چهارشنبه , 2 آبان 1403 - 4:29 قبل از ظهر

مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد آنها

مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد آنها

مفتول چیست؟ انواع سیم مفتول و کاربرد آنها

مفتول چیست؟

سیم مفتول فولادی یا wire rodمحصولات نیمه تمام ساخته شده از فولاد هستند. مفتول، محصول نهایی کارخانه تولید مفتول است و به عنوان ماده اولیه کارگاه تولید محصولات مفتولی محسوب می شود.


مفتول فولادی یک محصول نیمه پایانی است که از بیلت های فولادی تولید می شود. پس از نورد، شمش فولادی به سیم مفتول تبدیل می شود. پس از عملیات نورد، سیم به صورت کلاف یا قرقره بسته بندی می شود، بنابراین وزن سیم به عنوان وزن سیم پیچ یا کلاف مفتول بیان می شود. قیمت سیم آرماتوربندی ،قیمت سیم خاردار، قیمت توری حصاری، قیمت توری مرغ، قیمت توری گابیون و غیره از قیمت سیم مفتول تاثیر میپذیرند.
محصول فولادی که معمولاً دارای سطح مقطعی بین 0.4 تا 4 میلی متر است و به روش نورد گرم ساخته می شود سیم مفتول نامیده می شود. سیم معمولا از فولاد نرم یا کم کربن ساخته می شود.سیم مفتول بر اساس گرید های مختلف آلیاژی تولید می شوند. به عبارت دیگر، هر گرید حاوی مقدار مشخصی کربن و سایر عناصر آلیاژی است که به دلیل تنوع زیاد سیم های تولیدی، گریدهای متفاوتی از این محصول وجود دارد. سیم فولادی ممکن است ساده یا همان سیاه باشد و در برخی موارد ممکن است گالوانیزه باشد. یک سیم فولادی از نوع آنیل شده در بازار وجود دارد که برای تولید محصولات همگن استفاده می شود. و در برخی از سیم ها، قسمتی از سیم ها با PVC پوشیده شده است.

انواع مفتول :

  1. مفتول سیاه

مفتول سیاه یا سیم آرماتوربندی مفتولی فولادی است که قابلیت خمش خوبی دارد. این نوع سیم با مقاومت خوب می تواند پیچ ​​خورده، خم شود یا دوباره پیچیده شود. سیم آرماتور بندی از فولاد کم کربن تولید می شود، بنابراین انعطاف پذیری بالایی دارد. به طور کلی می توان گفت که پلاستیسیته سیم مشکی بسیار خوب است، اما مقاومت در برابر خوردگی بسیار کمی دارد.
از آنجایی که مفتول سیاه هیچ پوششی ندارد، تمایل به زنگ زدگی دارد. سیم سیاه معمولاً هنگام قرار گرفتن در معرض هوا خورده می شود. اثرات زنگ اغلب به صورت نقاط قرمز روی خطوط سیاه دیده می شود.

  1. مفتول مسوار
    یکی از انواع مفتول، مفتول مسوار است. این مفتول خاصیت چکش خواری و ارتجاعی بالایی دارد. به طور معمول 85 تا 99 درصد قلع، 5 تا 10 درصد آنتیموان، 2 درصد مس، بیسموت یا نقره در ساختار آنها استفاده می شود. دلیل سختی این مفتول ها وجود مس و آنتیموان در ترکیب آنهاست. بنابراین با استفاده از این دو مورد می توان استحکام و دوام آنها را افزایش داد. مسوار نقطه ذوب پایینی دارد. به طور معمول، این نقطه ذوب بین 170 تا 230 درجه سانتیگراد است که بسته به ماده و کاربرد می تواند متفاوت باشد. مصریان و رومی ها اولین کسانی بودند که از آن در قرون وسطی استفاده کردند.


در قرون وسطی از این آلیاژ برای ساختن کلیساها و خانه های ثروتمندان استفاده می شد و به تدریج از آن برای ساخت ظروف و وسایل آشپزخانه نیز استفاده می شد. یکی از ویژگی های مهم این مفتول عدم تغییر رنگ آن پس از مخلوط شدن با مس و نقره است. عموماً وقتی مس آلیاژی با نقره ترکیب می شود، رنگ آنها تیره و کدر می شود.
اما مسوار از این مشکل مستثنی است. در صورت عدم استفاده از پوشش مسی در ساختار آن در صورت تماس با هوا اکسید می شود و برای محافظت از آن از پوشش مسی به ضخامت 0.07 میکرون استفاده می کنند.
همانطور که قبلا ذکر شد، این آلیاژها نقطه ذوب پایینی دارند. بنابراین نزدیک بودن به گرما و گرما باعث سهولت آسیب دیدگی می شود. بنابراین، آن را مستقیماً روی آتش قرار ندهید. از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن استفاده نکنید. با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید. یکی از کاربردهای رایج این سیم برای ساخت ظروف آشپزخانه و وسایل تزئینی است.
مفتول مسوار دارای خاصیت سرب، استحکام کششی و مقاومت فولادی و رسانایی بالایی مانند مس است.
فولاد کم کربن اغلب برای ساخت سیم مسوار استفاده می شود و به عنوان هادی داخلی سیم یا کابل های کواکسیال استفاده می شود.
مفتول مسوار در دو نوع نرم و سخت و با رسانایی 40 درصد است.
3- سیم گالوانیزه
مفتول گالوانیزه از گالوانیزه کردن سیم سیاه به دست می آید. این نوع سیم را می توان در محیط های مرطوب استفاده کرد. سیم گالوانیزه به دو صورت گالوانیزه گرم یا گالوانیزه سرد تولید می شود. سیم گالوانیزه گرم کاملاً یکپارچه و براق است و به طور کلی می توان گفت که کیفیت سیم گالوانیزه سرد کمتر از سیم گالوانیزه گرم است.
مفتول گالوانیزه گرم:
هنگامی که سیم یا مفتول سیاه در فلز روی مذاب غرق می شود و گالوانیزه بسیار عمیق روی فلز انجام می شود، محصول را مفتول گالوانیزه گرم می نامند.
مفتول گالوانیزه سرد:
در فرآیند گالوانیزه سرد سیمی، مانند سایر محصولات فولادی تولید شده توسط فرآیند گالوانیزه سرد، سیم سیاه آبکاری می شود. عمق گالوانیزه در این حالت کمتر از گالوانیزه گرم است.
4- مفتول با روکش پی وی سی
سیم پی وی سی همان مفتول سیاه است که در طی فرآیند پوشش با مواد پی وی سی پوشانده می شود. عملیات سیم کشی با دستگاه پوشش مفتول انجام می شود. این نوع سیم در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و در عین حال رسمیت بالایی دارد.
5- مفتول استیل
مفتول استنلس استیل نوع دیگری از مفتول فولادی است. این نوع مفتول در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. قیمت سیم فولادی ضد زنگ بیشتر از سیم سیاه یا سیم گالوانیزه است.

اساساً قیمت محصولات فولادی ساخته شده از فولاد ضد زنگ بالاتر از قیمت محصولات فولادی ساخته شده از فولاد کربنی است. بنابراین از مفتول ضد زنگ در مکان هایی استفاده می شود که چاره ای جز استفاده از این نوع محصول از نظر مهندسی و اقتصادی وجود ندارد. سیم فولادی ضد زنگ را سیم نگیر نیز می نامند. دلیل این نامگذاری این است که محصولات فولادی ضد زنگ خواص مغناطیسی ندارند و به دلیل ساختار کریستالی خاصی که دارند جذب آهنربا نمی شوند.

کاربرد سیم مفتول
در مورد استفاده از مفتول نمی توان به یک نتیجه کلی رسید. با توجه به انعطاف پذیری این محصول، کاربردهای زیادی برای محصول در نظر گرفته شده است. همچنین طیف مواد مفتول باعث می شود کاربردهای آن گسترده تر شود. موارد زیر که در لیست کاربردهای سیم یافت می شوند معمولا ذکر شده اند و هر کدام بسته به نوع سیم ممکن است محدودیت هایی داشته باشند. به عنوان مثال، در جایی که از سیم برای پوشش موقت قالب ها استفاده می شود، نیازی به انتخاب سیم گالوانیزه نیست. در جایی که تولید توری پرس در نظر گرفته می شود نمی توان از سیم های بسیار نرم با ضخامت کم استفاده کرد و به همین ترتیب باید نوع سیم را با توجه به عملکرد آن در نظر گرفت. لیست زیر رایج ترین کاربرد مفتول را نشان می دهد

  • تولید انواع توری اعم از توری حصاری، سیم مرغی، توری گابیونی، توری فرنگی و توری پرسی
  • تولید انواع سیم خاردار خطی و حلقوی
  • به عنوان سیم قالب بندی
  • به عنوان سیم آرماتور بندی
  • تولید سیم رابیتس
  • تولید سیم جوش و الکترود
  • تولید فنر

 

برخی دیگر از کاربردهای مفتول در محصولات نهایی :

  • تولید سیم و کابل و مفتول
  • قفسه های فروشگاه ها و جعبه ها
  • وسایل آشپزخانه
  • ساخت ترنسفورماتورها
  • قابل استفاده در سیم پیچی هدفون و اسپیکر
  • ساخت قطعات فلزی
  • ساخت لوازم تزئینی و زیورآلات
  • ساخت انواع آویزهای لباس و چوب لباسی ها
  • کاربردی برای ساخت انواع صفحه های یخچال فروشگاهی
  • تولید انواع پین
  • برق کاری ساختمان
  • ساخت انواع موتورها
  • تولید وسایل ریلی
  • ساخت سیم جوش و عملیات جوشکاری
  • ساخت سوزن منگنه، پیچ و مهره
  • ساخت اسکلت فیلتر هوایی
  • ساخت صفحات برق خورشیدی
  • ساخت انواع چمدان و کیف دستی

 

شرکت صنایع مفتولی فولکا با سابقه طولانی و درخشان در تولید انواع مفتول،از جمله مفتول سیاه، مسوار، گالوانیزه، اسید شور و همچنین فروش محصولات بازرگانی مانند انواع توری، الکترود و سیم جوش،رابیتس و میخ، آماده ارائه انواع خدمات و محصولات به مشتریان و صاحبان صنایع می باشد.

مطلب پیشنهادی

چه مدل قفسی برای خرگوش بهتر است؟

چه مدل قفسی برای خرگوش بهتر است؟

چه مدل قفسی برای خرگوش بهتر است؟ : نگهداری خرگوش‌ها به عنوان حیوانات خانگی یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *