چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 2:34 قبل از ظهر

پلاکت خون چیست ؟ 

پلاکت خون چیست ؟

پلاکت ها در خون چیست؟ پلاکت ها یا ترومبوسیت ها، قطعات کوچک و بی رنگ سلولی در خون ما هستند که لخته ایجاد می کنند و خونریزی را متوقف یا از آن جلوگیری می کنند. پلاکت ها در مغز استخوان ما، بافت اسفنج مانند داخل استخوان های ما ساخته می شوند.

اگر پلاکت کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

خونریزی داخلی خطرناک زمانی رخ می دهد که تعداد پلاکت شما به کمتر از 10000 پلاکت در میکرولیتر برسد. اگرچه نادر است، ترومبوسیتوپنی شدید می تواند باعث خونریزی در مغز شود که می تواند کشنده باشد.

مارلین ویلیامز، مدیر بخش مراقبت‌های عروق کرونر در مرکز پزشکی جان هاپکینز Bayview می‌گوید: لاتلت‌ها سلول‌هایی هستند که در خون ما گردش می‌کنند و زمانی که رگ‌های خونی آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهند به یکدیگر متصل می‌شوند. به عنوان مثال، هنگامی که بریدگی می کنید، پلاکت ها به محل رگ آسیب دیده متصل می شوند و در نتیجه باعث ایجاد لخته خون می شوند. دلیلی تکاملی برای وجود آنها وجود دارد. این برای جلوگیری از خونریزی ما است.»

چه چیزی باعث تغییر شکل پلاکت ها می شود؟

پلاکت ها، کوچکترین سلول های خونی ما، فقط زیر میکروسکوپ دیده می شوند. آنها به معنای واقعی کلمه مانند صفحات کوچک در شکل غیر فعال خود هستند. یک رگ خونی هنگامی که آسیب ببیند سیگنالی را ارسال می کند. هنگامی که پلاکت‌ها آن سیگنال را دریافت می‌کنند، با سفر به منطقه و تبدیل شدن به تشکیلات “فعال” خود پاسخ می‌دهند. برای تماس با رگ خونی شکسته، پلاکت ها شاخک های بلندی را رشد می دهند و سپس شبیه یک عنکبوت یا اختاپوس می شوند.

شمارش پلاکت سالم چیست؟

تعداد پلاکت طبیعی از 150000 تا 450000 پلاکت در هر میکرولیتر خون متغیر است. داشتن بیش از 450000 پلاکت وضعیتی به نام ترومبوسیتوز است. داشتن کمتر از 150000 به عنوان ترومبوسیتوپنی شناخته می شود. شما شماره پلاکت خود را از یک آزمایش خون معمولی به نام شمارش کامل خون (CBC) دریافت می کنید.

داشتن پلاکت بیش از حد به چه معناست

اصطلاح پزشکی برای داشتن تعداد بیش از حد پلاکت، ترومبوسیتوز است و دو نوع وجود دارد:

ترومبوسیتوز اولیه یا ضروری – سلول های غیر طبیعی در مغز استخوان باعث افزایش پلاکت ها می شوند، اما دلیل آن ناشناخته است.
ترومبوسیتوز ثانویه – همان وضعیت ترومبوسیتوز اولیه است، اما ممکن است ناشی از یک وضعیت یا بیماری مداوم مانند کم خونی، سرطان، التهاب یا عفونت باشد.
هنگامی که علائم وجود داشته باشد، شامل لخته شدن خون خود به خود در بازوها و پاها می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. در موارد شدید، بیمار ممکن است مجبور به انجام روشی به نام فرزیس پلاکتی شود. این کار با برداشتن خون، جداسازی پلاکت ها و بازگرداندن گلبول های قرمز خون به بدن، تعداد پلاکت ها را کاهش می دهد.

در ترومبوسیتوز ثانویه، علائم معمولاً مربوط به شرایط مرتبط است. به عنوان مثال، اگر عفونت یا کم خونی دارید، آن شرایط را درمان می کنید و تعداد پلاکت ها کاهش می یابد.

معنای کم بودن پلاکت چیست؟

هنگامی که پلاکت کافی ندارید، ترومبوسیتوپنی نامیده می شود. علائم شامل کبودی آسان و خونریزی مکرر از لثه، بینی یا دستگاه گوارش است. زمانی که چیزی مانع از تولید پلاکت در بدن شما می شود، تعداد پلاکت شما کاهش می یابد. طیف وسیعی از علل وجود دارد، از جمله:

  • داروها
  • یک بیماری ارثی
  • انواع خاصی از سرطان، مانند لوسمی یا لنفوم
  • شیمی درمانی برای سرطان
  • عفونت یا اختلال در عملکرد کلیه
  • الکل بیش از حد

نحوه ارتباط پلاکت ها با بیماری های قلبی عروقی

اگر پلاکت بیش از حد دارید، می تواند خطر لخته شدن را افزایش دهد. اما اغلب خطرات قلبی عروقی شما بیشتر به عملکرد پلاکت ها مربوط می شود تا تعداد پلاکت ها. به عنوان مثال، ممکن است تعداد پلاکت های سالمی داشته باشید، اما اگر آنها بیش از حد به هم بچسبند، می تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

پیگیری پلاکت های خود

تعداد بیش از حد پلاکت، تعداد پلاکت‌های بسیار کم، پلاکت‌هایی که عملکرد غیرطبیعی دارند و شرایط مرتبط مانند لخته شدن خون، سکته مغزی و حملات قلبی می‌توانند ارثی باشند. بنابراین ایده خوبی است که در صورت وجود یک ارتباط خانوادگی به پزشک خود اطلاع دهید.

ویلیامز می گوید: «اگرچه ممکن است احساس خوبی داشته باشید، ممکن است پزشک شما بخواهد شما را زیر نظر داشته باشد و بررسی کند که آیا به داروهایی برای کاهش عملکرد پلاکت هایتان نیاز دارید یا نه. شایع‌ترین داروی رقیق‌کننده خون آسپرین است، اگرچه مطالعات اخیر نشان داده است که زنان زیر 65 سال که در غیر این صورت سالم هستند، مانند مردان از آسپرین سود نمی‌برند. هنوز پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد.»

پلاکت های خون به شما چه می گویند؟

شمارش پلاکت اغلب برای نظارت یا تشخیص شرایطی که باعث خونریزی بیش از حد یا لخته شدن بیش از حد می شوند استفاده می شود. شمارش پلاکت ممکن است در شمارش کامل خون گنجانده شود، آزمایشی که اغلب به عنوان بخشی از یک معاینه منظم انجام می شود. آزمایش‌های عملکرد پلاکت ممکن است برای: کمک به تشخیص برخی بیماری‌های پلاکتی استفاده شود.

سطح هشدار دهنده پلاکت ها چقدر است؟

تعداد پلاکت بالا 400000 (400 × 109/L) یا بالاتر است. تعداد پلاکت ها بیش از حد طبیعی ترومبوسیتوز نامیده می شود. این بدان معنی است که بدن شما تعداد زیادی پلاکت می سازد.

آیا پلاکت پایین شما را خسته می کند؟

چیزهایی که باید در مورد ترومبوسیتوپنی بدانید (تعداد کم پلاکت ها) علائم و نشانه های ترومبوسیتوپنی ممکن است شامل خستگی، خونریزی و موارد دیگر باشد.

اگر پلاکت خون بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر تعداد پلاکت های شما بیش از حد بالا باشد، لخته های خون می توانند در رگ های خونی شما ایجاد شوند. این می تواند جریان خون را در بدن شما مسدود کند. ترومبوسیتمی به تعداد بالای پلاکت اشاره دارد که به دلیل بیماری دیگری ایجاد نمی شود. این وضعیت گاهی اوقات ترومبوسیتمی اولیه یا ضروری نامیده می شود.

چگونه پلاکت پایین را درمان می کنید؟

اگر سطح پلاکت شما خیلی کم شود، پزشک می تواند خون از دست رفته را با تزریق گلبول های قرمز یا پلاکت های پر شده جایگزین کند. داروها اگر بیماری شما مربوط به یک مشکل سیستم ایمنی باشد، ممکن است پزشک داروهایی برای افزایش تعداد پلاکت شما تجویز کند. داروی انتخابی اول ممکن است یک کورتیکواستروئید باشد.

برای اطمینان از لخته شدن صحیح خون، حفظ سطح پلاکت کافی ضروری است. پزشکان در صورت داشتن تعداد پلاکت پایین در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی را تشخیص می دهند. آنها می توانند در مورد راه هایی برای افزایش سطح پلاکت از طریق تغذیه، از جمله خود رژیم غذایی و مکمل ها، توصیه هایی ارائه دهند.

این مقاله ترومبوسیتوپنی چیست، از جمله علائم آن. همچنین فهرستی از غذاها و مکمل هایی که ممکن است به افزایش تعداد پلاکت ها کمک کنند و آنهایی که ممکن است آنها را کاهش دهند، فهرست می کند. در نهایت، نکاتی را ارائه می‌کند که می‌تواند به فرد کمک کند تا تشخیص دهد که آیا تعداد پلاکت‌هایش کم است یا خیر.

تعداد کم پلاکت چیست؟

ترومبوسیتوپنی اصطلاح پزشکی برای تعداد کم پلاکت خون است. پلاکت ها سلول های خونی بی رنگی هستند که نقش حیاتی در لخته شدن خون دارند. اگر فردی آسیب ببیند، این سلول‌ها به هم می‌چسبند تا روی رگ خونی آسیب دیده ببندند و در نتیجه از خونریزی جلوگیری کنند.

بر اساس منبع مورد اعتماد موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، تعداد پلاکت ها در بزرگسالان در محدوده 150000 تا 450000 پلاکت در هر میکرولیتر (μl) خون است. ترومبوسیتوپنی زمانی است که تعداد پلاکت های یک فرد به کمتر از 150000 پلاکت در میکرولیتر خون می رسد.

علائم پایین بودن پلاکت

پلاکت ها برای لخته شدن خون ضروری هستند، بنابراین فرد مبتلا به ترومبوسیتوپنی بیشتر مستعد خونریزی خواهد بود. طبق منبع NHLBITrusted، بیشتر علائم ترومبوسیتوپنی مربوط به خونریزی است.

ترومبوسیتوپنی خفیف اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در این موارد، فرد ممکن است تنها پس از یک آزمایش خون معمول متوجه شود که این بیماری را دارد.

علائم ترومبوسیتوپنی معمولاً تنها زمانی رخ می دهد که سطح پلاکت فرد به خصوص پایین باشد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی مداوم به دنبال یک آسیب حتی کوچک
  • خونریزی بینی
  • خونریزی لثه
  • خون در ادرار
  • وجود خون در مدفوع، که ممکن است قرمز روشن، تیره یا قیری به نظر برسد
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • به راحتی کبود می شود


پتشی ها، که لکه های کوچک، مسطح، قرمز یا قهوه ای در زیر پوست به دلیل نشت رگ های خونی هستند.
پورپورا، که یک لکه پوستی قرمز، بنفش یا زرد متمایل به قهوه ای به دلیل خونریزی زیر پوست است.
افرادی که علائم را تجربه می کنند باید فورا با پزشک تماس بگیرند. بدون درمان، ترومبوسیتوپنی می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.

مواد غذایی برای خوردن

چندین ویتامین و مواد معدنی می توانند باعث افزایش تعداد پلاکت ها شوند.

غذاهای غنی از فولات
فولات یا ویتامین B9 یک ویتامین B ضروری برای سلول های خونی سالم است. اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است.

بر اساس منبع مورد اعتماد موسسه ملی بهداشت (NIH)، بزرگسالان به حداقل 400 میکروگرم (میکروگرم) فولات در روز نیاز دارند و افراد باردار به 600 میکروگرم فولات نیاز دارند.

غذاهای حاوی فولات یا اسید فولیک عبارتند از:

جگر گاو
سبزیجات سبز تیره و برگدار مانند اسفناج و کلم بروکسل
نخود سیاه چشم
غلات صبحانه غنی شده و جایگزین های لبنی
برنج
مخمر
مردم باید مراقب باشند که مقادیر زیاد اسید فولیک را از مکمل ها یا غذاهای غنی شده مصرف نکنند زیرا سطوح بالای آن می تواند در عملکرد ویتامین B12 اختلال ایجاد کند.

غذاهای غنی از ویتامین B12
ویتامین B12 برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است. سطوح پایین ویتامین B12 در بدن نیز ممکن است به کاهش تعداد پلاکت ها کمک کند.

بر اساس منبع NIHTrusted، افراد 14 سال و بالاتر به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند. افرادی که باردار یا شیرده هستند تا 2.8 میکروگرم نیاز دارند.

ویتامین B12 عمدتاً در محصولات حیوانی وجود دارد، از جمله:

گوشت گاو و جگر گاو
تخم مرغ
ماهی مانند:
صدف ها
ماهی قزل آلا
ماهی سالمون
ماهی تن
افرادی که از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنند می توانند ویتامین B12 را از موارد زیر دریافت کنند:

غلات غنی شده
جایگزین های لبنیات غنی شده، مانند شیر بادام یا شیر سویا
مکمل
غذاهای غنی از ویتامین C
ویتامین C نقش حیاتی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. همچنین به عملکرد صحیح پلاکت ها کمک می کند و توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش می دهد، که یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای شمارش پلاکت سالم است.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند، از جمله:

کلم بروکلی
کلم بروکسل
فلفل دلمه ای قرمز و سبز
مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت
کیوی
توت فرنگی
غذاهای غنی از ویتامین D
ویتامین D به عملکرد صحیح استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و سیستم ایمنی کمک می کند.

طبق گفته انجمن حمایت از اختلال پلاکتی (PDSA)، ویتامین D همچنین نقش اساسی در عملکرد سلول های مغز استخوان که پلاکت ها و سایر سلول های خونی را تولید می کنند، ایفا می کند.

بدن می تواند ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید کند. با این حال، همه افراد روزانه به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند، به خصوص اگر در آب و هوای سردتر یا مناطق دورتر از خط استوا زندگی می کنند.

بزرگسالان 19 تا 70 سال به 15 میکروگرم منبع مطمئن ویتامین D روزانه نیاز دارند، در حالی که افراد بالای 70 سال به 20 میکروگرم در روز نیاز دارند.

منابع غذایی ویتامین D عبارتند از:

زرده تخم مرغ
ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی
روغن کبد ماهی
شیر و ماست غنی شده
افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند می توانند ویتامین D را از موارد زیر دریافت کنند:

غلات صبحانه غنی شده
جایگزین های لبنیات غنی شده، مانند شیر سویا و سویا

ماست
آب پرتقال غنی شده
قارچ های در معرض اشعه ماوراء بنفش
مکمل
غذاهای غنی از ویتامین K
ویتامین K برای لخته شدن خون و سلامت استخوان ضروری است.

در یک بررسی غیررسمی PDSA، تقریباً 27٪ و 32٪ از افرادی که ویتامین K مصرف کردند به ترتیب بهبود در تعداد پلاکت ها و علائم خونریزی را گزارش کردند.

مصرف کافی منبع معتبر ویتامین K برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 120 میکروگرم برای مردان و 90 میکروگرم برای زنان است.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

سبزی های برگ دار، مانند کلم، سبزی شلغم، اسفناج و کلم پیچ
کلم بروکلی
کدو تنبل
سویا و روغن سویا
ناتو که یک غذای تخمیر شده سویا است

غذاهایی که باید اجتناب کرد

برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند تعداد پلاکت ها را کاهش دهند. مثالها عبارتند از:

شیرین کننده مصنوعی آسپارتام
آب ذغال اخته
کینین، ماده ای در آب مقوی و لیمو تلخ
طبق یک بررسی در سال 2020، مصرف بیش از حد منظم الکل نیز ممکن است تعداد پلاکت ها را کاهش دهد.

مکمل هایی برای امتحان

برخی مکمل ها همچنین می توانند تعداد پلاکت ها را افزایش دهند.

با این حال، مهم است که قبل از مصرف یک مکمل جدید با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از آنها می توانند شرایط خاصی را بدتر کنند یا با سایر داروها یا مکمل ها تداخل منفی داشته باشند.

کلروفیل

کلروفیل یک رنگدانه سبز در گیاهان است. مکمل های مبتنی بر جلبک، مانند کلرلا، سرشار از کلروفیل هستند.

مصرف کلروفیل ممکن است برخی از علائم کاهش تعداد پلاکت ها را کاهش دهد، اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی آن محدود است. PDSA از کلرلا به عنوان یک مکمل بالقوه برای افرادی که تعداد پلاکت پایینی دارند یاد می کند.

در نظرسنجی PDSA، از شرکت کنندگانی که کلرلا مصرف کردند، 19 درصد افزایش تعداد پلاکت ها و 33 درصد بهبود علائم خونریزی خود را گزارش کردند.

عصاره برگ پاپایا

یک مطالعه در سال 2017 تأثیر عصاره برگ پاپایا (PLE) را بر تعداد پلاکت در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از شیمی درمانی بررسی کرد.

محققان 40 شرکت کننده را به دو گروه 20 نفری تقسیم کردند. همه شرکت کنندگان یک دور شیمی درمانی را 7 روز قبل از شروع مطالعه تکمیل کرده بودند. یک گروه 7 روز درمان با PLE دریافت کردند و گروه دیگر هیچ درمانی دریافت نکردند.

این مطالعه نشان داد که در روز سیزدهم پس از شیمی درمانی، تعداد پلاکت ها برای گروهی که PLE مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی افزایش یافت. برای گروهی که هیچ درمانی دریافت نکردند، افزایش قابل توجهی در تعداد پلاکت ها مشاهده نشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که PLE ممکن است به افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک کند، اگرچه آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده برای حمایت از این ادعا ضروری است.

عصاره برگ پاپایا به شکل قرص در فروشگاه های بهداشتی موجود است.

مکمل هایی که باید اجتناب کنید

طبق PDSA، مکمل‌های خاصی می‌توانند سطح پلاکت را کاهش دهند. مکمل هایی که باید از آنها اجتناب کنید شامل ال-تریپتوفان و ویتامین B3 یا نیاسین است.

هنوز مشخص نیست که آیا مکمل‌های دیگر نیز ممکن است تعداد پلاکت‌ها را کاهش دهند. در نتیجه، PDSA هشدار می‌دهد که فردی که تشخیص ترومبوسیتوپنی را دریافت می‌کند، باید پزشک را از مکمل‌های جدیدی که مصرف کرده است مطلع کند.

خلاصه

افرادی که تعداد پلاکت پایینی دارند ممکن است بتوانند با خوردن غذاهای خاص و مصرف مکمل های خاص وضعیت خود را بهبود بخشند. غذاهایی که ممکن است مفید باشند شامل غذاهای حاوی فولات و غذاهای غنی از ویتامین های B12، C، D یا K هستند.

مکمل هایی که ممکن است کمک کنند شامل کلروفیل و عصاره برگ پاپایا هستند. با این حال، یک فرد همیشه باید قبل از شروع یک مکمل جدید از پزشک مشاوره بخواهد، زیرا برخی از آنها می توانند با سایر داروها یا مکمل ها تداخل منفی داشته باشند.

افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی نیز باید از موادی که می‌توانند تعداد پلاکت‌ها را کاهش دهند، مانند آب زغال اخته، آسپارتام و کینین اجتناب کنند. آنها همچنین باید از مکمل های ال-تریپتوفان و نیاسین اجتناب کنند.

توصیه می شود قبل از تنظیم رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید، زیرا تنظیم رژیم غذایی ممکن است به تنهایی برای بازگرداندن سطح پلاکت کافی نباشد.

بیشتر بخوانید : ویتامین B چیست و در چه مواد غذایی ای وجود دارند ؟ 

مطلب پیشنهادی

کریستال بوهیما

کریستال بوهمیا برای کجاست

کریستال بوهمیا (Bohemian crystal) یا همان کریستال چکی، اغلب به کریستال‌های دست‌ساز و با کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *