جمعه , 27 مهر 1403 - 6:35 قبل از ظهر
Elevator Interior Design | Seoul Series | dWPanels

طراحی داخلی و زیبایی شناسی در آسانسورها

طراحی داخلی و زیبایی شناسی در آسانسورها

بازسازی و نوسازی آسانسور یکی از چالش های این صنعت است، نیازهای خاصی دارد و یک سری برنامه های مقدماتی را طلب می کند. با اینکه طراحی و ساخت انواع آسانسور مطابق با فناوری های روز دنیا انجام می گیرد، اما برخی جزئیات و نکات ریز وجود دارند که گاهی از چشم سازندگان آسانسور، پنهان می مانند!

به کارگیری کمی خلاقیت در طراحی داخلی آسانسورها می تواند این محصولات را به بهترین سیستم های بالابری با نهایت تجربه کاربری، زیبایی و ایمنی تبدیل کند! یعنی دقیقاً همان چیزی که افراد به دنبال آن هستند! این موارد هم برای نصب آسانسورهای نو در ساختمان نوساز وجود دارد و هم در پروژه های بازسازی آسانسور، نوسازی ساختمان و ایمن سازی بهتر سیستم ها تعریف می‌شود.

تعیین هدف از نصب آسانسور در یک ساختمان، انتخاب مواد و رنگ ها و نورپردازی در طراحی داخلی، افزودن امکانات ایمنی و در نظر گرفتن زیبایی شناسی سیستم بالابری، موارد بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه نمود.

طراحی یک آسانسور باکیفیت با بهترین متریال و توجه به عناصر ایمنی و زیبایی شناسی می تواند تأثیر زیادی در تجربه کاربری و راحتی افراد داشته باشد. لذا در این مطلب به طور ویژه به موضوع طراحی داخلی کابین آسانسور می پردازیم و توضیح می‌دهیم که چطور می توان یک فضای داخلی لوکس و دلنشین و راحت را در داخل کابین به وجود آورد، به طوری که از هر جهت، بهترین ویژگی ها را داشته باشد.

جزئیات مهم در طراحی داخلی آسانسورها

1- هدف آسانسور و نوع عملکرد آن

قبل از طراحی فضای داخلی کابین آسانسور، اهمیت زیادی دارد که مشخص کنید آسانسور برای چه منظوری استفاده می شود. آیا عمدتاً فقط کارمندان در یک ساختمان اداری از آن استفاده می کنند یا عموم مردم نیز از آن استفاده خواهند کرد؟ هدف از نصب یک آسانسور در ساختمان در درجه اول، حمل و نقل کالا است یا افراد هم می توانند از آن استفاده کنند؟ پاسخ به این سوالات می تواند به تعیین عناصر ایمنی و زیبایی شناسی و ویژگی‌های طراحی مناسب کمک زیادی کند.

2- ابعاد کابین آسانسور

ابعاد و اندازه و نمای داخلی کابین آسانسور در طراحی آن نقش مهمی دارد. ابعاد داخل کابین، معرف میزان فضای موجود برای اجرای جزئیات و ویژگی‌های مختلف است و بر زیبایی کلی فضای داخلی تأثیر می گذارد.

3- متریال مناسب و رنگ های آرامش دهنده

انتخاب مواد مناسب و رنگ های خاص برای فضای داخلی کابین آسانسور یکی از عناصر مهم در فرآیند طراحی است. مصالح انتخابی باید بادوام بوده و نگهداری آنها آسان باشد. رنگ ها نیز باید از نظر بصری، جذاب و خوشایند باشند و زیبایی شناسی کلی ساختمان را تکمیل کنند. طیف رنگی داخل آسانسور باید حس راحتی و لوکس بودن را به کاربر منتقل کند و آرامش را به آنها هدیه بدهد.

4- جلوه های نورپردازی

نورپروازی یکی از ارکان مهم طراحی داخلی کابین آسانسور است. خوشبختانه، سیستم‌های هوشمند به کمک این صنعت آمده اند تا طراحان بتوانند بهترین نورپردازی هوشمند را در آسانسورها اجرا نمایند. داخل کابین باید به اندازه کافی روشن باشد تا کاربران بتوانند به راحتی، همه قسمت ها را مشاهده کنند. روشن بودن کابین آسانسور، حس خوبی به افراد می دهد و باعث می‌شود احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

5- ویژگی‌های ایمنی و مسیریابی

ویژگی‌های ایمنی داخل کابین آسانسور شامل دکمه‌های توقف اضطراری، سیستم های هشدار، سیستم روشنایی و برق اضطراری است و باید به وضوح قابل مشاهده بوده و برای دسترسی، آسان باشند. در یک طراحی استاندارد و مدرن برای آسانسور، باید نیازهای دسترسی کاربران دارای معلولیت نیز نظر گرفته شود. همچنین پنل‌های مشاهده مسیریابی طبقات اهمیت دارند. نشانگرهای دیجیتالی داخل کابین می توانند این مسئله را نشان دهند.

6- زیبایی شناسی کلی سازه

زیبایی شناسی کلی داخل کابین آسانسور باید تکمیل کننده زیبایی شناسی کل ساختمان باشد. طرح های به کار رفته نیز باید منسجم و سازگار با سبک کلی سازه باشد.

 

متداول ترین متریال مورد استفاده در طراحی داخلی کابین آسانسور

1-فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ، نوعی مصالح بادوام و مقاوم است. تمیز کردن و نگهداری آن آسان بوده و اغلب برای دیوارهای کابین آسانسور، نرده ها و چارچوب درب ها استفاده می‌شود.

2-شیشه: متریال شیشه در اکثر موارد برای دیوارها و درب های کابین آسانسورهای لوکس در ساختمان های تجاری و آسمان خراش ها یا هتل های 5 ستاره استفاده می‌شود. شیشه، ظاهری مدرن و براق دارد و اجازه می‌دهد نور طبیعی وارد کابین شود. این نوع طراحی می تواند فضای احساسی خوشایندی را برای کاربران خلق کند.

3-پوشش اکریلیک: اکریلیک، نوعی ماده پلاستیکی سبک و بادوام است که اغلب برای دیوارهای کابین آسانسور، سقف و کف استفاده می‌شود. تمیز کردن و نگهداری آن آسان است و همچنین در رنگ ها و طرح های مختلف در دسترس می‌باشد.

4-لمینت: لمینت، یک ماده مقرون به صرفه و بادوام است. این ماده اغلب برای دیوارهای کابین آسانسور و کفپوش آن استفاده می شود. تنوع رنگ ها و طرح و تمیز شدن و نگهداری آسان آن، مهم ترین ویژگی های لمینت به شمار می‌روند.

5-چوب: متریال چوب، یک انتخاب لاکچری برای دیوارها، سقف و کف کابین آسانسور است. چوب می‌تواند ظاهری زیبا و گرم به داخل کابین ببخشد، اما نسبت به سایر مواد، به نگهداری بیشتری نیاز دارد.

6-آلومینیوم: آلومینیوم، فلزی سبک، بادوام است و به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارد. از این متریال برای دیوارهای کابین آسانسور و چارچوب درب ها استفاده می‌شود.

7-سنگ مرمر و گرانیت: سنگ مرمر و گرانیت، سنگ های طبیعی گران قیمت هستند که اغلب برای دیوارهای کابین آسانسور، کفپوش ها و زیباسازی قسمت های مختلف کابین استفاده می شوند. این نوع سنگ‌های طبیعی، ظاهری مجلل ایجاد می‌کنند اما نسبت به سایر مواد، به نگهداری بیشتری نیاز دارند.

Elevator Interior Design | Seoul Series | dWPanels

اگر به دنبال نوسازی و زیباسازی آسانسور هستید، یک تیم حرفه ای از طراحان داخلی و مهندسان را به شما معرفی می‌کنیم. شرکت آسانسور فعال، ارائه دهنده انواع خدمات بازسازی و زیباسازی آسانسورها با هر نوع کاربری هستند. کارشناسان این مجموعه می‌توانند به شما کمک کنند تا با در نظر گرفتن نیازها و بودجه مالی، بهترین آسانسورها را در پروژه های خود استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی

تفاوت الکترود 6013 و 7018

تفاوت الکترود 6013 و 7018

تفاوت الکترود 6013 و 7018 : بررسی کامل در دنیای جوشکاری، انتخاب الکترود مناسب نقش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *