جمعه , 15 تیر 1403 - 5:28 قبل از ظهر
بزرگترین دروغ‌ها در فیلم‌های تاریخی از تایتانیک تا تفنگدار آمریکایی

بزرگترین دروغ‌ها در فیلم‌های تاریخی از تایتانیک تا تفنگدار آمریکایی

اختلاف نظر در مورد جزئیاتی که در فیلم برنده جایزه اسکار به نام سایه کور تکذیب شده است، اولین بار نخواهد بود که یک فیلم مبتنی بر یک داستان واقعی با حقیقت بازی کند.
سال ۲۰۰۹ به نظر می‌آید که یک دوره طولانی بگذشته باشد. در آن زمان، یک استودیوی هالیوود می‌توانست یک فیلم مانند سایه کور بسازد، درباره‌ی شجاعت عادلانه یک خانواده سفید پولدار واقعی که به جرأت یک نوجوان سیاه مشکل‌دار را به فرزندی خود انتخاب کردند. و در آن زمان، این فیلم حسابی موجب حساب و کتاب شده بود. سایه کور ده برابر پول خود را جلب کرد. این فیلم به ساندرا بولاک جایزه اسکار داد. مردم عاشق این فیلم بودند.

مایکل اوهر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی که دوران نوجوانی او در سایه کور به تصویر کشیده شده بود، در این هفته درخواستی به دادگاه تنسی داد تا رابطه‌اش با خانواده‌ای که او را به فرزندخوانی پذیرفتند، به صورت قانونی پایان دهد. او ادعا می‌کند که لی آن توهی و شان توهی (که در فیلم توسط ساندرا بولاک و تیم مک‌گراو نقش ایفا کردند) او را از دریافت هیچ پولی از سایه کور منع کرده‌اند در حالی که آنها میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده‌اند. همچنین او ادعا می‌کند که توهی‌ها هرگز به صورت رسمی او را به فرزندی خود انتخاب نکرده‌اند، همان‌طور که ادعا کرده بودند.
این یک موضوع پیچیده است، نه تنها برای انسان‌های واقعی که داستان آنها را فیلم سایه کور ادعا می‌کند، بلکه همچنین برای خود فیلم. اگر اوهر در درخواست خود موفق باشد، این موجب مشکلات بیشتری برای افرادی خواهد شد که می‌خواهند به راحتی فیلم سایه کور را تماشا کنند.
با این حال، ممکن است این موضوع به همین سادگی نباشد. سایه کور تنها فیلمی نیست که با وجود ادعای وفاداری به وقایع تاریخی، اشتباهاتی داشته است. بسیاری از فیلم‌ها اشتباه کرده‌اند و بسیاری از آنها همچنان بسیار محبوب هستند. در ادامه ی مقاله ی بزرگترین دروغ‌ها در فیلم‌های تاریخی از تایتانیک تا تفنگدار آمریکایی، چند نمونه برجسته آورده شده است.

U-571

بزرگترین دروغ‌ها در فیلم‌های تاریخی از تایتانیک تا تفنگدار آمریکایی

یو-۵۷۱ به عنوان نوعی فیلمی طراحی شده بود که پدران در بعدازظهرهای یکشنبه به آن خیره می‌شوند و در آن دچار خواب می‌شوند. این فیلم در دوران جنگ جهانی دوم در مورد یک تیم زیردریایی آمریکایی بود که با سوار شدن بر یک زیردریایی نازی و دستگیر کردن دستگاه انیگما، جهان را تغییر دادند. با این حال، به محض انتشار، توسط تاریخ‌نگاران شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت، که اشاره کردند که تیم بریتانیایی یک سال کامل قبل از وقوع اتفاقات فیلم، یک دستگاه انیگما را از یک زیردریایی آلمانی تسخیر کرده بودند. در واقع، از ۱۵ باری که دستگاه‌ها و کتاب‌های رمزنگاری انیگما در طول جنگ تسخیر شدند، ۱۳ مورد آن توسط بریتانیایی‌ها انجام شده بود. این اختلاف نظر در مورد فیلم تا جایی بزرگ شد که تونی بلر علناً اظهار کرد که این امر توهینی به نیروهای نظامی بریتانیا است، و بیل کلینتون باید نامه‌ای به یک سیاست‌مدار بریتانیایی بنویسد تا به او یادآوری کند که این یک اثر داستانی است.

Captain Phillips

در واقعیت، درام سال ۲۰۱۳ پل گرین‌گراس به نظر می‌آمد که داستان ربوده شدن میسک الاباما در سال ۲۰۰۹ را تعریف می‌کند، که در آن دزدان دریایی سومالیایی کنترل یک کشتی حمل و نقل آمریکایی را در اختیار گرفتند. در فیلم، دریانورد تاجری به نام ریچارد فیلیپس با تفکر سریع و اعصاب فولادی روز را نجات می‌دهد. این ممکن است به دلیل این باشد که فیلم بر اساس خاطرات ریچارد فیلیپس در کتاب وظیفه کاپیتان ساخته شده بود. اما اعضای خدمه دیگر الاباما به این ترتیب مسئله را دیده نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۳، یکی از اعضای خدمه به علنی اظهار کرد که فیلیپس هفت ایمیل با هشدار در مورد حضور دزدان دریایی دریافت کرده و سپس آنها را نادیده گرفته است و برنامه‌ای برای مقابله با آنها در هنگام ورود به کشتی نداشته است. چندین عضو خدمه بعد از ربوده شدن از شرکت میسک به مبلغ ۵۰ میلیون دلار دعوت کردند، ادعا کردند که آنها به طور آگاهانه به مناطقی با پراکنده‌شدگی دزدان دریایی ارسال شده‌اند. میسک سپس در دادگاه تسویه کرد.

The King’s Speech

برای فیلم سخنرانی پادشاه، اشتباه بزرگ مربوط به تاریخ‌نگاری است. داستان فیلم این است که پادشاه ژرژ ششم انگلیس به یک عیب گفتاری مبتلا بود که به شدت نیاز داشت آن را برای اعلام علنی جنگ با آلمان از بین ببرد. در فیلم، مردم بریتانیا تا حدی از عدم قطعی پادشاه در سخنرانی‌ها الهام می‌گیرند که به میلیون‌ها نفر به مقامی برسانند تا هیتلر ترسناک را از کشور خود دور کنند. این در بخشی از واقعیت صحیح است – پادشاه ژرژ ششم واقعاً به جلسات درمان گفتاری رفت تا از لکنت گفتار خود رها شود – اما در واقعیت، این اتفاق ده سال کامل قبل از شروع جنگ رخ داده بود.

Braveheart

و بدون شک، فیلم دلیرمرد نیز وجود دارد. یک فیلم که باعث می‌شود یو-۵۷۱ به معنای حقیقت کامل به نظر آید، دلیرمرد با داستان ویلیام والاس تعدادی از دقایق باورنکردنی از داستان را تغییر داد. این فیلم نشان می‌دهد که او در فقر بزرگ شد (در حقیقت او عضوی از نجیب‌زادگان بود). این ادعا می‌کند که او ایزابلا فرانسه را باردار کرد (که او هرگز با او ملاقات نکرد و در زمانی که فیلم اتفاق می‌افتاد کودک بود). این فیلم او را با کیلت نشان می‌دهد (صد سال پیش از اختراع کیلت). این فیلم نبرد پل اشترلینگ را نشان می‌دهد (که در واقعیت بر روی یک پل اتفاق افتاد و نه، همانطور که فیلم نشان می‌دهد، در یک مزرعه در مرکز دورافتاده). با این حال، اسکاتلند عالی کاری کرد که در این بازی شرکت کرد و مجسمه‌ای از ویلیام والاس سفارش داد و دقیقاً مانند فیلم، آن را به شکل دقیقی مشابه به مل گیبسون ساخت.

Titanic

بدون شک، جزئیات عمده فیلم تایتانیک از نظر تاریخی دقیق بودند – یک کشتی وجود داشت و غرق شد – اما این امر جیمز کامرون را از وقوع مشکلات در موارد دیگری نجات نداد. بعد از همه، افرادی که در این فاجعه جان باختند، دارای خانواده و دوستان و افرادی بودند که آنها را می‌شناختند و از دیدن نسخه اشتباهی از عزیزانشان به عنوان یک موقعیت مالی استفاده شده برای تولید درآمد خوشحال نمی‌شدند. و این مسئله در مورد مقام اول ویلیام موردوک اتفاق افتاد. در فیلم، موردوک به عنوان افسری فاسد نمایش داده شده است که در نزدیکی قایق‌های نجات وحشت آمیز می‌شود، یک مسافر را در سینه شلیک کرده و سپس به خودش کشتن می‌کند. در حالی که برخی از بازماندگان ادعا کردند که در زمان غرق شدن یکی از افسرها خودکشی کرده است، ادعا شده است که موردوک توسط موج دریا بیرون رفته است. پس از انتشار فیلم، خانواده موردوک اعتراض کردند و گفتند که تصویر فیلم از فرزندشان تصویری اشتباهی از او ارائه داده است و از شهر موردوک عذرخواهی کردند و مبلغ 5,000 پوند به یک مدرسه محلی اهدا کردند.

Patch Adams

 

در همین حین، پچ آدامز واقعی نیز اعتراض به تصویری که از او در فیلم سال ۱۹۹۸ به نام خودش ارائه شده دارد. لیست نقدهای آدامز بلند و خصوصی نیست، اما کافی واضح است که به راجر ایبرت گفته: من از آن فیلم متنفرم. او به تصویری که از او در فیلم ارائه شده است اعتراض دارد، که او می‌گوید به سادگی‌بخشی از شخصیت خنده‌داری او را نمایش داده و کار پزشکی و فعالیت‌های اجتماعی او را نادیده گرفته است. فیلم همچنین قتل واقعی بهترین دوست آدامز را وارد قسمتی دیگر از داستان می‌کند. به علت تصویری که از او در فیلم ارائه شده، آدامز اکنون کارت ویزیت دارد که عناوین ۵۰ کتاب را در آن دارد، به نحوی که وقتی کسی به من نزدیک می‌شود و از من امضا می‌خواهد، یک سخنرانی کوچک در مورد فرهنگ عمومی و چگونگی انحطاط جمعیت ما و پیامدهای آن به آن‌ها می‌دهم.

Amadeus

فیلم میلوش فورمان همیشه به عنوان یک فانتزی تقدیم شده است و نه یک بازگویی دقیق تاریخی، که این نکته بسیار خوب است زیرا کمترین بخشی از آن واقعیت داشته است. در فیلم، موتسارت در رقابت تلخی با آنتونیو سالیئری به سر می‌برد که توطئه‌هایی برای کشتن او می‌کند، اما این بر اساس نمایشنامه ۱۸۳۰ پوشکین به نام موتسارت و سالیئری است و با واقعیت مطابقت ندارد. سالیئری در فیلم به عنوان یک مرد متدین و عفیف نشان داده شده است، که این مسئله در واقعیت با توجه به هشت فرزندی که داشته و عشق‌یابی که داشته، به خوبی قابل تصور نیست. همچنین در فیلم آمده که عقد فیگارو هنگام انتشار شکست خورده است، در حالی که واقعاً برعکس بوده و بسیار موفق بوده است.

American Sniper

فیلم کلینت ایستوود نیز برای اشتباهات تاریخی خود مورد انتقاد واقع شده است. در صحنه افتتاحیه، کریس کایل بازی شده توسط بردلی کوپر، یک کودک را شلیک می‌کند، در حالی که این اتفاق در واقعیت هرگز رخ نداده است. دشمن اصلی او در فیلم یک تک تیرانداز عراقی به نام مصطفی است، اما در واقعیت این دو نفر به ندرت با یکدیگر برخورد کردند (اگر که واقعاً وجود داشته باشد). اما با این حال، خود کریس کایل نیز ممکن است یک داستان‌گوی قابل اعتمادی نباشد. او در خودش عده‌ای ادعاهای تایید نشده انجام داده، هم در خاطراتش و هم در تبلیغات کتاب و فیلمش. او یک‌بار ادعا کرده که پس از توفان کاترینا، بر فراز سوپردوم نیواورلئان نشسته و ۳۰ سارق مسلح را کشته است. همچنین گفته است که در سال ۲۰۰۹، زوجی که دست از یک خودرو جاز گرفته بودند را کشته است، برای این موضوع هیچ شواهدی وجود ندارد. او همچنین تعداد مدال‌هایی که در خدمت خود کسب کرده را به اشتباه اعلام کرد و گفته که جسی ونتورا را برای بی‌احترامی به جنگ عراق مورد حمله قرار داده است. ونتورا به او در این مورد دادخواهی کرد، اما به دلیل قتل کریس کایل تصمیمی در این مورد اعلام نشد. در نهایت، ارزش دارد به این اشاره کرد که فرزندان کریس کایل واقعی بوده‌اند و نه عروسک‌های پلاستیکی، همانطور که فیلم نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی :پیمان معادی، نامی آشنا در سینمای ایران و جهان. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *