خواب دیدن واقعا چه هست

بسیاری از موارد مانند کمبود خواب و مصرف الکل می تواند باعث رویاهای زنده شود. برخی از اختلالات خواب نیز ممکن است رویاهای زنده را محتمل جلوه دهد

همه افراد خواب می بینند اما همه خواب ها به یاد نخواهند ماند  .اکثر افراد تمایل دارند هر شب خواب ببینند باید اشاره نمود حدود 2 ساعت در شب ما خواب می بینیم اما بسیاری از آنها را به خاطر نمی اوریم . خواب و رویاها بسیار پیچیده اند و هنوز هم برای دانشمندان پر از رمز و راز باقی مانده است

آنچه می دانیم این است که خواب با کیفیت برای بسیاری از عملکردهای مغز ضروری است. خواب بر نحوه ارتباط سلول های عصبی با یکدیگر تأثیر می گذارد. محققان هم اکنون بر این باورند که خوابیدن می تواند به سموم ساخته شده در مغز در ساعات بیداری کمک کند.

خواب تقریباً بر هر نوع بافت و سیستم بدن تأثیر می گذارد ، از مغز و قلب گرفته تا سیستم ایمنی و خلقی.

علل خواب دیدن

بسته به موقعیت های فردی ممکن است فرد به دلایل مختلف خواب هایی را تجربه نماید .

مردم غالباً متوجه می شوند كه افكار از روز به رویاهای آنها حمله می كند. آنها معمولاً در هنگام خواب سریع چشم (REM) واضح ترین خوابها را تجربه می کنند ، که ما در زیر به جزئیات بیشتری می پردازیم.

دلایل رویاهای زنده شامل موارد زیر است:

کمبود خواب

کمبود خواب می تواند به خواب شدیدتری منجر شود.

الکل

مصرف الکل می تواند خواب REM را سرکوب کند. هنگامی که فرد نوشیدن را متوقف می کند ، می تواند به رویاهای غیرمعمول زنده و شدید منجر شود.

استفاده از مواد

استفاده از برخی مواد – مانند ماری جوانا ، کوکائین و کتامین – می تواند در رویاهای زنده یا ناخوشایند نقش داشته باشد.

افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند ممکن است دریابند که آنها رویاهای روشنی در مورد استفاده از دارویی که از آن بهبود می یابند دارند.

این نسبتاً رایج است. کارشناسان فکر می کنند این رویاها بخشی از تأثیر اعتیاد به مواد مخدر بر مغز است.

عوارض جانبی دارو

همه داروها عوارض جانبی بالقوه ای دارند. برای برخی از افراد ، این عوارض جانبی می تواند شامل رویاهای بد یا زنده باشد.

نمونه هایی از داروهایی که ممکن است در رویاهای زنده یا کابوس ها نقش داشته باشند عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی ، از جمله مهارکننده های مونوآمین اکسیداز سه حلقه ای و مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین
ضد فشار خون در حالت مرکزی ، مانند بتا بلاکرها ، آلکالوئیدهای راوولفیا و آگونیست های آلفا
داروها برای شرایطی مانند بیماری پارکینسون ، از جمله لوودوپا (لارودوپا) و سلژیلین (الدپریل)
تمام داروها عوارض جانبی احتمالی موجود در بسته بندی را نشان می دهند.

فشار استرس

استرس و وقایع آسیب زا می تواند به رویاهای زنده منجر شود. محققان معتقدند كه این به دلیل نقشی است كه رویا در حافظه و پردازش احساسات بازی می كند.

افرادی که اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) را تجربه می کنند ، بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند ، رویاهای بد زنده دارند.

بارداری

رویاهای زنده و کابوسها در دوران بارداری رایج است. بعضی اوقات استرس آماده سازی برای زایمان و فرزندپروری می تواند در این امر نقش داشته باشد. نوسانات هورمونها نیز می توانند نقش داشته باشند.

سلامت روان

افراد مبتلا به افسردگی می توانند رویاهای زنده داشته باشند. مضامین مانند خود تصویر ضعیف اغلب برجسته می شوند. این رویاها گاهی اوقات می تواند به حملات هراس منجر شود.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال دررفتگی ممکن است هنگام عود رویاهای شدید داشته باشند.

همچنین برای افرادی که دچار اضطراب هستند ، می توانند رویاهای زنده تری را تجربه کنند. اینها ممکن است شرایط اضطراب یا اضطراب زیاد از قبیل دویدن خجالت دیر یا عمومی داشته باشد.

ناركولپسی

مبتلایان به مواد مخدر غالباً می گویند که رویاهای زنده دارند که می توانند عجیب و نگران کننده باشند.

ناركولپسی نوعی اختلال خواب است كه خط بین خواب و بیداری را تار می كند. افراد مبتلا به این بیماری در طول روز احساس خواب آلودگی و خستگی می کنند.

علائم آن شامل حملات خواب است که در آن فرد به خواب می رود و در طول روز از دست دادن ناگهانی کنترل عضلات (منجنیق) را تجربه می کند.

هنگامی که کسی به مواد مخدر مبتلا است ، کمی بعد از خواب به خواب می رود. این می تواند باعث شود که آنها حتی در حین چرت زدن کوتاه ، رویاهای زنده داشته باشند.

افراد مبتلا به مواد مخدر نیز ممکن است خواب شفاف را تجربه کنند. در خواب شفاف ، فرد آگاهی دارد که آنها خواب می بینند و همچنین ممکن است بتوانند تجربه را کنترل کنند.

رویاهای شما در مورد کیفیت خواب شما چه می گویند؟

خواب شب خوب خیلی ساده تر از این نیست که فقط هفت تا نه ساعت بگذارید و یک روز صدا کنید. خواب خوب و سالم به معنای احساس آرامش از خواب بیدار است. این به معنای نداشتن رویاهای بد مزمن یا کابوس نیست. و معلوم می شود که تفاوت بین لبخند پر از لبخند و ترسناک کاملاً منطقی نیست.

به گفته گروهی از محققان فرانسوی که در ژورنال تحقیقات خواب نوشتند ، همه مردم هنگام خواب خواب می بینند ، حتی افرادی که فکر می کنند اینگونه نیستند. اما آیا بین خواب خوب و رویاهای خوب همبستگی وجود دارد؟ ما با Sleep Number همکاری کردیم تا به این سوالات دیگر مربوط به خواب بپردازیم: آیا خوابیدن به خواب منجر می شود – یا خوشایند تر – به خواب؟ آیا خوابیدن ضعیف به رویاهای بد منجر می شود؟ پاسخهای هریک از این سؤالات ، کشف کردیم ، بله … و نه.

از نظر بالینی ، “خواب شب بخیر” در نظر گرفته می شود که شامل هفت تا نه ساعت کیفیت ، زمان تعویق بی وقفه – ممنوع کردن فعالیت های ساده ای است که ما را در طول شب مانند استفاده از دستشویی ، گرفتن یک لیوان آب یا حتی چرخش از خواب بیدار می کند. بر فراز.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا تجربه خواب را در چهار مرحله نشان می دهد که به اوج خواب (REM (حرکت سریع چشم)) می رسد. مراحل به ترتیب به طور متوسط هر 90 تا 110 دقیقه تکرار می شوند. مراحل 1 و 2 با پیشرفتی از خواب سبک از طریق کند شدن تدریجی امواج مغزی مشخص می شود. مرحله 3 دوره خواب است که ما بیشترین پیروزی را تجربه کردیم. اگر تا به حال بیدار کردن کسی سخت بوده است ، احتمالاً او در این مرحله سوم از چرخه خواب بوده است. مرحله چهارم ، خواب REM ، زمانی است که میزان تنفس ما سریعتر می شود و چشمانمان زیر پلک های ما حرکت می کند. این مرحله ای است که در طی آن بیشتر افراد خواب می بینند ، به خصوص وقتی که در نیمه دوم شب رخ می دهد. ما می توانیم در مراحل دیگر خواب نیز رویاپردازی کنیم ، اما دانشمندان ایده خوبی در مورد اینکه چند بار یا چقدر دارند ، ندارند.

رویاها برای سلامتی ما چه می کنند؟

مطالعات نشان می دهد که خواب دیدن برای ما خوب است. روبین نایمان ، یک متخصص خواب و خواب در دانشکده بالینی مرکز پزشکی یکپارچه آریزونا ، می گوید: “خواب خوب با پشتیبانی از حافظه سالم ، دوری از افسردگی ، و گسترش آگاهی محدود معمولی ما به بهزیستی روان کمک می کند. قلمروهای معنوی. ” یک مطالعه در دانشکده پزشکی هاروارد به این نتیجه رسید که خواب دیدن به ما در تحکیم خاطرات و حفظ اطلاعات کمک می کند.

در كتاب «ذهن در خواب» ، آرتور م. آركین به مطالعه ای اشاره می كند كه در آن افراد در طی مدتی از زمان به طور متناوب از خواب REM محروم می شدند. این مطالعه نتیجه گرفت که “ارتباط تنگاتنگی بین خواب REM و فراخوان خواب” و “همبستگی مثبت بین تراکم REM و دخالت فعال افراد در رویاهای چشمگیر” وجود دارد. به عبارت دیگر ، هرچه چرخه REM شما طولانی تر باشد ، رویاهای شما شدیدتر خواهد بود.

جان اس آنتروبوس ، استاد روانشناسی و تحقیقات خواب در کالج سیتی نیویورک ، اکنون بازنشسته می گوید: “اگر خواب بسیار ضعیفی دارید ، حتی اصلاً نمی توانید رویاپردازی کنید.” “اما این بستگی به این دارد که چرا شما خواب خوب شب ندارید.” به گفته آنتروبوس ، عواملی که می توانند به خواب ضعیف منجر شوند عبارتند از: مصرف الکل قبل از خواب ، تجربه استرس و داشتن یک روز مزاحم. دلایل دیگر شامل نگه داشتن الکترونیک مانند تلفن های همراه ، تلویزیون یا رایانه در اتاق خواب است. خیلی دیر خوردن ، ورزش یا مصرف کافئین. داشتن یک تختخواب ناراحت کننده یا محیط خواب؛ و نگه داشتن برنامه خواب متناقض.

بنابراین ، خواب “خوب” – یا زمان گونی که شامل خواب REM است – به یک زندگی فعال رویایی منتهی می شود و به نوبه خود یک زندگی رویایی فعال برای ما خوب است. اما وقتی رابطه بین خوابیدن در شب خوب و داشتن رویاهای خوب یا به یاد آوردن رویاهایمان بهتر می شود ، علم دچار مشکل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *