جمعه , 15 تیر 1403 - 6:41 قبل از ظهر

جام جهانی ۱۹۹۸ و نکات ماندگار آن

جام جهانی ۱۹۹۸ و نکات ماندگار آن

فینال جام جهانی 1998 چه ویژگی خاصی داشت که این گونه به یاد ها مانده  . در فینال برای اولین بار 32 تیم حضور داشتند که این رقم در جام جهانی 1994 24 تیم بود. که خود یکی از نکات ماندگار جام جهانی 1998 می باشد . یکی دیگر از نکات ماندگار این جام این بود که فرانسه با جذب زین الدین زیدان و نسل طلایی بازیکنان، سرانجام در سال 1998 با شکست برزیل در فینال، رویای خود در جام جهانی را برآورده کرد که خود یکی از ویژگی های منحصر به فرد این جام نیز به حساب می آید .

داستان اصلی این جام از چه قرار است ؟

در سال 1998، پس از 60 سال غیبت، جام جهانی به کشور فرانسه، کشور محل تولدش بازگشت. جام جهانی که توسط دو فرانسوی نجیب، ژول ریمه و هانری دلونه رویای آن بود، برای اولین بار در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد و تا سال 1938 در سومین بار درخواست، در فرانسه، کشوری که در آن با شکوه شکل گرفت، برگزار نشد.

تفاوت دوره های بعدی جام جهانی

در طول دهه‌های بعدی، جام جهانی گسترش یافت و از نظر اهمیت، اعتبار و محبوبیت افزایش یافت، به طوری که مسابقات سال 1998 در فرانسه، با تماشاگران تلویزیونی در سراسر جهان در صدها میلیون نفر و حمایت‌های مالی بسیار شرکت‌ها، شباهت کمی به مسابقات فروتنانه 1938 داشت. مسابقاتی که برای اولین بار در خاک فرانسه برگزار شد.

فرانسه و زین الدین زیدان

از آنجایی که فرانسه فهرستی هیجان‌انگیز مملو از استعدادهای کلاس جهانی دارد – زین الدین زیدان، لیلیان تورام، دیدیه دشان و مارسل دسایی فقط چند نفر را نام ببرند – انتظارات زیاد بود که Les Bleus بالاخره موفق شود و جام جهانی را ببرد. در پایان، زیدان و همراهانش موفق شدند و تیم خطرناک برزیلی به رهبری رونالدو را در فینال به هدر دادند.

این کشور با بیش از یک میلیون هوادار که شبانه در خیابان شانزلیزه می رقصند و آن کلمات جاودانه از سرود ملی La Marseillaise را می خوانند، جشن گرفتند: “روز افتخار ما فرا رسید.” پس از ۶۸ سال انتظار، فرانسه، کشوری که جام جهانی را به جهانیان واگذار کرد، قهرمان جهان شد، زیرا جام سرانجام به «خانه» رسید. و در جایی، ژول ریمه و هانری دلونای لبخند می زدند.

فرمت مسابقات

گسترش از 24 تیم در سال 1994 به 32 تیم در سال 1998 به معنای فرمت جدیدی بود که میدان به طور مساوی به هشت گروه چهار تیمی تقسیم شد و دو تیم برتر در هر مرحله مقدماتی برای دور دوم انتخاب شدند.


رونالدو و جام جهانی

در حالی که رونالدو از بهترین هایش فاصله داشت (در ادامه در مورد آن بیشتر خواهد شد) فرانسه در سنت دنیس بر برزیل بدزدید، سرعت بازی را دیکته کرد و با دفاع شکننده برزیل بازی کرد. زین الدین زیدان به این مناسبت دست یافت و جایگاه خود را به عنوان بهترین بازیکن جهان تثبیت کرد. در دقیقه 27، زیزو بدون علامت با ضربه سر زیبای امانوئل پتی، ضربه سر را به ثمر رساند تا فرانسه 1-0 به برتری برسد. استفان گیوارچ، مهاجم فرانسوی، در حالی که برزیل در پشت پا بود، شانس گلزنی باشکوهی را از دست داد. با این حال، فرانسه قابل انکار نیست. درست قبل از نیمه، یوری جورکایف یک ضربه کرنر خطرناک به محوطه جریمه زد که زیدان به درستی با ضربه سر وارد دروازه کرد و کلودیو تافارل، دروازه بان برزیلی را پشت سر گذاشت.

برزیل در جام های جهانی

برزیل حیرت زده در نیمه دوم به سختی دفاع فرانسه را اذیت کرد و نتوانست یک موقعیت نیمه مناسب گلزنی را با رونالدو در حالت زامبی مانند ایجاد کند. وقتی مارسل دسایی، مدافع فرانسوی در دقیقه 68 به دلیل خطای وحشتناک روی کافو از زمین اخراج شد، برای کوتاه ترین لحظات به نظر می رسید که برزیل ممکن است زندگی جدیدی داشته باشد. حتی در حالی که یک مرد کوتاه می زد، فرانسه همچنان این آهنگ را صدا می کرد و قبل از اینکه در دقیقه 90 با یک گل پیروزی را قطعی کرد، مالکیت توپ را در اختیار داشت. پاتریک ویرا خط دفاع شکننده برزیل را با یک پاس به موقع به پتی باز کرد – خاری در چشم برزیل در کل بازی – که در یک ضربه ی واضح گلزنی کرد و نتیجه را 3-0 کرد. بازیکنان برزیل با تحقیر و شرمساری سرهای خود را از شرم آویزان کردند در حالی که دیدیه دشان کاپیتان فرانسه جام جهانی را در میان تشویق شدید جمعیت هیجانی در ورزشگاه دو فرانس جمع آوری کرد.

حقایق فوری در مورد جام جهانی 1998

تعداد تیم های شرکت کننده: 32
بهترین گلزن: داوور سوکر کرواسی (6 گل)
تعداد بازی: 64
مجموع گل های زده شده: 171
میانگین گل در هر بازی: 2.67
پرگل ترین بازی: برد 6-1 اسپانیا مقابل بلغارستان در 24 ژوئن
تعداد شرکت کنندگان: 2,785,100
میانگین حضور: 43517

مرد تورنمنت

زین الدین زیدان. بله، داوور سوکر بهترین گلزن بود و بله، رونالدو جایزه توپ طلا را به عنوان MVP مسابقات دریافت کرد. اما بدون زیدان که رشته های بازی سازی را از خط هافبک بیرون بکشد و با مهارت های خیره کننده اش در بازی ها تسلط پیدا کند – و به دو گل او در فینال مقابل برزیل اشاره نکنیم – فرانسه هرگز قهرمان جام جهانی نمی شد.

مسابقه تورنمنت

پیروزی 3-2 آرژانتین مقابل انگلیس در دور دوم. این بازی همه چیز را داشت. مهمانی بیرون آمدن مایکل اوون. گل فوق‌العاده خاویر زانتی که از روی نقطه شروع شد. کارت قرمز جنجالی دیوید بکهام تنش. نمایش. شما نمی توانستید بیشتر بخواهید. افتخارات به پیروزی 2-1 فرانسه مقابل کرواسی در نیمه نهایی و پیروزی 2-1 هلند مقابل آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی می رسد.

رونالدو در غیاب روماریو قدم می گذارد

همه نگاه‌ها به برزیل و به‌ویژه رونالدو معطوف بود، گلزن 21 ساله و دو بار قهرمان فیفا. بازیکن اول سال چهار سال قبل، رونالدو که یک جایگزین استفاده نشده بود، مشتاق درخشش در بزرگترین صحنه فوتبال بود. با مصدومیت روماریو در خانه، مهاجم اینترمیلان باید بار گلزنی برزیل را خودش به دوش بکشد.

چه اتفاقی برای رونالدو افتاد؟

مدت ها قبل از اینکه توپ در روز فینال زده شود، بحث و جدل وجود داشت که منجر به یکی از بزرگترین اسرار تاریخ جام جهانی شد که تا به امروز هنوز به درستی توضیح داده نشده است. قبل از بازی، خبرنگاران حاضر در جعبه مطبوعات از گم شدن نام رونالدو در برگه های تیم اصلی شگفت زده شدند. ابتدا تصور می شد که زانوی مشکل دار او را آزار می دهد، اما سپس به سرعت مشخص شد که ستاره برزیلی هنگام خواب در اتاق هتل خود دچار نوعی تشنج شده است.

هم تیمی روبرتو کارلوس به سرعت به مقامات برزیلی هشدار داد و رونالدو سریعاً به بیمارستان منتقل شد، اما پزشکان محلی نتوانستند از نظر فیزیکی مشکلی در مورد او پیدا کنند. آیا رونالدو به سادگی تحت فشار “ترک” زده بود؟ این سوالی است که بی پاسخ مانده است. رونالدو بعد از ظهر همان شب به ورزشگاه آمد و اگرچه نگرانی های قانونی در مورد سلامت روانی او وجود داشت، سرمربی برزیلی مارسلو زاگالو – بنا بر گزارش ها به اصرار رونالدو – تصمیم گرفت او را در ترکیب اصلی قرار دهد. گزارش‌ها بعداً حاکی از آن بود که به رونالدو نوعی آرام‌بخش داده شده و نایک، اسپانسر تیم، فشار زیادی را برای وادار کردن برزیل به بازی مشتری ستاره‌اش اعمال کرده است.

حقیقت هر چه که باشد، از همان بازی ابتدایی مشخص بود که رونالدو برای بازی مناسب نیست و برزیل عواقب آن را پرداخت. قهرمانی که از خدمات رونالدو معمولاً کشنده ربوده شده بود، در حمله لنگ بود و به سختی یک چالش جدی در برابر فرانسوی ها ایجاد کرد.

گل طلایی

جام جهانی 1998 اولین جامی بود که از “گل طلایی” در بازی هایی که به وقت اضافه می رفتند استفاده کرد، اما این قانون برای اولین بار در یک تورنمنت بزرگ در یورو 96 در انگلیس استفاده شد.

“گل طلایی” برای تشویق بازی تهاجمی در وقت اضافه در تلاش برای محدود کردن تعداد بازی هایی که در ضربات پنالتی تعیین می شود، وارد فوتبال شد. منتقدان معتقد بودند که نتیجه معکوس داشت و تیم‌ها در وقت‌های اضافه رویکرد محتاطانه‌تری داشتند و می‌دانستند که یک گل بلافاصله بازی را به پایان می‌رساند.

“گل طلایی” در جام جهانی 2002 در کره جنوبی و ژاپن استفاده شد – سه “گل طلایی” به ثمر رسید – اما در فوریه 2004 هیئت بین المللی فوتبال، نهادی که قوانین و قوانین فوتبال را تعیین می کند، تصمیم گرفت که دیگر این کار ممنوع شود. برای تصمیم گیری در مورد بازی هایی که به وقت اضافه رفتند استفاده شود.

بکهام اخراج شد

بازی انگلیس و آرژانتین در دور دوم، در دقیقه 47 زمانی که دیوید بکهام به دلیل اخراج دیگو سیمئونه کارت قرمز دریافت کرد، بسیار معروف شد. شاید یک خطا، اما مطمئنا سیمئونه با سقوط به این راحتی در خط حمله اغراق کرده است؟ ایرادی نداره. بکهام اخراج شد و انگلیس مجبور شد بقیه بازی را کوتاه نویسی کند.

MICHAEL OWEN’S RUN TO GLORY

آرژانتین و انگلیس قبل از اینکه مایکل اوون 18 ساله حضور خود را به جهانیان اعلام کند، گل های پنالتی زودهنگام را با هم عوض کردند و در یک حرکت انفرادی شتابزده که خط دفاع آرژانتین را به هم زد و توپ را از کنار دروازه بان کارلوس روآ عبور داد.

اعتصاب شگفت انگیز برگکمپ

آرژانتین در یک چهارم نهایی این بار مقابل هلند درگیر بازی هیجانی دیگری بود. با تساوی 1-1 مسابقه، به نظر می رسید که بازی رفت و برگشت برای وقت اضافی تعیین شده است. اما دنیس برگکمپ، مهاجم باکلاس و زیبای آرسنال، ایده های دیگری داشت زیرا یکی از بهترین گل های تاریخ جام جهانی را در دقیقه 89 به ثمر رساند. برگکمپ با آرامش پاس 50 یاردی هم تیمی خود فرانک دی بوئر را در هوا کنترل کرد، روبرتو آیالا مدافع آرژانتین را کنار زد و توپ را به سقف دروازه از کنار کارلوس روآ بی پناه برد.

کرواسی قلب ها را تسخیر می کند

کرواسی با بازی در اولین جام جهانی خود به عنوان یک کشور مستقل، قلب هواداران بی طرف را با سبک بازی هجومی خود تسخیر کرد که باعث شد آنها به نیمه نهایی صعود کنند و در مکان سوم قرار بگیرند. داوور سوکر با شش گل برتری در تورنمنت خود به شهرت بین المللی رسید.

رکورد تعداد تیم ها

با اضافه شدن هشت تیم به میدان مسابقه فینال، رکورد 174 کشور به مسابقات مقدماتی راه یافتند.
جام جهانی 1998 دوران جدیدی را رقم زد زیرا ژائو هاولانژ پس از 24 سال از ریاست فیفا کنار رفت. سپ بلاتر، دبیر کل سابق فیفا، پس از پیروزی در انتخابات دو روز قبل از بازی افتتاحیه، جایگزین هاولانژ شد.

حقایق عجیب و غریب در مورد جام جهانی 1998

• لوتار ماتائوس آلمانی (98-1982)، آنتونیو کارباخال از مکزیک (66-1950) و جیانلوئیجی بوفون ایتالیایی (1998-2014) تنها بازیکنانی هستند که در پنج جام جهانی حضور داشته اند. ماتائوس دارای th

رکورد بیشترین بازی حرفه ای با 25 بازی. میروسلاو کلوزه آلمانی (2002-2014) با 24 بازی در رتبه دوم قرار دارد.

• روبرت پروسینسکی که در سال 1990 نماینده یوگسلاوی و در سال 1998 برای کرواسی بود، تنها بازیکنی است که برای دو کشور در جام جهانی گلزنی کرده است.

• ایتالیا برای سومین بار متوالی از طریق ضربات پنالتی حذف شد و قبلاً در سال 1990 به آرژانتین و برزیل در سال 1994 شکست خورده بود.

• سعید بلقولا از مراکش اولین آفریقایی بود که فینال جام جهانی را قضاوت کرد.

• این اولین حضور کرواسی در جام جهانی بود که در مسابقات قبلی به عنوان بخشی از یوگسلاوی شرکت کرده بود.

رکورد رانندگی در جهان برای چه کسیست کلیک کنید .

مطلب پیشنهادی

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر بیلیارد اسنوکر، ورزشی جذاب و پرطرفدار که قدمت آن به قرن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *