جمعه , 15 تیر 1403 - 5:17 قبل از ظهر

دانستنی های زنبور عسل

دانستنی های زنبور عسل

زنبورهای عسل تنها بخش کوچکی از تقریباً 20000 گونه زنبور شناخته شده را نشان می دهند. شناخته شده ترین زنبور عسل زنبور عسل غربی (Apis mellifera) است که برای تولید عسل و گرده افشانی محصولات اهلی شده است. اغلب می توانید زنبورهایی را ببینید که برای مدت طولانی حرکت نمی کنند. تصور نادرست ممکن است منجر به این فرض شود که آنها مرده اند، اما اینطور نیست! این زنبورها مایل ها و مایل ها پرواز کرده اند و مسیر بازگشت به کندو را اشتباه محاسبه کرده اند. خسته اند و به رزق و روزی نیاز دارند. چه می توانم بکنم؟ می توانید یک نوشیدنی مخصوص برای آنها مخلوط کنید!

دستور غذا برای زنبور عسل ها

1 قاشق غذاخوری آب را با 1 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید تا حل شوند.
یا در یک بشقاب کم عمق قرار دهید یا به سادگی روی یک قاشق روی میز باغچه یا نزدیک جایی که زنبور را دیدید قرار دهید.

10 حقیقت جالب در مورد زنبورها

  1. دلیل سر و صدا بودن زنبورها این است که در یک دقیقه 11400 بار بال های خود را می زنند!
  2. فقط زنبورهای ماده می توانند نیش بزنند. زنبورهای نر نیش زن ندارند.
  3. زنبورهای عسل از طریق یک سری حرکات رقص ارتباط برقرار می کنند.
  4. کندوی زنبور عسل بیش از 55000 مایل پرواز می کند تا 1 پوند عسل تولید کند و می تواند 100 پوند عسل در یک سال تولید کند.
  5. زنبورها وقتی می‌ترسند می‌توانند هورمونی را که انسان ترشح می‌کند حس کنند. اگر احساس کنند کندویشان در خطر است حمله خواهند کرد.
  6. زنبور عسل تنها حشره ای است که غذای مصرفی انسان را می سازد.
  7. هر زنبور عسل از یک کندو دارای شناسایی رنگ خاص خود است.
  8. پادشاه مصر باستان، پپی دوم، یک ماده دافع حشرات باهوش ابداع کرد. غلام را کاملاً با عسل می پوشاند تا آنها جذب عسل شوند نه او.
  9. خوردن عسل شما را باهوش تر می کند! دارای آنتی اکسیدانی است که عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
  10. 1 زنبور 5 چشم دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

آیا زنبورها 5 چشم دارند؟

بال‌های جلو و عقب به هم متصل شده و یک جفت بال بزرگ را تشکیل می‌دهند و برای تا شدن آسان در هنگام پرواز باز می‌شوند. چشم ها – هر چند باورنکردنی به نظر برسد، زنبور عسل دارای پنج چشم، دو چشم مرکب بزرگ و سه چشم کوچکتر در مرکز سر است.

5 نکته ای که باید درمورد زنبور عسل ها بدانیم

1 . 25000 گونه مختلف زنبور وجود دارد

حدود 25000 گونه شگفت انگیز زنبور عسل برای گرده افشانی گیاهان گلدار تکامل یافته اند. برای درک این موضوع، حدود 10000 گونه پرنده و حدود 5400 پستاندار مختلف وجود دارد. اکثر مردم فکر می کنند زنبوری چاق است، راه راه جسورانه با خز متراکم و راه رفتن آرام دارد. اما اینها فقط زنبورهایی هستند که تنها 1 درصد از گونه های زنبور عسل در سراسر جهان را تشکیل می دهند. برخی دیگر معتقدند همه زنبورها عسل درست می کنند و با ملکه زنبور عسل، کارگران و پهپادهای نر با هم زندگی می کنند، اما تعداد کمی از زنبورها این کار را انجام می دهند.

در واقع، بیشتر گونه های زنبور عسل با تصویر رایج زنبور مطابقت ندارند. برخی بزرگ و گرد هستند، اما بسیاری لاغر و کوچک هستند. راه راه و متالیک، رنگارنگ و برخی دیگر که مشکی براق هستند وجود دارد. بسیاری از زنبورها تنها حدود شش هفته عمر می کنند، اما برخی دیگر می توانند سال ها زندگی کنند. تعداد کمی از زنبورها حشرات اجتماعی هستند، مانند مورچه ها، که در کلنی هایی تا 100000 نفر زندگی می کنند، اما اکثریت آنها زنبورهای منفرد هستند که به تنهایی لانه می کنند، اما اغلب در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

آیا من با خوردن عسل به جمعیت زنبور عسل کمک می کنم یا مانع؟

زنبورهایی هستند که عرق انسان را می لیسند. زنبورهای زبان کوتاه و دراز زبان؛ زنبورهای معدنی و زنبورهای شیاری که در زمین لانه می کنند. زنبورهای سنگ تراشی و زنبورهای برگ شکن که در ساقه یا لوله های توخالی گیاهان زندگی می کنند. زنبورهای گل که ملات قدیمی را ترجیح می‌دهند، زنبورهای نجار که خانه‌ای را در کنده‌های درخت حفاری می‌کنند، و زنبورهای گچ‌کاری که لانه‌های خود را با مواد ضدآب می‌پوشانند. و یک چهارم از گونه‌های زنبور عسل از ساختن لانه خود دست کشیده‌اند، اما در عوض مانند پرنده فاخته، خانه زنبورهای دیگر را تصرف می‌کنند. اما هر جا که گیاهان گلدار وجود داشته باشد، از قله کوه‌های بادخیز گرفته تا جنگل‌های مرطوب و بیابان‌های خشک و همچنین باغ‌ها و حیاط‌های خلوت ما، زنبورهایی برای گرده افشانی آن‌ها وجود خواهند داشت.

بزرگترین زنبور جهان پلوتون مگاچیل یا زنبور غول پیکر والاس است که به نام طبیعت‌شناس ویکتوریایی، آلفرد راسل والاس، که اولین بار آن را ثبت کرد، نامگذاری شده است. طول 4 سانتی متر با طول بال های غول پیکر 6.3 سانتی متر و آرواره هایی مانند سوسک گوزن نر دارد. 38 سال بود که دیده نشده بود و تا زمان کشف مجدد آن در سال 2019 در جزیره اندونزی که در داخل یک تپه موریانه درختی فعال لانه می کرد، بیم آن می رفت که منقرض شود. در مقابل، ریزترین زنبورها کمتر از 2 میلی متر طول دارند و اعضای گروه Euryglossina (Quasihesma) بومی استرالیا هستند.

2  . همه زنبورها نیش نمی زنند

زنبورهای نر نیش نمی زنند. به این دلیل که زنبور نر به جای نیش، اندوفالوس دارد، ابزاری شبیه آلت تناسلی برای تزریق اسپرم. در مقابل، زنبورهای ماده در انتهای شکم خود نیش دارند و از آن برای دفاع از خود و لانه خود استفاده می کنند. زنبورهای کارگر که ماده هستند با نیش زدن پستانداران می میرند. این به این دلیل است که نیش آنها خاردار است، مانند قلاب ماهیگیری، که در پوست مهاجم قرار می گیرد و در حین جدا شدن، بدن زنبور را از هم جدا می کند. اما نیش آنها بویی تولید می کند که به عنوان فرمون هشدار دهنده شناخته می شود که به سایر زنبورهای عسل از کلنی هشدار می دهد تا به مهاجم حمله کنند. تصور کنید که یک خرس بزرگ در حال دزدیدن عسل از لانه زنبورها است. اگر خرس چندین نیش دریافت کند، احتمال عقب نشینی بیشتر است. ممکن است چند زنبور عسل در فرآیند دفاع از لانه بمیرند، اما کلنی نجات می یابد.

ماده های سایر گونه های زنبور عسل دارای نیش سوزنی مانند هستند که می توانند آن را جمع کرده و دوباره استفاده کنند، بنابراین هنگام نیش نمی میرند. اما به طور کلی اگر به حال خود رها شود، بیشتر زنبورها مطیع هستند.

حدود 500 گونه زنبور وجود دارد که نیش آن‌ها آنقدر بی‌اثر است که فک پایین‌های قدرتمندی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند باعث گاز گرفتن مزاحم شود. اینها زنبورهای بدون نیش هستند. برخی مانند اکسی تریگونا یا زنبورهای آتشین می توانند اسید فرمیک را برای تحریک مهاجمان خود دفع کنند. آنها به تعداد زیادی حمله می کنند و به قسمت های حساس بدن مانند گوش، بینی، چشم و دهان راه پیدا می کنند.

بیشتر زنبورهای بدون نیش در مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند. تعداد کمی در آسیا، آفریقا و استرالیا یافت می شود، اگرچه احتمالا گونه های بیشتری برای کشف وجود دارد. جنس زنبورهای بی نیش Melipona آمریکای جنوبی، که به طور محلی به آن abeja criolla می گویند، به خوبی مستند شده است زیرا مایاهای باستانی هزاران سال پیش برداشت عسل آن را آغاز کردند. اگرچه آنها نسبت به گونه های زنبور عسل کمتر عسل تولید می کنند، اما گروهی از زنبورهای بدون نیش در استرالیا وجود دارند که به آنها زنبور کیسه ای قند (Tetragonula carbonaria) می گویند.

3 . عسل غذای زمستانی زنبورهاست

کلنی زنبور عسل برای زنده ماندن در کندو زمانی که هوا سرد است و بیرون از آن چیز کمی برای خوردن وجود دارد، تکامل یافته است. زنبورها وقتی دماسنج به کمتر از 13 درجه سانتیگراد/55 درجه فارنهایت، باران یا بادهای شدید می‌رسد، پرواز نمی‌کنند. جمعیت از 50000 در تابستان به 10000 یا بیشتر زنبور کارگر و یک ملکه کاهش می یابد. آن‌ها مانند پنگوئن‌ها روی کلاه‌های یخی دور هم جمع می‌شوند و ماهیچه‌های پروازشان را می‌لرزند تا خودشان و خانه‌شان را گرم نگه دارند. آنها از خوردن ذخایر عسلی که در بهار و تابستان با تبدیل شهد جمع آوری شده از گل ها به عسل ایجاد کرده اند، انرژی می گیرند.

در یک پرواز، یک زنبور عسل جوینده می تواند 200 تا 300 گل یک گیاه را ببیند و 0.05 گرم نکول جمع آوری کند.

زمان تولید عسل

در یک روز، او می تواند تا 2000 گل را ببیند و 0.5 گرم شهد جمع آوری کند.
در مدت پنج روز، 10000 تا 20000 علوفه گیر می توانند 5 کیلوگرم شهد را به کندو وارد کنند تا زنبورها به 1.5 کیلوگرم عسل تبدیل شوند.
ساخت یک شیشه 1.5 کیلوگرمی عسل 12000 ساعت زنبور عسل طول می کشد.
تصور می شود که کلنی زنبورهای عسل حدود 55000 مایل – معادل یک و نیم بار در سراسر جهان – پرواز می کند تا فقط یک پوند (2.2 کیلوگرم) عسل تولید کند. یک کلنی برای زنده ماندن در زمستان به حدود 10 پوند عسل نیاز دارد.

تبدیل شهد به عسل یک فرآیند دو مرحله‌ای است که طی آن قندهای موجود در شهد از پیچیده به قندهای ساده تغییر می‌کند و سپس محتوای آب مایع را تا 20 درصد یا کمتر کاهش می‌دهد. وقتی زنبورهای عسل کامل شدند، لانه زنبوری را با یک کلاه مومی سفید ببندند. این کار باعث می شود که عسل در یک ظرف دربسته برای زمستان تازه بماند.

فقط زنبورهای عسل و زنبورهای بدون نیش عسل کافی برای زندگی کلنی های خود در زمستان تولید می کنند. زنبورهای دیگر می میرند.

4 . زنبورها از هر سه لقمه ای که ما می خوریم، یکی را گرده افشانی می کنند

زنبورها و گیاهان گلدار 100 میلیون سال پیش به طور مشترک تکامل یافتند. زنبور عسل از شهد و گرده گل ها تغذیه می کند. وقتی از گلی به گل دیگر می‌رود، گرده‌ها را از قسمت نر گل (بوسک) جمع می‌کند و مقداری از دانه‌ها را به قسمت ماده (کلاله) گل بعدی که می‌بیند منتقل می‌کند. این عمل گرده افشانی گیاه را قادر به تولید میوه و دانه برای تولید مثل می کند.

از هر سه لقمه ای که یک فرد معمولی می خورد توسط زنبورها گرده افشانی شده است، از جمله بیشتر میوه ها، سبزیجات، دانه ها، آجیل، گیاهان، ادویه جات و محصولات روغنی. آنها با هم بخش عمده ای از مواد مغذی را در رژیم غذایی انسان تامین می کنند. علاوه بر این، زنبورها قهوه و محصولات علوفه ای را برای گاوهای گوشتی و شیری و سایر دام ها گرده افشانی می کنند.

و فقط غذای موجود در بشقاب ما نیست که باید از استاد گرده افشان طبیعت تشکر کنیم: داروهای گیاهی مانند آسپرین و مورفین. الیاف مانند پنبه و کتان؛ و درختانی که الوار برای ساخت و ساز را تامین می کنند و ریه های سیاره هستند، همگی توسط زنبورها گرده افشانی می شوند. برخی از محصولات زراعی برای تشکیل میوه ها یا دانه ها کاملاً به گرده افشانی زنبور عسل وابسته هستند، اما در بیشتر موارد گرده افشانی زنبورها عملکرد محصولات را تا 75 درصد افزایش می دهد، اندازه را افزایش می دهد و شکل، شیرینی و ماندگاری نود را از نظر تجاری بهبود می بخشد. محصولات تولید شده

5 . کلنی زنبور عسل مانند یک درخت است

زنبورهای عسل در کلنی های 50000 نفری زندگی می کنند. اکثریت قریب به اتفاق کارگران هستند، چند صد نفر در تابستان پهپادهای نر هستند و یک ملکه زنبور بارور مادر آنهاست.

هر زنبور عسل بخشی از یک سیستم بسیار ساختار یافته است که حشره شناسان آن را ابر ارگانیسم می نامند. ما دوست داریم از قیاس یک درخت برای توضیح نحوه عملکرد کلنی زنبور عسل استفاده کنیم. درخت از ریشه، تنه، پوست، شاخه، برگ و گاهی شکوفه تشکیل شده است. همه این قسمت ها با هم کار می کنند و درخت را می سازند.

بدن زنبور عسل چگونه کار می کند؟

اگر یک برگ را از درخت جدا کنید، برگ می میرد، اما درخت ادامه می یابد. همین امر در مورد زنبور عسل فردی ما که از یک گل بازدید می کند نیز صدق می کند. او را از مستعمره خود دور کنید و او خواهد مرد، اما مستعمره ادامه دارد. برگ و زنبور عسل نقش مشابهی را به عنوان جمع کننده غذا و انرژی بازی می کنند.

درخت از طریق فتوسنتز غذا می‌گیرد، فرآیندی که طی آن برگ‌ها نور خورشید را به قند تبدیل می‌کنند، در حالی که کلنی زنبور عسل غذا و قند خود را از گرده و شهد کارگرانش جمع‌آوری می‌کند. در اواخر سال، برگ‌ها از درخت برگ‌ریز می‌ریزند، زیرا درخت در ماه‌های سرد زمستان رشد چندانی ندارد، بنابراین نیاز کمی به جمع‌آورنده انرژی وجود دارد.

به طور مشابه، کلنی زنبور عسل در ماه های سرد زمستان رشد نمی کند، بنابراین بیشتر جمع کننده های انرژی – زنبورهای کارگر – می میرند: ملکه تخم گذاری را متوقف می کند و کلنی به حدود 10000 زنبور کوچک می شود. هم کلنی و هم درخت وارد حالت حداقل فعالیت می شوند. وقتی بهار می رسد، چرخه دوباره شروع می شود. درختان برگ های جدیدی می رویند، ملکه زنبور عسل زنبورهای کارگر جدیدی تولید می کند و سیستم ها به روش های جمع آوری انرژی خود باز می گردند.

نام علمی زنبور عسل چیست ؟

زنبور عسل غربی یا زنبور عسل اروپایی (Apis mellifera) رایج ترین گونه از 7 تا 12 گونه زنبور عسل در سراسر جهان است. نام جنس Apis به معنای “زنبور عسل” لاتین است و mellifera به معنای “عسل‌دار” یا “عسل حامل” است که به تولید عسل توسط گونه‌ها اشاره دارد. زنبور عسل تنها حشره ای است که غذای خورده شده توسط انسان تولید می کند.

آخرین اطلاعات جالب در مورد زنبور عسل

  • یک زنبور عسل می تواند تا 6 مایل و با سرعت 15 مایل در ساعت پرواز کند، از این رو باید حدود 90000 مایل – سه بار در سراسر جهان – برای تولید یک پوند عسل پرواز کند.
  • به یک اونس عسل نیاز است تا یک زنبور برای پرواز در سراسر جهان سوخت کند.
  • عسل 80 درصد قند و 20 درصد آب است.
  • زنبورهای عسل موم زنبور عسل را از هشت غده جفت شده در قسمت زیرین شکم خود تولید می کنند.
  • زنبورهای عسل باید حدود 17 تا 20 پوند عسل مصرف کنند تا بتوانند هر پوند موم را به صورت بیوشیمیایی تولید کنند.
  • زنبورها بدون توجه به اینکه دمای بیرون 110 یا -40 درجه باشد، دمای 92 تا 93 درجه فارنهایت را در لانه مولد مرکزی خود حفظ می کنند.
  • یک کلنی پرجمعیت ممکن است دارای 40000 تا 60000 زنبور در اواخر بهار یا اوایل تابستان باشد.
  • زنبور ملکه حدود 2-3 سال زندگی می کند. او در ماه های تابستان شلوغ ترین است، زمانی که کندو باید حداکثر قدرت خود را داشته باشد و تا 2500 تخم در روز می گذارد.
  • ملکه ممکن است با 17 هواپیمای بدون سرنشین در یک دوره 1 تا 2 روزه جفت گیری کند.
  • ملکه ممکن است در طول عمر 3 یا 4 ساله خود روزانه 600-800 یا حتی 1500 تخم بگذارد. این تولید روزانه تخم مرغ ممکن است با وزن خود او برابری کند. او دائماً توسط زنبورهای کارگر تغذیه و نظافت می شود
  • زنبورهای عسل کارگر در بهار یا تابستان حدود 4 هفته و در زمستان تا 6 ماه عمر می کنند.
  • زنبور عسل متوسط ​​در طول عمر خود تنها یک دوازدهم قاشق چای خوری عسل تولید می کند.
  • زنبورهای عسل با سرعت 15 مایل در ساعت پرواز می کنند
  • بال‌های زنبور عسل 11400 بار در دقیقه می‌زنند و در نتیجه وزوز متمایز خود را ایجاد می‌کنند.
  • یک زنبور عسل در طول یک سفر جمع آوری از 50 تا 100 گل بازدید می کند.
  • زنبورهای عسل که با نام علمی Apis Mellifera نیز شناخته می شوند، دوستدار محیط زیست هستند و به عنوان گرده افشان حیاتی هستند.
  • عسل تخمیر شده، معروف به مید، قدیمی ترین نوشیدنی تخمیر شده است. اصطلاح “ماه عسل” از رویه اسکاندیناوی مبنی بر مصرف مقادیر زیادی مید در ماه اول ازدواج سرچشمه گرفته است.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد خواص عسل برای از بین بردن چین و چروک کلیک کنید 

مطلب پیشنهادی

چه مقدار آب برای گربه ها لازم است؟

چه مقدار آب برای گربه ها لازم است؟

چه مقدار آب برای گربه ها لازم است؟  :گربه‌ها به عنوان حیوانات خانگی محبوب، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *