چهارشنبه , 2 آبان 1403 - 6:48 قبل از ظهر

قوانین تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری و نقش وکیل ملکی در آن + نمونه وکالت

قوانین تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری و نقش وکیل ملکی در آن + نمونه وکالت

بسیاری از افراد پس از خرید یک ملک مسکونی برای تغییر کاربری آن به ملکی اقدام می کنند. در صورتی که کاربری منازل امروزی به تجاری تبدیل شود، قابلیت استفاده از ملک مورد نظر به عنوان محل وقوع یک شرکت یا کسب و کار فراهم خواهد شد. اما در این زمینه باید به قوانین مربوط به حوزه املاک و شرایط تغییر کاربری ملک مسکونی دقت داشته باشید. به طور کلی املاک تجاری از نظر ارزش گذاری نیز در جایگاه بالاتری نسبت به املاک مسکونی قرار می گیرند. این مسئله در ارزش گذاری زمین ها و املاک امروزی تاثیر به سزایی بر جای می گذارد.

قواتین تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری 

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری با در نظر گرفتن قوانین مربوط به این حیطه انجام می گیرد. در این خصوص سازمان شهرداری یکی از ارگان هایی است که قانون گذاری لازم را انجام می دهد. بر اساس ماده قانون 100 شهرداری کشور، برای راه اندازی و احداث هر یک از ساختمان های امروزی باید تاییدیه و مجوزهای لازم را از سازمان شهرداری دریافت کرده باشید. در غیر این صورت پروسه ساخت و ساز غیر قانونی است و مجازات هایی برای افراد به دنبال دارد. پیرو همین قانون در حوزه شهرداری، کاربری هر یک از ساختمان ها باید با در نظر گرفتن مفاد مجوز صادر شده برای ساختمان ها تعیین گردد.

در صورت هر گونه تخطی از قانون کاربری املاک مسکونی مجازات هایی برای افراد در نظر گرفته می شود. تخطی از این شرایط حتی مجازات حبس را نیز به دنبال خواهد داشت. با این وجود در برخی از ساختمان های امروزی به دلیل تغییر شرایط دارنده، احتمال تغییر کاربری وجود دارد. در قانون ما نیز شرایطی برای این قبیل تغییرات در نظر گرفته شده است. تقش وکیل ملکی در تغییر کاربری ساختمان های امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که از خدمات یک وکیل ملکی حرفه ای در این پرونده ها کمک بگیرید، بدون شک پرونده شما در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب می رسد.

 
لیستی از نکات مهم هنگام تغییر کابری املاک مسکونی به تجاری

تغییر کاربری املاک مسکونی به تجاری با در نظر گرفتن ماده قانونی های مختلفی که تاکنون تصویب شده اند، امکان پذیر خواهد بود. ماده قانونی 55 قانون شهرداری در بند 24 به این مهم اشاره کرده و بر اساس این قانون امکان تغییر کاربری ساختمان مسکونی به ساختمان تجاری با کاربری ودفتر وکالت، دفاتر روزنانه، دفاتر اسناد رسمی و… وجود خواهد داشت.

در این زمینه قوانینی نیز برای حمایت از مشاغل خانگی تصویب شده اند. وکیل ملکی تغییر کاربری ملک شما را با این راهکارهای ساده قانونی آشنا می کند. پیرو ماده قانونی 2 قانون ساماندهی به مشاغل خانگی، امکان تغییر کاربری ساختمان های مسکونی به تجاری برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی به خصوص توسط خانم ها و زنان سرپرست خانوار فراهم خواهد بود.

برای انجام این فرایند باید مراحل قانونی مربوطه را انجام دهید. تبدیل واحد مسکونی به هر یک از مشاغل و کسب و کارهای نام برده شده زیر نظر وکیل ملکی با دقت عمل بیشتری همراه خواهد شد. حضور این وکلا در زمان و هزینه های شما به شدت صرفه جویی می کند. در این خصوص باید ابتدا به دفاتر نوسازی مراجعه کرده و سفارش خدمات مورد نیاز را به صورت اینترنتی ثبت کنید.


وکیل ملکی چه نقشی در تعییر کاربری ملک مسکونی به تجاری دارد؟

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری با پیگیری های یک وکیل پرسابقه در زمان کوتاه تری انجام می پذیرد. در صورتی که از خدمات این وکلای حرفه ای کمک بگیرید، بدون شک هزینه های کمتری در این پروسه پرداخت خواهید کرد. به علاوه این فرایند مراحل متعددی دارد که پیگیری هر یک از آن ها بر عهده وکیل مورد نظر خواهد بود. تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری با حضور وکلای این حوزه در چند مرحله انجام می گیرد که برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. ثبت الکترونیکی درخواست در سازمان نوسازی
  2. ارسال فرم درخواست برای دفاتر نوسازی در منطقه مورد نظر
  3. انجام بازرسی از ملک مورد نظر توسط کارشناسان مربوطه
  4. صدور دستورهایی برای نقشه ملک مورد نظر
  5. تهیه نقشه جدید و دریافت مجوز تغییر کاربری ملک

کلیه این مراحل زیر نظر وکیل شما با کیفیت بسیار بالایی پیگیری می شوند. در نتیجه افراد نیازی به دوندگی در سازمان ها و ارگان های دولتی در خصوص تغییر کاربری ملک خود نخواهند داشت. این وکلا با هزینه ناچیزی خدمات مورد نیاز را در اختیار افراد قرار داده و ریز قوانین تصویب شده در این حیطه را به موکلین ارائه می دهند.


هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری چقدر است؟

تقش وکیل ملکی در تغییر کاربری یک ملک بسیار پر رنگ است و همین مسئله نیز باعث شده در سال های اخیر بسیاری از مردم از خدمات این وکلا کمک بگیرند. هزینه تغییر ملک به مسکونی نیز زیر نظر این وکلا و با استفاده از راهکارهای پیشنهادی آن ها بسیار به صرفه تر می شود. از این رو بسیاری از افراد برای طی این پروسه از این افراد باتجربه کمک می گیرند.

هزینه تبدیل این ساختمان ها از مسکونی به تجاری بر اساس ارزش ملک مورد نظر تعیین خواهد شد. اما به طور کلی هزینه های جاری در هر یک از مراحل تغییر کاربری در سازمان های مختلف به چند بخش تقسیم بندی می شوند که برخی از آن ها را در ادامه بررسی می کنیم.

هزینه های مالیاتی

هزینه های مالیاتی در رابطه با همه املاک اعم از مسکونی یا تجاری لحاظ می شوند و متقاضیان باید پذیرای آن ها باشند. عوارض و مالیات های مربوط به املاک برای تغییر کاربری آن ها یکی از مهمترین هزینه هایی است که پرداخت شده و پیش از هر اقدامی باید تسویه شوند.

هزینه های نوسازی

سازمان نوسازی نیز برای تکمیل پروسه تغییر کاربری املاک هزینه هایی را از افراد دریافت می کند. این هزینه ها شامل هزینه ترسیم نقشه جدید و بازسازی ساختمان مورد نظر بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

هزینه های اداری

در هر یک از مراحل رسیدگی به پرونده  های ملکی، هزینه های بسیاری در بخش اداری برای انجام امور مربوطه از متقاضیان دریافت می شود. به این ترتیب باید برنامه ریزی های لازم را در این زمینه نیز انجام دهید. نقش وکیل ملکی در تغییر کاربری برای کاهش این هزینه ها به ویژه در بخش اداری بسیار پر رنگ است و حضور یک وکیل می تواند همه یا بخش مهمی از این هزینه ها را از بین ببرد. سایر هزینه هایی که در این پروسه پرداخت می شوند، ناچیز بوده و مورد توجه قرار ندارند.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با یکی از پرونده های مهم حوزه املاک اطلاعاتی را بررسی کردیم. یک وکیل ملکی خوب در خصوص رسیدگی به کلیه این پرونده ها مشاوره های لازم را در اختیار موکلین قرار می دهد. ارائه راهکارهای قانونی و مطلع کردن افراد از ماده قانونی های تصویب شده در این حوزه نیز از وظایف این وکلا به شمار می رود. شما می توانید از شرایط هر یک از ماده قانونی های نام برده شده به منظور رسیدگی به وضعیت تغییر کاربری ملک خود استفاده به عمل آورید. پیش تر اما حتما با وکلا و افراد آگاه در این زمینه مانند بهترین وکیل پایه یک شیراز مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

انتخاب بهترین برند کالسکه

 انتخاب کالسکه مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که والدین با آن مواجهند. کالسکه نه‌تنها وسیله‌ای برای …

یک دیدگاه

  1. دیده بان حقوق امیر .جهت دریافت مشاوره با شماره های ذیل تماس بگیرید 09124726641 02188928542 02188928452

    تقش وکیل ملکی در تغییر کاربری یک ملک بسیار پر رنگ است و همین مسئله نیز باعث شده در سال های اخیر بسیاری از مردم از خدمات این وکلا کمک بگیرند. هزینه تغییر ملک به مسکونی نیز زیر نظر این وکلا و با استفاده از راهکارهای پیشنهادی آن ها بسیار به صرفه تر می شود. از این رو بسیاری از افراد برای طی این پروسه از این افراد باتجربه کمک می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *