10 صحنهی برتر برایان کرانستون در سریال برکینگ بد، از بهترین تا بدترین : از مرگ جین تا سخنرانی “من همان کسی هستم که میکوبم”، پنج فصل سریال برکینگ بد به برایان کرانستون فرصتهای زیادی داد تا محدودهی بازیگری چشمگیر خود را به نمایش بگذارد. کرانستون مجبور بود لحظاتی را بازی کند که والت واقعاً ناراحت است، مانند زمانی که پسر جدا شدهاش آرزوی مرگ او را میکند، و لحظاتی که والت یک هیولای خونسرد است، مانند زمانی که به هانک میگوید “آرام قدم بردار”. او به طرز چشمگیری بین این دو سوی شخصیت حرکت کرد تا یک تصویر پیچیده و سه بعدی از یک ضدقهرمان پیچیده را ارائه دهد.
بازی کرانستون در برکینگ بد، معیار سنجش تمام اجراهای ضدقهرمانی تلویزیون است. کرانستون برای بازی در برکینگ بد، چهار بار جایزهی امی ساعات پربیننده برای بهترین بازیگر اصلی مرد در سریال درام را دریافت کرد و هر یک از آنها را شایسته داشت (و استدلال میشود که دو جایزهی دیگر که نامزد شده بود را نیز شایسته داشت). در طول پنج فصل برکینگ بد، کرانستون لحظات نمادینی را ارائه داد که هنوز هم امروز پابرجا هستند.
10. والتر جسی را متقاعد میکند که بروک را مسموم نکرده است
بعد از اینکه متوجه میشود گاس اگر او را نکشد، او را خواهد کشت، والت سرانجام در فصل 4، قسمت 13، “رویارویی”، یک نقشه موفق برای ترور پادشاه مواد مخدر و مرغ طرح میکند. اما برای کشتن گاس، باید جسی را دوباره به طرف خود برگرداند و برای این کار، باید جسی را متقاعد کند که گاس پسر هشت سالهی دوست دخترش بروک را مسموم کرده است. جسی در ابتدا مظنون است که والت پسر را مسموم کرده است، اما والت موفق میشود جسی را متقاعد کند که این کار گاس بوده است، که راه را برای موفقیت طرح ترور او هموار میکند.
آنچه عملکرد کرانستون در این صحنه را بسیار چشمگیر میکند این است که او تنها کسی نیست که متقاعد میکند بروک را مسموم نکرده است. او همچنین مخاطبان را فریب میدهد تا فکر کنند بیگناه است. اگر عملکرد کرانستون موفق نمیشد بینندگان را متقاعد کند که بیگناه است، شات نهایی گل سوسن در حیاط والت به این اندازه تأثیرگذار نخواهد بود.
9. نوار “اعتراف” والت
قدرتمندترین لحظات بازیگری کرانستون در برکینگ بد، زمانی است که والت در حال اجرای خود است، به این معنی که کرانستون باید در یک اجرا، اجرا کند. در فصل 5، قسمت 11، “اعترافات”، هانک سرانجام فهمیده است که والت، هایزنبرگ است و والت در حال تمام شدن گزینهها برای فرار از دستگیری است. با پشت به دیوار، والت ایده مبتکرانهای برای استفاده از عدم باورپذیری بیاطلاعی هانک علیه او مطرح میکند.
والتر نوار “اعتراف” جعلی را ضبط میکند که در آن ادعا میکند هانک مغز متفکر عملیات هایزنبرگ است و او را مجبور کرده است برای او مت تولید کند. نبوغ این اعتراف جعلی این است که در واقع باورپذیرتر از این است که هانک متوجه نشود برادر شوهر خود یک ارباب مواد مخدر است. اجرای کرانستون به عنوان والت در نقش یک مرد بیگناه، یک کلاس استادانه در بازیگری چند بعدی است.
کارگردان سریال بریکینگ بد (در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)
8. والتر با پسرش از یک بار در نیوهمپشایر تماس میگیرد
در قسمت قبل از آخر سریال برکینگ بد – فصل 5، قسمت 15، “گرانیت استیت” – والت با موفقیت از دستگیری فرار میکند و به یک مخفیگاه در نیوهمپشایر میگریزد، جایی که با یک هویت جدید زندگی مخفی میکند. اما این زندگی چندان خوبی نیست. او به سختی میتواند از خانه بیرون برود، سرطان او برگشته است و قویتر از همیشه است، و تنها تماس انسانی او بازدید ماهانه از ناپدیدکننده اد گالبرایت است.
والتر به یک بار میرود و در نظر دارد خود را به مقامات تسلیم کند. برای دیدن اینکه آیا امید کوچکی برای آشتی با خانوادهاش وجود دارد یا خیر، با پسرش والت جونیور تماس میگیرد که نه تنها تلاش او برای آشتی را رد میکند، بلکه با عصبانیت آرزوی مرگ پدرش را میکند. اجرای کرانستون در این صحنه، به عنوان یک والت دلشکسته که متوجه شده همه چیز را از دست داده است، باعث شد بینندگان با یک هیولای بیرحم همدلی کنند.
7. “آرام قدم بردار”
نویسندگان برکینگ بد هیچ زمانی را برای پیگیری پیچش شوکهکنندهی میان فصل در فصل 5، قسمت 9، “پول خون” تلف نکردند. بعد از اینکه متوجه شد والت هایزنبرگ است در حالی که در توالت در حال خواندن کتابی است، هانک به خانه میدود و پروندههای پروندهی DEA را بررسی میکند. همانطور که نقاط را به هم وصل میکند، وحشت زده میشود که متوجه شود هایزنبرگ گریزان برادر شوهر خود است. وقتی والت متوجه میشود که برگهای علف از حمام او ناپدید شده است، آن را جمعآوری میکند و به خانه هانک میدود.
هانک به والت میگوید که حتی نمیداند کیست و والت به او میگوید اگر اینطور است، “پس شاید بهترین راه شما این است که آرام قدم بردارید.” تا اینجای کار، مخاطبان از قبل کاملاً آگاه هستند که والت شرور است، اما این اولین بار است که هانک میبیند برادر شوهرش چه هیولایی است. اجرای کرانستون از این خط باعث میشود لرز در ستون فقرات هر بینندهای برود.
6. والتر به اسکایلر دلیل واقعی تبدیل شدن به یک ارباب مواد مخدر را میگوید
در قسمت پایانی خیره کنندهی برکینگ بد – فصل 5، قسمت 16، “فیلینا” – والت به آلبوکرکی برمیگردد تا همه حسابهای قدیمی خود را تسویه کند. او به اسکایلر سر میزند تا مختصات قبرهای هانک و گومز را به او بدهد تا او بتواند از این اطلاعات برای یک معامله خوب استفاده کند. والت میخواهد به اسکایلر بگوید که چرا تمام جرمهایی را که مرتکب شده است انجام داده است.
هم اسکایلر و هم مخاطبان انتظار دارند که او دوباره سخنرانی کند که همه اینها برای خانواده بوده است، اما والت به طور شگفت انگیزی به او میگوید که این کار را برای خودش انجام داده است. او دوست داشت در چیزی بهترین باشد و دوست داشت بعد از سالها بودن یک فرد خجالتی و مهربان احساس قدرت کند، بنابراین او همچنان به پخت مت ادامه داد تا زمانی که پول کافی برای تأمین خانواده داشت. کرانستون صداقت صریح والت را کاملاً ارائه میدهد و همه را غافلگیر میکند، هم در داخل و هم خارج از صفحه.
5. “ما یک خانواده هستیم!”
فصل 5، قسمت 14، “اوکسیماندیاس”، انفجاریترین قسمت برکینگ بد است. این قسمتی است که کل سریال به سمت آن پیش میرفت، زمانی که امپراتوری والت فرو ریخت. هانک کشته شد، جسی به عنوان یک برده تولید مت گرفته شد، و والت جونیور سرانجام متوجه شد که پدرش واقعاً کیست. همانطور که والت از بیابان به خانه میدود و به اسکایلر میگوید که باید وسایل خود را جمع کنند و بروند، او مظنون است که هانک را به قتل رسانده است.
در درگیری بعدی، اسکایلر برای دفاع از خود و والت جونیور چاقویی برداشت و والت جونیور برای محافظت از مادرش جلوی مادرش پرید. همانطور که والت متوجه میشود که با چاقو بالای سر همسر و پسرش ایستاده است و هر دو از او عمیقاً میترسند، او قبول میکند که آنها را از دست داده است. کرانستون احساسات والت را در حالی که از فریاد زدن، “ما یک خانواده هستیم!” به ناامیدانه گفتن، “ما یک خانواده هستیم…” تغییر میکند، به خوبی به تصویر میکشد.
خواندنی هایی از سریال خواهران بد (در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)
4. فوران عاطفی والت در زیرزمین
در فصل 4، قسمت 11، “فضای خزنده”، گاس سرانجام از والت خسته شده است و تهدید میکند که اگر او همچنان در کارهای او دخالت کند، همسر و فرزندانش را خواهد کشت. والت مستقیم به ساول میرود و میگوید که باید از خدمات اد به عنوان یک ناپدیدکننده استفاده کند. ساول به او میگوید که این کار نیم میلیون دلار هزینه خواهد داشت و والت به خانه میدود تا به خانوادهاش بگوید که وسایل خود را جمع کنند و پول را از زیرزمین جمع کنند. اما وقتی به آنجا میرسد، متأسف میشود که متوجه میشود تقریباً تمام پول رفته است.
اسکایلر به او میگوید که پول را به تد داده است تا مالیات را پرداخت کند. همانطور که ماری پریشان به اسکایلر زنگ میزند تا به او بگوید که هانک توسط یک کارتل هدف قرار گرفته است، والت با وحشت فریاد میزند. سپس، فریادهای او به خندههای دیوانهواری تبدیل میشود که اسکایلر با وحشت به آن نگاه میکند. کرانستون در این صحنه با جنون غیرقابل پیشبینی والت، بینندگان را دچار لرز کرد.
3. والتر تماشای مرگ جین
در فصل 2، قسمت 12، “فینیکس”، والت نگران میشود که جین، دوست دختر جدید جسی، او را تشویق میکند تا مستقلتر شود. این برای جسی عالی است و دقیقاً همان حمایت محبتی است که او نیاز دارد، اما برای والت بد است، زیرا جسی را سختتر کنترل و دستکاری میکند. وقتی والت برای صحبت با او به خانه جسی میرود، متوجه میشود که هم او و هم جین از مصرف بیش از حد هروئین بیهوش شدهاند. در حالی که سعی میکند جسی را بیدار کند، والت به طور تصادفی جین را روی پشتش میاندازد و او شروع به خفگی با استفراغ خود میکند.
اگرچه او در ابتدا برای نجات او وارد عمل میشود، والت بلافاصله دچار تردید میشود. او در نهایت تصمیم میگیرد فقط به این دلیل که جین او را ناراحت کرده است، اجازه دهد جین بمیرد. در ابتدا، او با گریه میشکند و سپس با نگاهی خونسرد به او خیره میشود. در خاطرات خود، “زندگی در قطعات”، کرانستون نوشت که این “وحشتناکترین” صحنه او در برکینگ بد بود، زیرا او دختر خود را در جای جین تصور میکرد، که به او اجازه میداد به حالت عاطفی مناسب برای فروختن آشفتگی والت برسد.
2. “من همان کسی هستم که میکوبم”
والتر احتمالاً نمادینترین سخنرانی خود را در فصل 4، قسمت 6، “گوشهنشین” ارائه میدهد. وقتی اسکایلر او را التماس میکند که فقط اعتراف کند که در خطر است، والت با عصبانیت به او میگوید که او در خطر نیست – او خطر است. والت سناریوی فرضی یک مرد را که در را باز میکند و به ضرب گلوله کشته میشود (دقیقاً همان اتفاقی که به دستور والت برای گیل افتاد) پیشنهاد میدهد و والت میگوید که او آن مرد نیست؛ او “همان کسی است که میکوبد”.
این مونولوگ درخشان نه تنها نشان میدهد که والت چه تهدید خونسردی شده است، بلکه نشان میدهد که چقدر اگوی او شکننده است. حتی زمانی که یک پادشاه مواد مخدر قاتلان را برای کشتن او میفرستد، والت نمیتواند اعتراف کند که آسیبپذیر است. و وقتی اسکایلر پیشنهاد میکند که او اینطور است، او آن را به صورت او پرتاب میکند. اجرای شدید کرانستون، این مونولوگ را زنده میکند و به زیبایی روی آن خط باریک راه میرود.
1. تماس تلفنی والت برای ادعای بیگناهی اسکایلر
شگفتانگیزترین لحظه بازیگری درون بازیگری کرانستون در پایان “اوکسیماندیاس” میرسد. بعد از اینکه متوجه میشود خانوادهاش هیچ کاری نمیخواهند با او بکنند و آنها سزاوار بررسی زندگی جنایتکارانه او نیستند، والت با خانه تماس میگیرد. با دانستن اینکه پلیس تماس را نظارت خواهد کرد، والت اسکایلر را به خاطر کمک نکردن به او در ساختن تجارت مواد مخدر سرزنش میکند و ادعا میکند که او این عملیات را به تنهایی بدون همکاری او اداره کرده است.
اگرچه عصبانیت او کاملاً واقعی به نظر میرسد، زمانی که رین جانسون، کارگردان، طرف والت را در تماس نشان میدهد، واضح است که او ویران شده است. او تمام اینها را جعل میکند تا بیگناهی اسکایلر را قبل از تحقیق اجتنابناپذیر ثابت کند و او از اینکه در این موقعیت قرار گرفته است، دلشکسته است. این اوج عملکرد کرانستون در برکینگ بد است: او تهدید را میفروشد، اما همچنین غم و اندوه زیر آن را نیز میفروشد.