شنبه , 6 مرداد 1403 - 3:18 قبل از ظهر

گیاه آلورا را بهتر بشناسید

گیاه آلورا

اکثر ما در مورد خواص آلوورا برای پوست از جمله درمان آفتاب سوختگی و بهبود زخم چیزهایی شنیده‌ایم. اما فواید آلوورا بسیار بیشتر از این است. گیاه «آلوورا» (Aloe Vera)، که با نام‌های «آلوئه ورا» و «صبر زرد» هم از آن یاد می‌شود، از زمان‌های بسیار گذشته در مصر باستان، به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه جزو گیاهان بومی آفریقای شمالی، جنوب اروپا و جزایر قناری است اما امروزه در تمام مناطقی که آب‌وهوای استوایی دارند رشد می‌کند. از آرام کردن سوزش معده تا کاهش سرعت گسترش سلول‌های سرطان سینه، محققین در حال کشف خاصیت آلوورا در زمینه‌های جدید مختلفی هستند. اگر دوست دارید بدانید خواص آلوورا چیست در ادامه شما را با بخشی از نتایج تحقیقات جدید در این زمینه آشنا می‌کنیم.

جایگزینی برای دهانشویه

در سال ۲۰۱۴ تحقیقی انجام شد و محققین به این نتیجه رسیدند که عصاره گیاه آلوروا می‌تواند یک جایگزین موثر برای دهانشویه‌هایی با ترکیبات شیمیایی باشد. ترکیبات طبیعی این گیاه که شامل میزان مناسبی ویتامین C می‌شود، می‌تواند از تشکیل پلاک روی دندان جلوگیری کند و همچنین خونریزی یا التهاب لثه را التیام دهد.

خواص الورا برای پوست

به احتمال زیاد از خواص آلوورا برای پوست صورت شنیده‌اید. ماسک آلوورا می‌تواند پوست شما را تمیز و به آن آبرسانی کند. این قابلیت ممکن است به دلیل مقاوت این گیاه در برابر خشکی و آب‌وهوای بی‌ثبات باشد. این گیاه برای دوام آوردن در شرایط سخت، در برگ‌های خود آب ذخیره می‌کند. این برگ‌های پرآب در کنار ترکیبات گیاهی خاصی به نام «کربوهیدرات‌ های پیچیده» (complex carbohydrates) آلوورا را به یک مرطوب‌کننده و آرام‌بخش طبیعی برای پوست صورت تبدیل می‌کند.

چه دمایی مناسب این گیاه است؟

بهترین آلوئه‌ورا در سرزمین‌های گرمسیری و خشك كشت می‌شود پس اگر می‌خواهید در آپارتمان‌تان آلوئه‌ورا نگهداری كنید، باید به دمای هوا و میزان آبی كه به این گیاه می‌دهید توجه كنید. بهترین دما برای آلوئه‌ورا 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

گرما و سرمای شدید سلامت گیاه را به خطر می‌اندازد. پس اگر در منطقه‌ای زندگی‌ می‌كنید كه روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد دارد بهتر است از نگهداری این گیاه صرف نظر كنید یا آن را درون آپارتمان یا خانه نگهداری كنید؛ یا متناسب با دمای هوا آن را به بیرون خانه منتقل كنید تا گیاه نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت كند.

قبل از خرید بدانید

• آلوئه‌ورا گیاه طبیعت و بیابان است؛ پس به نور زیاد احتیاج دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد.

• از آنجا كه آلوئه‌ورا بسیار شبیه كاكتوس است و در گروه گیاهان گوشتی قرار دارد، پس نیازی به آبیاری هر روزه ندارد.

• بهتر است خاك این گیاه مثل خاك انواع كاكتوس شنی باشد.

• هنگام تكثیر گیاه باید مراقب باشید ریشه‌های پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگیرند.

• گیاه آلوئه‌ورا برخلاف دیگر گیاهان نیازی به اسپری كردن و مرطوب شدن برگ‌هایش ندارد.

گیاه آلوورا

ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟

باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند. ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدهای روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند. کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.

شیره آلوئه ورا ( آلوورا )

شیره این گیاه دارای خواص مفید و متعددی است. اگر می خواهید از فواید این گیاه پر خاصیت بهره مند شوید، روزانه 60 تا 120 گرم از شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) بنوشید. اگر هر روز این کار را بکنید، جریان خون تان بهتر می شود، هضم غذای تان بهتر انجام می گیرد و روده های تان پاک می شود. این گیاه دارای خواص سم زدایی است و می تواند سموم را از جریان خون پاک کند. یکی از مهم ترین ویژگی های شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) ضد باکتری و ضد قارچ بودن آن است. به همین دلیل استفاده از شیره این گیاه موجب حفظ سلامتی می شود.

نحوه مراقبت از گل آلوئه ورا :

می توانید گیاهان آلوئه ورا را در گل فروشی ها و حتی آنلاین پیدا کنید . آنها معمولاً آسان رشد می کنند به شرط داشتن نور خورشید و گرما کافی.

گیاهان آلوئه ورا در روز به حدود شش تا هشت ساعت از نور خورشید احتیاج دارند. گیاهان جوان نسبت به گیاهان بالغ بیشتر به نور مستقیم آفتاب احتیاج دارند. به طور معمول ، گیاهان آلوئه ورا در آب و هوای گرم رشد می کنند ، اما می توان آنها را در ماه های سرد سال در محیط داخلی پرورش داد.

تغییر گلدان : گیاه آلوئه ورا دارای رشد سریعی است و ریشه های آن مایل به گسترش هستند بنابراین تغییر گلدان پس از 1-2 سال انجام گیرد تا از انبوه شدن ریشه ها جلوگیری شود ، با این کار میتوان مجددا خاک را پر کرد.

ظرف و یا گلدانی را که برای بازکاشت انتخاب می شود باید دارای سطح پهنی باشد ، حتی اگر گلدان خیلی عمیق نیست این موضوع مشکل مهمی محسوب نمیشود ، در قسمت پایین گلدان یک لایه شن بریزید تا از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید و سپس خاک تازه بریزید (خاک گلدان قبلی را استفاده نکنید ).

گیاه را با دقت زیاد بطوری که به ریشه های آلوئه ورا آسیب نرسد از داخل گلدان قبلی خارج کنید و آن را در داخل گلدان جدید منتقل کنید ، زمانی گلدان را آبیاری کنید که ریشه گیاه در خاک جدید کاملا استقرار یافته باشد.

تکثیر : گیاه آلوئه ورا به 3 روش پاجوش ، کاشت بذر و کاشت بافت تکثیر میشود.

تکثیر به روش پاجوش ( تقسیم بوته ) : اغلب هر شش ماه 10 پاجوش بر روی ریشه‌ها و لابه‌لای برگ‌های خشکیده بوته‌ها بوجود می‌آید که در این روش تغییر ژنتیکی و خواص آن خیلی کم است و گیاهان همسانی تولید می‌شوند.

تکثیر به روش بذر : در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید نمی‌شود به دلیل پدیده نر عقیمی و دگرکشتی افزایش تفاوت ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد.

تکثیر به روش کشت بافت : در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می‌آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه‌ورا بخش کوچکی از سلول‌های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده میشود و گیاه کاملی بدست می‌آید از بارزترین مزیت‌های روش کشت بافت سرعت بخشیدن به تکثیر ( حدود 50 الی 200 برابر ) ، کنترل ژنتیکی گیاه ، تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و تغییر نکردن خواص آن ، کنترل آلودگی‌ها و بیماری‌ها و بازدهی اقتصادی بالاست.

بعضی از خواص آلوئه ورا : شیره آلوئه ورا برای درمان بریدگی های خفیف ، سوختگی ها ، گزش حشرات ، آفتاب سوختگی و … موثر است.

نکته : در مکان های گرم گیاهان آلوئه ورای تحت کشت بیرون از محیط خانه گلهای زیبایی تولید میکنند که دارای ساقه بلندی میباشد و در رنگهای متنوعی وجود دارد اما اگر آلوئه ورا بعنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود شکوفه نخواهد داد.

تاریخچه گیاه آلوئه ورا Aloe vera

آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است.

در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند.

داستان هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه ای شان گفته می شود.

کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد و حتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند .

در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است . اما مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه ورا را مى شناختند !

براساس منابع قدیمى ارسطو یکى از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.او رایزن الکساندر کبیر نیز بوده است.قدر و ارزشی که او برای آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است که در سال ۳۳۳ قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند.

این جزیره به دلیل رویش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می شد.

مطلب پیشنهادی

دلیل استفاده از هاردباکس و تفاوت آن با جعبه معمولی

دلیل استفاده از هاردباکس و تفاوت آن با جعبه معمولی

همانطور که می‌دانید جعبه‌ها از زمان گذشته تا به حال برای نگهداری اجسام استفاده می‌شدند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *