جمعه , 15 تیر 1403 - 6:04 قبل از ظهر

بهترین شطرنج بازان جهان

بهترین شطرنج بازان جهان

در این مقاله می خواهیم در مورد بهترین شطرنج بازان جهان صحبت کنیم و بدانیم چه کسی و کسانی در این بازی خوش درخشیدند و بدانیم ایلان ماسک و انیشتن نیز علاقه شان در این بازی چگونه بوده است . با ما همراه باشید تا اطلاعات جالب و خواندنی در مورد بهترین شطرنج بازان جهان بدانید .

10 بهترین شطرنج باز تمام دوران

بازی محبوب شطرنج ما اسطوره ها، قهرمانان جهان، رقیب ها، بازیکنان در سطح جهانی و استادان بزرگ بسیاری داشته است.

بازی های این استادان ما را به وجد می آورد، الهام می بخشد و راه های بازی سلطنتی را به ما می آموزد. بحث در مورد بهترین بازیکنان تمام دوران در محافل شطرنج معمول است – اما این بحث ها همیشه این سوال را ایجاد می کند: بهترین بازیکن تاریخ چه کسی بوده است؟

در اینجا 10 بازیکن برتر شطرنج آورده شده است:

  1. شماره 10 الکساندر آلخین
  2. شماره 9 میخائیل تال
  3. شماره 8 امانوئل لاسکر
  4. شماره 7 ولادیمیر کرامنیک
  5. شماره 6 میخائیل بوتوینیک
  6. شماره 5 آناتولی کارپوف
  7. شماره 4 خوزه رائول کاپابلانکا
  8. شماره 3 بابی فیشر
  9. شماره 2 مگنوس کارلسن
  10. شماره 1 گری کاسپارو

اسطوره های بازی شطرنج

بازیکنان زیر همگی اسطوره های شطرنج هستند و در حال گفتگو برای بهترین بازیکنان تمام دوران هستند، اما به دلایلی خارج از 10 بازیکن برتر قرار گرفتند.

  1. پل مورفی

پل مورفی مظهر شطرنج تهاجمی عاشقانه، قوی ترین بازیکن دهه 1850 و بهترین بازیکن قرن نوزدهم بود. در دوران او هیچ عنوان رسمی قهرمانی جهان وجود نداشت، اما او سال های نوری از رقابت خود جلوتر بود و به عنوان یک قهرمان غیررسمی جهان شناخته می شود.

مورفی در کنگره شطرنج آمریکا در سال 1857 برنده شد و سپس در سال 1858 به اروپا سفر کرد و در هر مسابقه ای که در مقابل بازیکنان برجسته جهان بازی کرد پیروز شد.

مورفی به جهان شطرنج در مورد فداکاری، توسعه، حمله، دقت و موارد دیگر آموزش داد. بازی افسانه‌ای او اپرا یکی از معروف‌ترین بازی‌های شطرنج در تمام دوران به حساب می‌آید و امروزه نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بابی فیشر مورفی را به عنوان یکی از ده بازیکن برتر تمام دوران معرفی کرد.

     2 . تیگران پطروسیان

جنرال موتورز تیگران پطروسیان یا “تیگران آهنین” قهرمان جهان در سالهای 1963-1969 و چهار بار قهرمان شوروی بود. بدون شکست در تمام سال منتهی به عنوان قهرمانی جهان (1962)، او به خاطر قدرت دفاعی و فداکاری های معروفش در مبادله معروف بود. به گفته جنرال موتورز دانیل نارودیتسکی، او یکی از “اولین بازیکنان نخبه با سبک واقعا جهانی” بود.

پطروسیان در سال 1963، جنرال موتورز افسانه ای میخائیل بوتوینیک را شکست داد و قهرمان جهان شد، در سال 1966 از عنوان قهرمانی خود در برابر جنرال موتورز بوریس اسپاسکی دفاع کرد و سپس در مسابقه مجدد در سال 1969 به اسپاسکی باخت.

در سال 1971، پتروسیان آخرین پله‌ی بابی فیشر برای رویارویی با اسپاسکی برای قهرمانی جهان در سال 1972 بود. پیروزی او بر فیشر در دومین بازی از مسابقه نامزدهای آن‌ها، باعث توقف برد تاریخی و بی‌سابقه فیشر در 20 بازی شد (اگرچه فیشر پیروز شد). .

      3 . ویسواناتان آناند

ویشوواناتان آناند قهرمان جهان فیده از سال 2000 تا 2002 و پانزدهمین قهرمان بلامنازع از سال 2007 تا 2013 بود. مسابقه قهرمانی در سال 1998 (در تای بریک) قبل از قهرمانی در مسابقات جهانی فیده در سال 2000.

در سال 2007، آناند در مسابقات قهرمانی جهان به صورت رفت و برگشت پیش از جنرال موتورز ولادیمیر کرامنیک و سایر بازیکنان در کلاس جهانی قهرمان شد و قهرمان جهان شد. در سال 2008 او کرامنیک را در یک مسابقه شکست داد و پانزدهمین قهرمان بلامنازع جهان شد. او در سال 2010 با غلبه بر جنرال موتورز وسلین توپالوف و در سال 2012 مقابل جنرال موتورز بوریس گلفاند از عنوان خود دفاع کرد. در سال 2013 آناند توسط مگنوس کارلسن قهرمان جهان شکست خورد.

آناند قوی‌ترین استاد بزرگ هندی در تمام دوران است و الهام‌بخش چندین نسل از شطرنج‌بازان در هند و سراسر جهان است.

حال به توضیح بیشتر از ده نفر برتر بپردازیم .

شماره 10 الکساندر آلخین

الکساندر آلخین چهارمین قهرمان رسمی جهان بود و این عنوان را از سال 1927 تا 1946 (به استثنای 1935-1937) در اختیار داشت. او بازیکنی درخشان و با مهارت بود و توانایی خاصی در بازی ترکیبی در پست های پیچیده داشت. او همچنین به جهان شطرنج آموخت که قوانین و اصول را می توان بر اساس تحلیل عینی موقعیت خاص و منحصر به فرد شکست.

آلخین با شکست دادن خوزه رائول کاپابلانکا در سال 1927 قهرمان جهان شد، علیرغم اینکه یک ضعیف بزرگ بود (او هرگز قبل از مسابقه یک بازی مقابل کاپابلانکا برنده نشده بود).

سلطنت آلخین به عنوان قهرمان جهان طولانی بود، اما او تنها دو بار با موفقیت از عنوان خود دفاع کرد (هر دو بار در برابر جنرال موتورز افیم بوگولجوبو در سال های 1929 و 1934). کاپابلانکا و آلخین به دلایل مختلف هرگز بازی برگشتی برای قهرمانی جهان نداشتند. آلخین برای قهرمانی جهان در سال 1935 با جنرال موتورز Max Euwe روبرو شد و در کمال تعجب بازی را از دست داد.

دو سال بعد آلخین در مسابقه برگشت مقابل یووه پیروز شد تا تاج را پس بگیرد، اما دیگر هرگز از آن دفاع نکرد. او در سال 1946 به عنوان قهرمان جهان درگذشت، تنها قهرمانی که تا به حال این کار را انجام داده است (اگرچه او در حال تکمیل جزئیات برای بازی با بوتوینیک بود).

شماره 9 میخائیل

جنرال موتورز میخائیل تال، همچنین به عنوان “جادوگر از ریگا” شناخته می شود، هشتمین قهرمان رسمی جهان بود. او در سال 1960 بوتوینیک را شکست داد و در سن 23 و نیم سالگی به مقام قهرمانی رسید و در آن زمان جوانترین قهرمان جهان در تاریخ شد (اگرچه این رکورد توسط کاسپاروف و کارلسن شکسته شد).

رویکرد تال که به خاطر سبک هجومی درخشان و منحصربه‌فردش شناخته می‌شود، دهه‌ها الهام‌بخش بازیکنان هجومی بوده است. یکی از جمله‌های معروف او این است که “شما باید حریف خود را به یک جنگل تاریک عمیق ببرید که در آن 2+2=5 است، و مسیری که به بیرون منتهی می‌شود فقط برای یک نفر عریض است.”

مجموعه بازی های او زندگی و بازی های میخائیل تال یک شطرنج کلاسیک است و یکی از بهترین کتاب های شطرنج در تمام دوران ها به حساب می آید.

شماره 8 امانوئل لاسکر

امانوئل لاسکر دومین قهرمان رسمی جهان بود و به مدت 27 سال این عنوان را در اختیار داشت. سلطنت او از سال 1894 تا 1921 طولانی ترین دوره سلطنت هر قهرمان شطرنج جهان است و دوران بازی او پنج دهه به طول انجامید. لاسکر اولین قهرمان رسمی جهان ویلهلم اشتاینیتز را در سال 1894 شکست داد و پنج بار از عنوان خود در برابر تعدادی از مدعیان کلاس جهانی از جمله فرانک مارشال، زیگبرت تاراش، دیوید یانوفسکی و کارل شلچتر دفاع کرد.

در سال 1921 لاسکر این عنوان را به کاپابلانکا از دست داد اما به بازی در بالاترین سطح ادامه داد. او در مسابقات 1935 مسکو در سن 66 سالگی، با نیم امتیاز کمتر از بوتوینیک و سالو فلهر، سوم شد، اما بالاتر از کاپابلانکا، اولین قهرمان زنان جهان ورا منچیک و 15 استاد دیگر.

شماره 7 ولادیمیر کرامنیک

جنرال موتورز ولادیمیر کرامنیک از سال 2000 تا 2007 قهرمان جهان بود. او با خلع ید کاسپاروف افسانه ای در سال 2000 قهرمان کلاسیک جهان شد، در سال 2004 در برابر جنرال موتورز پیتر لکو از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد و در سال 2006 با توپالوف قهرمان جهان فیده در مسابقه یکسان سازی عنوان روبرو شد. کرامنیک با شکست توپالوف به اولین قهرمان بلامنازع جهان پس از کاسپاروف در سال 1993 تبدیل شد.

در اوج بازی کرامنیک مطلقاً هیچ نقطه ضعفی نداشت – او می توانست همه این کارها را انجام دهد. او به خاطر بازی آخر بازی فوق العاده و سبک تمیز، سرسخت و موضعی اش شناخته شده بود. کرامنیک یکی از سخت ترین بازیکنان تاریخ بازی برای شکست در نظر گرفته می شود.

کرامنیک قبل از بازنشستگی در ژانویه 2019 بیش از 25 سال بازیکن برتر بود.

شماره 6 میخائیل بوتوینیک

جنرال موتورز میخائیل بوتوینیک به عنوان “پدر مدرسه شطرنج شوروی” شناخته می شود. ششمین قهرمان جهان از سال 1948 تا 1963 (با دو وقفه کوتاه) سلطنت کرد و بیش از 30 سال بازیکن برتر بود. سبک Botvinnik توسط منطق آهنین و انعطاف پذیری دیکته شده بود، اگرچه او در برنامه ریزی روشمند و استراتژیک بسیار با استعداد بود. سبک انعطاف پذیر او به او اجازه داد تا با انواع مختلف سبک های بازی سازگار شود.

او در سال 1948 قهرمان جهان شد، در سال 1951 از عنوان خود در برابر جنرال موتورز دیوید برونشتاین دفاع کرد و در سال 1954 جنرال موتورز واسیلی اسمیسلوف را شکست داد. در سال 1957 اسمیسلوف بوتوینیک را شکست داد، که سال بعد در مسابقه برگشت آنها پیروز شد (در آن زمان قهرمان جهان حق بازی مجدد داشت. اگر عنوان را از دست دادند). در سال 1960 بوتوینیک توسط تال شکست خورد، اما تاریخ تکرار شد زیرا بوتوینیک در سال 1961 در مسابقه مجدد خود پیروز شد.

اگرچه پتروسیان در سال 1963 سلطنت او را به عنوان قهرمان جهان به پایان رساند، اما بوتوینیک تا زمان بازنشستگی در سال 1970 در سطح بالایی به بازی ادامه داد. بوتوینیک مدرسه شطرنج خود را در سال 1963 آغاز کرد و او معلم سه قهرمان آینده جهان (کارپوف) بود. ، کاسپاروف و کرامنیک).

شماره 5 آناتولی کارپوف

جنرال موتورز آناتولی کارپوف دوازدهمین قهرمان جهان بود و از سال 1975 تا 1985 سلطنت کرد در حالی که از سال 1993 تا 1999 قهرمان جهان فیده بود.

زمانی که فیشر از مسابقه آنها در سال 1975 انصراف داد، کارپوف به طور پیش فرض قهرمان جهان شد زیرا خواسته هایش برآورده نشد. کارپوف با شکست دادن جنرال موتورز ویکتور کورچنوی در سال 1978 و بار دیگر در سال 1981 از تاج خود دفاع کرد. در سال 1984 کارپوف اولین دیدار خود را با کاسپاروف داشت و دنیای شطرنج برای همیشه تغییر کرد.

در اولین مسابقه از پنج مسابقه بین دو تایتان افسانه‌ای، این مسابقه زودهنگام برگزار شد و کارپوف پنج برد، سه باخت و 40 تساوی داشت. در سال 1985 کاسپاروف کارپوف را شکست داد و تاج شطرنج را به دست آورد. آنها دوباره در سال های 1986، 1987 و 1990 بازی کردند و پس از پایان مسابقات، رکورد عمر آنها در مسابقات قهرمانی جهان 19 برد برای کارپوف، 21 برد برای کاسپاروف و 104 تساوی بود!

در سال 1993 کاسپاروف از FIDE جدا شد (ایجاد PCA) و کارپوف قهرمان جهان فیده شد. کارپوف با غلبه بر جنرال موتورز جان تیمن در سال 1993، جنرال موتورز گاتا کامسکی در سال 1996 و آناند در سال 1998 (در تای بریک) از عنوان قهرمانی جهان در فیده دفاع کرد. کارپوف از بازی در مسابقات فیده در سال 1999 خودداری کرد .

مسابقات قهرمانی rld پس از تغییر قوانین فیده.

بازی‌های افسانه‌ای کارپوف همچنان منبع الهام برای همه بازیکنان موقعیت و پایان بازی است. اثر دو جلدی تیبور کارولی با عنوان بردهای استراتژیک کارپوف یکی از بهترین کتاب‌های شطرنجی است که تا کنون نوشته شده است.

شماره 4 خوزه رائول کاپابلانکا

خوزه رائول کاپابلانکا سومین قهرمان رسمی جهان و احتمالاً با استعدادترین شطرنج‌بازی بود که تا به حال این بازی را انجام داده است. از سال 1916 تا 1924، او رکورد 40 برد و 23 تساوی را در مسابقات به دست آورد که در آن زمان یک شاهکار بی سابقه بود و هنوز یک دستاورد تاریخی مهم است. استعداد و مهارت کاپابلانکا در دوره هشت ساله او بی نظیر بود.

کاپابلانکا با شکست دادن لاسکر افسانه ای در سال 1921 قهرمان جهان شد. بسیاری بر این باورند که اگر کاپابلانکا قبل از سال 1921 به او فرصت داده می شد، لاسکر را شکست می داد و بسیاری بر این باورند که اگر فرصتی برای مسابقه مجدد با آلخین به او داده می شد، این عنوان را پس می گرفت. . متأسفانه برای کاپابلانکا، اوج بازی او هم در طول جنگ جهانی اول و هم بین جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد.

همه قهرمانان و مدعیان جهان کاملاً خوب هستند، اما کاپابلانکا یک هدیه ویژه برای بازی آخر داشت. حتی در حال حاضر (در عصر موتور شطرنج) به سختی می توان در بازی آخر او سوراخ کرد. کتاب بهترین پایان های شطرنج کاپابلانکا اثر ایروینگ چرنف یک کتاب کلاسیک است.

هشت سال بدون حتی یک باخت و قهرمان شدن جهان چیزی است که جهان شطرنج دیگر هرگز نخواهد دید و فقط کاپابلانکا به این موفقیت دست یافت.

شماره 3 بابی فیشر

جنرال موتورز بابی فیشر یازدهمین قهرمان رسمی جهان و همچنین اولین و تنها قهرمان جهان آمریکایی بود. بسیاری او را مشهورترین شطرنج باز تاریخ می دانند. از سال 1970 تا 1971، فیشر 20 بازی متوالی را در برابر حریفان در سطح جهانی برد، دستاوردی بی‌سابقه و حیرت‌انگیز که به احتمال زیاد هرگز با آن برابری نخواهد کرد. این شاهکار جزو هفت رکورد شگفت انگیز شطرنج به حساب می آید.

در سال 1972 فیشر اسپاسکی را در “مسابقه قرن” شکست داد و قهرمان جهان شد، علیرغم اینکه مسابقه را با نتیجه 0-2 شروع کرد، پس از دور انداختن بازی یک در یک بازی پایانی کاملاً مساوی و حتی حاضر نشدن در بازی دوم، قهرمان جهان شد. برچیدن امپراتوری شطرنج شوروی توسط فیشر از سال 1970 تا 1972 در بحبوحه جنگ سرد، یکی از بهترین عملکردهای فردی در تمام دوران تلقی می شود.

سبک او منحصر به فرد، بدیع و خلاقانه بود. او می توانست با بهترین آنها حمله کند و دفاع کند، اما درک موقعیتی بسیار عمیق و تقریباً ترسناکی از خود نشان داد. فیشر الهام بخش چندین نسل از شطرنج بازان در ایالات متحده و سراسر جهان بود.

“بازی قرن” فیشر یکی از معروف ترین بازی های شطرنج تمام دوران است و کتاب او با عنوان 60 بازی خاطره انگیز من یکی از بهترین کتاب های شطرنج تاریخ به حساب می آید.

شماره 2 مگنوس کارلسن

مگنوس کارلسن عکس: Maria Emilianova/Chess.com.جنرال موتورز مگنوس کارلسن قهرمان جهان برای هر سه کنترل زمان (استاندارد، سریع و بلیتز) است. در سال 2009 او به جوانترین بازیکن تاریخ تبدیل شد که به آستانه 2800 امتیاز رسید و در 21 آوریل 2014 به اوج ریتینگ و بالاترین رتبه خود با 2889 رسید.

کارلسن از سال 2011 بازیکن شماره یک رنکینگ بوده و از آن زمان تاکنون بر بازی مسلط بوده است. از فوریه 2020، کارلسن در 120 بازی بدون شکست در کنترل زمان استاندارد، رکورد دیگری برای قهرمان جهان داشته است.

رزومه او در حال حاضر بیش از حد کافی است تا در لیست بهترین بازیکنان تمام دوران در رتبه دوم قرار گیرد، اما کارلسن تنها 29 سال سن دارد و شاید حتی به اوج قدرت بازی خود نرسیده باشد!

کارلسن با غلبه بر آناند در سال 2013 درست قبل از 23 سالگی قهرمان جهان شد (دومین قهرمان جوان جهان، تنها پس از کاسپاروف). او سه بار با موفقیت از عنوان خود دفاع کرده است: در سال 2014 کارلسن در بازی برگشت مقابل آناند پیروز شد، در سال 2016 او سرگئی کاراکین جنرال موتورز را شکست داد و در سال 2018 جنرال موتورز فابیانو کاروانا را شکست داد.

خود کارلسن باور نمی کند که در این لیست رتبه اول را کسب کرده باشد. طبق مصاحبه ای در ژانویه 2020، کارلسن می گوید: “کاسپاروف 20 سال بدون وقفه به عنوان شماره 1 جهان سپری کرد… او را باید بهترین در تاریخ دانست. اما احساس می کنم زمان در کنار من است… من هستم. هنوز 30 ساله نشده ام. اگر قرار بود در 30 سالگی به عنوان بهترین تاریخ در نظر گرفته شوم، باید از 10 سالگی شروع به تسلط می کردم.”

شماره 1 گری کاسپاروف

جنرال موتورز گری کاسپاروف سیزدهمین قهرمان جهان است و از سال 1985 تا 2000 این عنوان را در اختیار داشت. او اولین بار در سال 1984 به رتبه یک رسید و با چند استثناء جزئی تا سال 2006 بازیکن شماره یک جهان باقی ماند. کاسپاروف بر دنیای شطرنج مسلط بود. برای بیش از 20 سال

کاسپاروف در 3 مارس 2000 به اوج امتیاز خود یعنی 2856 رسید – در آن زمان عددی بی سابقه و رکوردی که تا زمانی که کارلسن از آن فراتر رفت شکسته نشد.

در سال 1985 کاسپاروف K

آرپوف در سن تقریباً 22 و نیم سالگی به جوانترین قهرمان جهان تبدیل شد. او سه بار متوالی در سال‌های 1986، 1987 و 1990 از عنوان قهرمانی جهان در برابر کارپوف دفاع کرد. در سال 1993، او از فیده جدا شد و PCA را شروع کرد – این وقفه باعث ایجاد دو قهرمانی مختلف جهانی شد تا اینکه در سال 2006 مسابقه اتحاد دوباره بین کرامنیک و توپالوف انجام شد. .

کاسپاروف با شکست دادن جنرال موتورز نایجل شورت در سال 1993 از عنوان خود دفاع کرد و بار دیگر با شکست دادن آناند در سال 1995 با موفقیت از عنوان خود دفاع کرد. کاسپاروف و لاسکر تنها دو قهرمان جهان هستند که پنج بار با موفقیت از عنوان خود دفاع کردند.

در سال 2000 کرامنیک کاسپاروف را شکست داد و به سلطنت بهترین بازیکن تمام دوران به عنوان قهرمان جهان پایان داد. با این حال، کاسپاروف تا زمان بازنشستگی در سال 2005 به بازی در مسابقات (و برنده شدن) ادامه داد – او بازی را به عنوان بازیکن شماره یک جهان ترک کرد.

کاسپاروف پس از بازنشستگی موثر خود در دنیای شطرنج همچنان فعال بوده است. او مسابقات نمایشگاهی انجام داده است و حتی کارلسن و هیکارو ناکامورا را تمرین داده است. مجموعه پنج جلدی او با عنوان پیشینیان بزرگ من یکی از بهترین کتاب‌های شطرنج تا کنون محسوب می‌شود.

این لیست محصول بحث بزرگی است که اخیراً بین بسیاری از کارکنان Chess.com انجام شده است و قرار نیست به عنوان واقعیت در نظر گرفته شود! کالین استاپچینسکی خودمان دیدگاه خود را در مورد این بحث به اندازه خود بازی جمع آوری کرده است، اما اگر با این دستور موافق نیستید یا فکر می کنید ما کسی را از دست داده ایم، لطفاً نظر خود را در نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

آیا شطرنج ضریب هوشی را افزایش می دهد؟

شطرنج و IQ

یک مطالعه در ونزوئلا که شامل 4000 دانش آموز کلاس دوم بود نشان داد که تنها پس از 4.5 ماه مطالعه منظم شطرنج، نمرات IQ آنها افزایش قابل توجهی دارد.

آیا اینشتین شطرنج بازی می کرد؟

به خوبی شناخته شده است که آلبرت انیشتین از دوستان قهرمان سابق شطرنج جهان (و ریاضیدان) امانوئل لاسکر بود. همچنین مشخص است که انیشتین می توانست شطرنج بازی کند، اگرچه ظاهراً جنبه رقابتی را دوست نداشت. گفته می شود، او بازیکن بزرگی بود، حتی اگر واقعاً بازی را دنبال نکرد.

آیا ایلان ماسک شطرنج بازی می کند؟

زمانی که ایلان ماسک در مورد بازی آسان صحبت کرد، بازیکنان و طرفداران به طور یکسان منتظر بیان نظرات خود نبودند. علاوه بر این، او در Polytopia به عنوان یک بازی استراتژیک بهتر صحبت کرد. ماسک در مورد شطرنج صحبت کرد که یک بازی ساده است و رایانه ها آن را آسان کرده اند.

آیا بازی Queen’s Gambit یک داستان واقعی است؟

آیا بازی The Queen’s Gambit بر اساس یک داستان واقعی است؟ خود داستان تخیلی است و برگرفته از رمانی به همین نام در سال 1983 است که والتر تویس درگذشت. آنیا تیلور جوی نقش بث هارمون را در The Queen’s Gambit نتفلیکس به تصویر می کشد.

آیا هیکارو بهتر از مگنوس است؟

رتبه Blitz Hikaru 3021 است، در حالی که امتیاز Blitz Magnus تنها 2992 است. همچنین، Hikaru هزاران و هزاران بازی در هر دو Blitz و Bullet انجام داده است که نشان می دهد رتبه او دقیق است، در حالی که مگنوس فقط 70 بازی بلیتز و 22 بازی گلوله انجام داده است. .

مطلب پیشنهادی

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر بیلیارد اسنوکر، ورزشی جذاب و پرطرفدار که قدمت آن به قرن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *