یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 2:49 قبل از ظهر

داستان پیدایش پول و آشنایی با نحوه کسب سود از خرید و فروش پول‌های رایج دنیا

داستان پیدایش پول. پول وسیله‌ای برای خرید کالاها و خدمات در یک کشور است. بدون پول امکان خرید و فروش بسیاری از کالاهایی که روزانه با آنها در ارتباط هستید را از دست خواهید داد. به نظر شما مردم در گذشته چگونه به صورت عادلانه و بدون پول، داد و ستد می‌کردند؟

در زمان گذشته نیز مردم، نیاز به ابزاری که بتوانند با استفاده از آن به صورت عادلانه به خرید و فروش اجناس بپردازند را حس می‌کردند. به عنوان مثال، اگر قصابی ۲ کیلو گوشت به یک نانوا می‌داد، معیاری برای سنجش اینکه در ازای آن باید چه مقدار نان از نانوا دریافت کند، نداشت. با این وجود، مردم در ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، مجبور بودند که از مبادله کالا به کالا استفاده کنند چون مفهومی به نام پول در آن زمان وجود نداشت اما به تدریج و با گذشت زمان، ابزارهایی برای سنجش ارزش به وجود آمد.

از مبادله کالا به کالا تا پولِ کالایی

مردم که به مشکلات عدیده‌ی مبادله کالا به کالا و عدم رعایت عدالت در آن پی برده بودند، برخی از کالاهای پُرکاربرد همچون گاو و نمک را ابزاری برای مبادله کالاها با یکدیگر قرار دادند. بدین ترتیب آنها به کمک «پولِ کالایی» معیارهایی تعیین کردند که مثلا ۱ کیلو گوشت معادل ۱۰ کیلو نمک و ۱ کیلو نان معادل ۲ کیلو نمک بود اما در اینجا نیز مشکلات فراوانی وجود داشت؛ چه کسی به آن همه نمک یا گاو احتیاج دارد؟

از پولِ کالایی تا فلزات

پس از کشف فلز، بشر متوجه شد که علاوه بر امکان ساخت ابزارهای مختلف، می‌تواند سکه‌هایی با وزن و شکل یکسان بسازد و از آنها به عنوان معیاری از ارزش برای مبادلات کالاها استفاده کند.

از فلزات تا طلا

در قرن ششم پیش از میلاد، بشر توانست با ضرب اولین سکه‌های طلا و نقره، معیار بهتری برای خرید و فروش کالاها و تجارت به دست بیاورد.

از طلا تا اسکناس

با ظهور سیستم بانکداری، مردم به جای استفاده از طلا در تجارت آن را به بانک سپرده و در ازای آن رسیدی برابر با ارزش طلای خود دریافت می‌کردند. به دلیل خطراتی که حمل و نقل طلا برای تجارت داشت (ریسک دزدی) و همچنین رواج رسیدهای طلا، به تدریج این رسیدها به پول کاغذی یا همان اسکناس تبدیل شدند.

مبادله اسکناس کشورهای مختلف با یکدیگر

همان طور که می‌دانید در زمانه کنونی، هر کشوری پول مخصوص به خود را دارد. هر کدام از این پول‌ها در برابر پول یک کشور دیگر دارای ارزش خاصی هستند. به عنوان مثال، ارزش ۱ دلار معادل ۶۰،۰۰۰ تومان است. اگر دلار را با ین ژاپن مقایسه کنیم، هم اکنون ارزش ۱ دلار برابر با ۱۶۰ ین ژاپن است. ممکن است در آینده بر اساس افزایش یا کاهش قدرت اقتصادی این دو کشور یا افزایش و کاهش تقاضا برای پول آنها، ارزش ۱ دلار به ۱۰۰ ین برسد اما چطور و از طریق کدام بازار می‌توان از این قضیه سود برد؟

فارکس، بازاری است که در آن پول اکثر کشورهای دنیا به صورت جفتی در برابر یکدیگر معامله می‌شوند، حجم این بازار به قدری زیاد است که همیشه خریداری برای فروش و فروشنده‌ای برای خرید جفت ارز شما وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، USDJPY یکی از مهمترین جفت ارزهای این بازار است که معامله‌گران بسیاری با پیش‌بینی افزایش و کاهش قیمت در آن به سود خوبی دست پیدا می‌کنند.

  • در بازار فارکس علاوه بر افزایش قیمت‌ها، می‌توان با معاملات Short از کاهش قیمت‌ها نیز سود برد.

چطور می‌توان قیمت جفت ارزها در فارکس را پیش‌بینی کرد؟

یکی از مهمترین تحلیل‌ها برای پیش‌بینی قیمت در بازار فارکس، تحلیل تکنیکال است و یکی از مهمترین مفاهیم این رشته، امواج الیوت است. این امواج که در نمودارهای قیمت و بر اساس ساختارهای تکرار شونده ترسیم می‌شوند توسط فردی به نام «رالف نلسون الیوت» به وجود آمدند. با استفاده از شمارش امواج الیوت می‌توان تا حد زیادی به پیش‌بینی قیمت پرداخت.

امواج الیوت یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که متاسفانه توسط اغلب معامله‌گران مبتدی نادیده گرفته می‌شوند. عدم تسلط به امواج الیوت موجبات شکست این افراد را فراهم می‌کند اما آنهایی که از آموزش الیوت استفاده کرده و توانایی شناسایی و شمارش صحیح این امواج را به دست آورده‌اند، می‌توانند از خرید و فروش جفت ارزها و حتی سایر ابزارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال و طلا نیز سود بگیرند. اساس نظریه الیوت بر این پایه استوار است که پس از ۵ موج افزایشی در قیمت ما شاهد یک حرکت اصلاحی (کاهشی) خواهیم بود. البته این قضیه به هنگام کاهش قیمت نیز صادق است به طوری که پس از ۵ موج کاهشی ما شاهد یک حرکت اصلاحی رو به بالا (افزایشی) در قیمت خواهیم بود.

  • شناسایی ابتدای موج ۳ در روندهای صعودی، که ابتدای افزایش قیمت در این موج بلند است، بازدهی بسیار بالایی به همراه خواهد داشت.

با اینکه تئوری امواج الیوت، یکی از مهمترین مباحث تحلیل تکنیکال است اما استفاده از آن به تنهایی کافی نیست.

استفاده از سایر مفاهیم تحلیل تکنیکال در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو، پلتفرمی است که با در اختیار گذاشتن نمودار قیمت مربوط به انواع بازارهای مالی و ابزارها و اندیکاتورهای متعددِ تحلیل تکنیکال، در راستای پیش‌بینی قیمت، به کمک معامله‌گران می‌آید. در این پلتفرم انواع ابزارها برای استفاده از فیبوناچی‌ها، الگوهای‌ هارمونیک، الگوهای کلاسیک قیمت، الگوهای شمعی، اندیکاتورها و اسیلاتورها، ابزارهای ترسیمی برای رسم خطوط روند، مناطق حمایت و مقاومت و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

تنها کافی است که سرمایه‌گذاران با استفاده از آموزش تریدینگ ویو، نحوه استفاده از این ابزارها را یاد بگیرند. پس از آن امکان استفاده از اندیکاتورها و ابزارهایی که تریدینگ ویو در اختیار شما قرار می‌دهد در ترکیب با امواج الیوت وجود دارد. حتی در تریدینگ ویو ابزارهایی برای شناسایی امواج الیوت نیز وجود دارد. البته پیشنهاد می‌شود که حتما با ماهیت امواج الیوت آشنا شوید چون درک این امواج و نحوه تشخیص آنها با چشم و ابزارهای اندازه‌گیری، لازمه کسب سود از بازارهای مالی است.

استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو، یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که کاربرد بسیاری در میان معامله‌گران دارد. حتی برخی از معامله‌گران صرفا از این اندیکاتور به اضافه مفاهیمی همچون خطوط روند و حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. برای استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در تریدینگ ویو کافی است در قسمت بالای نمودار بر روی گزینه «Indicators» کلیک کرده و نام Ichimoku را جستجو کنید. تصویر زیر، این اندیکاتور را در نمودار قیمت جفت ارز دلار / ین در پلتفرم تریدینگ ویو نشان می‌دهد.

سیگنال‌های افزایش قیمت و ورود به معامله که ایچیموکو صادر کرده با فلش‌های زرد رنگ (تقاطع رو به بالای خط آبی از خط قرمز) نشان داده شده‌اند.

کلام انتهایی

در این مقاله داستان پیدایش پول را از مبادله کالا به کالا تا ساخت پول کاغذی و در نهایت معامله پول‌های رایج کشورهای مختلف با یکدیگر بررسی کردیم. خوشبختانه با وجود تحریم‌ها نیز امکان خرید و فروش ارزهای خارجی در بازار فارکس برای ایرانیان وجود دارد. شما نیز می‌توانید با یادگیری مباحث تحلیل تکنیکال و انجام تحلیل‌های خود در بستر پلتفرم تریدینگ ویو از بازار ارزها سود مناسبی که البته از نوع درآمد دلاری است، به دست بیاورید.

مطلب پیشنهادی

بهترین متد برای یادگیری زبان

بهترین متد آموزش زبان انگلیسی برای افراد مبتدی و حرفه ای

متدها و روش های مختلفی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. در این مقاله تلاش شده بهترین متد یادگیری زبان انگلیسی به صورت کامل توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *