دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 10:27 بعد از ظهر

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟

اینستاگرام، دنیای پیچیده و شگفت‌انگیزی دارد که اگر بتوانید به درستی آن را درک کنید، می‌توانید درآمد زیادی از پیج خود به دست آورید. یکی از رازهای موفقیت در این فضا، آشنایی با الگوریتم‌های اینستاگرام است. این الگوریتم‌ها هستند که محتواها را پیش می‌برند و باعث رشد یا سقوط یک پیج می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید بدانید قوانین اینستاگرام بر چه اساسی عمل می‌کنند، با این مقاله همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود که روی نمایش محتواها در اکسپلور و فید کاربران تاثیرگذار است. در واقع، پیج‌هایی که با این قوانین همسویی داشته باشند، می‌توانند رشد سریع‌تری داشته باشند و محتوای آن‌ها، بیشتر در معرض دید مخاطبان مرتبط قرار خواهد گرفت.

فاکتورها و الگوریتم‌های کلی اینستاگرام

برخی از الگوریتم‌های اینستاگرامی، روی تمامی محتواها تاثیرگذار هستند. از جمله:

  • تعامل بین شما و مخاطب‌هایتان، برای اینستاگرام مهم است. وقتی با مخاطبان خود بیشتر در ارتباط باشید، محتواهای شما زودتر در معرض دید آن‌ها قرار خواهد گرفت. تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمی‌شود. برای الگوریتم اینستاگرام مهم است که شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت کنید و با دیگران تعامل داشته باشید.
  • میزان علاقه کاربران به یک نوع خاص از محتوا در نمایش بیشتر آن محتوا موثر است. اگر مدتی در اینستاگرام به دنبال یک محصول خاص باشید، خواهید دید که اکسپلور شما پر از پست‌های مربوط به آن محصول می‌شود. یا اینکه اگر از محتواهای یک پیج بیشتر خوشتان بیاید، استوری‌های آن زودتر از باقی پیج‌ها برایتان نمایش داده می‌شود.
  • محتواهای مرتبط با حوزه فعالیت شما بیشتر نمایش داده خواهند شد. مثلا اگر در زمینه طراحی گرافیک فعالیت دارید و پست‌های شما هم در همین حوزه است، محتواهای مربوط به این حوزه را بیشتر در Feed و اکسپلور مشاهده خواهید کرد.
  • زمان انتشار محتواها مهم است! اگر فاکتورهای علاقه، ارتباط و تعامل در یک حد باشد، محتوایی که جدیدا منتشر شده باشد، زودتر نمایش داده خواهد شد.

الگوریتم‌های ریلز (Reels)

ریلز یا همان ویدئوهای کوتاه اینستاگرامی، جدیدترین انواع محتوا در این شبکه اجتماعی هستند. نمایش این نوع محتواها به کاربران، از چند الگوریتم پیروی می‌کند:

  • فعالیت‌های اخیر کاربران: در صورتی که یک کاربر در بازه زمانی اخیر، به نوع خاصی از ریلز علاقه نشان داده باشد، محتواهای مشابه آن را مشاهده خواهد کرد.
  • تعامل با منتشرکننده ریلز: هرچه ارتباط بیشتری با یک پیج داشته باشید، ریلز آن را زودتر و بالاتر از سایر محتواها مشاهده خواهید کرد.
  • توجه به جزئیات مورد استفاده در ریلز: در ریلز، ممکن است آهنگ‌ها یا متن‌های زیرنویس خاصی استفاده شود که روی نمایش آن موثر است.

الگوریتم‌های مربوط به استوری

بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام، ۳ فاکتور اصلی برای ترتیب نمایش استوری‌ها در نظر گرفته می‌شود:

  • میزان تعامل کاربران: در صورتی که استوری‌های یک پیج را بیشتر لایک و ریپلای کنید، احتمال نمایش آن استوری برای شما بیشتر خواهد شد.
  • تاریخچه مشاهده‌های قبلی: الگوریتم‌های اینستاگرام، بررسی می‌کنند که در طول زمان، چندبار استوری‌های یک پیج را دیده‌اید؟ در واقع هر چه بیشتر استوری‌های یک نفر را ببینید، احتمال نمایش استوری‌های بعدی او در ابتدای لیست بیشتر خواهد شد.
  • نوع ارتباط شما با مخاطب: اینستاگرام بر اساس پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، کامنت‌هایی که می‌نویسید و استوری‌های مشترکی که منتشر می‌کنید، میزان صمیمیت شما با مخاطبان را تشخیص می‌دهد.

الگوریتم‌های بخش فید (Feed)

بخش فید اینستاگرام همان قسمتی است که پست‌ها و استوری‌های کسانی که دنبال می‌کنید برای شما به نمایش درمی‌آید. ترتیب نمایش محتواهای این بخش، بستگی به ۴ فاکتور مهم دارد:

  • محتواهای مورد علاقه شما همیشه اولویت دارند. میزان علاقه، بر اساس لایک‌ها و کامنت‌هایی که منتشر می‌کنید تعیین می‌شود.
  • پست‌های محبوب، بالاتر از بقیه موارد قرار می‌گیرند. به این معنا که اگر یک پست ۱۰۰ لایک و ۲۰ کامنت داشته باشد، بالاتر از پستی با ۵۰ لایک و ۵ کامنت قرار خواهد گرفت.
  • محتوای پیج‌هایی که با آن‌ها تعامل دارید، بالاتر هستند. مثلا اگر برای یک پیج فروشگاهی، چندین بار کامنت گذاشته و دایرکت ارسال کرده باشید و ادمین آن پیج به شما پاسخ داده باشد، محتواهای آن را زودتر از باقی پیج‌ها در بخش Feed خواهید دید.
  • محبوبیت کلی پیج منتشر کننده، باعث اولویت نمایش محتوای آن خواهد شد.

الگوریتم‌های اکسپلور (Explore)

الگوریتم‌های بخش اکسپلور به شکل زیر عمل می‌کنند:

  • اولویت با محتواهای پرطرفدار است؛ هرچه تعداد لایک‌ها و کامنت‌های یک پست در مدت زمان کوتاه بیشتر باشد، احتمال نمایش آن در اکسپلور بیشتر خواهد شد.
  • میزان علاقه کاربر به موضوع محتوا بسیار مهم است؛ در اکسپلور هر کاربر، پست‌هایی نمایش داده می‌شود که به موضوع آن‌ها علاقه داشته باشد.
  • تاریخچه تعامل با پست‌های مشابه در نظر گرفته می‌شود؛ در بخش اکسپلور، پست‌هایی را خواهید دید که با پیج منتشر کننده آن‌ها تعامل بیشتری داشته باشید.
  • سرعت رشد کلی پیج و محبوبیت آن اهمیت دارد؛‌ هرچه یک پیج در مدت زمان اخیر محبوب‌تر باشد، احتمال نمایش پست‌های آن در اکسپلور هم بیشتر خواهد شد. این محبوبیت بر اساس رشد دنبال‌کنندگان، بازدید صفحه، تعداد لایک، کامنت و دایرکت تعیین می‌شود.

جدیدترین آپدیت‌های الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم‌ها صرفا به علاقه‌مندی و تعامل کاربران محدود نمی‌شوند؛ بلکه جزییات خاصی هم دارند که روی نمایش محتواها بسیار اثرگذار است. بر همین اساس، در سال ۲۰۲۴، اینستاگرام تغییرات زیر را روی الگوریتم‌های خود اعمال کرده است:

  • توجه بیشتر به محتواهای عکس نسبت به ریلز: با ظهور ریلز، مدتی تمرکز اصلی اینستاگرام روی این نوع محتوا بود، اما در چند ماه اخیر از این تمرکز تا حدودی کاسته شده و پست‌های دیگر نیز اهمیت پیدا کرده‌اند.
  • فیلتر دقیق‌تر محتواهای آزاردهنده، مستهجن، توهین‌آمیز و حساس: اگرچه این قانون از همان ابتدا هم در اینستاگرام وجود داشت، اما در آپدیت جدید الگوریتم‌ها، حساسیت بیشتری روی نمایش محتواهای آزاردهنده وجود دارد و پیج‌های انتشاردهنده این محتواها خیلی سریع بسته می‌شوند.
  • تاثیر منفی واترمارک سایر پلتفرم‌ها روی نمایش و کسب رتبه: پیشتر، محتواهایی که واترمارک سایر پلتفرم‌ها را داشتند، در نمایش و کسب رتبه مشکلی پیدا نمی‌کردند، اما اگر الان بخواهید با ویدئویی که واترمارک تیک‌تاک دارد رتبه بگیرید، دچار مشکل می‌شوید.
  • تیک‌ آبی قابل خریداری است ولی همچنان روی رتبه تاثیر مثبت دارد: پیشتر، تنها پیج‌های معتبر و مشهور می‌توانستند تحت شرایط خاصی تیک آبی بگیرند. در حال حاضر، می‌توان با پرداخت هزینه این تیک را خرید و رتبه بهتری کسب کرد.

چگونه با الگوریتم‌ها همسو شوم؟

اگر می‌خواهید پست‌ها، استوری‌ها و ریلز شما بیشتر در اینستاگرام دیده شوند، باید با الگوریتم‌ها هماهنگ شوید. برای این کار، به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

  1. محتواهای اخلاقی منتشر کنید و از توهین یا ذکر نکات حساس بپرهیزید.
  2. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و به پیام‌ها و کامنت‌ها پاسخ دهید.
  3. زمان فعالیت مخاطبان را تحلیل کنید و در بهترین زمان ممکن محتواها را منتشر کنید.
  4. از هشتگ‌ها، منشن‌ افراد و تگ‌های موقعیت مکانی بیشتر استفاده کنید.
  5. در انتشار محتواها نظم و مداومت داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  6. به قوانین کپی‌رایت توجه داشته باشید و محتواهای منحصر به فرد تولید کنید.
  7. از هشتگ‌ها، موسیقی‌ها یا تیپ‌های محتوایی ترند کمک بگیرید.

در نهایت اینکه؛

الگوریتم‌های اینستاگرام، قوانینی هستند که نحوه نمایش محتواها به مخاطبان را تعیین می‌کنند. هرچه بیشتر با این قوانین آشنا باشید، فعالیت موفق‌تری در این پلتفرم خواهید داشت. امیدواریم اطلاعات این مقاله در فعالیت موثر اینستاگرامی به شما کمک کنند.

منبع: جدیدترین الگوریتم اینستاگرام

مطلب پیشنهادی

 دکتر پن چیست و چه محصولاتی دارد

 دکتر پن چیست و چه محصولاتی دارد

 دکتر پن چیست و چه محصولاتی دارد :در دهه‌های اخیر، صنعت زیبایی و مراقبت از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *