.
در مراسم موزیک ویدئوی MTV سال ۲۰۰۹، ویدئوی موزیک “من… ساشا فیرس” نامزد به عنوان ویدئوی سال و چندین دسته دیگر شد و در نهایت سه جایزه را به خانه برد، از جمله جایزهی ویدئوی سال. در یک لحظه تاریخی، اشتباهی جایزهی بهترین ویدئوی زنانه به لیدی گاگا اعطا شد که باعث شکستجویی شد و بیانسه در سخنرانی پذیرش خود به او این جایزه را دوباره تسلیم کرد.
در مارس ۲۰۰۹، بیانسه به تور “من… هستم” رفت که دومین تور کنسرت جهانی او به عنوان یکی از خوانندگان برجسته بود و شامل ۱۰۸ اجرای کنسرتی بود که جمعاً ۱۱۹.۵ میلیون دلار درآمد داشت.
بیانسه همچنین به عنوان بازیگر در فیلم تریلر ترسناک “معتاد” به همراه بازیگرانی چون علی لارتر و ایدریس الباز بازی کرد. در این فیلم، نقش شارون چارلز، یک مادر و همسر که توسط دنبالهگر شوهرش تهدید میشود، را بازی کرد. با وجود نقدهای منفی از منتقدان، فیلم در صندوقoffice office آمریکا موفق بود و با بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود، بیش از ۶۸ میلیون دلار جلب کرد.
در مراسم گرمی ۵۲امین، بیانسه ده نامزدی را دریافت کرد، از جمله نامزدی بهترین آلبوم سال برای “من… ساشا فیرس”، نامزدی بهترین ضبط سال برای “هالو” و نامزدی بهترین آهنگ سال برای “بانوی مجردی (یک حلقه بزن)” و دیگر نامزدها. او با لورین هیل برای بیشترین تعداد نامزدی در یک سال توسط یک خانم هنرمند نامزد شد و بیشترین شش از این نامزدها را به خانه برد. این انجام، رکورد را شکست که پیشتر در سال ۲۰۰۴ توسط یک هنرمند خانم به اشتراک گذاشته شده بود.
در سال ۲۰۱۰، بیانسه به عنوان خواننده مهمان در ترانه “تلفن” لیدی گاگا شرکت کرد و در ویدئوی موزیک این ترانه نیز حضور داشت.
۲۰۲۲–کنون: رنسانس
در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۲۲، بیانسه تصمیم به حذف عکس پروفایل خود از انواع پلتفرمهای رسانههای اجتماعی گرفت، که باعث شایعهها در مورد انتشار موسیقی جدید شد. چند روز بعد، او از حساب توئیتر موسسه غیرانتفاعی BeyGood استفاده کرد و شایعههای بیشتری را در مورد آلبوم هفتم خود ایجاد کرد و اشاره به آن کرد. در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲، آلبوم هفتم خود را به نام “رنسانس” به طور رسمی معرفی کرد و این آلبوم در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شد. اولین تکآهنگ از این آلبوم به نام “Break My Soul” در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد. این ترانه به بیانسه بیستمین ترانهای شد که وارد ده ترانه برتر برداری Billboard Hot 100 شد و به این ترتیب، بیانسه به عنوان سومین هنرمند در تاریخ Hot 100 میپیوندد که حداقل بیست ترانه برتر برداری به عنوان هنرمند تکآهنگی و ده ترانه برتر برداری به عنوان عضو گروه داشته باشد.
پس از انتشار، آلبوم “رنسانس” از سوی منتقدان تعریف جهانی دریافت کرد و در جدول Billboard ۲۰۰ به رتبه یک وارد شد. این باعث شد که بیانسه اولین خانم هنرمندی باشد که هفت آلبوم استودیویی اول خود را با رتبه یک در ایالات متحده منتشر کند. همچنین ترانه “Break My Soul” به شماره ۱ در جدول Billboard Hot 100 رسید و دوازدهمین ترانهای شد که این انجام را در تاریخ حرفهای او به دست آورد.
درباره ترانه “Heated” که به همراه رپر کانادایی دریک نوشته شده بود و در اصل شامل متن “Spazzin’ on that ass / spazz on that ass” بود، منتقدان و جامعههای حقوق معلولین نگرانیهایی اعلام کردند. آنها ادعا کردند که کلمه “spaz” به طور نادرست برای توصیف معلولیت چلبیگایی، یک شکل از کمرشکی مغزی، استفاده شده است. در پاسخ به این انتقادها، نمایندهای از سوی بیانسه بیانیهای انتشار داد و توضیح داد که “این کلمه به صورت عمدی به صورت مضر استفاده نشده و جایگزین خواهد شد”.
در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳، بیانسه در دبی در یک کنسرت خصوصی اجرا کرد. این اجرا، اولین کنسرت کامل او پس از چهار سال بود و به مخاطبان تأثیرگذار و خبرنگاران ارائه شد. گزارشها حاکی از این بود که بیانسه به عنوان پاداش برای این اجرا مبلغ ۲۴ میلیون دلار دریافت کرد. او به دلیل تصمیم به اجرای کنسرت در امارات متحده که در آن همجنسگرایی غیرقانونی است، انتقاداتی را تحمل کرد. در تاریخ ۱ فوریه، بیانسه تور جهانی “رنسانس” را با تاریخهایی در امریکای شمالی و اروپا اعلام کرد. در تاریخ ۲۸ ژوئیه، او ترانهای به نام “Delresto (Echoes)” از آلبوم رپر تراویس اسکات را منتشر کرد و به ۱۰۰مین ظهور حرفهای خود در جدول Billboard Hot 100 (شامل Destiny’s Child، حرفه منفرد او و دوئت موسیقی The Carters) رسید.
ازدواج و فرزندان
یک زن در کنار یک مردی که با استفاده از میکروفون اجرا میکند
بیانسه در تور I Am… با جیزی، کسی که در سال ۲۰۰۸ با او ازدواج کرد، در حال اجرا است
در سال ۲۰۰۲، بیانسه و جیزی بر روی ترانهی “’03 Bonnie & Clyde” همکاری کردند، که در آلبوم هفتم جیزی به نام The Blueprint 2: The Gift & The Curse (۲۰۰۲) منتشر شد . بیانسه در موزیک ویدیوی این ترانه به عنوان دوست دختر جیزی حضور داشت، که باعث افزایش شایعات در مورد رابطهشان شد.در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۰۸، بیانسه و جیزی بدون هیاهو ازدواج کردند. به عنوان اوت ۲۰۱۴، این زوج تا آن زمان حدود ۳۰۰ میلیون نسخه از آلبومهایشان را به فروش رساندهاند. آنها به دلیل رابطهشان خصوصی شناخته میشوند، اگرچه به نظر میآید که از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیشتر آزادانه به تصویر بیافتند. هر دو مشکلاتی که پس از وقوع رابطهشان به وجود آمد را تایید کردهاند، به خصوص بعد از اینکه جیزی رابطه دیگری داشته است.
بیانسه در حدود سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱ سقط جنین کرد و این را “تراژدیترین اتفاق”ی تا آن زمان در زندگیاش توصیف کرد. او به استودیو بازگشت و موسیقی نوشت تا با این اتفاق برخورد کند. در آوریل ۲۰۱۱، بیانسه و جیزی به پاریس سفر کردند تا تصویر آلبوم ۴ را بگیرند و به طور غیرمنتظرهای در پاریس باردار شد. در ماه اوت، این زوج در مراسم اهدای جوایز ویدیو موزیک MTV سال ۲۰۱۱ شرکت کردند، جایی که بیانسه ترانه “Love on Top” را اجرا کرد و در پایان اجرا اعلام کرد که باردار است. حضور او در این مراسم باعث شد تا پخش تاریخی در تاریخ بالاترین تماشاگر را در تاریخ MTV به دنبال داشته باشد و بیش از ۱۲.۴ میلیون تماشاگر را جذب کند؛ این اعلامیه در کتاب رکوردهای گینس جهانی برای “بیشترین توییت در هر ثانیه ثبت شده برای یک رویداد تک” در توییتر ثبت شد،که ۸,۸۶۸ توییت در هر ثانیه را دریافت کرد و “بیانسه باردار” عبارت بیشترین جستجو شده در هفته ۲۹ اوت ۲۰۱۱ در گوگل بود. در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱
۲، بیانسه دختری به نام بلو آیوی در بیمارستان لناکس هیل در نیویورک شهر به دنیا آورد.
بعد از انتشار آلبوم Lemonade که شامل تکآهنگ “Sorry” بود، در سال ۲۰۱۶، شایعات در مورد خیانت جیزی با یک معشوقه به نام “بکی” به وجود آمد. جان پارلس در روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که بسیاری از اتهامات “بطور خاص و قابل تشخیص به او (جیزی) اشاره داشتند”.به همین ترتیب، راب شفیلد در مجله رولینگ استون نوشت که خطوط “روی توپهای من بیفشار، خیلی کافیه” اشاره “بینظیر” به جیزی هستند.
در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۷، او در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد که دوقلو هستد. اعلامیه او در هشت ساعت از ۶.۳ میلیون لایک گذر کرد، که ضربالمثل جهانی برای بیشترین تصویر مورد پسند در وبسایت به وقت آن زمان شکستند.در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷، بیانسه اولین تصویر خود و دوقلوهای خود را در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد و تاریخ تولد آنها را به عنوان ۱۳ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد. پست او دومین محبوبترین پست در اینستاگرام شد، پس از اعلام بارداری خودش. دوقلوها، یک دختر به نام رومی و یک پسر به نام سر، در بیمارستان رونالد ریگان مرکز پزشکی دانشگاهی اوسلا در کالیفرنیا به دنیا آمدند. او در مورد بارداری و پس از آن در شماره سپتامبر ۲۰۱۸ مجله ووگ را نوشت و در این شماره، کاور را به طور کامل کنترل کرد و توسط عکاس تایلر میچل در Hammerwood Park گرفته شد.