۱۰ کتاب برتر تاریخی سال ۲۰۲۴ : تاریخ همواره دریچهای به گذشته و چراغی برای درک آینده بوده است. کتابهای تاریخی با ارائه روایتهای دقیق و عمیق، به ما کمک میکنند تا از اشتباهات گذشته درس بگیریم و با الهام از داستانهای شگفتانگیز انسانها، تمدنها و رویدادهای تاریخی، آیندهای روشنتر را بسازیم. در سال ۲۰۲۴، نویسندگان و مورخان بسیاری با قلمهای خود در این مسیر گام برداشتهاند و آثاری ماندگار خلق کردهاند که هرکدام دیدگاه جدیدی به تاریخ ارائه میدهند.
در این مقاله، به معرفی ده کتاب برتر تاریخی سال ۲۰۲۴ میپردازیم که از سوی منتقدان و خوانندگان به عنوان بهترینهای سال شناخته شدهاند. این کتابها، چه با تمرکز بر روایتهای جذاب و چه با ارائه تحلیلهای علمی و پژوهشی، توانستهاند مرزهای درک ما از تاریخ را گسترش دهند و چشماندازهای تازهای را پیش روی علاقهمندان به این حوزه قرار دهند. اگر به دنبال سفری فکری و آموزنده در میان وقایع و داستانهای تاریخی هستید، این فهرست شما را ناامید نخواهد کرد.
1. رشتهی گمشده
در کتاب «رشتهی گمشده: تاریخ زنان در دنیای باستان»، دیزی دان، نویسنده و کلاسیکشناس، در مقدمه توضیح میدهد که این اثر صرفاً «درباره زنان» نیست. او بیان میکند که این کتاب «تاریخی از دوران باستان است که تا حد ممکن از نگاه زنان روایت شده است، با هدف برجسته کردن نقش زنان بدون تحریف واقعیت رویدادها و وانمود کردن به اینکه مردان معمولاً در رأس امور نبودند.» این رویکرد به دان امکان میدهد تا روایتی گسترده از سه هزار سال تاریخ را از دریچهی زندگی شخصیتهای برجستهای مانند انهدوانا، یک کاهنه و شاعر سومری که به عنوان اولین نویسنده نامدار جهان شناخته میشود، و کورنلیا، دختر ژنرال رومی، اسکیپیو آفریکانوس و مادری مستقل و سرسخت، ارائه دهد.
با ترجمههای متنی که دان از متون باستانی ارائه کرده، «رشتهی گمشده» برای علاقهمندان به تاریخ باستان و تاریخ زنان یک اثر لذتبخش است. برخی از شخصیتهای کتاب، مانند کلئوپاترا، بسیار شناخته شدهاند، در حالی که برخی دیگر مانند فولیا و اکتاویا، همسران سوم و چهارم ژنرال رومی، مارک آنتونی، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. در یک مقاله اصیل برای اسمیتسونیان، دان توجه خود را به این شخصیتهای کمتر شناخته شده معطوف کرده و نشان میدهد که چگونه فولیا برای حفظ قدرت همسرش به جنگ رفت و اکتاویا با وفاداریهای تقسیمشده بین مارک آنتونی و برادرش، اکتاوین (امپراتور آینده روم)، مواجه شد. پس از اینکه مارک آنتونی و کلئوپاترا در سال ۳۱ پیش از میلاد خودکشی کردند، دان مینویسد که «اکتاویا، با بزرگواری تمام، پرورش فرزندان بازمانده کلئوپاترا و فولیا را در کنار فرزندان خودش پذیرفت.» به گفته او، «عشق بر رقابت پیروز شد.»
2. هیچ راه بازگشتی نیست
در کتاب «هیچ راه بازگشتی نیست: فراری غیرمنتظره از نازیها و روایت پیچیده ما از هولوکاست» نوشته کریس هیث، داستان فرار گروهی از زندانیان یهودی از دست نازیها و بررسی روایتهای تاریخی مرتبط با هولوکاست به شکلی جامع و عمیق بازگو میشود. این اثر با الهام از کشف تونل فراری در لیتوانی در سال ۲۰۱۶ که توسط نیویورک تایمز گزارش شد، به یک پروژه چندساله برای نویسنده تبدیل شد تا حقیقت پشت این ماجرا را آشکار کند. اما همانطور که هیث توضیح میدهد، نتیجه این تحقیق گسترده، کتابی ۶۰۰ صفحهای شد که از آنچه در ابتدا تصور میکرد، بسیار فراتر رفت.
بخش اول کتاب، جنایات وحشتناک رخداده در جنگل پونار لیتوانی بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ را شرح میدهد؛ مکانی که طی سه سال، نازیها دستکم ۷۰,۰۰۰ نفر، عمدتاً یهودیان، را قتلعام کرده و اجساد آنها را در گورهای دستهجمعی دفن کردند. در سال ۱۹۴۴، زمانی که جنگ به سود متفقین پیش میرفت، نازیها سعی کردند شواهد جنایات خود را از بین ببرند و زندانیان یهودی را مجبور به نبش گورها و سوزاندن اجساد کردند. اما این زندانیان در خفا تونلی حفر کردند که منجر به فرار ۱۲ نفر از آنها شد. این فراریها بعدها شهادتهای مهمی درباره فجایع پونار ارائه دادند.
بخشهای دوم و سوم کتاب، به بررسی روایتهای مختلف درباره وقایع پونار و نحوه بازگو شدن یا نادیده گرفتن این تاریخ پرداختهاند. هیث توضیح میدهد که چگونه تاریخ پونار بر اساس نیازهای سیاسی یا اجتماعی تغییر یافته یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است؛ موضوعی که با توجه به وضعیت کنونی جهان، بهویژه یک سال پس از جنگ اسرائیل و حماس، بسیار بهموقع و قابلتأمل است. در هفتههای اخیر، گزارشهایی از افزایش شدید حوادث یهودستیزانه در ایالات متحده و همچنین اظهارات کمیته ویژه سازمان ملل درباره اقدامات نظامی اسرائیل در غزه منتشر شدهاند که این کتاب را به اثری بسیار مرتبط با مسائل جاری تبدیل میکند.
3. بهشت بر باد رفته
کتاب «بهشت بر باد رفته: داستان واقعی از عشق، قتل و آرمانشهر در آستانه جنگ جهانی دوم» نوشته ابوت کالر، پرده از یکی از رسواییهای فراموششده تاریخ برمیدارد. این نویسنده که به کشف داستانهای شگفتانگیز و کمتر شناختهشده مشهور است، این بار به جزیره فلوریانا در مجمعالجزایر گالاپاگوس میپردازد؛ جایی که در اوایل قرن بیستم، هشت نفر با هدف مشترک ایجاد یک آرمانشهر در این جزیره دورافتاده مستقر شدند. برخی از آنها برای فرار از خاطرات تلخ جنگ جهانی اول آمده بودند و برخی دیگر به امید بهبودی در آبوهوای گرمسیری. بااینحال، همانطور که کالر توضیح میدهد، «هرکدام از این افراد دیدگاه متفاوتی از آرمانشهر داشتند.»
فهرست ساکنان فلوریانا بیشتر شبیه داستانی هالیوودی به نظر میرسد: «یک پزشک و بیمار او؛ یک کهنهسرباز جنگ، معشوقه باردارش و پسر نوجوانش؛ و یک اشرافزاده اتریشی با دو معشوق مرد و یک هفتتیر دستهمرواریدی بر کمرش.» این ماجرای عجیب و سرانجام نافرجام این آرمانشهر، موضوع فیلمی جدید به نام بهشت به کارگردانی ران هاوارد نیز شده است. این فیلم که با بازی جود لا، ونسا کربی و سیدنی سوینی در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد، مستقیماً از «بهشت بر باد رفته» الهام نگرفته، اما هر دو روایت، داستانی تاریک از عشق، خیانت و شاید حتی قتل را بازگو میکنند. با گذر زمان و رویارویی ساکنان فلوریانا با دشواریهای زندگی در یک جزیره دورافتاده، تنشها افزایش یافت و دیدگاههای متناقض آنها درباره آرمانشهر به اختلافاتی جدی تبدیل شد. کالر با نثری پرتحرک و جذاب، داستان ظهور و سقوط این جامعه کوچک را روایت میکند و کتابی خلق کرده که خوانندگان نمیتوانند آن را کنار بگذارند.
4. ما مقاومت میکنیم
کتاب «ما مقاومت میکنیم: تاریخ قدرتمند مقاومت سیاهپوستان» نوشته کلی کارتر جکسون، تاریخدان کالج ولزلی، به بررسی روشهای مختلف مقاومت سیاهپوستان آمریکایی در برابر برتریطلبی سفیدپوستان میپردازد. جکسون در این کتاب اشاره میکند که هرچند از مقاومت غیرخشونتآمیز بهعنوان تنها شکل “قابلقبول” مقاومت یاد شده، اما سیاهپوستان در طول تاریخ، روشهای دیگری را نیز به کار گرفتهاند. این روشها شامل انقلاب، محافظت، استفاده از نیرو، فرار و حتی شادی بوده است.
بهعنوان نمونهای از این مقاومت، جکسون داستان مادربزرگ مادربزرگش، آرنستا، را روایت میکند. در سال ۱۹۱۵، آرنستا که ۹ سال داشت، بر اثر جراحت ناشی از میخ زنگزده، دچار عفونت شد. مادرش که برای نجات او به کمک نیاز داشت، به پزشکی سفیدپوست مراجعه کرد که شرط کمک خود را اینگونه اعلام کرد: آرنستا باید پس از بهبودی، به خانه او برود و تا پایان عمر برای خانوادهاش کار کند. هرچند مادر آرنستا ابتدا با این شرط موافقت کرد، اما مادربزرگش که برده سابق بود، مانع این معامله شد. آرنستا با استفاده از درمانهای طبیعی مادربزرگش بهبود یافت، اما تا آخر عمر با لنگش راه میرفت. جکسون مینویسد: «مقاومت مادرمادربزرگم برای بقای نوهاش اساسی بود. او با پزشک مذاکره یا خواهش نکرد. مقاومت او فراتر از خشونت یا عدم خشونت بود.»
جکسون در ادامه، به نمونههای تاریخی دیگر از مقاومت سیاهپوستان اشاره میکند. او داستان “لا مولاترس سولیتود”، زنی جوان که در سال ۱۸۰۲ به دلیل مشارکت در شورشی علیه نیروهای فرانسوی در جزیره گوادلوپ اعدام شد، را نقل میکند. جکسون او را نمادی از تلاش برای آزادی در دنیای جدید میداند. همچنین، او داستان مارگارت گارنر، زنی ۲۲ ساله که در سال ۱۸۵۶ از بردگی فرار کرد و هنگام دستگیری سعی کرد فرزندانش را بکشد تا آنها را از بازگشت به بردگی نجات دهد، را بازگو میکند. این رویدادها نشان میدهد که مقاومت سیاهپوستان تنها به روشهای غیرخشونتآمیز محدود نبوده و طیفی وسیع از ابزارها برای مبارزه با ستم به کار گرفته شده است. جکسون تأکید میکند که مقاومت غیرخشونتآمیز بهتنهایی برای جبران آسیبهای ناشی از نژادپرستی کافی نیست.
5. پرواز شبانه
کتاب «پرواز شبانه: هریت تابمن و رؤیاهای ایمانی یک ملت آزاد» نوشته تیا مایلز، تاریخدان دانشگاه هاروارد، به بررسی عمیقتری از زندگی هریت تابمن، یکی از برجستهترین شخصیتهای جنبش لغو بردهداری، میپردازد. در حالی که تابمن اغلب بهعنوان یک شخصیت اسطورهای با روایتهایی کلی و قهرمانانه به تصویر کشیده شده، مایلز در این کتاب تلاش میکند تا این نگاه سادهسازیشده را به چالش بکشد و تصویری واضحتر و انسانیتر از او ارائه دهد.
مایلز معتقد است که تبدیل تابمن به یک قهرمان افسانهای با قدرتهای ناشناخته، از شناخت دقیق شخصیت او جلوگیری میکند و مانع یادگیری درسهای واقعی از زندگیاش میشود. او مینویسد: «این افسانهسازی سادهانگارانه، دو جنبه مهم شخصیت تابمن را پنهان میکند: آنچه در درون او بود و چگونگی نجات جان انسانها.»
مایلز در این کتاب به جای بازگویی کامل زندگی تابمن، بر دیدگاه او درباره ایمان و طبیعت تمرکز میکند. او نشان میدهد که چگونه باورهای مذهبی عمیق تابمن و دانش او از جهان طبیعی، از جمله نجوم، گیاهشناسی و جغرافیا، به او کمک کردند تا حدود ۷۰ نفر را از بردگی نجات دهد. این کتاب، مانند اثر تحسینشده دیگر مایلز «همه آنچه او حمل کرد: داستان بقچه اشلی، یک یادگار خانوادگی سیاهپوستان» که برنده جایزه ملی کتاب شد، با تحقیقاتی دقیق و نثری تاثیرگذار، به تجلیل از استقامت زنان سیاهپوست در برابر سختیهای عظیم میپردازد.
«پرواز شبانه» روایتی است که نهتنها هریت تابمن را از قالب اسطورهای خارج میکند، بلکه قدرت ایمان، دانش و اراده انسانی را در برابر نابرابریها به تصویر میکشد.
6. ابریشم
کتاب «ابریشم: تاریخچهای جهانی» نوشته آراثی پراساد، اثری جامع و جذاب است که همانند کتابهایی با عناوین تککلمهای مانند Salt، Stiff و Sapiens، به بررسی عمیق یک موضوع مشخص، اینجا ابریشم، میپردازد. پراساد، که از دانشگاه کالج لندن به علوم و علوم انسانی تسلط دارد، در این کتاب دیدگاههای متداول درباره ابریشم را به چالش میکشد و فراتر از تاریخ شناختهشده چین و جاده ابریشم، به منابع کمتر شناختهشده این الیاف طبیعی، از جمله تولید آن توسط نرمتنان و عنکبوتها، میپردازد.
پراساد در مسیر روایت خود، به شخصیتهای تاریخی جالبی مانند شیخ زینالدین، هنرمند هندی قرن هجدهم که تصاویری از پروانههای ابریشم نقاشی کرده است، و رامون ماریا ترمایر، کشیش اسپانیایی قرن هجدهم که در آمریکای جنوبی به مطالعه حیوانات تولیدکننده ابریشم، بهویژه عنکبوتها، پرداخت، اشاره میکند.
او در مقدمه کتاب مینویسد: «چون فقط یک ابریشم وجود ندارد، فقط یک داستان از ابریشم نیز وجود ندارد. نه یک جاده، نه یک مردمی که آن را یافتند، نه یک کشوری که آن را ساخت. هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند که منبع آن است. در ابریشم، علم و تاریخ، اسطورهها و آیندهها نهفته است. … آنچه پیش روست، داستانهایی است از دگردیسیهای گوناگون آن: از کرم به پروانه؛ از پیله به کالا؛ از زنجیرههای ساده پروتئینی به نخهایی با قابلیتهای بسیار فوقالعاده.»
کتاب «ابریشم» با ترکیب علم، تاریخ و اسطوره، به بررسی تأثیر شگرف این الیاف در شکلدهی به تمدنهای بشری و آیندهای میپردازد که هنوز هم میتواند از قابلیتهای خارقالعاده ابریشم بهرهمند شود.
7. ملکه گمشده
کتاب «ملکه گمشده: زندگی شگفتانگیز کاترین برگانزا—ملکه فراموششدهای که دو دنیای متفاوت را به هم پیوند داد» نوشته سوفی شورلند، یک بازنگری جذاب و دقیق از زندگی کاترین برگانزا، همسر چارلز دوم انگلستان، است. کاترین، که معمولاً در تاریخ به عنوان همسر نادان و بیتأثیر چارلز دوم به تصویر کشیده میشود، در واقع شخصیتی بسیار پیچیدهتر از این تصویر کلیشهای داشت. شورلند مینویسد که کاترین “زنی از دوران خود بود، در دورهای از تغییرات علمی، جهانی و اجتماعی عظیم، که تأثیر عمیقی بر دنیای اطرافش گذاشت.”
کاترین، دختر یک پادشاه پرتغالی، در سال 1662 به انگلستان آمد و با خود حق امتیازهایی از بنادر تجاری بمبئی و تانژیر را به همراه آورد که به بریتانیا در گسترش امپراتوری نوپای خود کمک کرد. شورلند اشاره میکند که ازدواج کاترین و چارلز دوم “اتحادی از دو قدرت تحتفشار” بود که علیه اسپانیا میجنگیدند. در طول دوران سلطنتش، کاترین یک مدافع قوی استقلال پرتغال بود.
علاوه بر مسائل دیپلماتیک، کاترین تأثیر زیادی در فرهنگ انگلستان گذاشت؛ او نوشیدن چای را محبوب ساخت و از هنرها حمایت میکرد، حتی با وجود ایمان کاتولیک سختگیرانهای که داشت. شورلند همچنین به این نکته اشاره میکند که کاترین و چارلز دوم فرزندی نداشتند و به همین دلیل، پس از مرگ چارلز در سال 1685، برادر کوچکتر او، جیمز دوم، تاج و تخت را به ارث برد. کاترین که 20 سال بیشتر از شوهرش زندگی کرد، به کشور خود بازگشت و حتی به عنوان نایبالسلطنه پرتغال خدمت کرد.
شورلند استدلال میکند که اتحاد با انگلستان که کاترین در شکلدهی آن نقش داشت، در تاریخ مشترک این دو ملت اهمیت بسیاری پیدا کرد، از جمله در زمان حمله ناپلئون به پرتغال در قرن نوزدهم و کمکهای پرتغال به متفقین در جنگ جهانی دوم.
8. کتاب بازی
کتاب «کتاب بازی: داستانی از تئاتر، دموکراسی و ساخت جنگهای فرهنگی» نوشته جیمز شیپرو، که استاد ادبیات در دانشگاه کلمبیا است، در مورد رابطه پیچیده و متقابل دموکراسی و تئاتر از دوران یونان باستان تا امروز بحث میکند. شیپرو در این کتاب بیان میکند که “سلامتی دموکراسی و تئاتر، که در یونان باستان بهطور همزمان شکل گرفتند، همیشه به یکدیگر وابسته بودهاند.” این ارزیابی همچنان در دنیای امروز، در میانه جنگهای فرهنگی معاصر بر سر ارزش هنرها، همانقدر درست است که در دهه 1930 زمانی که فعالان کنگره پروژه تئاتر فدرال را “فعالیّت غیرآمریکایی” نامیدند.
پروژه تئاتر فدرال که در سال 1935 راهاندازی شد، در طول چهار سال فعالیت خود بیش از 1000 تولید در 29 ایالت برگزار کرد. حدود 30 میلیون آمریکایی، بسیاری از آنها که قبلاً تئاتر ندیده بودند، در این اجراها شرکت کردند. این تولیدات شامل نمایشی از مکبث با یک گروه بازیگری تماماً سیاهپوست و اقتباسی از رمان ضدفاشیستی سینکلر لوئیس It Can’t Happen Here بودند. تحت رهبری هالی فلانگان، استاد دانشگاه واسر، این پروژه هزاران شغل در زمانی از بیکاری و فقر گسترده ایجاد کرد. این برنامه همچنین دیدگاه پیشرویی از کشور را ارائه داد، به طوری که فلانگان به همکارانش گفت: “اگر در حین خنداندن مردم، که قطعاً میخواهیم انجام دهیم، نتوانیم در برابر برخی از بدیهای این کشور اعتراض کنیم… پس شایسته فرصتی که به دست آوردهایم نیستیم.”
طبیعتاً تولیدات این پروژه به زودی توجه مارتین دیس، نماینده کنگره، را جلب کرد. دیس کمیته فعالیتهای غیرآمریکایی مجلس نمایندگان را تأسیس کرد، کمیتهای که بعدها در دهههای 1940 و 1950 برای شکار نفوذ کمونیستی از آن استفاده شد. شیپرو در حساب جذاب و بهموقع خود از این دوران، که شباهتهای زیادی به وضعیت امروز دارد، مینویسد که تلاشهای دیس که به انحلال پروژه تئاتر فدرال در سال 1939 منجر شد، “استراتژیهایی را شکل داد که به یک کتاب بازی راستگرا تبدیل شد، که امروز بهطور گسترده برای بهدستآوردن قدرت و به چالش کشیدن ابتکارات پیشرو استفاده میشود.”
9. دریای وسیع
کتاب «دریای وسیع: جاهطلبی امپریالیستی، اولین تماس و آخرین سفر مرگبار کاپیتان جیمز کوک» نوشته همپتون سایدز، یکی از بزرگترین نویسندگان غیرداستانی قرن بیست و یکم، روایتگر آخرین سفر کاپیتان جیمز کوک به اقیانوس آرام است که در آن کاپیتان در سال 1779 در دست جمعیتی از هاواییها جان خود را از دست داد. سایدز که قبلاً با کتابهای پرفروش خود مانند Ghost Soldiers و In the Kingdom of Ice شناخته شده است، در این کتاب نیز با استفاده از دفترچههای سفر، یادداشتهای کشتیها و دیگر منابع اولیه، داستانی جذاب و شگرف از این سفر را نقل میکند.
سایدز در کتاب دریای وسیع مینویسد که سفرهای سهگانه کاپیتان کوک به منطقه در ابتدا بهعنوان “ماجراجوییهای دلاورانه — پروژههایی ارزشمند و شاید حتی نجیبانه که در خدمت روشنگری و گسترش دانش جهانی انجام شد” دیده میشد، اما نام او اکنون بیشتر با استعمار و یوروcentrism مرتبط است. این نویسنده میگوید که “در برخی موارد، نام کوک به نوعی به کلمبوس اقیانوس آرام تبدیل شده است.”
در این کتاب، سایدز قصد ندارد که کاپیتان کوک را “قهرمان، شیطان یا مدافع” نشان دهد. بلکه او به ارائه واقعیات سفر نهایی کوک میپردازد و تغییرات در رفتار و خلقوخوی او را در سالهای آخر زندگیاش، که به نظر میرسد تحت تأثیر مشکلات جسمی، ذهنی یا حتی روحی بوده است، توصیف میکند. سایدز به جستجوی ناموفق کوک برای گذرگاه شمال غربی (بین اقیانوس اطلس و آرام) و همچنین تنشهای فزاینده او با ساکنان جزایر اقیانوس آرام، که منابعی مانند آهن کشتیها را اموال مشترک میدانستند، اشاره میکند.
اگرچه کاپیتان کوک شخصیت اصلی این داستان است، افراد دیگری نیز نقش برجستهای دارند، از جمله مای، یک مرد جوان پولینزی که در یکی از سفرهای دوم کوک به کشتی پیوست و همراه با تیم به انگلستان برگشت. مای پس از گذراندن چند سال در انگلستان آرزو داشت که به خانه خود بازگردد و بنابراین کوک موافقت کرد تا او را در مسیر جستجوی معروف گذرگاه شمال غربی به خانهاش برساند. مای در جزیره هوآهینه ساکن شد، اما برای بازگشت به جامعه پولینزی دچار مشکلاتی شد و سرنوشت دقیق او نامعلوم ماند. سایدز مینویسد: “اودیسه او در نهایت او را به مکانی مبهم رهنمون شد.” سفر مای بهعنوان یک تمثیل از استعمار و پیامدهای ناخواسته آن مطرح میشود. انگلستان با نشان دادن ثروتها و پیشرفتهای خود و فرستادن مای به خانهاش با گنجینههایی عمدتاً بیمعنی، او را به یک زندگی گیج و جدا از ریشههایش محکوم کرده بود.
10. گودال
کتاب «گودال: تاریخ پنهان یک قتل در میسیسیپی» نوشته رایِت تامسون، ابتدا در قالب یک مقاله در Atlantic در سال 2021 منتشر شد و سپس به کتابی تبدیل گردید. این اثر به بررسی قتل امت تیل، پسری 14 ساله که در سال 1955 در میسیسیپی به جرم به ظن اذیت کردن زنی سفیدپوست از طریق سوت زدن، به دار آویخته شد، میپردازد. مادر او، مایمی تیل-موبلی، تصمیم گرفت عکسهای پیکر مجروح پسرش را در مجله Jet منتشر کند تا آمریکاییها را وادار کند که به خشونت فجیعی که بر او اعمال شده بود، توجه کنند. این تصمیم کمک کرد تا جنبش حقوق مدنی آمریکا تقویت شود و وحشیگری زندگی در جنوب جیم کرو نمایان گردد.
تامسون در کتابش و مقاله اصلی که به الهام از آن نوشته شد، استدلال میکند که بخش مهمی از داستان امت تیل برای سالها نادیده گرفته شده است: انبار جایی که پسر در آن شکنجه و کشته شد. تامسون مینویسد که برای دههها بعد از قتل، این بنا تنها “یک انبار متعلق به یکی از مردم بود، پر از فرشتههای دکوری کریسمس و تجهیزات شکار اردک، که در شهرستان سانفلور بدون هیچ علامت یا یادبودی نشسته بود، و در دیدگان پنهان، زمین را تسخیر میکرد.” هرچند تامسون خود در یک مزرعه فقط 20 مایل دورتر بزرگ شده بود، او تنها در سال 2020 از وجود این انبار آگاه شد، وقتی که یک سازماندهنده اجتماعی آن را به عنوان یک مکان کمتر شناختهشده مرتبط با قتل معرفی کرد. در طی چهار سال بعد، تامسون پروژه گزارشگری گستردهای را آغاز کرد، با استفاده از صدها مصاحبه، شاهدان عینی، کتابهای علمی و اسناد آرشیوی برای بازسازی داستان ساعتهای آخر زندگی تیل.
تامسون در کتابش اشاره میکند که تنها دو مرد محاکمه و تبرئه شدند، اما تحقیقات او نشان میدهد که هشت نفر در شب قتل تیل در انبار حضور داشتند. او میپرسد: “چه فرقی دارد که دو نفر یا هشت نفر در آن شب حضور داشتند؟ من به این نتیجه رسیدهام که این جزئیات اهمیت زیادی دارند. … سرپوش گذاشتن بر قتل تیل تنها توسط چند سیب فاسد انجام نشده است. نمیتوانسته باشد. محو کردن این حادثه یک تلاش جمعی بود، تلاشی که هنوز هم ادامه دارد.” این کتاب که هم بخشی خاطرهنویسی و هم گزارشی است، نه تنها یک یادبود عاشقانه برای کودکی است که زندگیاش زودتر از حد معمول قطع شد، بلکه یک محکومیت شدید از سیستمی است که اجازه داد تا این قتل و سپس تلاش برای پنهان کردن آن ادامه یابد.