شنبه , 6 مرداد 1403 - 3:15 قبل از ظهر

بیماری های ناخن

بیماری های ناخن

در این مقاله درباره ی  علائم، علل و درمان بیماری‌های ناخن می خواهیم مفصل صحبت کنیم و ببینیم چه راه کارهایی برای جلوگیری از این بیماری های ناخن داریم و چند دسته بیماری ناخن وجود دارد .

بیماری‌های ناخن می‌توانند باعث تغییر شکل و رنگ ناخن‌ها شوند و در برخی موارد ممکن است درد و عفونت نیز ایجاد کنند. در ادامه به بررسی برخی از انواع بیماری‌های ناخن، علائم آن‌ها، علل و درمان می‌پردازیم.

1- عفونت ناخن

علائم: درد، قرمزی، تورم و گرمی در محل عفونت، تغییر رنگ و شکل ناخن و تولید مایع یا پوسته‌ای در محل عفونت.

علت: عفونت با باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ها.

درمان: معمولاً با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدقارچ‌ها و در برخی موارد، جراحی، درمان می‌شود.

2- کوچک شدن ناخن (Onychatrophia)

علائم: کوچک شدن ناخن، تغییر شکل و رنگ ناخن.

علت: عوامل مختلفی مانند آسیب، عفونت، عوامل ژنتیکی و مصرف داروهای خاص.

درمان: درمان بیماری اصلی که منجر به این حالت شده است، مانند درمان عفونت یا ترکیباتی که برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

3- عفونت قارچی ناخن (Onychomycosis)

علائم: ضخیم شدن ناخن، تغییر شکل و رنگ ناخن، شکستگی ناخن، جدایی ناخن از بستر ناخن.

علت: عفونت با قارچ‌های ناخن.

درمان‌های ضدقارچ موضعی یا خوراکی، و در برخی موارد جراحی (از بین بردن ناخن) در صورت عدم پاسخگویی به درمان‌های موجود، درمان می‌شود.

4- ترک ناخن (Onychoschizia)

علائم: ترک خوردن ناخن، تغییر شکل و رنگ ناخن.

علت: مصرف داروهای خاص، عوامل ژنتیکی، عدم مراقبت از ناخن‌ها، استفاده از محصولات شیمیایی غلظت‌دار، اشکال دیگر بیماری‌های ناخن و …

درمان: استفاده از محصولات مرطوب‌کننده، افزایش مراقبت و حفظ رطوبت ناخن‌ها، تغذیه سالم و متنوع، و در صورت نیاز، مشاوره با پزشک برای بررسی علل دقیق ترک ناخن و درمان آن.

5- پوسته‌های زیر ناخن (Subungual Hematoma)

علائم: توده‌ی خونی زیر ناخن که در اثر آسیب به ناخن ایجاد می‌شود.

علت: صدمات و آسیب به ناخن.

درمان: معمولاً این حالت به طور خودی بهبود می‌یابد، اما در صورت درد یا فشار زیاد، ممکن است به کمک یک پزشک ناخن باز شده و خون موجود زیر ناخن تخلیه شود.

6- پوسته‌ی سفید رنگ پایین ناخن (Leukonychia)

علائم: تشکیل پوسته‌های سفید رنگ در پایین ناخن.

علت: مصرف داروهای خاص، عوامل ژنتیکی، عفونت، تغذیه نامتعادل و …

درمان: به طور معمول نیاز به درمان ندارد و در صورت نیاز به بررسی علت این حالت با پزشک مراجعه کنید.

ناخن های ناشی از فقر آهن چه شکلی هستند؟

ناخن های قاشقی (koilonychia) ناخن های نرمی هستند که بیرون زده به نظر می رسند. فرورفتگی معمولاً به اندازه ای بزرگ است که یک قطره مایع را در خود نگه دارد. اغلب، ناخن های قاشقی نشانه ای از کم خونی فقر آهن یا یک بیماری کبدی به نام هموکروماتوز است که در آن بدن شما آهن زیادی را از غذایی که می خورید جذب می کند.

چه بیماری هایی باعث تغییر ناخن می شوند؟

ظاهر بصری ناخن های دست و پا ممکن است نشان دهنده یک بیماری سیستمیک زمینه ای باشد. چاق شدن ناخن ها اغلب نشان دهنده بیماری ریوی یا بیماری التهابی روده است. کویلونیشیا یا ناخن های قاشقی شکل ممکن است باعث تحریک هموکروماتوز یا کم خونی شود.

قارچ ناخن چگونه است؟

به صورت لکه ای سفید یا زرد قهوه ای در زیر نوک ناخن دست یا پا شروع می شود. همانطور که عفونت قارچی عمیق تر می شود، ناخن ممکن است تغییر رنگ داده، ضخیم شود و در لبه خرد شود. قارچ ناخن می تواند چندین ناخن را تحت تاثیر قرار دهد.

پسوریازیس ناخن چیست؟

پسوریازیس ناخن یک بیماری خود ایمنی است که باعث تغییر رنگ، سوراخ شدن و تغییر در ساختار ناخن های شما می شود. این می تواند به شما احساس خودآگاهی بدهد، اگرچه می توانید ناخن های خود را صاف کنید و برای بهبود ظاهر آنها لاک بزنید. پسوریازیس ناخن مسری نیست و درمان ها می توانند به بهبود علائم شما کمک کنند.

کمبود روی در ناخن چگونه است؟

یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی که در ناخن ها ظاهر می شود، کمبود روی است. این کمبود که بیشتر در کودکان سنین مدرسه شایع است، می تواند به صورت لکه های سفید پراکنده ظاهر شود. معمولاً افراد می توانند برای مدت کوتاهی از مکمل روی استفاده کنند تا این علائم سفید از بین بروند .

ناخن ها با کمبود کلسیم چگونه به نظر می رسند؟

زمانی که بدن شما فاقد کلسیم باشد، ناخن‌های شما نازک‌تر، ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. ممکن است متوجه شوید که آنها به راحتی می شکنند و مانند گذشته سالم به نظر نمی رسند. اگرچه ناخن‌ها و استخوان‌ها از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند، اما به اندازه‌ای شبیه به هم هستند که سلامت ضعیف ناخن ممکن است نشانگر اولیه مشکلات تراکم استخوان باشد.

آیا ناخن های دست می توانند علائم بیماری را نشان دهند؟

همان طور که در بالاتر نیز گفته شد بیماری های ناخن ها می توانند ناشی از ضعفی در درون بدنمان باشد . اگر ناخن‌های شما زرد، ضخیم شده و به نظر می‌رسد که رشد نمی‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از اتفاقی در داخل بدن شما باشد. بیماری های ریوی و آرتریت روماتوئید می توانند باعث زرد شدن ناخن ها شوند. همچنین ممکن است یک عفونت جدی ناخن داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

6 بیماری شایع ناخن کدامند؟

سندرم ناخن شکننده، اونیکومیکوز، پارونیشیا، پسوریازیس ناخن (NP)، ملانونیشی طولی (LM)، خطوط Beau، اونیکومادزیس و رترونیشیا از اختلالات شایع ناخن هستند که در عمل بالینی دیده می شوند.

خلاصه ی کلام

شرایط ناخن فقط یک نگرانی زیبایی نیست، و تغییرات ناخن ممکن است سرنخی برای بیماری یا عفونت سیستمیک زمینه ای باشد. بدون درمان به موقع، بیماری های ناخن می توانند به بدتر شدن ادامه دهند و به طور قابل توجهی عملکرد فعالیت های روزانه را مختل کنند و کیفیت زندگی را کاهش دهند. معاینه ناخن ها در هر ویزیت پزشکی ضروری است و ممکن است یافته های مهمی را نشان دهد. سندرم ناخن شکننده، اونیکومیکوز، پارونیشیا، پسوریازیس ناخن، ملانونیشی طولی، خطوط بیو، اونیکومادزیس و رترونیشیا از اختلالات شایع ناخن هستند که در عمل بالینی دیده می‌شوند. این شرایط ناشی از علل عفونی، التهابی، نئوپلاستیک و تروماتیک است. اگرچه هر بیماری ناخن با ویژگی‌های متمایز خود را نشان می‌دهد، یافته‌های بالینی ممکن است بین شرایط مختلف همپوشانی داشته باشند و منجر به تشخیص اشتباه و تاخیر در درمان شود. بیماران ممکن است با تغییرات صفحه ناخن (مانند هیپرکراتوز، اونیکولیز، حفره شدن)، تغییر رنگ، درد و التهاب مراجعه کنند. کار تشخیصی بیماری ناخن باید شامل شرح حال دقیق و معاینه بالینی تمام 20 واحد ناخن باشد. درموسکوپی، تصویربرداری تشخیصی و آنالیزهای هیستوپاتولوژیک و قارچ شناسی ممکن است برای تشخیص ضروری باشد. یافته های ناخن در مورد بدخیمی باید سریعاً برای ارزیابی و بیوپسی به متخصص پوست ارجاع داده شود. مدیریت بیماری ناخن نیازمند یک رویکرد درمانی هدفمند است. بسته به شرایط، درمان‌ها شامل داروهای موضعی و/یا سیستمیک، قطع داروهای مزاحم یا مداخله جراحی است. آموزش بیمار در مورد مراقبت صحیح از ناخن و تکنیک هایی برای به حداقل رساندن آسیب بیشتر به ناخن های آسیب دیده نیز مهم است. این مقاله در خدمت افزایش آشنایی با شایع ترین اختلالات ناخن است که در عمل بالینی دیده می شود. این تظاهرات بالینی کلیدی، رویکردهای سیستماتیک برای تشخیص و گزینه‌های درمانی برای هر بیماری ناخن برای بهبود تشخیص و مدیریت بیماری‌های ناخن و همچنین نتایج بیمار را برجسته می‌کند.

روش های درمان خانگی لثه را در این جا بخوانید . 

مطلب پیشنهادی

 دلایل خروپف در زنان چیست ؟

 دلایل خروپف در زنان چیست ؟

 دلایل خروپف در زنان چیست ؟  : در زندگی روزمره، خروپف یکی از مواردی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *