جمعه , 15 تیر 1403 - 7:07 قبل از ظهر
آینده هالیوود در فضا

آینده هالیوود در فضا چگونه است؟

نسل جدیدی از ایستگاه‌های فضایی خصوصی دارای چشم‌اندازی امیدبخش برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در حال آشکار شدن است.

فیلم‌هایی که در فضا رخ می‌دهند، چیزی جدید نیستند. کلاسیک‌هایی مانند “2001: مهمانی فضایی” و “باربارلا” و به تازگی‌تر، فیلم‌های پرطرفدار مانند “سیاره‌نشین” و “گرانش”، همگی مخاطبان را به خود جذب کرده‌اند. اما با عدم امکان فیلم‌برداری در محل واقعی، کارگردانان به طرق دیگری برای تولید این فیلم‌ها تکیه می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به بازسازی فضاپیماها با تصویرسازی ماشینی و شبیه‌سازی جاذبه صفر با پروازهای پارابولیک اشاره کرد.

اما به لطف ظهور صنعت فضایی تجاری – و دسته جدیدی از ایستگاه های فضایی نسل بعدی که قرار است در اواخر دهه به فضا پرتاب شوند – فیلمبرداری در مدار پایین زمین دیگر ایده دور از ذهنی نیست. از آنجایی که هزینه پرتاب موشک همچنان در حال کاهش است، تهیه کنندگان در حال حاضر درام ها، رویدادهای ورزشی و حتی برنامه های تلویزیونی واقعیت را ترسیم می کنند که حداقل می تواند شامل اجزایی باشد که در فضا فیلمبرداری می شوند.

آلیسون دلار، یکی از بنیانگذاران و تهیه کننده اجرایی کنفرانس گردشگری فضایی، ابتکاری که صنعت سفرهای فضایی غیرنظامی را ترویج می کند، می گوید: «این کاملاً باز است و واقعاً هیچ پروتکل مستقیم و سخت و سریعی در آنجا وجود ندارد. نکته این است که از آنجایی که تجارت فضای تجاری با یک کلیپ بسیار سریع در حال رشد است … قطعه بعدی زیرساختی است که به بیش از چند نفر در یک زمان اجازه می دهد تا در واقع فعالیت هایی مانند این خارج از جهان را انجام دهند.

تولید فیلم در فضا کاملاً چیز جدیدی نیست. فیلم روسی “بازگشت از مدار” که در سال 1984 تولید شد و در آن فضانوردها هم به عنوان بازیگران شرکت کردند، شامل صحنه‌هایی است که در یکی از ایستگاه‌های فضایی دوره شوروی با نام سالیوت فیلمبرداری شده است. در سال 2013، فضانورد کانادایی کریس هدفیلد ویدئویی موسیقی‌ای منتشر کرد که در برجسته‌ترین فضاپیمای بین‌المللی (ISS) تولید شده بود و برای ترانه “تفاوت فضا” از دیوید بوی بود. (او همچنین در مدار آلبومی را ضبط کرد.)

گردشگران فضایی نیز فیلم هایی فراتر از جو تولید کرده اند. در سال 2008، یک بازی‌ساز به نام ریچارد گاریوت پس از پرداخت 30 میلیون دلار برای سوار شدن بر موشک سایوز روسیه، به عنوان یک گردشگر فضایی غیرنظامی ثبت نام کرد و از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرد. در حالی که گاریوت در کشتی بود، فیلم کوتاه کمدی به نام «آپوژی ترس» را فیلمبرداری و فیلمبرداری کرد که او آن را اولین تولید علمی تخیلی ساخته شده در فضا نامید. در این فیلم فضانوردان به عنوان نسخه‌های تخیلی خود در تقلید بی‌نظیر زندگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازی می‌کردند. سفر او همچنین در مستند Man on a Mission در سال 2010 پوشش داده شد.

اکنون، با شروع مسابقه فضایی تجاری و گردشگری فضایی تجاری، فیلم های فضایی بسیار حرفه ای تر می شوند. به عنوان مثال، نتفلیکس اکنون در حال پخش دو مستند فضایی است. بازگشت به فضا در سال گذشته تلاش‌های اسپیس‌ایکس برای حمل فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را مستند می‌کند که اولین سفر از این نوع توسط یک فضاپیمای آمریکایی از زمان چلنجر است. این فیلم شامل مصاحبه‌ها و فیلم‌هایی از فضانوردان قبل از برخاستن از زمین می‌شد، اما همچنین تصاویری را که روی فضاپیما از طریق دوربین‌های از پیش نصب شده گرفته شده بود، نشان می‌داد. و مستند 2021 «Countdown: Inspiration4 Mission to Space» سفر سه روزه اولین خدمه غیرنظامی را دنبال می کند که به مدار پایین زمین سفر می کنند. در حالی که تیم‌های تولید حرفه‌ای روی صحنه‌های قبل و بعد از پرتاب کار می‌کردند، برخی از فیلم‌های ایستگاه توسط خود خدمه آماتور ضبط شد.

درام های فضایی به برنامه ریزی لجستیکی بیشتری نیاز دارند. یک نمونه تولید برنامه ریزی شده ای به نام هلیوس است که در پایان این دهه جریان دارد. در حالی که سازندگان انتظار ندارند واقعاً بازیگرانی را در مدار پایین زمین فیلمبرداری کنند، آنها همچنان به شدت به صنعت فضایی برای کمک متکی هستند. تیم هلیوس از یک فضانورد آمریکایی مشاوره گرفته و موشک United Launch Vulcan را برجسته خواهد کرد. بزرگترین همکاری شامل توافق فیلم با شرکت فضایی خصوصی Blue Origin است که به تولید زمینی اجازه می دهد از شبیه سازی ایستگاه فضایی Orbital Reef برنامه ریزی شده خود به عنوان مدلی برای فیلم، همراه با سایر دارایی های شرکت استفاده کند. Orbital Reef یکی از چندین ایستگاهی است که بودجه ناسا را برای جایگزینی بالقوه ISS در دهه آینده دریافت کرده است.

پاتریشیا بنیناتی می‌گوید: «دلیل همکاری ما با شرکت‌های بزرگ فضایی این است که می‌خواهیم مردم این فیلم را در سال 2030 ببینند و نگاهی اجمالی به آنچه در سال 2030 با شرکت‌های واقعی دارد، ببینند، نه شرکت‌های جعلی». ، تهیه کننده و نویسنده فیلم.

این مرحله بعدی سرگرمی فضایی ممکن است شامل تلویزیون واقعیت نیز باشد. طبق گزارش‌ها، یک سریال واقعیت برنامه‌ریزی‌شده به نام «قهرمان فضایی» دو دوجین نفر را برای فرصتی برای سفر به فضا خواهد داشت و سفر برنده برای پایان نمایش پخش می‌شود. کانال دیسکاوری سریال مشابهی را با عنوان «چه کسی می‌خواهد فضانورد شود» را معرفی کرده است، اگرچه به نظر می‌رسد هیچ کدام از این برنامه‌ها تولید را آغاز نکرده باشند. برخی دیگر پخش زنده ورزش های فضایی مانند دجبال فضایی را پیشنهاد کرده اند.

شرکت های فضایی تجاری اکنون برای ورود محصولات رسانه ای آماده می شوند. بلو اوریجین گفته است که پس از پرتاب ایستگاه فضایی جدیدش، آماده همکاری با صنعت رسانه و سرگرمی است. Nanoracks که با لاکهید مارتین برای ساخت یک ایستگاه فضایی شرکتی به نام Starlab همکاری کرده است، قبلاً برای ارائه یک دوربین 360 درجه به مدار برای فیلمبرداری از پروژه واقعیت مجازی به نام “کاوشگرهای فضایی: تجربه ISS” که ظاهراً “بزرگترین تولید” است کار کرده است. تا به حال در فضا فیلمبرداری شده است.” این دوربین دارای یک بازوی روباتیک متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

و Axiom Space – که اکنون در حال ساخت یک ایستگاه فضایی است که قبل از اینکه ایستگاه فضایی بین‌المللی از رده خارج شود، به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل می‌شود – برنامه‌هایی برای ایجاد یک “مکان رسانه‌ای میکروگرانشی بادی” دارد. این شرکت می گوید این مکان به عنوان یک استودیوی سرگرمی و محتوا خدمت خواهد کرد.

یک شرکت بریتانیایی به نام Space Entertainment Enterprise اکنون با Axiom و Tom Cruise برای فیلمبرداری یک فیلم آینده در آن ایستگاه کار می کند. بنیانگذاران آن استودیوی آینده Axiom را به عنوان یک ساختار فضایی با کیفیت عالی توصیف کرده اند که امکان گسترش صنعت سرگرمی جهانی 2 تریلیون دلاری را در مدار پایین زمین فراهم می کند.

تمامی این پروژه‌ها به عنوان زیرساخت‌های شگفت‌انگیز جدید ایجاد شده توسط صنعت فضایی جدید در دوران مدرن در حال ظهور می‌باشند. ایستگاه‌های فضایی نسل جدید به شکل روزافزونی در حال تبدیل شدن به شرکت‌ها هستند. به گفته مقامات ناسا، هرگز اهمیت زیادی به تجارت و نمایش در فضا نمی‌داده‌اند، اما این تغییر می‌تواند موجب شکل‌گیری بازار سهام در هالیوود و تجارت در فضا شود.

مطلب پیشنهادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی

 معرفی فیلم های هالیوودی پیمان معادی :پیمان معادی، نامی آشنا در سینمای ایران و جهان. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *