سه شنبه , 1 آبان 1403 - 2:39 قبل از ظهر
انواع گونه همستر

معرفی انواع گونه های همستر

همسترها یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند که به عنوان حیوانات کوچک و دوست‌داشتنی شناخته می‌شوند. در دنیای همستر، گونه‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام خصوصیات فیزیکی و رفتاری خاص خود را دارند. در این مقاله، به معرفی گونه‌های مختلف همستر پرداخته می‌شود.

۱. همستر سوری (Syrian Hamster):

این گونه همسترها در ابعاد بزرگی تا ۱۳ سانتی‌متری دیده می‌شوند. همستر سوری همچنین با نام همستر طلا (Golden Hamster) نیز شناخته می‌شود. رنگ بدن این گونه همسترها به طور عمومی قهوه‌ای یا طلایی است. همچنین در رنگ‌های دیگری هم مانند سفید، سیاه و خاکستری نیز دیده می‌شوند. همستر سوری تنها گونه همستر است که به صورت وحشی در طبیعت یافت می‌شود.

همستر سوری یا همستر دلیله (Hamster de Roborovski) یک گونه از همسترهای کوچک و شناور موش خانگی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به سوری معمولی دارد اما اندازه کمتری دارد و دمش کوتاهتر است. همستر سوری یکی از پرطرفدارترین نوع همستر در عرصه خانگی است و به دلیل فضای کمی که برای نگهداری و مراقبت از آن نیاز است، به راحتی در خانه ها جا میگیرد.

همستر روسی

یکی از ویژگی های جالب همستر سوری، سرعت و حرکات زیادی است که دارد. این همسترها بسیار فعال و پرانرژی هستند و به راحتی میتوانند روی چرخهای همستری خودشان تا ساعت ها حرکت کنند. همچنین، آنها بسیار خوش مشرب و با محیط خودشان ارتباط برقرار میکنند و با توجه به طبیعت آنها که در بیابان های گرمسیری زندگی میکنند، از دمای بالا خوششان می آید.

در مورد تغذیه همستر سوری، باید گفت که آنها به عنوان گونه های موش، از دو نوع تغذیه خوراکی و غذای زنده استفاده میکنند. در غذای خوراکی آنها به بذرهای گیاهی، میوه ها، سبزیجات و خوراکی های غیر مخرب و با کیفیتی مانند خشکبارها، قرار دارند. همچنین، میتوانید برای همستر سوری خود خوراکی های خشک و غذای زنده مانند کرم، شترمرغ، کریکت و مورچه های کوچکی که در فروشگاه های حیوانات خانگی موجود هستند، تهیه کنید.

۲. همستر روسی (Russian Hamster):

Russian Dwarf Hamster Facts & Most Common Questions…Answered

این گونه همسترها در اندازه کوچک‌تری نسبت به همستر سوری دیده می‌شوند و بدنشان به طور عمومی سفید است. در برخی از این گونه ها نوارهایی از رنگ‌های سیاه یا خاکستری در قسمت پشتی بدن مشاهده می‌شود. همچنین، دمی به طول ۲ سانتی‌متری دارند.

۳. همستر دونده یا همستر آفریقایی (African Hamster):

همستر آفریقایی یا همستر پیچیده (Campbell’s Dwarf Hamster) از جمله گونه‌های همسترهای رایج در جهان است که اصالتاً از آفریقای جنوبی برای نخستین بار شناسایی شده است.

نام این گونه همستر، از نام دکتر ویلیام کمپبل (William Campbell) است که این گونه را در سال ۱۹۰۲ شناسایی کرد. این همستر از نظر شکل بدنی شبیه به همستر روسی است و به طول حدود ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر و وزن حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم می‌رسد. همچنین، همستر آفریقایی به طور طبیعی در انواع رنگ‌هایی از جمله خاکستری، قهوه‌ای، سفید و طلایی یافت می‌شود.

همستر آفریقایی یک حیوان خانگی خوش رفتار و مهربان است و به سرعت با محیط خانه و صاحبان خود آشنا می‌شود. این حیوان خانگی بیشتر در شب فعالیت دارد و برای خود یک بستر پنبه‌ای برای استراحت و بازی نیاز دارد. همچنین، این گونه همستر برای تأمین نیازهای غذایی خود به گلوتن، دانه‌ها و سبزیجات نیاز دارد.

در طبیعت، همستر آفریقایی از چندین مکان متفاوت در آفریقای جنوبی شناخته شده است، اما در حال حاضر به دلیل صید غیرمجاز و از بین رفتن محیط طبیعی‌اش، این گونه همستر به عنوان یک گونه مهدون به شمار می‌رود. به همین دلیل، نگهداری از همستر آفریقایی به عنوان یک حیوان خانگی در سراسر جهان معمول شده است.

۴. همستر چینی (Chinese Hamster):Chinese Dwarf Hamsters: The Complete Guide [Facts + Checklist]

این گونه همسترها از نظر ظاهری شبیه همستر روسی هستند اما دمی به طول ۵ سانتی‌متری دارند و در قسمت پشتی بدن، نواری از رنگ خاکستری یا مشکی مشاهده می‌شود. همچنین، در بعضی از این گونه ها، بخشی از بدن به صورت کاملاً سفید رنگ است.

همستر چینی، یکی از گونه‌های محبوب همسترهاست که از نظر ظاهری با همستر سوری شباهت دارد. در این مقاله، به معرفی همستر چینی و ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد.

همستر چینی یکی از گونه‌های کوچک همسترهاست که بومی منطقه مغولستان و چین است. این گونه دارای بدنی کوچک و گرد است و بستری کوچک و پشتی پهن دارد. همستر چینی به رنگ‌های مختلفی مانند سفید، خاکستری، قهوه‌ای و مشکی یافت می‌شود.

همستر چینی بسیار فعال و پرانرژی است و به دنبال مخفی کردن غذایش در جای‌های مختلف بستر خود می‌گردد. همچنین این گونه اغلب در شب فعالیت می‌کند و در روز بیشتر خود را به خواب می‌پردازد.

از آنجا که همستر چینی گونه‌ای کوچک است، بهترین مکان برای نگهداری آن، قفس‌های کوچک و مناسب است. اما اگرچه همستر چینی بسیار کوچک است، اما به یک فضای پرانرژی نیاز دارد که بتواند در آن بدون هیچ مانعی حرکت کند.

همستر چینی در مورد تغذیه‌اش، به مواد خشک و تر، میوه و سبزیجات، تخم مرغ و گوشت نیاز دارد. برای پرورش بهتر همستر چینی، باید تغذیه‌ای متنوع و مناسب برای آن فراهم کنید.

۵. همستر زنبوری (Hamster Bee):

این گونه همسترها نسبت به دیگر گونه ها کوچکتر و با بدنی گرد و پهن هستند. رنگ بدن آن‌ها به صورت عمومی خاکستری با روکش طلایی است و بخش پشتی بدن در آن‌ها به صورت عریض تر و خمیده است.

همستر زنبوری یا همستر عسلی، یکی از گونه‌های همستر است که در مناطق جنوبی اروپا، شمال آفریقا و آسیای میانه یافت می‌شود. این گونه از همستر‌ها به دلیل رفتارهای متفاوت و الگوی زندگی خود محبوبیت زیادی در میان طرفداران همستر دارد.

همستر زنبوری دارای بدن کوچکی با طول حدود ۷ تا ۸ سانتیمتر است. رنگ بدن آن‌ها از قهوه‌ای تیره تا سیاه متغیر است و برخی از این گونه‌ها دارای نقاط سفید در بدن خود هستند. همستر زنبوری به دلیل نیاز کمتر خود به فضای زیاد و شیوه زندگی خود می‌تواند در قفس‌های کوچک نگه‌داری شود. این همستر به خوبی با همسترهای دیگر نیز سازگاری دارد و می‌توان آن را در قفس‌های گروهی نگهداری کرد.

نوع غذایی همستر زنبوری شامل مواد آلی، حبوبات، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات است. برای به دست آوردن مواد غذایی مناسب برای همستر زنبوری، می‌توان از محصولات طبیعی مانند برگ‌های سبز، چوب‌ها و غیره استفاده کرد. همچنین برای تغذیه مناسب همستر زنبوری، می‌توان از غذاهای تجاری مخصوص همستر استفاده کرد که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی موجود هستند.

۶. همستر سنگالی (Senegal Hamster):

این گونه همسترها از نظر ظاهری به همستر روسی شباهت دارند اما رنگ بدن آن‌ها به صورت عمومی خاکستری است. همچنین، در بخش پشتی بدنشان نواری از رنگ سیاه مشاهده می‌شود.

۷. همستر دوست‌داشتنی (Fancy Hamster):

این گونه همسترها به عنوان همسترهای تزئینی شناخته می‌شوند. آن‌ها برای نژاد‌بندی و ایجاد گونه‌های جدید با همسترهای دیگر تلاش می‌کنند. برای همین، رنگ بدن و شکل ظاهری آن‌ها بسیار متنوع است.

۸. همستر کره‌ای (Korean Hamster):

این گونه همسترها در اندازه و شکل بدنی شبیه همستر سینگالی هستند اما رنگ بدنشان به صورت عمومی خاکستری با نوارهای سیاه در بخش پشتی بدن است.

۹. همستر ژاپنی (Japanese Hamster):

در نهایت، همسترها از نظر ظاهری و شکل بدنی بسیار متنوع هستند. همچنین، هر گونه همستر نیازهای مخصوص به خود را دارد که باید در نگهداری آن‌ها مد نظر قرار گیرد. به همین دلیل، قبل از خرید همستر بهتر است که با شرایط نگهداری و نیازهای آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید به بهترین نحو از خرید خود لذت ببرید.

عمر کدام گونه از همستر ها بیشتر است

عمر هر گونه همستر به عوامل مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه، محیط زیست، و ژنتیک آن‌ها بستگی دارد. اما در کل، همسترهای روسی و چینی معمولاً بیشترین عمر را نسبت به سایر گونه‌های همستر دارند.

همسترهای روسی به طور معمول تا ۲-۳ سال و همسترهای چینی تا ۳-۴ سال عمر می‌کنند. همسترهای آنگورا و سوری نیز معمولاً به مدت ۲-۳ سال زندگی می‌کنند.

به طور کلی، مراقبت‌های بهداشتی مناسب، تغذیه مناسب، ارائه محیط زیست مناسب، و نگهداری در شرایط مناسب می‌تواند عمر همستر را بیشتر کند. همچنین، انتخاب همستر با نژاد و خانواده‌ای که معمولاً بیشترین عمر را دارند، می‌تواند به طول عمر آن کمک کند.

نگهداری و مراقبت از همسترها

در این بخش، به بررسی نحوه نگهداری و مراقبت از همسترها می‌پردازیم. این موارد شامل محیط زیست، تغذیه، بهداشت، و فعالیت‌های روزانه همسترها است.

۱. محیط زیست:

همسترها به فضای کوچکی نیاز دارند. اگر این حیوانات را در فضای بزرگی نگه دارید، ممکن است احساس ناامنی و ترس کنند و باعث افزایش استرس آن‌ها شوید. برای همین، انتخاب قفس مناسب برای همستر بسیار مهم است. قفس باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا همستر بتواند در آن به راحتی حرکت کند و همچنین باید با وسایلی مانند چرخ، تونل، لانه، و سایر وسایل بازی برای آن تزئین شده باشد.

همچنین، محیط زیست همستر باید به طور منظم تمیز شود. در هر بار تمیز کردن، باید تمامی زباله‌ها و خاکسترهای قفس حذف شوند و قفس با آب و صابون شسته شود. اگر زمان تمیز کردن قفس به طول بیشتری احتیاج است، می‌توانید از محصولات شستشوی قفس‌های حیوانات خانگی استفاده کنید.

۲. تغذیه:

تغذیه مناسب برای همسترها بسیار مهم است. همسترها از دو نوع غذای خشک و تر تشکیل شده‌اند. غذای خشک شامل مواد غذایی مانند تخم مرغ، جو، ذرت، نخود، و برنج است. غذای تر نیز می‌تواند شامل موادی مانند سبزیجات، میوه، و خاکستره‌های کربنات کلسیم باشد.

بهترین روش برای تغذیه همسترها ارائه یک ترکیب متناسب از غذای خشک و تر است. می‌توانید غذای خشک را در یک پیشخوان کوچکی در قفس قرار داده و غذای تر را روی یک بشقاب در پیشخوان قرار دهید. برای تغذیه متناوب همسترها، می‌توانید در هر شب، پیشخوان تر و در صبح، پیشخوان خشک را برای آن‌ها فراهم کنید.

همچنین، همسترها نباید خوراکی‌های پرچرب و شیرین مانند قطره‌های شیرین‌کننده، بستنی، شکلات و سایر خوراکی‌های انسانی را مصرف کنند. این نوع غذاها ممکن است باعث بروز مشکلات صحی در همسترها شوند.

۳. بهداشت:

یکی از مهمترین اقدامات در بهداشت همستر، تمیزی پیشخوان و قفس است. همچنین، باید به دنبال نشانه‌های بیماری در همستر خود باشید. اگر همستر شما دچار هر نوع علائم نامطلوب مانند کاهش فعالیت، سردرد، تغییر در رفتار، اسهال، و استفراغ شد، باید به محلول پزشکی مراجعه کنید.

علاوه بر این، باید به دنبال هیجانات بیش از حد در همسترها باشید. اگر همستر شما به دلیل سرگرمی با چرخ خودش بیش از حد حرکت کرد، احتمالا نیاز به استراحت دارد. برای همین، در صورت لزوم می‌توانید چرخ را از قفس خارج کنید تا همستر بتواند به دلخواه خود استراحت کند.

کدام یک از گونه های همستر برای نگهداری خانگی بهتر هستند

همه گونه های همستر مناسب برای نگهداری خانگی هستند ولی بهترین گونه برای نگهداری خانگی همستر سوری (Syrian Hamster) است. به دلیل اینکه همستر سوری تنها بوده و با همسترهای دیگر به راحتی هم‌استعمال نمی‌کند و برای اینکه به مراقبت کامل نیاز دارد، شاید به نظر بیاید نگهداری از آن سخت باشد، ولی به خاطر اینکه بسیار دوست داشتنی و پرانرژی هستند، می‌تواند به عنوان یک حیوان خانگی بسیار خوب و پرطرفدار باشد. همچنین همستر سوری به رنگ‌های مختلفی مانند قهوه‌ای، طلایی، سفید، خاکستری و سیاه یافت می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید از بین انواع مختلف رنگی، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نکاتی برای نگهداری همستر سوری در خانه

نگهداری همستر سوری در خانه نیازمند توجه به نکات مهمی است تا این حیوان خانگی بهترین شرایط زندگی را داشته باشد. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  1. انتخاب قفس مناسب: برای نگهداری همستر سوری، بهتر است قفس با اندازه کافی و پایین بودن آن را انتخاب کنید. قفسی با ابعاد حداقل ۳۰ سانتی‌متر در عرض و طول و ۲۵ سانتی‌متر در ارتفاع کافیست. همچنین مهم است که قفس دارای تهویه‌ی مناسب و درب با قفل باشد.
  2. تنظیم دما: همستر سوری نسبت به دمای بالا و پایین حساس است. دمای محیط نباید بیش از ۲۴ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین در محیط خشک و با پرتودنور زیاد همستر سوری خود را راحت نمی‌یابد.
  3. تأمین آب و غذا: همستر سوری به عنوان حیوانی شب‌خواب است و شب‌ها برای خوردن به خود نیاز دارد. بهتر است همیشه یک ظرف آب و یک ظرف خوراک در دسترس همستر سوری باشد.
  4. تمیز کردن قفس: بهتر است قفس همستر سوری را هفته‌ای یک بار تمیز کنید و از کاربرد انواع شوینده‌های مخصوص حیوانات استفاده کنید. همچنین باید بهترین روش را برای پاک کردن بخش‌های مختلف قفس، مانند تعویض تخته بازی و تغییر سرنشین‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید.

چه غذایی برای همستر ها مناسب هستند

غذای مناسب برای همسترها شامل موارد زیر است:

خوراک آماده‌ی همستر: برای رفاه حال همستر و تسهیل در خوردن غذا می‌توان از خوراک آماده‌ی همستر استفاده کرد. در فروشگاه‌های حیوانات، انواع خوراک آماده‌ی همستر به فروش می‌رسد که حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز همستر هستند.

غذای تازه: همستر می‌تواند از میوه‌هایی مانند سیب، خیار، گوجه‌فرنگی و هویج نیز استفاده کند. با این حال، میوه‌ها باید در مقدار محدود و بعد از پوست کردن و خشک شدن به همستر داده شوند.

گلوتن و حبوبات: همسترها برای به دست آوردن پروتئین‌های لازم برای رشد و سلامتی به گلوتن و حبوبات نیاز دارند. می‌توانید از نان، ذرت، جو و عدس برای تأمین پروتئین مورد نیاز همستر استفاده کنید.

ماهی: ماهی نیز می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئینی برای همسترها مورد استفاده قرار بگیرد. می‌توانید ماهی کوچک را بدون استخوان برای همستر تهیه کنید.

سبزیجات: سبزیجاتی مانند کاهو، گیاهان دارویی و برگ‌های سبز می‌تواند برای همستر مناسب باشد.

در نهایت، همستر باید از غذای خود به اندازه کافی خورده و همیشه به آب تمیز و تازه دسترسی داشته باشد. همچنین باید به دور از غذاهای شور و شیرین نگه داشته شود.

در این مقاله کاملتر بخوانید : غذای همستر

مطلب پیشنهادی

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟ : قناری‌ها با آواز دلنشین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *