شنبه , 31 شهریور 1403 - 2:29 قبل از ظهر

آموزش کاشت گل میخک

اموزش کاشت گل میخک

امروز در این مقاله می خواهیم در مورد آموزش کاشت گل میخک و همین طور ویژگی هایی که گل میخک دارد صحبت کنیم همین طور می خواهیم بدانیم شرایط نگهداری گل میخک چگونه است ؟  و چطور می توانیم طول عمر گل میخک مان را طولانی تر کنیم .

گل میخک چگونه گلی می باشد ؟

اگر به دنیل گل زیبایی برای باغچه و یا گلدان خود می گردید که در محیط آپارتمان بتوانید به راحتی از ان مراقبت کنید می توانیم به شما بگوییم گل میخک یکی از ان دسته گل ها می باشد و آموزش کاشت گل میخک می تواند برای شما گلدان های زیبایی را با گل های میخک به شما هدیه دهد . گل میخک در اصل علفیست که با دوره های چند ساله رشد می کند . و رنگ های این گل بسیار متنوع بوده و شامل بنفش، صورتی، سفید، قرمز و دورنگ می باشد. گل میخک گیاهی معطر و خوش بو می باشد و بهترین زمان کاشت این گیاه در اواخر زمستان می باشد .

گل میخک در فصل تابستان گل میدهد اما اگر روش هی نگهداری از آن را بلد باشید می توان گفت شما می توانید در طول سال از گل های بسیار ان لذت ببرید به شرطی که آموزش کاشت گل میخک را تا انتها و دقیق و همین طور روش های نگهداری ان را مطالعه کرده باشید .

دانستن ویژگی های بذر گیاه گل میخک می تواند به شما در نحوه ی نگهداری و آموزش کاشت گل میخک به شما کمک به سزایی کند و ویژگی های آن به قرار زیر می باشد :

  • رنگ گل: الوان
  • ارتفاع: پابلند
  • فرم: پرگل
  • فصل کشت: اواخر زمستان تا اوایل بهار
  • زمان بلوغ و گل دهی: 6 تا 8 هفته
  • مدت زمان گل دهی: اواخر بهار تا اواسط پاییز است
  • مدت زمان جوانه زدن: 7 تا 14 روز
  • دمای مناسب جوانه زنی: 18 درجه
  • دوره زندگی: یکساله و یا دوساله
  • فاصله کشت: 30 سانتمتر
  • عمق کشت: 5 میلیمتر
  • قوه نامیه: 95٪

روش های کاشت گل میخک

برای این که به ادامه ی آموزش کاشت گل میخک بپردازیم باید بدانیم که چگونه می توانید گل میخک را بکارید . در اصل گل میخک به دو روش کاشته می شود هم می توانید بذر این گیاه را بکارید و هم می توانید گل این گیاه را بکارید حال می خواهیم در مورد هر کدام از روش های کاشت به صورت کامل و دقیق صحبت کنیم .

1 . روش کاشت گل میخک به صورت خزانه ای

  • در صورتی که قصد کاشت بذر را در خزانه دارید ۴ تا ۶ هفته قبل از پایان فصل زمستان می توانید بذرها را در سینی نشا و یا بستر کشت بکارید.
  • برای این منظور بستر کشت را از کمپوست و یا مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ و کمی ماسه آماده کنید
  • سپس بذر ها را با رعایت فاصله مناسب از یکدیگر کاشته و بر روی آن لایه نازکی از خاک الک شده بپاشید بذرها برای جوانه زنی نیاز به نور دارند .
  • پس از کاشت بستر را مرطوب کرده و بر روی آن پوشش نایلونی رنگ روشن برای حفظ رطوبت قرار دهید .
  • دمای محیط در حدود ۲۰ درجه تنظیم کرده و در طول مدت جوانه زنی رطوبت خاک را حفظ کنید .
  • بذر ها پس از یک الی ۲ هفته جوانه می زنند .پس از جوانه زنی سینی نشا را در محیطی با نور کافی قرار دهید
  • از زمان جوانه زنی بذرها تا گلدهی حدود ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز است .

2 . روش کاشت گل میخک به واسطه ی بذر و مستقیم 

  • در صورتی که قصد کاشت بذر بصورت مستقیم در محیط باز را دارید باید تا برطرف شدن خطر سرمازدگی دست نگاه دارید
  • سپس مکانی را که از تابش مستقیم نور خورشید بین ۴ تا ۶ ساعت در روز بر خوردار است انتخاب کرده و خاک را به طور کامل شخم زده و با کود پوسیده دامی و یا کمپوست تقویت می کنیم .
  • خاک باید از زهکش مناسب برخوردار باشد .
  • سپس بذرها را با رعایت فاصله مناسب از یکدیگر کاشته و با آبپاش دستی اقدام به آبیاری می نماییم .
  • تا جوانه زنی بذرها باید رطوبت محل کاشت را حفظ نماییم .

شرایط کاشت و نگهداری از گل میخک

نکته ی مهم و اساسی که در این جا مورد بحث است  که نوبت به این قسمت از آموزش کاشت گل میخک رسیده که بدانیم برای کاشت گل میخک چه شرط هایی لازم است وجود داشته باشد تا شما بتوانید بهترین کاشت گل میخک را برای خود به وجود بیاورید شرایط خاص برای کاشت گل میخک به قرار زیر می باشد :

  1. خاک مناسب : اگر بخواهیم بدانیم بهترین ترکیب برای خاک گل میخک چه ترکیبی می باشد می توان گفت بهترین ترکیب خاک مناسب شامل ۱۰ درصد رس، ۴۰ درصد ماسه و ۵۰ درصد پیت بهترین ترکیب خاک برای کاشت گل میخک در گلدان است.البته می توان گفت گل میخک مشکلی با نوع خاک ندارد و می تواند در اکثر خاک ها مقاومت کند اما برای این که بهترین کیفیت را از گل میخک خود بگیرید لازم است این ترکیب را داشته باشد همین طور بهتر است از خاک های شنی لومی حاصلخیز با زهکش کافی استفاده شود که بهترین رشد را از گل میخک بگیرید اگر هم برای تهویه ی خاک می خواهید بدانید چه کنید بهتر است خاک تورب و مواد آلی و شن به بستر کاشت گل میخک اضافه شود .
  2. نور مناسب : میخک گیاهی نوردوست می باشد و به نور کافی خورشید برای رشد خود نیاز دارد. بهترین مکان برای کاشت و نگهداری از گل میخک در منزل قرار دادن آن در بالکن یا پشت پنجره‌های، آفتابگیر شرقی یا جنوبی است. در مکان‌هایی که تابستان گرم با تابش مستقیم نورخورشید وجود دارد، لازم است گیاه در بعد از ظهر به محیط سایه منتقل شود. میخک‌هایی که در گلدان هستند، معمولا به طرفی که نور هست کج می‌شوند و رشد می‌کنند. بنابراین لازم است، گلدان را هر روز بچرخانید و مطمئن شوید که گل میخک از همه طرف به نوبت آفتاب زیادی دریافت می‌کند.
  3. آبیاری : گل میخک می توان گفت به صورت متوسط نیاز به آبیاری دارد و سطح بستر ان لازم است مرطوب باشد و نکته ی مهمی که هست این است که خیس نباشد . اگر میخواهید بدانید در چه زمانی بهتر است به این گل زیبا آب بدهید می توان گفت بستگی به شرایط نگهداری، دما، طول روز و بافت خاک دارد و لازم است از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز شود، زیرا باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. در زمستان ها هر دو هفته یکبار و در تابستان ها هر دو و سه روز بکبار لازم است به این گیاه آب داده شود نکته ی مهمی که هست این است که توجه داشته باشید که گلدان باید دارای زهکشی خوب باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شود و بهترین زمان آبیاری گیاه در گلدان هنگامی است که دو سانتی‌متر از خاک رویی خشک شده باشد .
  4. دمای مناسب گل میخک : ارقام مختلف میخک از نظر حساسیت به دما و نور نیاز‌های متفاوتی دارند. با این وجود دمای خنک همراه با طول روز بلند بهترین شرایط برای کاشت و نگهداری از گل میخک است. بهترین دمای پیشنهادی برای میخک به منظور تولید گل‌های مرغوب، ۱۰ درجه سانتی‌گراد در شب و ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد در روز است.
  5. کود دهی مناسب : شاید این گیاه با آب کم و هر نوع خاکی مقاوم باشد اما نیاز به کود در این گیاه بسیار بیشتر از دیگر گل ها می باشد استفاده از این قبیل کودها در فصل رشد این گیاه توصیه می شود : کود‌های ازته، پتاس و سوپر فسفات و البته از کودهای مایع و محلول پاشی آهن نیز می توانید برای بر طرف کردن نیاز این نوع گل استفاده بکنید .
  6. افت ها و بیماری های این گیاه : این گیاه نسبت به بسیاری از آفت ها مقاوم می باشد و نقطه ضعف این کیاه را می توان این موارد دانست مهمترین مشکلات گل میخک شامل پوسیدگی ساقه و ریشه، شته، کنه و عنکبوت می‌شود.

این شش نکته ی اساسی و مهم در آموزش کاشت گل میخک بود که اگر تمام این نکات را با دقت رعایت کنید حتما می توانید گل های میخک زیبا و قشنگی را به آپارتمان خود هدیه دهید .

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نحوه بسته‌بندی و قرار دادن وسایل در کارتن در حین اسباب‌کشی

اسباب‌کشی یکی از کارهای پرچالش و زمان‌بر است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *