دوشنبه , 11 تیر 1403 - 5:34 قبل از ظهر

این ستاره غول پیکر امواج پلاسمایی 3 برابر بزرگتر از خورشید ایجاد می کند

در فاصله 160000 سال نوری در ابر ماژلانی بزرگ، MACHO 80.7443.1718 در واقع دو ستاره است: یکی تقریباً 35 برابر جرم‌دارتر از خورشید ما، و دیگری که ستاره‌شناسان تنها می‌توانند از طریق تأثیر آن بر همراه بزرگ‌تر و درخشان‌تر خود «ببینند». این دو ستاره پرجرم هر 33 روز یک بار به دور مرکز ثقل مشترک خود می چرخند. از آنجایی که مدار آنها بیشتر یک بیضی کشیده است تا یک دایره، فاصله بین آنها متفاوت است و جزر و مد عظیمی را ایجاد می کند که با ریتمی چشمگیر اما منظم بالا و پایین می شود. ستاره شناسان جفت هایی از این دست را ستاره «تپش قلب» می نامند.

خبرگزاری ها در این باره چه می گویند ؟

مک‌لئود در پست وبلاگی درباره مقاله اخیرش می‌نویسد: «در طول هر گذر، نیروهای گرانشی عظیم هر ستاره، جزر و مد شدیدی را روی دیگری ایجاد می‌کند – در واقع آنقدر بزرگ که با «زنگ زدن» دور می‌شوند و شکل‌هایشان می‌لرزد و به اطراف تغییر می‌کند. با لوب این تکان‌ها بر مقدار نوری که هر ستاره در زمین در یک زمان معین به سمت ما می‌تابد، تأثیر می‌گذارد، و نمودارهای روشنایی آنها در طول زمان بسیار شبیه خروجی مانیتور قلب است و نام آنها را به خود اختصاص داده است.»

جزر و مد در بیشتر ستارگان ضربان قلب حدود 6000 برابر بیشتر از جزر و مدهای آشناتر در اقیانوس های زمین است (و از پلاسمای بسیار داغ ساخته شده است). اما در MACHO 80.7443.1718، جزر و مد بیش از یک میلیون برابر بیشتر از جزر و مد اقیانوس در اینجا روی زمین است. ارتفاع آنها در حدود یک پنجم قطر معمولی ستاره است. اگر سه خورشید را روی هم قرار دهید، تقریباً توسط موج جزر و مدی پلاسما بلعیده می‌شوند. این امواج جزر و مدی پلاسما بسیار بزرگ هستند.

و طبق شبیه‌سازی‌های مک‌لئود و لوب، آنها تأثیرات عمیقی بر ستاره و همراهش دارند.

شکستن امواج

MACHO 80.7443.1718 بسیار سریع می‌چرخد – آنقدر سریع که نیروی گریز از مرکز دو طرف ستاره را به سمت بیرون هل داده است، بنابراین مانند یک کره له شده به نظر می‌رسد که پهن‌تر از ارتفاع آن است. هنگامی که هر موج شکسته می شود، پلاسمای فوق گرم دوباره به سطح ستاره سقوط می کند و یک اسپری متلاطم ارسال می کند. از آنجایی که ستاره بسیار سریع می‌چرخد، اسپری امواج پلاسمای شکسته‌اش برداشته می‌شود و به هاله‌ای درخشان از مواد اطراف ستاره پرتاب می‌شود که تقریباً 100 برابر درخشان‌تر از خورشید ماست .

نزدیک ترین ستاره به زمین را در این صفحه دنبال کنید کلیک کنید .

در همین حال، طلوع، سقوط و جریان این همه پلاسما با چنین شتاب عظیمی کافی است تا بر سرعت چرخش ستاره و نحوه گردش آن به دور همراه کوچکتر خود تأثیر بگذارد. هر موجی که در حال برخورد است، شتاب کمی به چرخش ستاره می‌افزاید و باعث می‌شود سریع‌تر و سریع‌تر بچرخد. و در 25 سالی که ستاره‌شناسان MACHO 80.7443.1718 را تماشا می‌کنند، متوجه شده‌اند که سرعت مدار آن حدوداً 11 ثانیه در سال افزایش می‌یابد – که به این معنی است که ستارگان هر بار که به دور یکدیگر می‌چرخند، اندکی به هم نزدیک‌تر می‌شوند.

مک‌لئود می‌نویسد: «هر موج جزر و مدی در حال شکست، تقریباً 1000 برابر تمام انرژی گرانشی که زمین را در کنار هم نگه می‌دارد، آزاد می‌کند، و انرژی آزاد شده توسط این فرآیند با مدار در حال فروپاشی ستارگان مطابقت دارد – که نشان می‌دهد مدار منظومه به دلیل انرژی آزاد شده در حال فروپاشی است. شکستن امواج جزر و مدی.”

چقدر از این نوع از ستارگان کشف شده است ؟

اخترشناسان تاکنون حدود هزار جفت ستاره «تپش قلب» را مشاهده کرده‌اند و حدود 20 مورد از آن‌ها ممکن است امواج جزر و مدی پلاسمایی شدیدی داشته باشند که روی سطح سوزان و داغ MACHO 80.7443.1718 متورم می‌شوند و می‌شکنند.

مک‌لئود و لوب می‌نویسند: «MACHO 80.7443.1718 احتمالاً اولین مورد از یک کلاس رو به رشد از اشیاء است.

این ستاره ها چگونه اند ؟

در این متن اشاره به نوع دقیقی از ستاره نمی‌کند، اما به طور کلی دربارهٔ جفت ستاره‌هایی که به عنوان “تپش قلب” شناخته می‌شوند و پدیده‌هایی که در آنها رخ می‌دهد، مطالبی ارائه کرده است. در ادامه توضیحاتی کلیتر در مورد جفت ستاره‌ها و پدیده تپش قلب آورده می‌شود:

جفت ستاره‌های تپش قلب:

  • – تعریف: جفت ستاره‌های تپش قلب، دو ستاره هستند که به گونه‌ای به یکدیگر متصل هستند که هر دو به دور مرکز ثقل مشترک خود می‌چرخند و پدیده‌های جزر و مد عظیمی را ایجاد می‌کنند.
  • – مدار: مدار این جفت ستاره‌ها ممکن است بیضی شکل باشد، به این معنی که فاصله بین آنها در طول مدار تغییر می‌کند. این تغییرات فاصله باعث ایجاد جزر و مد عظیم در ستاره‌ها می‌شود.

پدیده تپش قلب:

  • – شکل ستاره: به علت سرعت بالای چرخش یکی از ستاره‌ها، پلاسمای گرم از ستاره شکسته می‌شود و به سمت سطح ستاره سقوط می‌کند، که باعث ایجاد یک هاله درخشان می‌شود.
  • – تأثیرات بر ستاره و مدار:این پدیده باعث تأثیرات عمیقی بر ستاره‌ها و مدار آنها می‌شود. هر موج جزر و مدی که شکسته می‌شود، شتاب کمی به چرخش ستاره می‌افزاید و باعث می‌شود ستاره با سرعت بیشتری چرخش کند.
  • – انرژی آزاد شده: هر موج جزر و مدی که شکسته می‌شود، انرژی زیادی را آزاد می‌کند که به مرور زمان منجر به فروپاشی مدار ستاره‌ها می‌شود.

این پدیده‌ها در مطالعه و درک ستاره‌ها و اجرام آسمانی مختلف بسیار مهم هستند و به ما اطلاعاتی ارزشمند درباره ساختار و تکامل ستاره‌ها ارائه می‌دهند.

جمع بندی کلی در این مورد

در متن ارائه شده، به موضوع جفت ستاره‌های تپش قلب (Heartbeat Stars) و پدیده‌هایی که در آنها رخ می‌دهد، اشاره شده است. این جفت ستاره‌ها در فاصله 160,000 سال نوری در ابر ماژلانی بزرگ قرار دارند و هر 33 روز یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. مدار آنها بیضی شکل است و باعث ایجاد جزر و مد عظیمی در ستاره‌ها می‌شود.

پدیده تپش قلب در این ستاره‌ها بسیار جالب است. به علت سرعت بالای چرخش یکی از ستاره‌ها، پلاسمای گرم از ستاره شکسته می‌شود و به سمت سطح ستاره سقوط می‌کند، که باعث ایجاد یک هاله درخشان می‌شود. این پدیده باعث تأثیرات عمیقی بر ستاره‌ها و مدار آنها می‌شود و انرژی زیادی را آزاد می‌کند که به مرور زمان منجر به فروپاشی مدار ستاره‌ها می‌شود.

به عنوان حاصل این مطالب، توضیحات در مورد نوع خاصی از ستاره‌ها و پدیده تپش قلب آمده است که به درک عمیقتر از ستاره‌ها و پدیده‌هایی که در آنها رخ می‌دهند کمک می‌کند. این پدیده‌ها اطلاعات مهمی را در زمینه ساختار و تکامل ستاره‌ها فراهم می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

نیروی گرانش مریخ چقدر است ؟

نیروی گرانش در هر سیاره به اندازه جرم و شعاع آن بستگی دارد. بر اساس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *