سه شنبه , 1 آبان 1403 - 2:39 قبل از ظهر

چهار روش درمانی خانگی لثه

چهار روش درمانی خانگی لثه

لثه اولین مرحله بیماری لثه است که به نوبه خود می تواند منجر به ریزش دندان شود. خوشبختانه ، لثه می تواند به راحتی در خانه درمان شود ، اما کدام یک از روش های درمانی خانگی بهتر است؟

علائم لثه شامل لثه های قرمز ، متورم و ملتهب است که ممکن است در التهاب لثه علیرغم اینکه قابل پیشگیری است هنگام مسواک زدن فرد لثه هایش خونریزی کند.

در این مقاله به بررسی روشهای مختلف خانگی موجود در درمان لثه و تحقیقات جهت حمایت از استفاده از آنها می پردازیم. همچنین در مورد پیشگیری از لثه ، بهترین روشهای بهداشت دهان و دندان و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه می شود.

درمانهای خانگی

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه ، افراد باید به محض توجه به آنها علائم لثه را درمان کنند. یک علامت مهم لثه هایی است که هنگام مسواک زدن و یا نخ دندان به طور مرتب خونریزی می کنند.

افراد می توانند درمان های خانگی زیر را برای درمان لثه امتحان کنند:

 1 . آب نمک  :

آب نمک دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و می تواند به بدن برای بهبودی کمک کند. تحقیقات نشان داده است که شستشوی دهان با محلول آب نمکی می تواند لثه های ملتهب ناشی از لثه را تسکین دهد.

برای استفاده از آبکشی نمکی:

  • آب جوش را درون یک لیوان بریزید و بگذارید تا ولرم شود .
  • 3/4 قاشق غذاخوری نمک را درون آب مخلوط کنید .
  •  آب نمکی را در اطراف دهان بچرخانید .
  • حال آب نمک را بیرون بریزید .
  • روزانه سه بار تکرار کنید .

  2 . دهانشویه خانگی : 

چندین نوع دهانشویه خانگی وجود دارد که افراد می توانند برای درمان لثه مخلوط شوند. این شامل:

  • دهانشویه روغن لیموترش : یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که روغن لیموترش ممکن است در کاهش لثه و پلاک ایجاد شده از آن از دهانشویه سنتی مؤثر باشد.برای تهیه دهانشویه لیموترش ، 2 تا 3 قطره روغن لیموترش را در آب رقیق کنید. دور دهان چرخانده و سپس به بیرون تف کنید. روزانه حداکثر سه بار تکرار کنید.
  • دهانشویه آلوئه ورا : یک مطالعه سال 2016 نشان داد که آلوئه ورا به اندازه ماده مؤثر در دهانشویه سنتی در معالجه علائم لثه مؤثر است.آب آلوئه ورا به رقیق شدن احتیاج ندارد و به خودی خود قابل استفاده است. به طور مشابه با دهانشویه ها ، مردم باید آن را در دهان چرخانده و تف کنند و سپس روزانه سه بار تکرار کنند.
  • دهانشویه روغن چای : یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که دهانشویه روغن درخت چای می تواند خونریزی مرتبط  لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.برای تهیه دهانشویه روغن درخت چای ، شخص باید به سادگی 3 قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و سپس به همان روش دیگر دهانشویه های خانگی موجود در بالا استفاده کند. روغن درخت چای می تواند با برخی داروها در تعامل باشد ، بنابراین بهتر است قبل از استفاده برای اولین بار با پزشک صحبت کنید.
  • دهانشویه مریم گلی : یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند با دهانشویه مریم گلی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.برای تهیه دهانشویه مریم گلی ، 2 قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا 1 قاشق غذاخوری مریم گلی خشک را به آب جوش اضافه کنید. به مدت 10 دقیقه بجوش آمده و سپس مخلوط را صاف کرده و بگذارید تا خنک شود. از مایع حاصل مانند سایر دهانشویه های خانگی استفاده کنید.
  • دهانشویه برگ گواوا : مطالعات نشان داده است که دهانشویه برگ گواوا به دلیل خصوصیات ضد باکتریایی می تواند به کنترل پلاک کمک کند. همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد. برای تهیه دهانشویه برگ گواوا ، مردم به سادگی باید 6 برگ گووا را خرد کنند و به 1 فنجان آب جوش اضافه کنند. سپس مخلوط حاصل باید به مدت 15 دقیقه بجوش آید و بگذارید تا خنک شود. بعد از افزودن مقدار کمی نمک ، می تواند مانند سایر دهانشویه های خانگی استفاده شود .

 3 . ژل زردچوبه :

زردچوبه در بسیاری از داروهای خانگی استفاده می شود زیرا خاصیت ضد التهابی و ضد قارچ دارد. تحقیقات انجام شده در سال 2015 حاکی از آن است که ژل حاوی زردچوبه می تواند به جلوگیری از پلاک و لثه کمک کند.ژل زردچوبه در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و یا داروهای جایگزین موجود است. برای استفاده از آن برای درمان لثه ، افراد باید آن را روی لثه ها بمالند و 10 دقیقه قبل از شستشو با آب و تف بگذارند.

 4 . کشیدن روغن :

کشیدن روغن شامل چرخش روغن در اطراف دهان تا 30 دقیقه است. ممکن است باکتری های موجود در دهان را کاهش داده و با ایجاد پلاک ایجاد کننده لثه مبارزه کند.برای آزمایش کشیدن روغن ، افراد باید 2 قاشق چایخوری روغن را در دهان خود بگذارند ، آن را به مدت 30 دقیقه بچرخانند و سپس آن را تف کنند. آنها سپس قبل از تمیز کردن دندان خود باید یک لیوان آب بنوشند. از آنجا که نگه داشتن روغن در دهان برای این مدت زمان بسیار دشوار است ، ممکن است افراد بخواهند در شروع مدت زمان کوتاه تری را امتحان کنند.

روغن هایی که افراد می توانند برای این روش درمانی استفاده کنند عبارتند از:

  • روغن نارگیل: تحقیقات نشان داده است که باعث کاهش پلاک و علائم لثه در هنگام کشیدن روغن می شود.
  • روغن آریامدی: این نشان داده شده است که از ایجاد پلاک جلوگیری می کند و علائم لثه را کاهش می دهد.

با مراقبت مداوم ، احتمال برگشت التهاب باز هم لثه وجود داردو اما اگر مشکل با داروهای خانگی بهبود نیافته ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

حال بعد از گفتن این مطالب به بررسی علل و یا علت های التهاب لثه می پردازیم .

علل

لثه التهاب لثه است که در اثر ایجاد پلاک روی دندان ایجاد می شود. پلاک یک سپرده چسبنده است که افراد می توانند با تمیز کردن درست دندان های خود از شر آن خلاص شوند.بدون بهداشت دهانی مناسب ، پلاک می تواند در امتداد خط لثه ایجاد شود. این منجر به التهاب لثه می شود و توسط لثه های ملتهب مشخص می شود که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. در صورت عدم درمان ، لثه می تواند منجر به پریودنتیت شود. این مرحله شدیدتر از بیماری لثه باعث لثه شدن لثه ها می شود. حتی می تواند استخوان اطراف بدن را از بین ببرد و باعث لرزش دندان ها شود. در موارد شدید ممکن است دندانها از بین بروند.

جلوگیری

حفظ بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از التهاب لثه مهم است. مردم باید:

  • دندان های خود را به مدت 2 دقیقه ، دو بار در روز مسواک بزنید .
  • روزانه نخی بزنید تا ذرات مواد غذایی را که منجر به باکتری و تجمع پلاک می شوند ، از بین ببرید .
  • از دهانشویه استفاده کنید .
  • رژیم کم قند بخورید .
  • ترک سیگار کشیدن .
  • از مسواک نرم استفاده کرده و مرتباً آن را تعویض کنید .
  • در صورت امکان از مسواک برقی استفاده کنید .
  • معاینات منظم و تمیز کردن دندان را انجام دهید .

بهترین روش ها: مسواک زدن و نخ دندان

گاهی اوقات ، پلاک ها حتی وقتی افراد مسواک می زنند ، پلاک می شوند. این امر می تواند اتفاق بیفتد اگر به خوبی مسواک نزنید و نخ دندان بزنید. تجمع می تواند منجر به التهاب لثه شود.

پیروی از بهترین روشها می تواند اطمینان حاصل شود که مسواک زدن و نخ دندان موثر است.

نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها

برای مسواک زدن دندانهای خود با مسواک معمولی ، افراد باید:

  • مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه نگه دارید .
  • با استفاده از سکته های کوتاه و مدور .
  • از فشار متوسط استفاده کنید ، قلم مو را مانند قلم نگه دارید تا فشار زیادی نرسد .
  • هر طرف دندان را مسواک بزنید .
  • به مدت حداقل 2 دقیقه ، دو بار در روز و بعد از هر درمان شیرین ، مسواک بزنید .

چگونه به درستی نخ بکشیم

برای نخی کامل ، مردم باید:

  • از 18 اینچ نخ استفاده کنید
  • نخ را با سیم پیچ کردن آن در اطراف انگشت روی هر دست محکم نگه دارید
  • نخ را بین هر دندان و در امتداد خط لثه بکشید تا شکل c ایجاد شود
  • نخ تازه را بیشتر کنید ، زیرا این روند در اطراف دهان حرکت می کند

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر لثه های فرد هنگام مسواک زدن دندان ها خونریزی کند یا قرمز و ملتهب باشد ، ممکن است به التهاب لثه مبتلا شود. آنها باید اطمینان حاصل كنند كه از بهترین روشهای بهداشت دهان و دندان پیروی می كنند و بعضی از درمان های خانگی فوق را امتحان می كنند .

یک دندانپزشک به طور معمول دندان های فرد را تمیز می کند ، به بهترین روش مراقبت از منزل را انجام می دهد و ممکن است دهان شویه دارویی را برای درمان لثه تجویز کند.

آبسه لثه چیست؟

آبسه یک سری چرک است که می تواند در بسیاری از قسمت های بدن شما از جمله داخل دهان ایجاد شود. برخی از افراد آبسه دندان ایجاد می کنند که در نواحی اطراف دندان تأثیر می گذارد. اما گاهی اوقات ، آبسه می تواند روی لثه ها تشکیل شود.

آبسه لثه یک بیماری دردناک است که می تواند منجر به عوارض جدی شود. مهم است که علائم آبسه لثه را تشخیص داده و در صورت بروز بیماری ، معالجه پزشکی را انجام دهید.

علل آبسه لثه

آبسه لثه هنگامی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان باعث ایجاد عفونت در فضای بین دندان ها و لثه ها شوند. برخی از آبسه های لثه ناشی از بیماری پریودنتیت است که به دلیل بهداشت دهان و دندان ضعیف ایجاد می شود.

بیماری پریودنتیت یک بیماری التهابی لثه است که با تجمع پلاک در لثه ایجاد می شود. پلاک یک دسته چسبنده و بی رنگ از باکتری ها است. هنگامی که از طریق مسواک زدن و نخ دندان زدن به طور مرتب از دندان ها خارج نشده باشد ، می تواند یک عفونت در بافت اطراف ایجاد کند. این می تواند منجر به تشکیل آبسه شود.

همچنین ممکن است آبسه لثه به دلیل وجود یک جیب عمیق پریودنتال ایجاد شود. جیب پریودنتال فضایی است که در اطراف دندان از بیماری لثه ایجاد می شود. باکتری ها می توانند در این فضا زندگی کنند. اگر غذا و پلاک در این فضا تعبیه شود ، باکتریها می توانند شکوفا شوند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر نیز می تواند در بروز آبسه لثه نقش داشته باشد زیرا سیستم ایمنی بدن شما قادر به مقابله با عفونت ها نیست. عواملی که ممکن است دفاع بدن شما را کاهش دهد شامل خستگی ، استرس یا داشتن بیماری مزمن است .

علائم آبسه لثه

برخی از شرایط دهان و دندان و دهان می تواند بدون توجه به نظر برسد و در مراحل اولیه علائم کمی ایجاد کند. در مورد آبسه لثه اینگونه نیست.

این آبسه ها می توانند باعث درد مداوم و شدید در ناحیه آسیب دیده شوند. اگر دهان خود را باز کنید و ناحیه را مشاهده کنید ، ممکن است متوجه تورم و قرمزی نیز شوید. علائم دیگر آبسه لثه عبارتند از:

  • حساسیت به گرما یا غذاهای سرد و نوشیدنی ها
  • درد هنگام جویدن
  • دندان شل
  • طعم بد دهان (از ترشحات چرک)
  • تخلیه چرک
  • تب

نحوه تشخیص آبسه لثه

اگر احساس درد لثه ، حساسیت به لثه یا مزه چرک در دهان خود دارید ، این علائم را نادیده نگیرید. در اسرع وقت با دندانپزشک خود ملاقات کنید. ممکن است دندانپزشک شما براساس علائم شما بتواند آبسه لثه را تشخیص دهد (یا تشخیص دیگری ایجاد کند).

در طی این ملاقات ، دندانپزشک شما ممکن است لثه شما را معاینه کرده و به دنبال علائم عفونت باشد. این موارد شامل درد ، تورم و قرمزی است. در کنار مشاهده بصری لثه ها ، پزشک ممکن است برای بررسی بیماری پریودنتال یا یک دندان آلوده (به دلیل عفونت پالپ) یک پرتونگاری دندان سفارش دهد. اشعه ایکس همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا ارزیابی کند که آیا شما از بین رفتن استخوان در اثر عفونت برخوردار هستید یا خیر.

علائم آبسه لثه ممکن است به مرور زمان بهبود یابد. اما حتی اگر یک آبسه پارگی کند و تخلیه شود ، شما هنوز هم باید برای درمان عفونت به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان آبسه لثه

به خاطر داشته باشید که آبسه لثه به تنهایی بهبود نخواهد یافت. مهم است که برای شروع درمان به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان آبسه لثه شامل تخلیه آبسه و از بین بردن هرگونه باقی مانده در جیب پریودنتال است. دندانپزشک شما ممکن است یک روش تمیز کردن عمیق به نام مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه را پیشنهاد کند. این روش پلاک و تارتار را از بالا و زیر خط لثه جدا می کند.

تخلیه آبسه برای از بین بردن عفونت و جلوگیری از عوارض لازم است. این روش شامل برش برش در آبسه است. دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع عمل کرم بی حس کننده به ناحیه استفاده کند.

پزشک شما می تواند از پرتونگاری دندان شما استفاده کند تا مشخص کند که آبسه لثه شما به ریزش استخوان منجر شده است یا خیر. بسته به میزان ریزش استخوان ، دندانپزشک شما ممکن است استخراج دندان را انتخاب کند. آنها همچنین ممکن است روشی را برای بازسازی بافت استخوان یا لثه از دست رفته توصیه کنند.

آبسه لثه گاهی اوقات می تواند روی پالپ ، که مرکز دندان است ، تأثیر بگذارد. پالپ از رگهای خونی ، اعصاب و بافت پیوندی تشکیل شده است. اگر پالپ تحت تأثیر قرار گیرد ، ممکن است برای برداشتن قسمت آسیب دیده دندان نیاز به کانال ریشه داشته باشید.

داروها

علاوه بر این اقدامات دندانپزشکی برای از بین بردن و درمان عفونت ، دندانپزشک شما ممکن است یک دوره از آنتی بیوتیک ها را تجویز کند. اگر دندانپزشک شما قادر به تخلیه کامل آبسه نیست ، آنتی بیوتیک ها می توانند به تورم کمک کنند. این دارو همچنین می تواند از بروز مجدد مجدد جلوگیری کرده و از انتشار عفونت به مناطق دیگر بدن شما جلوگیری کند. اگر درد را تجربه کردید ، دندانپزشک شما می تواند داروهای ضد درد را تجویز کند.

هیچ راهی برای درمان آبسه لثه در خانه وجود ندارد. برای کاهش درد و حساسیت تا زمانی که دندانپزشک را ندیدید ، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و یا از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید تا التهاب کاهش یابد.

عوارض آبسه لثه

آبسه لثه را نادیده نگیرید. در صورت عدم درمان ، عفونت می تواند در بافت لثه عمیق تر شود و دندانها و استخوانهای اطراف را تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند باعث افزایش درد و تورم شود و عفونت می تواند به قسمت های دیگر صورت و بدن شما نیز سفر کند.

در موارد نادر ، یک عفونت لثه می تواند به جریان خون سفر کرده و عارضه ای را برای تهدید کننده زندگی به نام سپسیس ایجاد کند. علائم سپسیس شامل موارد زیر است:

  • درجه حرارت بالاتر از 101˚F (38C)
  • در تنفس مشکل دارد
  • درد شکم
  • ضربان قلب بالا

نحوه جلوگیری از آبسه لثه

برای جلوگیری از آبسه لثه ، بهداشت دهان و دندان را خوب تمرین کنید. این شامل مسواک زدن و نخ دندان زدن به طور مرتب است. روزانه دو تا سه بار مسواک بزنید ، خصوصاً بعد از غذا. این مقدار پلاک جمع شده روی دندان ها و زیر لثه را کاهش می دهد. همچنین حداقل یک بار در روز نخود را بزنید تا مواد غذایی و پلاک گیر شده در لثه ها را از بین ببرید.

حتماً تمیز کردن مرتب دندان را برنامه ریزی کنید. هر شش ماه دندان های خود را به صورت حرفه ای تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند سلامت دندانها و لثه های شما را رعایت کند و مشکلات دهان را زود تشخیص دهد تا از بیماری و عفونت جلوگیری کند.

چشم انداز آبسه لثه

با درمان زودرس ، چشم انداز آبسه لثه مثبت است. دندانپزشک شما می تواند چرک را تخلیه کرده و عفونت را از بین ببرد ، خطر عوارض را کاهش می دهد. اما در صورت عدم درمان ، آبسه لثه می تواند بدتر شود و منجر به یک عفونت بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

در صورت بروز هرگونه درد ، تورم یا ترشح در لثه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

مطلب پیشنهادی

 کوتاهترین دوره ریاست جمهوری آمریکا برای که بود

 کوتاهترین دوره ریاست جمهوری آمریکا برای که بود

 کوتاهترین دوره ریاست جمهوری آمریکا برای که بود : در تاریخ ایالات متحده، ریاست‌جمهوری نقشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *