جمعه , 27 مهر 1403 - 7:50 قبل از ظهر

طول عمر گربه ها چقدر است ؟

بنا بر افسانه‌های رایج، یک سال انسانی معادل هفت “سال گربه‌ای” است، اما در واقع، یک گربه یک‌ساله از یک کودک هفت‌ساله بسیار بالغ‌تر است. در این راهنما، همه چیز درباره طول عمر گربه‌تان و تقریباً چقدر در سال‌های انسانی بزرگ‌تر است، یاد بگیرید.

گربه‌ها بیشتر از همیشه زندگی می‌کنند. با پیشرفت‌های تغذیه‌ای و پزشکی دامپزشکی، از جمله واکسن‌ها و داروهای درمانی، گربه‌ها به بیش از ۱۵ سال و در برخی موارد به بیش از ۲۰ سال زندگی می‌کنند. امید به زندگی به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها این است که آیا گربه شما فقط در داخل خانه زندگی می‌کند یا بیرون.

گربه‌های خانگی معمولاً بین ۱۲ تا ۱۸ سال عمر می‌کنند. بسیاری از آنها ممکن است به اوایل ۲۰ سالگی برسند. گربه‌ی پیرترین ثبت شده، «کریم پاف»، به طور شگفت‌انگیزی ۳۸ سال عمر کرد.

گربه‌های بیرون معمولاً عمر کوتاه‌تری دارند زیرا در معرض حوادثی مانند تصادف‌های موتوری یا حمله‌ی سگ‌ها قرار می‌گیرند. همچنین گربه‌های بیرون بیشتر در معرض ویروس‌های تهدیدکننده‌ی زندگی مانند ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) و لوکمی گربه (Feline Leukaemia) هستند که از طریق مبارزه یا تماس با گربه‌ی آلوده منتقل می‌شوند.

حفظ سلامتی و تناسب اندام گربه‌تان

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به دوست گربه‌تان انجام دهید تا در سال‌های طلایی زندگی‌اش خوشحال باشد.

  • مشاهده: نقش شما در شناسایی تغییرات کوچک در رفتار یا وضعیت عمومی گربه‌تان بسیار مهم است. می‌توانید با انجام یک معاینه‌ی فیزیکی کوچک هفتگی خودتان این کار را انجام دهید. همچنین به دنبال تغییرات در میزان آب نوشیدن، اشتها، الگوهای تنفسی، کیفیت پوست، برآمدگی‌ها، سرفه، توانایی‌های جسمی، عادت‌های دفع و حتی عادت‌های نظافت باشید.
  • واکسن‌های منظم
  • معاینه‌های منظم دامپزشکی، از جمله یک معاینه‌ی فیزیکی
  • رژیم غذایی متعادل متناسب با سن گربه
  • حفظ وزن سالم
  • ورزش: به طور منظم با بازی‌های ملایم گربه‌تان را سرگرم کنید.
  • فراهم کردن محیطی بدون استرس

عوارض واکسن گربه چیست ؟ 

تغییرات ناشی از پیری در گربه‌ها

پروسه پیری با تغییرات فیزیکی و رفتاری زیادی همراه است:

سیستم ایمنی: سیستم ایمنی گربه‌های مسن‌تر به طور کمتری قادر به مقابله با مهاجمین خارجی است.
پوست: پوست نازک‌تر و کمتر الاستیک می‌شود، گردش خون در آن کاهش می‌یابد و مستعد عفونت بیشتری می‌شود.
نظافت: گربه‌های پیر به طور مؤثری نسبت به گربه‌های جوان‌تر خود را تمیز نمی‌کنند، که ممکن است منجر به گره‌خوردن موها، بوی بد پوست و التهاب شود.
چنگال‌ها: چنگال‌های گربه‌های پیر معمولاً بیش از حد رشد کرده، ضخیم و شکننده می‌شوند و نیاز به کوتاه کردن بیشتری دارند.
کاهش شنوایی: از دست دادن شنوایی در گربه‌های مسن رایج است.
چشم‌ها: پیری همچنین با تغییرات زیادی در چشم‌ها همراه است. کدری خفیف لنز یک تغییر مرتبط با سن است و در بیشتر موارد دید گربه را به طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهد. با این حال، چندین بیماری – به ویژه بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا – می‌توانند به طور جدی و غیرقابل برگشت توانایی بینایی گربه را تحت تأثیر قرار دهند.
بیماری دندانی: بیماری‌های دندانی در گربه‌های مسن بسیار شایع است و می‌تواند خوردن را دشوار کند و موجب درد قابل توجهی شود. اگرچه بیماری‌های مختلف می‌توانند منجر به کاهش اشتها شوند، اما در گربه‌های سالم مسن، کاهش حس بویایی ممکن است به طور جزئی مسئول کاهش علاقه به غذا باشد. با این حال، ناراحتی ناشی از بیماری دندانی علت محتمل‌تری برای عدم تمایل به غذا خوردن است.
کلیه‌ها: کلیه‌های گربه‌ها تغییرات مختلفی را با افزایش سن تجربه می‌کنند که ممکن است به عملکرد ضعیف منجر شود؛ نارسایی کلیه یک بیماری رایج در گربه‌های مسن است و علائم آن بسیار متنوع است. شناسایی زودهنگام تغییرات در کلیه‌ها، کیفیت زندگی بهتری را فراهم می‌کند.
بیماری‌های مفصلی: بیماری مفصلی تحلیل‌برنده یا آرتروز در گربه‌های مسن رایج است. اگرچه اکثر گربه‌های مبتلا به آرتروز به شدت لنگ نمی‌زنند، اما ممکن است در دسترسی به جعبه‌های زباله و ظروف غذا و آب دچار مشکل شوند، به ویژه اگر مجبور باشند برای رسیدن به آن‌ها بپرند یا از پله‌ها بالا بروند. گربه‌هایی که آرتروز یا بیماری مفصلی دارند ممکن است کمتر خود را تمیز کنند و تمایل کمتری به نوازش شدن در ناحیه کمر یا دم داشته باشند.
بیماری‌های شایع: هایپرتیروئیدیسم (که اغلب منجر به بیش فعالی می‌شود)، فشار خون بالا، دیابت قندی، بیماری التهابی روده و سرطان از جمله شرایطی هستند که هرچند گاهی در گربه‌های جوان‌تر دیده می‌شوند، اما با افزایش سن در گربه‌ها شایع‌تر می‌شوند.
تغییرات مغزی: در انسان‌ها، تغییرات مربوط به پیری در مغز به از دست دادن حافظه و تغییرات شخصیتی منجر می‌شود که معمولاً به عنوان فراموشی شناخته می‌شود. نشانه‌های مشابهی در گربه‌های مسن دیده می‌شود: پرسه زدن، مّی‌زنی بیش از حد، بی‌نظمی ظاهری و اجتناب از تعامل اجتماعی.

سال گربه چیست؟

با توجه به سن‌های مختلف، گربه‌ها عمر کوتاه‌تری نسبت به ما دارند و به همین دلیل سال‌های آن‌ها معادل سال‌های زیادی از انسان‌هاست. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توانیم سال‌های گربه را به سال‌های انسانی با ریاضی ساده محاسبه کنیم. دانستن سن گربه‌مان به ما کمک می‌کند تا بلوغ و نیازهای او را در طول زمان درک کنیم، مانند میزان غذایی که نیاز دارد، بیماری‌های احتمالی و سطح فعالیت او.

سن گربه‌ام در سال‌های انسانی چقدر سن دارد؟

مهم است که توجه داشته باشید هیچ روش علمی قابل اعتمادی برای محاسبه رابطه بین سال‌های انسانی و سال‌های گربه‌ای وجود ندارد و این بیشتر به ما کمک می‌کند که احساس قابل درکی داشته باشیم، اما این یک راهنمای تقریبی خوب برای ماست.

چند سال گربه‌ای معادل یک سال انسانی است؟

سال اول زندگی گربه شما معادل ۱۵ سال انسانی محسوب می‌شود. سال دوم نیز ۹ سال دیگر به آن اضافه می‌کند، بنابراین ۲ سال گربه‌ای تقریباً معادل ۲۴ سال انسانی است. پس از این، هر سال انسانی اضافی معادل ۴ سال گربه‌ای است؛ به این معنا که سن ۳ ساله گربه ۲۸ سال انسانی خواهد بود یا اگر گربه شما ۶ ساله باشد، معادل یک انسان ۴۱ ساله است.

میانگین طول عمر گربه‌ها چقدر است؟

پاسخ واقعی این سوال بستگی دارد، اما معمولاً گربه‌های خانگی عمر بیشتری نسبت به گربه‌های خیابانی دارند. میانگین طول عمر یک گربه خانگی بین ۱۶ تا ۱۸ سال است و برخی حتی به سن ۲۰ سالگی یا بیشتر می‌رسند. بیشتر گربه‌های خیابانی میانگین طول عمر ۱۳ تا ۱۴ سال دارند، هرچند زندگی در فضای باز خطرات خاص خود را دارد که می‌تواند طول عمر آن‌ها را کوتاه‌تر کند.

طول عمر در گربه‌ها همچنین بسته به نژاد متفاوت است، زیرا برخی نژادهای گربه به طور طبیعی عمر بیشتری دارند. به عنوان مثال، نژادهای سیامی و منکس گفته می‌شود که طول عمر بیشتری دارند، بنابراین می‌توانند به سن‌های بالایی در سال‌های انسانی برسند!

آیا می‌دانستید؟ طبق برخی منابع، قدیمی‌ترین گربه جهان ۳۴ سال عمر کرده است؟ این معادل ۱۵۳ سال در سال‌های انسانی است!

به لطف پیشرفت‌های علم دامپزشکی و زندگی ایمن‌تر، طول عمر گربه‌ها در چند دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اگرچه هیچ‌گاه کافی نیست، اما داریم زمان بیشتری را با دوستان گربه‌ای خود سپری می‌کنیم و این قطعاً چیز خوبی است.

گربه‌ها چگونه در سال‌های انسانی پیر می‌شوند؟

گربه‌ها در دو سال اول زندگی خود به سرعت پیر می‌شوند و پس از آن، این روند کندتر و تدریجی‌تر می‌شود. سن گربه بر اساس تغییرات فیزیکی و رفتاری او تعیین می‌شود. این مراحل سپس با چرخه زندگی انسان مطابقت داده می‌شوند.

چرا دانستن سن گربه در سال‌های انسانی مهم است؟

مهم است که بدانید گربه‌تان در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارد تا بتوانید برای هرگونه مشکلات بهداشتی مرتبط با سن آماده شوید. مقایسه این با سال‌های انسانی به ما کمک می‌کند بهتر این کار را انجام دهیم. دانستن اینکه گربه‌تان به سال‌های بلوغ و سالخورده خود وارد شده، به شما کمک می‌کند بهترین مراقبت را از او انجام دهید.

چگونه می‌توانم سن گربه‌ام را تشخیص دهم؟

اگر از زمانی که گربه‌تان بچه‌گربه بوده است، او را نداشته‌اید، ممکن است ندانید سن او چقدر است. بهترین راه برای پیدا کردن این موضوع، مراجعه به یک دامپزشک است که می‌تواند تخمینی خوب به شما بدهد. دامپزشک به دنبال نشانه‌های مشخصی خواهد بود تا سن و سلامت گربه را تعیین کند.

شما (یا دامپزشک‌تان) می‌توانید به این نشانه‌ها در دندان‌ها، پوست، چشم‌ها، عضلات و استخوان‌ها نگاه کنید. اطلاعات بیشتری در این باره در زیر ارائه شده است.

دندان‌ها

دندان‌ها نمی‌توانند تاریخ دقیق روز تولد دوست گربه‌ای شما را مشخص کنند، اما هنوز هم نشانه‌های خوبی از سن او هستند. مراحل مهم عبارتند از:

دندان‌های اولیه یک بچه‌گربه بین دو تا چهار هفته ظاهر می‌شوند.
دندان‌های دائمی سفید آن‌ها در حدود چهار ماهگی در می‌آیند.
لکه‌های زرد (که به آن‌ها جرم می‌گویند) روی چند دندان می‌تواند به این معنی باشد که گربه شما بین یک یا دو ساله است.
اگر لکه‌ها روی تمام دندان‌ها ظاهر شوند، احتمالاً گربه حداقل سه تا پنج ساله است.
دندان‌های افتاده معمولاً نشانه‌ای از این است که گربه شما یک سالخورده محترم است، بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارد.
اما به خاطر داشته باشید که برخی گربه‌ها ممکن است به دلایل نژاد، تربیت، رژیم غذایی یا سلامت، دندان‌های بدتری نسبت به دیگران داشته باشند، صرف‌نظر از سنشان.

چشم‌ها

اگر دندان‌های گربه‌تان همیشه نشانه‌های قابل اعتمادی که امیدوار بودید نباشند، چشم‌ها می‌توانند نشانه‌های مفیدی درباره سن گربه‌تان به شما بدهند. تفاوت بین یک عنبیه صاف و یک عنبیه ترک‌دار می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت بین یک گربه جوان و یک گربه سالخورده باشد. دامپزشک شما می‌تواند این موارد را با یک اتورفراکتور به دقت بررسی کند (اگر گربه شما اجازه بدهد!).

بعد از ۱۲ سالگی، چشم‌های گربه معمولاً شروع به ابری شدن می‌کنند. و اگر متوجه اشک‌ریزی و ترشحات چشمی منظم شدید، احتمالاً یک گربه سالخورده در دست دارید. اما حتماً این موضوع را به دامپزشک خود بگویید زیرا ممکن است دلایل دیگری غیر از سن وجود داشته باشد.

عضلات و استخوان‌ها

سن می‌تواند پشت ظاهر پنهان شود، بنابراین به ویژگی‌هایی توجه کنید که می‌توانند تصویر سن گربه‌تان را کامل کنند. مانند انسان‌ها، سطح بالاتر فعالیت به گربه شما تعریفی از عضلات می‌دهد. بازی کردن، پریدن و دویدن بازی‌های گربه‌های جوان هستند. بنابراین، اگر متوجه شدید که گربه‌تان تمایل به از دست دادن توده عضلانی دارد یا خیلی حرکت نمی‌کند، این ممکن است نشانه‌ای از پیری باشد.

گربه‌های مسن‌تر ممکن است استخوانی‌تر به نظر برسند، پوست اضافی آویزان داشته باشند یا تیغه‌های شانه‌اشان بیرون زده باشد. برای دریافت نکات بیشتر، راهنمای وضعیت بدنی گربه‌تان را بررسی کنید.

پوشش

پوشش گربه با افزایش سن تغییر می‌کند. پ Fur نرم و نازک معمولاً مختص گربه‌های جوان است. گربه‌های مسن‌تر معمولاً دارای پوشش ضخیم‌تر و خشن‌تری هستند و گاهی اوقات با لکه‌های موی خاکستری.

سن گربه سن انسانی
۱ سال ۱۵ سال
۲ سال ۲۴ سال
۳ سال ۲۸ سال
۴ سال ۳۲ سال
۵ سال ۳۶ سال
۶ سال ۴۰ سال
۷ سال ۴۴ سال
۸ سال ۴۸ سال
۹ سال ۵۲ سال
۱۰ سال ۵۶ سال
۱۱ سال ۶۰ سال
۱۲ سال ۶۴ سال
۱۳ سال ۶۸ سال
۱۴ سال ۷۲ سال
۱۵ سال ۷۶ سال
۱۶ سال ۸۰ سال
۱۷ سال ۸۴ سال
۱۸+ سال ۸۸ سال

 

4o mini

مطلب پیشنهادی

روشهاي اهلي كردن سنجاب

روشهاي اهلي كردن سنجاب

 روشهاي اهلي كردن سنجاب :سنجاب‌ها با چشمان درشت و دم پشمالوی خود، موجوداتی دوست‌داشتنی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *