سه شنبه , 1 آبان 1403 - 2:39 قبل از ظهر

عمر مارمولک ها چقدر است

عمر مارمولک ها چقدر است

مارمولک ها خزندگانی هستند که در سراسر جهان یافت می شوند. در واقع، بیش از 6000 گونه مارمولک وجود دارد. آنها در انواع مختلفی وجود دارند که شامل چهار پا، دو پا و برخی بدون پا هستند. برخی از مارمولک ها منحصراً همه چیزخوار، سایر گیاهان خوار و برخی دیگر گوشتخوار هستند.

مارمولک ها چگونه موجوداتی هستند ؟

مارمولک ها موجوداتی خونسرد هستند، به این معنی که برای گرم نگه داشتن بدن خود به محیط اطراف خود متکی هستند. آنها از گرمای خورشید برای بالا بردن دمای بدن خود استفاده می کنند و زمانی که بدنشان گرم می شود فعال هستند. آن‌ها گونه‌ای فوق‌العاده جالب از حیوانات هستند و ما امروز به بررسی عمیق آن‌ها خواهیم پرداخت. ما متوجه خواهیم شد که مارمولک ها چقدر عمر می کنند و چه چیزی بر طول عمر آنها تأثیر می گذارد.

میانگین طول عمر مارمولک

در طبیعت، میانگین طول عمر یک مارمولک حدود 5 سال است. با این حال، هنگامی که در اسارت به عنوان حیوانات خانگی زندگی می کنند، مارمولک ها می توانند در هر جایی بین 20 تا 50 سال زندگی کنند! طول عمر مارمولک ها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و به زیستگاه آن و میزان فضایی که در اختیار آن قرار می گیرد بستگی دارد. نوع گونه نیز بر طول عمر مارمولک ها تأثیر می گذارد.

عمر مارمولک در خانه

مارمولک‌ها، نوعی از حیوانات کوچک و بسیار پرطرفدار در عرصه‌ی خانه‌داری هستند. درباره‌ی عمر مارمولک‌ها باید گفت که این موجودات با وجود اندازه‌ی کوچک خود، یک طول عمر نسبتاً طولانی دارند. معمولاً، مارمولک‌ها در طبیعت تا ۳ تا ۴ سال عمر می‌کنند، اما در محیط خانگی و تحت مراقبت صحی مناسب، می‌توانند تا ۵ تا ۷ سال و گاهی حتی بیشتر زندگی کنند.

عواملی مانند تغذیه، سلامتی و شرایط محیطی می‌توانند بر طول عمر مارمولک‌ها تأثیر بگذارند. اهمیت تغذیه مناسب و تنوع در رژیم غذایی، پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه‌ی محیط مناسب برای فعالیت و حرکت، از جمله مواردی هستند که می‌توانند به افزایش عمر مارمولک‌ها کمک کنند. همچنین، رعایت شرایط بهداشتی و مراجعه به پزشک حیوانات برای بررسی‌های دوره‌ای و درمان‌های لازم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین، اگر می‌خواهید مارمولک خانگی‌تان به طور طولانی‌تری از زندگی لذت ببرد، باید به مراقبت‌های لازم و رفتارهای سالم نسبت به این حیوان کوچک اهمیت بدهید. با ارائه‌ی زندگی سالم و محیط مساعد برای مارمولک خود، می‌توانید به افزایش عمر و سلامتی او کمک کرده و از همراهی این موجود فریبا برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید.

طول عمر چند نمونه از مارمولک ها

گکو پلنگی: در شرایط ایده آل، یک گکو پلنگی ممکن است تا 20 سال عمر کند. این یکی از گونه های مارمولک با طولانی ترین طول عمر است.
اژدهای ریشدار: اگر به درستی از آنها مراقبت شود، اژدهای ریشدار می توانند تا 15 سال با شما زندگی کنند.
گکوهای کاکلی: گکوهای کاکلی می توانند بین 15 تا 20 سال زندگی کنند.

مطالعات اخیر در مورد طول عمر مارمولک ها

مطالعات اخیر در مورد طول تلومر و طول عمر مارمولک های صحرایی که در مجله زیست شناسی حرارتی منتشر شده است، شروع به بررسی چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوا بر بسیاری از گونه ها کرده است. کشف شد که تنها یک هفته قرار گرفتن در معرض یک موج گرمای شبیه سازی شده به طور چشمگیری طول تلومر را کاهش داده و بقای مارمولک ها در زمستان را کاهش می دهد. در نتیجه، امواج گرما ممکن است تأثیر منفی بر طول عمر آگامای بیابانی داشته باشد و احتمالاً باعث کاهش طول عمر مارمولک ها در نتیجه تغییرات آب و هوایی شود.

چرخه زندگی متوسط مارمولک

سه مرحله متمایز در چرخه زندگی مارمولک وجود دارد. برای درک بهتر، بیایید چرخه زندگی مارمولک را با جزئیات بررسی کنیم.

  • تخم مرغ
    اکثریت مارمولک ها تخم می گذارند. اکثر تخم‌های مارمولک دارای پوسته‌های چرمی هستند که آب را قادر می‌سازد تا جریان یابد. مارمولک های ماده حتی برای محافظت از آنها در برابر شکارچیان تخم های خود را دفن می کنند. جنین در این زمان در داخل تخمک رشد می کند. مارمولک‌ها از دندان‌های تخم خود که به عنوان کرونکل شناخته می‌شوند، برای شکستن پوسته تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. مارمولک های تازه متولد شده پس از شکستن پوسته تخم مرغ به مدت 12 تا 24 ساعت در داخل تخم می مانند تا تمام زرده های باقی مانده از تخم مرغ را جذب کنند.
  • مرحله نوجوانان
    مارمولک های جوان پس از جوجه ریزی کاملاً قادر به دفاع از خود هستند. اکثر والدین مارمولک ها مراقبت یا محافظتی برای فرزندان خود ارائه نمی دهند. به غیر از بزرگ شدن با افزایش سن، تغییرات قابل توجه زیادی وجود ندارد که یک مارمولک جوان قبل از رسیدن به مرحله بزرگسالی دچار آن شود.
  • مرحله بزرگسالان
    مارمولک ها وقتی به بلوغ جنسی می رسند بالغ می شوند. فرآیند جفت گیری در گونه ها متفاوت است. نرها ماده ها را در طول جفت گیری با دراز کردن زواید خود برای جلب توجه آنها جذب می کنند.

چه عواملی بر طول عمر مارمولک ها تاثیر دارد ؟

عوامل زیادی وجود دارد که بر طول عمر مارمولک در طبیعت تأثیر می گذارد. این تهدیدها شامل از دست دادن زیستگاه است. تغییرات آب و هوایی، گونه های مهاجم، شکار، و بهره برداری بیش از حد.

یکی از جدی ترین تهدیدها برای جمعیت دوزیستان و خزندگان، از بین رفتن و تخریب زیستگاه است. از دست دادن و تخریب زیستگاه عامل کاهش تعداد جمعیت و تنوع گونه ها در مارمولک ها عنوان شده است. تخریب تالاب از شر مکان های تکثیر گونه های مختلف خلاص می شود و شروع به کاهش جمعیت دوزیستان و خزندگان آبزی می کند.

همچنین شکارچیان زیادی وجود دارند که مارمولک ها باید در طبیعت مراقب آنها باشند.

این شامل:

  • پرندگانی مانند شاهین، جغد و عقاب
  • مارها
  • روباه ها
  • گرگ ها
  • کایوت ها

از آنجایی که بسیاری از مارمولک‌ها در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند، یاد گرفته‌اند که از مکانیسم‌های ایمنی برای جلوگیری از تبدیل شدن آنها به طعمه آسان استفاده کنند. در نتیجه، آنها می توانند بیرونی سبز یا قهوه ای داشته باشند تا با تنه و شاخه های درختان یا شاخ و برگ و برگ درختان مطابقت داشته باشد. مارمولک هایی که در درختان زندگی می کنند نیز کوهنوردان خوبی هستند و برخی از آنها پنجه هایی برای گرفتن شاخه ها دارند. برخی دیگر دارای پدهای انگشتی هستند که به آنها کمک می کند تا به شاخه ها و برگ های ریز بچسبند. همه این ویژگی ها و توانایی ها آنها را به دفاع طبیعی در برابر شکارچیان بسیار مجهز می کند.

چگونه عمر مارمولک حیوان خانگی خود را افزایش دهیم

پس از یادگیری همه چیزهایی که در مورد مارمولک ها و طول عمر آنها باید بدانید، ممکن است مشتاق باشید که یکی از آن ها را به خانه بیاورید.

ما می خواهیم آنها را تا زمانی که می توانیم زنده نگه داریم. شاد و سالم نگه داشتن مارمولک کار سختی نیست، به خصوص زمانی که همه کارهای درست را می دانید.

در اینجا نکات مهم برای کمک به افزایش عمر مارمولک خانگی شما آورده شده است:

تغذیه آنها با یک رژیم غذایی مناسب از آنجایی که گونه های مختلف مارمولک یا همه چیزخوار، گیاهخوار یا گوشتخوار هستند، تغذیه آنها بر اساس رژیم غذایی آنها در طبیعت بسیار مهم است. جیرجیرک های زنده، کرم های خوراکی و کرم های مومی توسط مارمولک های گوشتخوار ترجیح داده می شوند. قاصدک، روما، شاهی، لوبیا سبز، بوک چوی، هویج رنده شده، پاپایا، میوه کاکتوس و انواع توت ها باید برای گیاهخواران تغذیه شوند. در حالی که مارمولک های همه چیزخوار به ترکیبی از موارد ذکر شده نیاز دارند.
مسکن مناسب بیشتر مارمولک ها در آکواریوم هایی که به تراریوم تبدیل شده اند رشد می کنند. هرچه مخزن بزرگتر باشد، برای مارمولک شما بهتر است. هنگامی که مخزن مناسب را انتخاب کردید، مهم است که درجه حرارت را برای مارمولک خود تنظیم کنید. آنها قادر به عملکرد در دمای مطبوع ما نیستند. مارمولک ها نیز مانند سایر خزندگان برای حفظ کارکرد بدن خود به گرمای منابع بیرونی متکی هستند. بدون گرما، آنها نمی توانند حرکت کنند و نمی توانند غذای خود را هضم کنند.
تامین آب. مارمولک شما به طور منظم به آب نیاز دارد. این را می توان به طور غیر فعال در یک ظرف کم عمق یا با یک کاسه حباب دار داد. کاسه های حباب ساز برای مارمولک هایی که آب ساکن نمی نوشند در نظر گرفته شده است.

بیشتر مارمولک ها چقدر عمر می کنند؟

مارمولک ها به تنهایی تا 5 سال زنده می مانند اما در اسارت می توانند 10 برابر بیشتر زندگی کنند. در طبیعت، میانگین طول عمر یک مارمولک حدود 5 سال است. با این حال، زمانی که مارمولک ها در اسارت به عنوان حیوانات خانگی زندگی می کنند، می توانند بین 20 تا 50 سال زندگی کنند.

مارمولک خانگی چقدر عمر می کند؟

مارمولک ها می توانند تا 5 سال در طول عمر خود زندگی کنند و ممکن است برای مدت طولانی بدون اقدامات پیشگیری از آفات در خانه شما بمانند. اگر منبع غذا، آب و سرپناه مناسبی وجود نداشته باشد، احتمالاً سریعتر از بین می روند.

کوتاه ترین طول عمر یک مارمولک چقدر است؟

خلاصه. در میان چهارپایان، رکورددار کنونی کوتاه ترین طول عمر آفتاب پرست لابورد، Furcifer labordi است. این خزندگان از جنوب غربی خشک ماداگاسکار طول عمری بین 4 تا 5 ماه در طول فصل بارانی سالانه دارند و اکثریت عمر خود (8 تا 9 ماه) را به عنوان یک جنین در حال رشد سپری می کنند.

طول عمر ماده و نر مارمولک ها

با این وجود، زنان حداکثر 5 سال و مردان 4 سال داشتند. مارمولک‌ها فراوانی مشابهی را در افراد 1، 2 و 3 ساله نشان دادند، اما تعداد مارمولک‌هایی که به سن 4 سالگی می‌رسند تقریباً 50 درصد کاهش داشت.

آیا مارمولک ها انسان ها را به یاد می آورند؟

علیرغم رفتار خونسرد، مارمولک ها می توانند با مردم روابط شخصی برقرار کنند. گروهی از دانشمندان نشان داده‌اند که ایگواناها در مقایسه با غریبه‌ها، نگهبانان انسان خود را می‌شناسند و با آن‌ها سلام می‌کنند.

آیا مارمولک ها انسان را گاز می گیرند؟

آیا مارمولک ها گاز می گیرند؟ مارمولک ها مکانیسم های دفاعی مختلفی دارند که گاز گرفتن یکی از آنهاست. برای جلوگیری از آسیب شکارچیان، در صورت لزوم گاز می‌گیرند و گاهی انسان‌ها می‌توانند قربانی شوند. بیشتر نیش‌های مارمولک‌های باغی و خانگی بی‌ضرر هستند، بنابراین اگرچه این نیش‌ها سمی نیستند، اما می‌توانند باعث درد شوند.

طول عمر خوک را در این جا بخوانید .

مطلب پیشنهادی

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟

 بهترین مکان برای قرار دادن قفس قناری کجاست ؟ : قناری‌ها با آواز دلنشین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *