دوشنبه , 11 تیر 1403 - 5:51 قبل از ظهر

اولین لپ تاپ

اولین لپ تاپ

رایانه شخصی (رایانه شخصی) ، رایانه ای دیجیتالی است که فقط برای استفاده همزمان یک نفر طراحی شده است. مجموعه معمولی رایانه های شخصی متشکل از یک واحد پردازش مرکزی (CPU) است که شامل مدارهای حساب ، منطق و کنترل رایانه در مدار مجتمع است. دو نوع حافظه رایانه ، حافظه اصلی ، مانند حافظه دسترسی تصادفی دیجیتال (RAM) و حافظه کمکی ، مانند دیسک های سخت مغناطیسی و دیسک های فشرده نوری خاص ، یا دیسک های حافظه فقط خواندنی (ROM) (CD-ROM ها و DVD) -ROMs) ؛ و دستگاه های مختلف ورودی / خروجی ، از جمله صفحه نمایش ، صفحه کلید و ماوس ، مودم و چاپگر.

سازنده اولین لب تاب که بود ؟

رایانه های کوچک و ارزان به اندازه کافی ارزان برای خرید توسط افراد برای استفاده در خانه هایشان ، برای اولین بار در دهه 1970 عملی شد ، زمانی که یکپارچه سازی در مقیاس بزرگ امکان ساخت یک ریزپردازنده به اندازه کافی قدرتمند بر روی یک تراشه نیمه هادی را فراهم کرد. یک شرکت کوچک به نام MITS اولین رایانه شخصی را با نام Altair ساخت. این رایانه ، که از ریزپردازنده 8080 Intel Corporation استفاده می کند ، در سال 1974 ساخته شد. اگرچه Altair در میان علاقه مندان به رایانه محبوب بود ، اما جذابیت تجاری آن محدود بود.

تاریخچه این وسیله چگونه بود ؟

صنعت رایانه های شخصی در واقع در سال 1977 با معرفی سه کامپیوتر شخصی تولید انبوه از پیش مونتاژ شده آغاز شد: Apple Computer، Inc. (شرکت اپل اکنون) Apple II، Tandy Radio Shack TRS-80، and Commodore Business Machines تراکتور الکترونیکی شخصی (PET). این ماشین ها از ریزپردازنده های هشت بیتی (که اطلاعات را بصورت گروهی متشکل از هشت بیت یا رقم باینری همزمان پردازش می کنند) استفاده می کردند و ظرفیت حافظه نسبتاً محدودی داشتند – یعنی توانایی آدرس دهی مقدار معینی از داده های ذخیره شده در حافظه. اما از آنجا که قیمت رایانه های شخصی بسیار کمتر از رایانه های اصلی است (رایانه های بزرگتری که معمولاً توسط سازمان های بزرگ تجاری ، صنعتی و دولتی مستقر می شوند) ، می توانند توسط افراد ، مشاغل کوچک و متوسط ​​و مدارس ابتدایی و متوسطه خریداری شوند.

از بین این رایانه ها ، TRS-80 بر بازار تسلط داشت. میکرو رایانه TRS-80 دارای چهار کیلوبایت حافظه ، ریز پردازنده Z80 ، زبان برنامه نویسی BASIC و کاست هایی برای ذخیره اطلاعات بود. برای کاهش هزینه ها ، دستگاه بدون توانایی تایپ حروف کوچک ساخته شد. با تشکر از فروشگاه های زنجیره ای Tandy در فروشگاه های Radio Shack و دستیابی به موفقیت قابل توجه (399 دلار به طور کامل مونتاژ و آزمایش شده) ، دستگاه به اندازه کافی موفق بود تا شرکت را ترغیب کند تا دو سال بعد رایانه قدرتمند تری را به نام TRS-80 Model II معرفی کند ، که به عنوان رایانه ای با مشاغل کوچک به بازار عرضه می شود.

شرکت IBM PC در این زمینه چگونه فعالیت کرده است ؟

شرکت IBM ، سازنده غالب رایانه در جهان ، تا سال 1981 که کامپیوتر شخصی IBM یا IBM PC را معرفی کرد ، وارد بازار جدید نشد. IBM PC به طور قابل توجهی سریعتر از ماشین های رقیب بود ، 10 برابر ظرفیت حافظه داشت و توسط سازمان فروش بزرگ IBM پشتیبانی می شد. IBM PC همچنین میزبان 1-2-3 بود ، یک صفحه گسترده بسیار محبوب که توسط Lotus Development Corporation در سال 1982 معرفی شد. IBM PC به محبوب ترین رایانه شخصی جهان تبدیل شد ، و هر دو ریز پردازنده آن ، Intel 8088 و سیستم عامل ، که از سیستم MS-DOS شرکت مایکروسافت اقتباس شده است ، به استانداردهای صنعت تبدیل شد. ماشین های رقابتی که از ریزپردازنده های اینتل و MS-DOS استفاده می کردند ، اگر بخواهند بر اساس قدرت محاسبات یا حافظه اضافی و “کلون های IBM” به راحتی و فقط بر اساس قیمت پایین رقابت کنند ، به “سازگارهای IBM” معروف شوند .

رابط کاربری گرافیکی

در سال 1983 اپل یک رایانه شخصی با رابط گرافیکی (GUI) ، لیزا ، را برای انجام کارهای معمول معرفی کرد. رابط کاربری گرافیکی (GUI) فرمت نمایشی است که به کاربر امکان می دهد با استفاده از دستگاه موسوم به ماوس برای نشان دادن نمادهای تصویری (آیکون ها) یا لیست گزینه های منو روی صفحه ، دستورات را انتخاب کند ، پرونده ها را فراخوانی کند ، برنامه ها را شروع کند و سایر کارهای معمول را انجام دهد. این نوع قالب دارای مزایای خاصی نسبت به رابط هایی است که کاربر برای انجام کارهای معمول ، دستورات مبتنی بر متن یا کاراکتر را بر روی صفحه کلید تایپ می کند. پنجره های GUI ، منوهای کشویی ، جعبه های گفتگو و سایر مکانیسم های کنترل می توانند در برنامه ها و برنامه های جدید به صورت استاندارد استفاده شوند ، به طوری که کارهای معمول همیشه به همان شیوه انجام می شدند. رابط کاربری گرافیکی Lisa’s اساس رایانه شخصی Apple Macintosh شد که در سال 1984 معرفی شد و بسیار موفق ظاهر شد. Macintosh مخصوصاً برای انتشار در دسک تاپ بسیار مفید بود زیرا می توانست متن و گرافیک را روی صفحه نمایش بچیند همانطور که در صفحه چاپ شده نشان داده می شود.

ویژگی های برتر لب تاب ها

رایانه های شخصی سریعتر ، کوچکتر و قدرتمندتر
این پیشرفت در نرم افزار و سیستم عامل با توسعه ریزپردازنده های حاوی تعداد مدارهای بیشتر و در نتیجه افزایش سرعت پردازش و قدرت رایانه های شخصی مطابقت داشت. ریزپردازنده 32 بیتی اینتل 80386 (معرفی شده در سال 1985) سرعت و ظرفیت حافظه بیشتری به کامپیوترهای خانواده Compaq 386 (معرفی شده در سال 1986) و خانواده PC / 2 IBM (معرفی شده در سال 1987) به شرکت Compaq Computer Corporation داده است. خانواده رایانه های Mac II اپل با ریزپردازنده های ساخته شده توسط Motorola ، Inc پیشرفت های مشابهی داشته اند. ظرفیت حافظه رایانه های شخصی از 64 کیلوبایت (64000 کاراکتر) در اواخر دهه 1970 به 100 مگابایت (100 میلیون شخصیت) در اوایل دهه 90 به چندین گیگابایت (میلیاردها شخصیت) تا اوایل دهه 2000

مطلب پیشنهادی

آیا هنر هوش مصنوعی می تواند جایگزین خلاقیت هنرمندان انسانی شود؟ این چیزی است که یک مطالعه جدید نشان می دهد

با استفاده از Midjourney، DALL-E، Stable Diffusion و سایر نرم افزارهای هوش مصنوعی که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *