چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 6:31 قبل از ظهر

خواندنی هایی از جیمز کامرون

خواندنی هایی از جیمز کامرون

جیمز فرانسیس کامرون سی سی (به انگلیسی: James Francis Cameron CC) (زاده ۱۶ اوت ۱۹۵۴) یک فیلمساز کانادایی است. او که بیشتر به خاطر ساخت فیلم های علمی تخیلی و حماسی شناخته شد، اولین بار با کارگردانی فیلم The Terminator (1984) به شهرت رسید. او موفقیت بیشتری را با بیگانگان (1986)، پرتگاه (1989)، ترمیناتور 2: روز قضاوت (1991) و کمدی اکشن True Lies (1994) به دست آورد. او همچنین تایتانیک (1997) و آواتار (2009) را کارگردانی کرد و تایتانیک جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را برای او به ارمغان آورد. آواتار که در فناوری سه بعدی فیلمبرداری شده بود، نامزدی در همان بخش ها را برای او به ارمغان آورد.

شرکت های جیمز کامرون

کامرون شرکت‌های تولید Lightstorm Entertainment، Digital Domain و Earthship Productions را تأسیس کرد. او علاوه بر فیلمسازی، کاوشگر دریای نشنال جئوگرافیک است و مستندهای زیادی در این زمینه تولید کرده است، از جمله Ghosts of the Abyss (2003) و Aliens of the Deep (2005). کامرون همچنین به فیلمبرداری زیر آب و فناوری های وسایل نقلیه از راه دور کمک کرده و به ایجاد سیستم دوربین دیجیتال سه بعدی فیوژن کمک کرده است. در سال 2012، کامرون اولین فردی بود که به صورت انفرادی به پایین ترانشه ماریانا، عمیق ترین قسمت اقیانوس زمین، در زیردریایی چلنجر Deepsea فرود آمد.

هزینه فیلم های جیمز کامرون

فیلم‌های کامرون تقریباً ۲ میلیارد دلار در آمریکای شمالی و ۶ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته‌اند. آواتار و تایتانیک به ترتیب با 2.85 و 2.19 میلیارد دلار پرفروش ترین و سومین فیلم های پرفروش تاریخ هستند. کامرون موفق به کارگردانی دو فیلم اول از پنج فیلم تاریخ شد که بیش از 2 میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروخت. در سال 2010، مجله تایم کامرون را به عنوان یکی از 100 فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرد. کامرون همچنین یک طرفدار محیط زیست است و چندین تجارت پایدار را اداره می کند.

اوایل زندگی شخصی وی

جیمز فرانسیس کامرون در 16 آگوست 1954 در کاپوسکاسینگ، انتاریو، پسر فیلیپ کامرون، مهندس برق، و شرلی (با نام خانوادگی لاو)، هنرمند و پرستار به دنیا آمد . پدربزرگ جد پدری او در سال 1825 از بالکوهیددر اسکاتلند مهاجرت کرد. کامرون بزرگترین فرزند از پنج خواهر و برادر است. او تابستان ها را در مزرعه پدربزرگش در جنوب انتاریو می گذراند. در کودکی، او از شرکت در دعای خداوند در مدرسه امتناع کرد و آن را با “سرودهای قبیله ای” مقایسه کرد. او در کالج استمفورد در آبشار نیاگارا شرکت کرد. در سن 17 سالگی، کامرون و خانواده اش از چیپاوا، انتاریو به بری، کالیفرنیا نقل مکان کردند. او در دبیرستان سونورا تحصیل کرد و سپس به دبیرستان Brea Olinda نقل مکان کرد. همکلاسی ها به یاد آوردند که او یک ورزشکار نبود اما در عوض از ساختن چیزهایی لذت می برد که “یا به هوا می رفت یا به اعماق” .

دوران نوجوانی جیمر کامرون چگونه گذشت ؟

پس از دبیرستان، کامرون در سال 1973 در کالج فولرتون، یک کالج محلی ثبت نام کرد تا در رشته فیزیک تحصیل کند. او دروس را به انگلیسی تغییر داد، اما در پایان سال 1974 کالج را ترک کرد. او مشاغل عجیب و غریبی از جمله راننده کامیون و سرایدار داشت، اما در اوقات فراغت خود می نوشت.در این دوره، او با خواندن آثار دیگر دانش‌آموزان در مورد «چاپ نوری، یا نمایش جلویی صفحه، یا انتقال رنگ، هر چیزی که مربوط به فناوری فیلم باشد» در کتابخانه، در مورد جلوه‌های ویژه یاد گرفت. پس از هیجان دیدن جنگ ستارگان در سال 1977، کامرون شغل خود را به عنوان راننده کامیون ترک کرد تا وارد صنعت فیلم شود.

آیا جیمز کامرون به کشتی تایتانیک رفت؟

کامرون در آماده‌سازی برای سفر خود به کشتی غرق شده تایتانیک در سال 2001، مینی ROV‌های انقلابی با قرقره فیبر، و همچنین سایر فناوری‌های نورپردازی و عکاسی در اعماق اقیانوس را توسعه داد. کاوش تاریخی تیم او در داخل تایتانیک موضوع فیلم سه بعدی آی مکس او به نام Ghosts of the Abyss بود.

فیلم های جیمز کامرون چقدر می ارزد؟

فیلم‌های کامرون تقریباً ۲ میلیارد دلار در آمریکای شمالی و ۶ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته‌اند.

آیا کامرون تایتانیک را نوشته است؟

در سال 1998، کامرون با نمایش تایتانیک، اقتباسی از اولین سفر کشتی اقیانوس پیما در سال 1912، منتقدان را به چالش کشید. تایتانیک به نویسندگی، کارگردانی و تولید مشترک کامرون یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌هایی بود که تا به حال ساخته شد، اما رکوردهای گیشه را شکست و بن هور (1959) را برای اکثر جوایز اسکار به دست آورد.

کنشگری و علل اجتماعی

از سال 2012، کامرون و خانواده اش یک رژیم غذایی وگان را اتخاذ کردند. کامرون بیان می کند که “با تغییر آنچه می خورید، کل قرارداد بین نوع انسان و جهان طبیعی را تغییر خواهید داد”. او و همسرش از طرفداران غذاهای گیاهی هستند و خواستار اقدامات سازنده برای تولید بیشتر غذای گیاهی و گوشت کمتر برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوا شده اند. در سال 2006، همسر کامرون مدرسه MUSE را تأسیس کرد که اولین مدرسه وگان K-12 در ایالات متحده شد. او همچنین میزبان رویدادهایی برای Global Green USA بوده و برای راه حل های پایدار برای استفاده از انرژی تلاش کرده است.

آیا کامرون کارخانه شراب سازی دارد ؟

در اوایل سال 2014، کامرون کارخانه شراب سازی Beaufort Vineyard and Estate را در کورتنی، بریتیش کلمبیا به مبلغ 2.7 میلیون دلار خریداری کرد تا اشتیاق خود را برای تجارت کشاورزی پایدار دنبال کند. او تاکستان را در سال 2020 فروخت. در ژوئن 2019، کامرون یک سرمایه گذاری تجاری با کارگردان فیلم پیتر جکسون را برای تولید گوشت، پنیر و محصولات لبنی گیاهی در نیوزیلند اعلام کرد. او پیشنهاد کرد که ما به “یک انتقال خوب به دنیای بدون گوشت یا نسبتاً بدون گوشت در 20 یا 30 سال آینده” نیاز داریم. در سال 2012، کامرون بیش از 1000 هکتار (2471 جریب) زمین در دورافتاده جنوبی Wairarapa، نیوزلند خریداری کرد. خریدهای بعدی به حدود 5000 هکتار افزایش یافته است. کامرون ها طیف وسیعی از میوه ها، آجیل و سبزیجات ارگانیک را در این زمین می کارند. در همان نزدیکی در گری تاون، آنها یک کافه و خواربار فروشی به نام Forest Food Organics دارند که محصولات زمین خود را می فروشند.

آیا جیمز کامرون به مریخ رفته است ؟

در ژوئن 2010، کامرون با مقامات آژانس حفاظت از محیط زیست برای بحث در مورد راه حل های احتمالی نشت نفت Deepwater Horizon ملاقات کرد. گزارش شد که او کمک خود را برای جلوگیری از نشت چاه نفت پیشنهاد کرد. او یکی از اعضای شورای مشورتی ناسا است و با آژانس فضایی برای ساخت دوربین‌هایی برای مریخ‌نورد کنجکاوی که به مریخ فرستاده شده بود، کار کرد. با این حال، ناسا به دلیل کمبود زمان در طول آزمایش، مریخ نورد را بدون فناوری کامرون پرتاب کرد. او به پروژه ای در مورد مریخ ابراز علاقه کرده است و می گوید: “من به حرکت انسان به مریخ بسیار علاقه مند بوده ام […] و تحقیقات شخصی بسیار زیادی برای یک رمان، یک مینی سریال و یک سه بعدی انجام داده ام. فیلم». کامرون یکی از اعضای انجمن مریخ است، یک سازمان غیرانتفاعی که برای استعمار مریخ لابی می کند. کامرون از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده حمایت کرد.

زندگی شخصی

کامرون پنج بار ازدواج کرده است. او از سال 1978 تا 1984 با شارون ویلیامز ازدواج کرد. یک سال پس از جدایی او و شارون، کامرون با تهیه‌کننده فیلم، گیل آن هرد، که یکی از همکاران نزدیک فیلم‌های دهه 1980 او بود، ازدواج کرد. آنها در سال 1989 طلاق گرفتند. بلافاصله پس از جدایی از هرد، کامرون با کارگردان کاترین بیگلو که در سال 1989 با او ازدواج کرد ملاقات کرد و در سال 1991 طلاق گرفتند. کامرون سپس با لیندا همیلتون، بازیگر سریال The Terminator رابطه برقرار کرد. دختر آنها در سال 1993 به دنیا آمد. کامرون در سال 1997 با همیلتون ازدواج کرد. در میان گمانه زنی ها در مورد رابطه بین کامرون و بازیگر زن سوزی آمیس، کامرون و همیلتون پس از دو سال ازدواج از هم جدا شدند و همیلتون 50 میلیون دلار تسویه حساب دریافت کرد. او در سال 2000 با آمیس، همسر پنجم خود ازدواج کرد. آنها دارای یک پسر و دو دختر هستند.

آیا کامرون شهروند آمریکا محسوب می شود ؟

کامرون در سال 2004 برای شهروندی آمریکا درخواست داد، اما پس از پیروزی جورج دبلیو بوش در انتخابات ریاست جمهوری، درخواست خود را پس گرفت. کامرون در ایالات متحده اقامت داشت، اما پس از فیلمبرداری آواتار در نیوزیلند، کامرون در سال 2012 یک خانه و یک مزرعه در آنجا خرید . او زمان خود را بین مالیبو، کالیفرنیا و نیوزیلند تا سال 2020 تقسیم کرد، پس از آن خانه خود را در مالیبو فروخت و تصمیم گرفت به طور دائم در نیوزیلند زندگی کند. او در آگوست 2020 گفت: “من قصد دارم تمام فیلم‌های آینده‌ام را در نیوزیلند بسازم و می‌بینم که این کشور فرصتی دارد تا به صنعت فیلم بین‌المللی نشان دهد که چگونه می‌تواند با خیال راحت به کار بازگردد. انجام این کار با آواتار [دنباله‌ها] خواهد بود. چراغی که وقتی این [همه‌گیری COVID-19] تمام شد، تولید بیشتری را به نیوزیلند جذب می‌کند و همچنان صنعت صفحه‌نمایش و اقتصاد را برای سال‌ها تحریک می‌کند.

کامرون گفته است که او یک “اگنوستیک گرویده” است، و افزود: “من سوگند یاد کرده ام، که اکنون آن را الحاد بزدلانه می نامم”. کامرون با دوست صمیمی گیلرمو دل تورو در تولید فیلمش در سال 1993، کرونوس، ملاقات کرد. در سال 1998، پدر دل تورو در گوادالاخارا ربوده شد و کامرون به دل تورو بیش از 1 میلیون دلار پول نقد داد تا باج بدهد و پدرش را آزاد کند.

علاقه جیمر کامرون به دریا و دریا نوردی

کامرون یک متخصص در کاوش در اعماق دریا است، تا حدی به دلیل کارش در The Abyss و تایتانیک، و شیفتگی دوران کودکی اش به کشتی های غرق شده. او به پیشرفت در فیلمبرداری زیر آب و وسایل نقلیه از راه دور کمک کرده است و به توسعه سیستم دوربین سه بعدی فیوژن کمک کرده است.در سال 2011، کامرون یک کاوشگر در نشنال جئوگرافیک شد. او در نقش خود در 7 مارس 2012، پنج مایل در عمق فرو رفت

سنگر بریتانیای جدید با چلنجر Deepsea.[139] 19 روز بعد، کامرون به عمق چلنجر، عمیق ترین بخش سنگر ماریانا رسید. او بیش از سه ساعت را صرف کاوش در کف اقیانوس کرد و اولین کسی بود که به تنهایی این سفر را انجام داد. در طول شیرجه خود به اعماق چلنجر، او گونه های جدیدی از خیار دریایی، کرم ماهی مرکب و آمیب تک سلولی غول پیکر را کشف کرد. پیش از او غواصی های بدون سرنشین در سال 1995 و 2009 و همچنین ژاک پیکارد و دان والش، اولین مردانی که در سال 1960 به پایین ترانشه ماریانا بر روی کشتی باتیسکاف تریست رسیدند، انجام شد.

در ژوئن 2013، هنرمند بریتانیایی راجر دین شکایتی را علیه کامرون ارائه کرد و به دنبال خسارت 50 میلیون دلاری بود. در رابطه با آواتار، کامرون به “کپی، انتشار و بهره برداری عمدی و عمدی” از تصاویر اصلی دین متهم شد. این پرونده توسط قاضی منطقه ای ایالات متحده جسی فرمن در سال 2014 رد شد. در سال 2016، نمایشگاه های پریمیر، صاحب بسیاری از مصنوعات RMS تایتانیک، اعلام ورشکستگی کرد. کامرون از تصمیم موزه ملی دریانوردی بریتانیا و موزه‌های ملی ایرلند شمالی برای مناقصه برای آثار باستانی حمایت کرد، اما آنها قبل از انجام پیشنهاد رسمی توسط یک گروه سرمایه‌گذاری خریداری شدند.

سبک کارگردانی و پذیرایی

کامرون به عنوان یک فیلمساز مبتکر در صنعت در نظر گرفته می شود، و همچنین کار کردن برای او آسان نیست. جان فرگوسن، منتقد رادیو تایمز، کامرون را به عنوان “پادشاه تریلرهای پیشرفته” توصیف کرد. دالین روول از /فیلم اظهار داشت: “کارگردان جیمز کامرون که به خاطر خلاقیت‌های بزرگ‌تر و سبک فیلم‌سازی منحصربه‌فردش شناخته می‌شود، در یک لیگ کاملاً خاص خود است. نامی برای خود در هالیوود به‌عنوان هنرمندی که مایل به انجام هر کاری برای تحقق دیدگاه‌اش است، حک کرد.» ربکا کیگان، نویسنده کتاب آینده‌نگر: زندگی و فیلم‌های جیمز کامرون، کامرون را به‌عنوان «به‌صورت کم‌کم دست‌آمیز» توصیف می‌کند. و سعی می‌کرد همه کارها را در مجموعه انجام دهد. اندرو گامبل از ایندیپندنت می‌گوید کامرون “یک کابوس برای کار کردن با آن است. استودیوها از عادت او به انحراف در برنامه و بودجه بیش از حد می‌ترسند. او در صحنه فیلمبرداری به دلیل رفتار سازش‌ناپذیر و دیکتاتوری و همچنین شعله‌ور بودنش بدنام است. خلق و خوی». نویسنده الکساندرا کلر می نویسد که کامرون فردی خود شیدایی است، وسواس بینایی دارد، اما “نبوغ تکنولوژیک” او را در ایجاد “تجربه تماشای احشایی” می ستاید .

رضایت اطرافیان از جیمز کامرون

به گفته اد هریس، که در فیلم کامرون به نام The Abyss بازی کرد، کامرون به شیوه ای خودکامه رفتار کرد. اورسن اسکات کارت، نویسنده رمان The Abyss، اظهار داشت که کامرون “همه اطرافیانش را بدبخت کرد و نامهربانی او به هیچ وجه باعث بهبود فیلم نشد. همچنین باعث ایجاد انگیزه در مردم برای کار سریعتر یا بهتر نشد”. هریس بعداً گفت: “من جیم را دوست دارم. او مردی فوق العاده با استعداد و باهوش است” و افزود که “همیشه دیدن او خوب بود” در سال های بعد.کیت وینسلت درباره تجربه خود در تایتانیک صحبت کرد و گفت که او کامرون را تحسین می کند اما “مواقعی بود که من واقعاً از او می ترسیدم”. او با توصیف او به عنوان “خویشی که شما باور نمی کنید”، گفته بود که دیگر با او کار نخواهد کرد مگر اینکه “برای پول زیاد” باشد. با وجود این، وینسلت و کامرون همچنان به دنبال پروژه های آینده بودند و وینسلت در نهایت در آواتار 2 انتخاب شد. همبازی او لئوناردو دی کاپریو به مجله Esquire گفت: “وقتی شخصی در صحنه فیلمبرداری احساس متفاوتی داشت، درگیری رخ داد. او به شما می گوید دقیقا چه احساسی دارد”، اما به کامرون گفت: “او از دودمان جان فورد است. او. می‌داند که می‌خواهد فیلمش چه باشد.» سام ورتینگتون، بازیگر فیلم آواتار، گفت که اگر در حین فیلم‌برداری تلفنی زنگ می‌خورد، کامرون آن را «با یک تفنگ میخکوبی به دیوار می‌کوبید». آهنگساز جیمز هورنر نیز از خواسته های کامرون مصون نبود. او به یاد می آورد که مجبور بود در یک بازه زمانی کوتاه برای بیگانگان موسیقی بنویسد. پس از این تجربه، هورنر به مدت یک دهه با کامرون کار نکرد.در سال 1996، آنها دوستی خود را آشتی دادند و هورنر موسیقی متن فیلم تایتانیک و آواتار را تولید کرد.

علی‌رغم این شهرت، سیگورنی ویور کمال‌گرایی و توجه به جزئیات کامرون را ستوده است و می‌گوید: «او واقعاً می‌خواهد که ما جان و اندام خود را برای شلیک به خطر بیندازیم، اما او بدش نمی‌آید که خودش را به خطر بیندازیم». در سال 2015، ویور و جیمی لی کرتیس هر دو در مصاحبه ای کامرون را تشویق کردند. کورتیس خاطرنشان کرد: “او می تواند هر کار دیگری را انجام دهد [به جز بازیگری]. من در مورد تک تک بخش ها صحبت می کنم، از کارگردانی هنری گرفته تا لوازم جانبی، کمد لباس و دوربین، او بیشتر از همه کسانی که کار را انجام می دهند، می داند.” کرتیس همچنین گفت کامرون “بازیگران را دوست دارد”، در حالی که ویور از کامرون به عنوان “بسیار سخاوتمند نسبت به بازیگران” و “نابغه” یاد کرد.مایکل بین، یکی از همکاران مکرر، همچنین کامرون را تحسین کرد و گفت: “او واقعاً فردی پرشور است. او بیشتر از اینکه سایر کارگردان ها به فیلم هایشان اهمیت دهند، به فیلم هایش اهمیت می دهد” و افزود: “من هرگز ندیده ام که او سر کسی فریاد بزند.” باین، با این حال، اذعان کرد که کامرون «در مورد بازیگران و بازیگران واقعاً حساس نیست.

نظر کامرون در مورد شهرتش

تریلر، و منتظر بازیگران برای آمدن به صحنه فیلمبرداری. اگر آن را به او ندهید، جویده می شوید. و این چیز خوبی است.» هنگامی که در سال 2012 از کامرون در مورد شهرتش پرسیدند، کامرون با خشکی پاسخ داد: «من مجبور نیستم بیش از این فریاد بزنم، زیرا این کلمه قبلاً وجود دارد». کامرون در خلال وقفه‌ای از کارش بر روی دنباله‌های آواتار، یک استاد کلاس بود و رفتار سخت گذشته‌اش را تصدیق کرد و معتقد بود که اگر می‌توانست به گذشته برگردد، روابط کاری خود را با بازیگران و خدمه‌اش بهبود می‌بخشد و کمتر خودکامه است و به خودش فکر می‌کند. به عنوان یک “دیکتاتور قلع و قمع”؛ کامرون اظهار داشت که وقتی از یکی از ست های ران هاوارد دیدن کرد، از اینکه هوارد چقدر زمان برای تعریف و تمجید از خدمه اش صرف کرد و آرزو داشت که به “ران هاوارد درونی خود” تبدیل شود، “گیج” شده بود .

اثر فیلم های جیمز کامرون بر دیگر فیلم های هالیود

آثار کامرون در صنعت سینمای هالیوود تأثیر داشته است. انتقام‌جویان (2012)، به کارگردانی جاس ویدون، از رویکرد کامرون به سکانس‌های اکشن الهام گرفته شد.ویدون همچنین توانایی کامرون را برای نوشتن شخصیت های زن قهرمان مانند الن ریپلی از بیگانگان تحسین می کند، و اضافه می کند که او “رهبر و معلم و یودا” است.کارگردان مایکل بی بت کامرون است و توسط او متقاعد شد که از دوربین های سه بعدی برای فیلمبرداری Transformers: Dark of the Moon (2011) استفاده کند.رویکرد کامرون به سه بعدی الهام بخش باز لورمن در طول تولید گتسبی بزرگ (2013) بود. دیگر کارگردانانی که از کامرون الهام گرفته اند عبارتند از: پیتر جکسون، نیل بلومکمپ، و خاویر دولان.

تم ها

فیلم‌های کامرون اغلب بر اساس مضامینی هستند که درگیری‌های بین ماشین‌های هوشمند و انسانیت یا طبیعت،  خطرات طمع شرکتی، شخصیت‌های زن قوی، و یک داستان فرعی عاشقانه را بررسی می‌کنند.کامرون همچنین در مصاحبه ای با The Talks بیان کرده است: “همه فیلم های من داستان های عاشقانه هستند.” شخصیت هایی که از محیط های هیجانی شدید و دراماتیک در بیابان دریا رنج می برند در The Abyss و Titanic کاوش می شوند. سری ترمیناتور فناوری را به عنوان دشمنی تقویت می کند که می تواند به ویرانی بشر منجر شود. به طور مشابه، آواتار افراد قبیله ای را به عنوان یک گروه صادق می بیند، در حالی که “فرهنگ امپراتوری پیشرفته از نظر فناوری اساساً شیطانی است”.

مطلب پیشنهادی

بهترین انیمیشن ها و کارتون ها برای درس زندگی کودکان

فیلم‌های انیمیشن کودکان فقط برای سرگرم کردن فرزند شما نیستند؛ فیلم‌هایی با داستان و پیام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *