سه شنبه , 1 آبان 1403 - 2:39 قبل از ظهر

قوی ترین بمب آزمایش شده جهان

قوی ترین بمب آزمایش شده جهان

تزار بمبا، (به روسی: “پادشاه بمب ها”) با نام RDS-220، همچنین به نام ایوان بزرگ، بمب گرما هسته ای شوروی که در آزمایشی بر فراز جزیره نوایا زملیا در اقیانوس منجمد شمالی در 30 اکتبر 1961 منفجر شد. بزرگترین هسته ای سلاحی که تا به حال به راه افتاده است، قوی ترین انفجار دست ساز بشر را که تا به حال ثبت شده است، ایجاد کرد.تزار بمب به عنوان قوی ترین بمب آزمایش شده جهان شناخته شده است .

توضیحات بیشتر در مورد بمب تزار

این بمب در سال 1961 توسط گروهی از فیزیکدانان شوروی ساخته شد که به ویژه آندری ساخاروف را شامل می شد. در آن زمان جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده به طور فزاینده ای تشدید شده بود. این بمب سه مرحله ای که به منظور نمایش قدرت شوروی بود، از نظر قدرت بی نظیر بود. ظرفیت آن 100 مگاتن بود، اگرچه ریزش حاصل از چنین انفجاری برای یک موقعیت آزمایشی بسیار خطرناک در نظر گرفته شد. بنابراین، آن را اصلاح کردند تا 50 مگاتن تولید کند، که تخمین زده می شود حدود 3800 برابر قدرت بمب ایالات متحده بود که در طول جنگ جهانی دوم بر روی هیروشیما پرتاب شد. علاوه بر این، فرآیند همجوشی دستگاه شوروی تغییر کرد و به طور چشمگیری از افت آن کاسته شد. وزن سلاح حاصل 27 تن و طول آن حدود 26 فوت (8 متر) و قطر حدود 7 فوت (2 متر) بود. اگرچه رسماً به عنوان RDS-220 شناخته می شود، اما نام مستعار متعددی به دست آورد که مهمترین آنها تزار بمبا در غرب است.

چگونگی اجرا انفجار بمب تزار و اثرات آن

یک بمب افکن Tu-95V برای حمل این سلاح اصلاح شد که مجهز به چتر نجات مخصوصی بود که سقوط آن را کاهش می داد و به هواپیما اجازه می داد در فاصله ایمن از انفجار پرواز کند. این هواپیما با خلبانی آندری دورنوتسف در 30 اکتبر 1961 از شبه جزیره کولا بلند شد. یک هواپیمای ناظر به آن ملحق شد. تقریباً در ساعت 11:32 صبح به وقت مسکو، Tsar Bomba بر فراز سایت آزمایش خلیج Mityushikha در جزیره متروکه Novaya Zemlya پرتاب شد. حدود 2.5 مایل (4 کیلومتر) بالاتر از سطح زمین منفجر شد و یک ابر قارچی به ارتفاع بیش از 37 مایل (60 کیلومتر) تولید کرد. درخشش انفجار در 1000 کیلومتری دورتر دیده شد. خسارت حاصله به همان اندازه عظیم بود. Severny، یک روستای خالی از سکنه در 34 مایلی (55 کیلومتری) از زمین صفر، تسطیح شد و بنا به گزارش ها، ساختمان های بیش از 100 مایلی (160 کیلومتری) آسیب دیدند. علاوه بر این، تخمین زده شد که گرمای ناشی از انفجار می تواند باعث سوختگی درجه سه تا فاصله 100 کیلومتری شود.

علت افنجار بمب تزار

اگرچه بمب تزار موفقیت آمیز بود، اما هرگز برای استفاده عملیاتی در نظر گرفته نشد. با توجه به اندازه آن، این دستگاه نمی تواند توسط یک موشک بالستیک مستقر شود. در عوض، بمب باید با هواپیماهای معمولی حمل می شد که به راحتی قبل از رسیدن به هدف قابل رهگیری بود. بنابراین، تزار بمبا به عنوان یک سلاح تبلیغاتی در نظر گرفته شد. پس از انفجار 1961، ساخاروف به طور فزاینده ای درگیر تلاش ها برای محدود کردن آزمایش های هسته ای به زیرزمین شد. چنین ممنوعیتی در سال 1963 توسط ایالات متحده، بریتانیا و ایالات متحده اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و بسیاری از کشورهای دیگر بعداً به این معاهده پیوستند.قوی ترین بمب آزمایش شده جهان علتی جز نشان دادن قدرت روسیه نداشته است .

دهانه تزار بمبا کجاست؟

جزیره نوایا زملیا
بمب تزار در ساعت 11:32 صبح، تقریباً در 73.85 درجه شمالی 54.50 درجه شرقی، بر فراز محدوده آزمایش هسته ای خلیج Mityushikha (منطقه C سوخوی نوس)، شمال دایره قطب شمال در جزیره Novaya Zemlya در دریای قطب شمال منفجر شد.

آیا بمبای تزار می تواند کشوری را نابود کند؟

بسته به شعاع ضربه اش، حتی یک بمب تزار نمی تواند کل کشور را نابود کند. فقط یک کشور کوچک مانند واتیکان یا موناکو با مساحت زمین به ترتیب 44 هکتار و 202 هکتار می تواند با استفاده از سلاح هسته ای به طور کامل نابود شود.

روسیه چند بمب تزار دارد؟

فدراسیون دانشمندان آمریکایی گزارش می دهد که روسیه دارای 5977 کلاهک هسته ای است که می تواند سلاح های هسته ای استراتژیک در نظر گرفته شود.

آیا روسیه هنوز بمب تزار دارد؟

در حال حاضر روسیه دارای سه نوع اژدر بین 20 تا 150 کیلوتن و بیش از ده نوع بمب RDS است. از بین آنها، بمب RDS-220 Tsar قوی ترین است. این در 50 مگاتن آزمایش شد اما روسیه طراحی 100 مگاتنی دارد.

مکان انفجار بمب روسیه

نوایا زملیا، همچنین نوایا زملیا، مجمع الجزایری در شمال غربی روسیه است که در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و دریاهای بارنتس و کارا را از هم جدا می کند. نوایا زملیا («سرزمین جدید») از دو جزیره بزرگ به نام‌های Severny (شمال) و Yuzhny (جنوب) تشکیل شده است که به طول 600 مایل (1000 کیلومتر) در جهت جنوب غربی-شمال شرقی به‌علاوه چندین جزیره کوچک‌تر هم‌سطح شده‌اند. این دو جزیره بزرگ توسط تنگه باریکی به نام ماتوچکین شار که تنها حدود 1 تا 1.5 مایل (1.6 تا 2.4 کیلومتر) عرض دارد از هم جدا شده اند. جنوبی ترین نقطه، جزیره کوسووا زملیا، با تنگه کارا از جزیره وایگاچ و سرزمین اصلی جدا می شود.

نوایا زملیا، همچنین نوایا زملیا، مجمع الجزایری در شمال غربی روسیه است که در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و دریاهای بارنتس و کارا را از هم جدا می کند.

جنگ سرد و انفجار بمب تزار

جنگ سرد، رقابت آشکار و در عین حال محدودی که پس از جنگ جهانی دوم بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و متحدان مربوطه آنها شکل گرفت. جنگ سرد در جبهه های سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی به راه افتاد و تنها توسل محدودی به سلاح داشت. این اصطلاح اولین بار توسط نویسنده انگلیسی جورج اورول در مقاله ای که در سال 1945 منتشر شد برای اشاره به آنچه که او پیش بینی کرد یک بن بست هسته ای بین “دو یا سه ابر دولت هیولا” است، که هر کدام دارای سلاحی هستند که میلیون ها نفر را در اختیار دارند، استفاده کرد. ظرف چند ثانیه از بین رفت.» این اولین بار در ایالات متحده توسط برنارد باروخ، سرمایه‌دار آمریکایی و مشاور رئیس‌جمهور در سخنرانی در کاخ ایالتی در کلمبیا، کارولینای جنوبی، در سال 1947 مورد استفاده قرار گرفت.

خاستگاه های جنگ سرد

پس از تسلیم آلمان نازی در ماه می 1945 در نزدیکی پایان جنگ جهانی دوم، اتحاد ناآرام زمان جنگ بین ایالات متحده و بریتانیای کبیر از یک سو و اتحاد جماهیر شوروی از سوی دیگر شروع به فروپاشی کرد. تا سال 1948، شوروی دولت‌های چپ‌گرا را در کشورهای اروپای شرقی که توسط ارتش سرخ آزاد شده بود، مستقر کردند. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از تسلط دائمی شوروی بر اروپای شرقی و خطر به قدرت رسیدن احزاب کمونیستی تحت تأثیر شوروی در دموکراسی‌های اروپای غربی می‌ترسیدند. از سوی دیگر، شوروی مصمم بود که کنترل اروپای شرقی را حفظ کند تا در برابر هر گونه تهدید مجدد احتمالی از جانب آلمان محافظت کند، و آنها عمدتاً به دلایل ایدئولوژیک قصد داشتند کمونیسم را در سراسر جهان گسترش دهند. جنگ سرد در سال‌های 1947-1948، زمانی که کمک‌های ایالات متحده بر اساس طرح مارشال به اروپای غربی، این کشورها را تحت نفوذ آمریکا قرار داد و شوروی رژیم‌های آشکارا کمونیستی را در اروپای شرقی مستقر کرد، قوت گرفت.

مبارزه بین ابرقدرتها

جنگ سرد در سال های 1948-1953 به اوج خود رسید. در این دوره، شوروی بخش‌های تحت کنترل غرب برلین غربی را به‌طور ناموفق محاصره کرد (1948-1949). ایالات متحده و متحدان اروپایی آن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تشکیل دادند، یک فرماندهی نظامی متحد برای مقاومت در برابر حضور شوروی در اروپا (1949). شوروی اولین کلاهک اتمی خود را منفجر کرد (1949) و بدین ترتیب به انحصار آمریکا در ساخت بمب اتمی پایان داد. کمونیست های چینی در سرزمین اصلی چین به قدرت رسیدند (1949). و دولت کمونیستی کره شمالی تحت حمایت شوروی به کره جنوبی تحت حمایت ایالات متحده در سال 1950 حمله کرد و جنگ بلاتکلیف کره را آغاز کرد که تا سال 1953 ادامه داشت.

شما می توانید اطلاعات زندگی خصوصی پوتین و همین طور مخفی ترین اتفاقات زندگی او را در این صفحه مطالعه کنید .

مطلب پیشنهادی

انتخاب بهترین برند کالسکه

 انتخاب کالسکه مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که والدین با آن مواجهند. کالسکه نه‌تنها وسیله‌ای برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *