جمعه , 15 تیر 1403 - 7:06 قبل از ظهر
غول های اینترنت دنیا

معرفی چند مورد از غول های اینترنتی دنیا

برای شروع هر کسب و کاری یکی از اولین راه هایی که همه آن را انتخاب میکنند آشنایی با افراد موفق در زمینه ی کاری است که قصد شروع به فعالیت در آن را دارید. هدف از اینکار هم آشنایی کلی با کاری که قرار است در آن قدم بردارید است هم یادگیری نمونه های برتر آن کار دنیای اینترنت دنیای بسیار بزرگی شده است اینقدر بزرگ که در سراسر جهان همه امور زندگی نه اندک اندک که با سرعت بسیار زیاد در حال اینترنتی شدن است . در همین ایران خودمان اگر به چند سال پیش نگاهی بی اندازیم تعداد سایت های اینترنت و کاربران آن به حدی کم بود که گمان رشد و فراگیری آن هم نمی رفت اما امروزه شاهد فراگیری بسیار وسیع آن در کشور هستیم به طوری که ایران جز 15 کشور جهان در استفاده از اینترنت است.

در نوشته حاضر سعی شده اندکی با سایت و غول های بزرگ دنیای اینترنت آشنا شویم و مواردی از بزرگان اینترنت در جهان را مورد بررسی قرار دهیم.

وب چیست؟

وب یا کامل تر بگویم وب جهان گستر ، سامانه ایست که از طریق پروتکل هایش محتوا ( متن، تصویر، ویدئو و… ) را از طریق صفحاتش با استفاده از شبکه اینترنت ارائه می دهد و شما به عنوان استفاده کننده برای دیدن این محتوا باید از مرورگر های اینترنت استفاده کنید. اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را تعریف کنیم وقتی شما جلوی مانیتورتان می نشینید و مرورگر گوگل کروم را باز میکنید و در آدرس بار آدرس سایتی را وارد میکنید و پس از چند ثانیه صفحه ی آن سایت را می بینید در واقع شما در حال استفاده از وب هستید این امکان وب هست. در تعریف ساده وب آن چیزی است که شما در سایت میبینید شامل متن و عکس و ویدئو و … امروزه اکثرا به جای استفاده از کلمه وب از واژه ی اینترنت استفاده می کنند و این یک خطای رایج شده است.

اینترنت کجا است؟

از سرآغاز اینترنت، یعنی ۱۹۶۹ میالدی تا کنون فاصله ای طولانی طی شده. اینترنت که روزی ۴ سیستم کامپیوتری میزبان آن بودند حاال در بستر ده ها میلیون سیستم خفته. اینکه اینترنت مالک خاصی ندارد به این معنا نیست که به طرق مختلف نگهداری و نظارت نمی شود. جامعه اینترنت سازمانی غیر انتفاعی است که به سال ۱۹۹۲ تاسیس شده تا بر سیاست گذاری ها و پروتکل های ارتباطی اینترنت نظارت کند.

1 . گوگل

این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آنها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام »مردان گوگل« شناخته میشدند. کار اصلی این سایت جستجوی عبارات می باشد .  گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند
فلسفه شرکت گوگل بر پایه اصولی خودمانی  همچون »شما میتوانید بدون شرارت پول به دست آورید«، »شما میتوانید بدون کت و شلوار جدی باشید« و »کار کردن باید چالشانگیز و چالش باید شوخی و سرگرمی باشد« استوار است.

2 . یوتیوب

دو وب گاه پرطرفدار دنیا پس از گوگل و پیش از فیسبوک و بزرگترین شاخ گوگل است  که در نوار ابزار این وبگاه دیده میشود . وتیوب معروفترین وبگاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که توسط سه کارمند سابق پیپل در فوریه سال ۲۰۰۵ ایجاد شد. چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم پس از موفقیتهای وبگاه فلیکر، تصمیم به ایجاد یوتیوب گرفتند.

این شرکت در سان برونو، کالیفرنیا است. این سایت به کاربران اجازه اشتراکگذاری ویدئو و با استفاده از تکنولوژی ادوبی فلش ویدئو و اچتیامال۵ انواع ویدئوها مانند کلیپهای فیلم، کلیپهای تلویزیون و کلیپهای موسیقی و هم چنین ویدئوهای وبالگها، ویدئوهای اوریجینال کوتاه و ویدئوهای آموزشی را نمایش میدهد. این وبگاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سه بعدی و آناگلیف را دارد و با فرمتهای مختلفی از جمله فلش ویدئو سازگاری دارد.

ویدئوهای این شرکت را میتوان در پلیاستیشن ۳ ،وی، و ایکس تلفن همراه باکس الیو نیز تماشا کرد. نسخه این وبگاه به صورت یک نرم افزار بر روی پلت فرم اندروید نیز در دسترس است. ویدئوی چارلی انگشت منو گاز گرفت پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب است که در ماه مه سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۷۵ میلیون بار بازدید شد. ویاکوم از شرکتهای علیه یوتیوب بود که با رای دادگاه به منظور انتشار ویدئوهای خصوصیاش در این وبگاه، ۱ میلیارد دلار از یوتیوب خسارت گرفت. این وبگاه مجهز به سیستم تشخیص حق تکثیر است و ویدئوهای نقض حق تکثیر را بر روی وبگاه منتشر نمیکند. البته این سیستم گاهی اوقات دچار اشتباه میشود.

3 . فیس بوک

یک سرویس شبکه اجتماعی برخط است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میالدی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مککالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نامنویسی در این تارنما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت
آن برای دانشگاه زمان در های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشودهشد. پس از افزودهشدن دانشگاههای مختلف و دبیرستانها به لیست مجاز عضویت در فیسبوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد باالی ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت در ماه می سال ۲۰۰۵ ،شرکت اکسل پارتنرز ۱۲٬۷ میلیون دالر و جیم بریر ۱ میلیون دالر در این وبسایت سرمایهگذاری کردند. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میالدی فیسبوک عنوان پراستفادهترین
انترتینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیستاجتماعی را از آن خود کرد و مجله سرویس شبکه بهترینهای دهه قرار داد.

جولیان آسانژ مؤسس وب سایت ویکی لیکس میگوید:
فیسبوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شدهاست. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه میکند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاههای اطالعاتی آمریکاست و این گنجینه اطالعاتی را برای آنها تکمیل میکند.

به گفته فیس بوک افراد است که کاربران آن یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار میدهند ولی این ابزار توسط دستگاههای امنیتی و اطالعاتی آمریکا مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. دسترسی این دستگاههای اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کردهاست.

4. بایدو

یک وبگاه جستجوگر چینی است که دارای ۵۷ خدمات گوناگون از جستجو تا شبکه های اجتماعی میباشد. این وبگاه دارای قابلیت جستجو در اینترنت، عکس و فایلهای صوتی مانندMP 3 و… را میباشد. از دیگر قابلیتهای این وبگاه نوشتن عبارت مورد نظر به خط پین یین و برگرداندن آن به طور خودکار به چینی نوشتاری و جستجو بر اساس آن میباشد. این موتور جستجوگر در سپتامبر ۲۰۱۱ ششمین وبگاه پربازدید دنیا و پربازدیدترین وبگاه چین بودهاست. بایدو ۷۴۰ میلیون صفحه، ۸۰ میلیون عکس و ۱۰ میلیون فایل چند رسانهای را به صورت ایندکس دارد.

5. یاهو

یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در زمینه اینترنت و نرم افزار فعالیت دارد و دفتر مرکزی آندر سانیویل، کالیفرنیا در ایاالت متحده آمریکا است. یاهو یکی از بهترین سایتهای اینترنتی است که امکانات زیادی مانند موتور جستجوی یاهو، ایمیل یاهو، یاهو! مسنجر، اخبار یاهو، گروه یاهو، پاسخ یاهو، تبلیغات، نقشه های آنلاین، اشتراک گذاری ویدئو و عکس، ورزشهای فانتزی و شبکههای اجتماعی را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.
یاهو توسط جری یانگ و دیوید فیلو در ژانویه سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و در تاریخ ۱ مارس ۱۹۹۵ ،بین مردم شناخته شد. در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۰۹ ،یاهو، کارول بارتز را که مدیر اجرائی سابق دریافت رمز عبور بود، به عنوان مدیر اجرائی و رئیس جدید و عضو هیئت مدیره یاهو منصوب کرد. در روز ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ ،کارول بارتز برکنار شد و تیم مورس به عنوان مدیرعامل موقت شرکت برگزیده شد. در ۴ ژانویه ۲۰۱۲ ،اسکات تامپسون، رئیس سابق پی پال، مدیر اجرائی ارشد یاهو شد. در ۱۳ می ۲۰۱۲ ، اسکات تامپسون برکنار شد و راس لوینسون به عنوان مدیرعامل، موقتا جایگزین او شد و در حال حاضر وی مدیرعامل یاهوست.

در سپتامبر ۲۰۱۴ ،یاهو! با واردکردن نام ایران داخل فهرست پیش ثبت شماره کشورها در صفحه نام، امکان ساخت حساب کاربری را برای کاربران ساکن ایران فراهم نمود.

6 . ویکی پدیا

یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته میشود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد میتواند مقاالت آن را ویرایش کند. نام ویکیپدیا واژهای ترکیبی است که از واژههای ویکی )وبگاه مشارکتی( و انسیکلوپدیا )دانشنامه یا دائرةالمعارف( گرفته شده است. هدف ویکی آزاد به تمامی پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامهٔ زبان دنیاست های زنده . ویکیپدیای انگلیسی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱( ۲۶ دی ۱۳۷۹ )به صورت مکملی برای دانشنامه تخصصی نوپدیا نوشته شد. بنیانگذاران آن، »جیمی ولز« و »لری سنگر« هستند. هم اکنون بنیادٔ غیرانتفاعی ویکی ویکی مدیا پروژه پدیا را پشتیبانی میکند. میزبانهای اینترنتی اصلی این وبگاه در شهر تامپای فلوریدا هستند. همچنین میزبانهای اضافی دیگری هم در شهرهای آمستردام و سئول به این وبگاه یاری میرسانند.

7 . آمازون

شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن تأسیس شد. ین شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنالین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصوالت نو یا دستدوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هماکنون کتاب، سیدی، دیویدی، بستههای نرمافزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه میکند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاههای اینترنت دارد. وبگاه آمازون، بخش اعظم از کسبوکار این شرکت بشمار میآید، که طیف وسیعی از خدمات و کاالها، از طریق آن عرضه میگردد. از ویژگیهای این وبگاه، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتابهایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده است. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژیهای نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتابهایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده است، که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتابها پس  از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آنها را به آدرس مشتری ارسال میکند.

وبگاه آمازون که به عنوان بزرگترین کتابفروشی آنالین دنیا شناخته میشود؛ در سال ۲۰۱۴ معادل ۶۳ درصد فروش آنالین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد. این میزان فروش رکوردی جهانی بود که یک فروشگاهی وبسایتی به آن دست یافت. آمازون همچنین بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایاالت متحده محسوب میشود و در وبگاه خود به جز کتاب، محصوالت متنوعی چون پخش کننده دی وی دی و بلو ری، ام پی تری پلیر، انواع نر م افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآالت، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز میفروشد. این وبسایت از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده است

8 . کیو کیو

کیو کو یک سایت چینی است که به مدد تعداد کاربران زیاد چینی خود توانسته این رتبه را کسب نماید. کیوکیو واحد پول مجازی چین نیز هست. کیوکیو یک جامعه مجازی غیر دولتی و وابسته به بخش خصوصی میباشد .
-در کیوکیو به هر کاربر یک صفحه پروفایل شخصی بصورت USERNAME/user/ir.myqq://http تعلق میگیرد – .هر شهروند میتواند در زمینه های مورد
علاقه خود در قالب عکس، وبالگ ، ویدئو و دیوارنوشته ولی تابع قوانین سایت و کشور به فعالیت بپردازد .

– نکته قابل تامل این است که کیوکیو قبل از هر هدفی ، یک مکان با اهداف فرهنگی میباشد، پس بیایید با سعی خود آن را از هرگونه انحراف و بحث و جدل سیاسی و متفرقه به دور بداریم. کیوکیو به هیچ گروه یا ارگان خاصی وابسته نیست.

9 . تی مال

Tmall یک سایت چینی زبان است که در زمینه ی خرده فروشی اینترنتی و خرید کردن از تائو بائو فعالیت میکند این سایت یکی از زیر مجموعه های گروه علی بابا است. این سایت برای فروش برندهای تجاری چینی ، تایوانی و … در سطح بین المللی فعالیت می کند.

10 . توییتر

یک شبکه اجتماعی و سرویس ارائه دهنده که به کاربران اجازه می دهد تا ۱۴۰ حرف، پیام متنی را که توییت )به انگلیسیTweet ): نامیده میشود، ارسال کنند. توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبالگینگ در سال ۲۰۱۲ دارای ۵۰۰ میلیون کاربر بوده است که ۳۴۰ میلیون توییت در روز میفرستند و بیش از ۶.۱ میلیارد جستجو در آن انجام میشود .
شاخه مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا است و دفترهایی نیز در شهرهای بوستون، نیویورک و سنآنتونیو دارد. توییتر در رتبهبندی وبگاه الکسا در میان ده وبگاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد. بیتغییر8(آگوست ۲۰۱۲ )هم اکنون توییتر بیش از ۶۰۰ کارمند داردو در ۱۶ زبان در دسترس است

دفتر اصلی توییتر در سان فرانسیسکو است ولی هم اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول به فعالیت است. سرورهایی نیز در سنآنتونیو و بوستون دارد این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید. ثبت نام در توییتر رایگان است و راههای متفاوتی برای فرستادن توییت وجود دارد و از
راه موبایل هم در دسترس میباشد و برنامههای بسیاری برای دسترسی به آن موجود است. میتوان به اشتراک گذاشتن وضعیت افراد به دوستان و مطالب افرادی را دنبال کرد. توییتر با فلسفه اطرافیانشان شروع به کار کرد اما بیشتر از این حد کاربردی شد و در خبررسانی به یک ابزار کاربردی مفید تبدیل شدهاست.

یکی از کاربردهای جدید توییتر استفاده از آن به عنوان یک منبع غنی عالقهها و سلیقههای کاربران در کشورهای متفاوت است از این رو بسیاری از شرکتهای تجاری با جمعآوری و حتی خرید توییتهای کاربران به عالقههای آنها پی میبرند و این میتواند بهترین راه برای شناخت خواستههای مشتریان باشد. بسیاری از شرکتها و فروشندگان با داشتن یک حساب کاربری در توییتر با مشتریهای خود همیشه در تماس هستند و از نطرات و پیشنهادهای آنها در مورد محصوالت و خدماتشان بهره میبرند

مطلب پیشنهادی

آیا هنر هوش مصنوعی می تواند جایگزین خلاقیت هنرمندان انسانی شود؟ این چیزی است که یک مطالعه جدید نشان می دهد

با استفاده از Midjourney، DALL-E، Stable Diffusion و سایر نرم افزارهای هوش مصنوعی که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *