جمعه , 15 تیر 1403 - 5:23 قبل از ظهر

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی اصلاحی فک حین ارتودنسی

جراحی ارتوگناتیک شامل قرارگیری صحیح فک ها است. جراحی ارتوگناتیک در لغت به معنای “فک های صاف” است. این نوع درمان توانایی فرد برای جویدن و صحبت کردن را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است باعث شود تنفس برای برخی افراد آسان تر شود و ممکن است به عنوان درمان آپنه انسدادی خواب توصیه شود. این جراحی همچنین ممکن است ظاهر صورت را نیز بهبود بخشد.

برخی از مشکلات فک که ممکن است با جراحی ارتوگناتیک اصلاح شوند شامل فک های خیلی بزرگ، خیلی کوچک، خیلی جلوتر، خیلی عقب یا کج هستند. ممکن است فاصله قابل توجهی بین دندان های جلوی فک بالا و فک پایین وجود داشته باشد. دلایل این مشکلات می تواند متفاوت باشند، مانند:

  • وجود از بدو تولد
  • ایجاد حین رشد فک ها
  • بروز در نتیجه ضربه یا بیماری

هنگامی که فردی به جراحی ارتوگناتیک نیاز دارد، معمولاً برای اصلاح مشکلات مربوط به بایت همراه با درمان ارتودنسی انجام می شود که معمولاً “اکلوژن” نامیده می شود (تماس دندان ها بین فک بالا و پایین حین جویدن یا زمانی که فک ها هنگام بسته شدن به هم می رسند).

علائم و نشانه های نیاز به جراحی ارتوگناتیک

علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده نیاز به جراحی ارتوگناتیک باشند شامل مشکلات زیر هستند:

  • جویدن یا گاز زدن غذا
  • بلع
  • واضح صحبت کردن
  • درد فک
  • ظاهر نامتعادل صورت
  • آسیب به صورت یا نقص مادرزادی
  • ساییدگی ناهموار یا سریع دندان ها
  • اپن بایت (فاصله بین دندان های جلوی فک بالا و پایین یا دندان های عقب هنگام بسته شدن دهان)
  • عقب بودن چانه
  • فک جلو آمده
  • ناتوانی در به هم رساندن لب ها بدون تلاش
  • تنفس دهانی مزمن با خشکی دهان و التهاب لثه ها
  • آپنه خواب و خروپف

تشخیص نیاز به جراحی ارتوگناتیک

جراح شما صورت و فک های شما را معاینه خواهد کرد و ممکن است اندازه گیری صورت، عکسبرداری یا تصویربرداری ویدیویی انجام دهد یا معاینه فک و مفاصل فک شما با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را توصیه کند. جراح شما ممکن است سایش و تحرک دندانی شما را ارزیابی کند تا مشخص نماید که آیا دندان های شما به درستی روی یکدیگر قرار می گیرند یا خیر. جراح شما برای کمک به طراحی درمان، ممکن است از دندان ها و فک های شما ماکت های گچی بسازد. قبل از شروع درمان ارتودنسی و جراحی ممکن است به درمان توسط دندانپزشک عمومی خود نیاز داشته باشید.

تصمیم برای انجام عمل جراحی ارتوگناتیک

اگر مشکل فک شما به تنهایی با ارتودنسی قابل درمان نباشد، ممکن است جراح شما جراحی را توصیه کند. درمان توصیه شده تا حد زیادی به تشخیص مشکل شما بستگی خواهد داشت. جراحی اغلب با درمان ارتودنسی ترکیب می شود و ممکن است از چند ماه تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. شما باید آماده باشید که درمان کلی مدت زیادی طول بکشد. در برخی از بیماران، ممکن است مشاوره روانشناسی بخش مهمی از درمان باشد.

جراح شما خوشحال خواهد شد که در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های درمان صحبت کند. عدم درمان یک مشکل فانکشنال (عملکردی) ممکن است:

  • مانع درست گاز زدن و جویدن غذا، به هم رساندن لب ها، و واضح صحبت کردن شود.
  • باعث شود در دراز مدت سلامت دندان های خود را به خطر بیاندازید.

تصمیم برای انجام عمل جراحی همیشه با شماست. زمانی تصمیم بگیرید که از اطلاعاتی که دریافت کرده اید راضی هستید و معتقد هستید که از خطرات و فواید آن به خوبی مطلع شده اید.

فرم رضایت

اگر تصمیم به انجام عمل جراحی دارید، جراح از شما خواهد خواست که یک رضایت نامه را امضا کنید. آن را با دقت بخوانید. در صورت داشتن هرگونه سؤال دیگر درباره خطرات و مزایای جراحی، درمان ارتودنسی، رضایت نامه، اصطلاحات استفاده شده در این برگه یا هر چیز دیگری، از جراح خود بپرسید. در صورت عدم اطمینان در مورد توصیه یا تشخیص جراح خود، ممکن است بخواهید نظر جراح دیگری را جویا شوید.

انتظارات واقع بینانه

هنگامی که تصمیم به انجام عمل جراحی می گیرید، مهم است که به خاطر داشته باشید که جراح شما نمی تواند تضمین کند که جراحی همیشه موفقیت آمیز خواهد بود یا اینکه جراحی هیچ خطری ندارد. عمل و نتیجه آن ممکن است انتظارات شما را برآورده نکنند. به شما توصیه خواهد شد که در مورد درمان و نتیجه احتمالی جراحی به طور طولانی با جراح خود صحبت کنید.

سابقه پزشکی و دندانپزشکی شما

جراح علائم شما، درمان قبلی (در صورت وجود)، سابقه پزشکی و دندانپزشکی و عوامل اجتماعی و سبک زندگی شما را ثبت خواهد کرد. برای کمک به طراحی بهترین درمان ممکن، باید سوابق کامل پزشکی و دندانپزشکی خود را بدانید. از شما خواسته می شود که یک پرسشنامه دقیق را تکمیل کنید.

مهم است که جراح خود را از تمام داروهای فعلی و اخیری که مصرف می کنید مطلع کنید. این داروها شامل آسپرین، داروهای سرفه، درمان جایگزینی هورمونی و قرص های ضد بارداری هستند. در صورت داشتن هر گونه حساسیت یا واکنش نامطلوب به آنتی بیوتیک، بیهوشی یا هر داروی دیگری، جراح خود را مطلع کنید.

اگر مشخص شده است که هنگام آسیب دیدگی یا تحت عمل جراحی به شدت خونریزی می کنید، یا در صورت داشتن هر گونه اختلال خونی مانند هموفیلی، به جراح خود اطلاع دهید. جراحی معمولاً در دوران بارداری انجام نمی شود. اگر باردار هستید، ممکن است باشید یا قصد بارداری دارید، جراح خود را راهنمایی کنید.

درمان ارتودنسی قبل از جراحی

ممکن است لازم باشد قبل از درمان ارتودنسی برخی از دندان ها کشیده شوند تا فضا برای حرکت دندان های باقی مانده تسهیل شود. ارتودنتیست قبل از جراحی دندان ها را صاف خواهد کرد تا جراحی ساده تر شود و نتیجه ماندگاری داشته باشد. درمان ارتودنسی معمولاً حدود ۱۲ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید و جراحی در مقطعی موقت انجام خواهد شد. در طول این مدت شما به استفاده از بریس نیاز خواهید داشت و ممکن است نیاز به تنظیم منظم آنها داشته باشید.

حین انجام درمان ارتودنسی ممکن است فکر کنید که بایت شما در حال بدتر شدن است. با این حال، زمانی که جراح (در طول جراحی ارتوگناتیک) فک های شما را در راستای مناسب حرکت می دهد، دندان ها در موقعیت مناسب خود قرار خواهند گرفت. ارتودنسی همراه با جراحی ارتوگناتیک می تواند بهترین نتیجه را برای شما خلق کند.

معاینه بالینی و سوابق

قبل از کامل شدن درمان ارتودنسی شما، جراح مقدمات نهایی برای عمل جراحی را انجام خواهد داد. سوابق بیشتر گرفته می شود. جراح و ارتودنتیست شما وقتی تشخیص دادند که دندان های شما در موقعیت صحیح قرار دارند، عمل جراحی را ترتیب خواهند داد. جراح شما برای تصمیم گیری در مورد فرایند جراحی (که باید روی فک های شما انجام شود) و برای پیش بینی نتایج، ممکن است از معاینه با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و ماکت های دندان ها و فک های شما استفاده کند.

از روی ماکت دندان ها و فک های شما می توان یک آتل پلاستیکی دندانی ساخت تا به عنوان راهنمای تنظیم صحیح دندان ها و فک ها در طول جراحی عمل شود.

آمادگی برای جراحی ارتوگناتیک

جراحی ارتوگناتیک در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می شود. در بیشتر موارد، شما در روز جراحی در بیمارستان بستری خواهید شد. ساعت ها قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید. اگر جراحی شما برای صبح برنامه ریزی شده است، بعد از نیمه شب شب قبل چیزی نخورید یا ننوشید.

اگر قرار است جراحی فک بالا و پایین هر دو انجام شوند، ممکن است لازم باشد دو تا چهار هفته قبل از جراحی از شما خون گرفته شود. در صورت از دست دادن خون قابل توجه در طول جراحی، ممکن است خون به شما بازگردانده شود.

عوارض احتمالی جراحی ارتوگناتیک

همه فرایندهای جراحی با درجاتی از خطر همراه هستند. علیرغم بالاترین استانداردهای ممکن عمل جراحی، گاهی اوقات ممکن است عوارضی رخ دهند. در حالی که جراح شما تلاش می کند تا هرگونه خطر یا مشکل بالقوه را به حداقل برساند، ممکن است عوارضی ایجاد شوند که ممکن است اثرات دائمی داشته باشد. به طور کلی، جراح شما به مدت طولانی در مورد هر گونه عارضه جانبی احتمالی یا عوارض نادر جراحی صحبت نخواهد کرد. با این حال، مهم است که به طور کامل از مزایا و خطرات مرتبط با عمل جراحی خود آگاه باشید. اکثر افرادی که تحت عمل جراحی ارتوگناتیک قرار می گیرند، عارضه ای نخواهند داشت، اما اگر در مورد عوارض احتمالی سؤال یا نگرانی دارید، حتماً این موارد را با جراح خود در میان بگذارید.

برای مطالعه کامل این مقاله روی این قسمت کلیک کرده و اطلاعاتی جامع در مورد جراحی ارتوگناتیک بدست آورید.

مطلب پیشنهادی

 خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار ؟

 خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار ؟

خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار  :در دهه‌های اخیر، مسائل مربوط به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *