پنجشنبه , 14 تیر 1403 - 2:04 قبل از ظهر
آخرین روش درمان دیسک کمر را بشناسید!

آخرین روش درمان دیسک کمر را بشناسید!

عارضه و بیماری های ستون فقرات کمر

کمر یکی از مهم ترین قسمت های بدن انسان است و در ستون فقرات، بیشترین وزن را مهره‌های ستون فقرات کمری تحمل می‌نمایند؛ به همین علت، آسیب دیدگی یا بیماری کمر می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. بیماری‌ های ستون فقرات انواع زیادی دارند و در این مطلب ما به بررسی انحرافات ستون فقرات کمر شامل قوز کمر (کیفوز)، گودی کمر (لوردوز)، سیاتیک و اسکولیوز می پردازیم.

انواع عارضه های کمر

قوز کمر

قوز کمر یا کیفوز (Kyphosis) یک وضعیت است که در آن ستون فقرات در ناحیه پشت بیش از حد به سمت داخل قوس دارد. این وضعیت می تواند باعث درد، سفتی و خستگی در کمر شود.

قوز پشتی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند ضعف عضلات کمر و شانه، آسیب دیدگی ستون فقرات، بیماری های مادرزادی، بارداری و چاقی.

علائم قوز پشتی معمولاً به صورت درد، سفتی و خستگی در کمر ظاهر می شود. در برخی موارد، ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا گوارشی نیز شود.

تمرینات اصلاحی برای قوز پشتی

تمرینات اصلاحی برای قوز پشتی بر تقویت عضلات کمر و شانه و بهبود وضعیت بدنی تمرکز دارند. برخی از این تمرینات عبارتند از:

  • چرخش زانو: روی زمین به آهسته دراز بکشید؛ زانوها را به آرامی به یک طرف بدن خود به حالت دورانی منتقل کنید تا پشتتان احساس تنش کند. برای هر طرف حداقل پنج بار تکرار کنید.
  • پل پشت: در این تمرین، فرد باید روی زمین دراز بکشد و باسن خود را به سمت بالا بلند کند تا کمر خود را به سمت بیرون قوس دهد.
  • کشش عضلات سینه: در این تمرین، فرد باید در حالی که به یک دیوار تکیه داده است، دستان خود را بالای سر خود قرار دهد و آرنج های خود را به سمت عقب بکشد.

سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است که از ستون فقرات پایینی شروع می شود و به سمت پایین پاها امتداد می یابد؛ درد سیاتیک یکی از دردهای شایعی است که خیلی از افراد درگیر آن می‌شوند.

علت اصلی سیاتیک، فشار روی عصب سیاتیک است. این فشار می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ زمانی که یک قسمت از دیسک بین مهره ای از بین برود و به نخاع یا اعصاب فشار وارد شود موجب آسیب به سیاتیک و بروز درد در ناحیه کمر می‌شود و که آن را فتق دیسک می نامند. همچنین هنگامی که کانال نخاعی در ستون فقرات به اندازه کافی بزرگ نباشد تا بتواند از نخاع به طور درست محافظت کند و  تنگی کانال نخاعی صورت گرفته باشد باعث بروز سیاتیک می شود. یکی دیگر از عواملی که از علل سیاتیک می باشد، آسیب دیدگی ستون فقرات است که باعث فشار روی عصب سیاتیک می گردد.

اصولاً علائم سیاتیک به صورت درد شدید و ناگهانی در پشت یا باسن شروع می شود؛ این درد ممکن است به سمت پایین پاها، به ویژه به ران ها و ساق پاها، انتشار یابد. در برخی موارد، سیاتیک باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا گرفتگی عضلانی در پاها می شود.

برای درمان و بهبود سیاتیک باید استراحت کرده و از داروهای مسکن و فیزیوتراپی استفاده نمایید؛ در برخی موارد، امکان دارد طبق پزشک ارتوپد، جراحی نیز لازم باشد.

گودی کمر

گودی کمر وضعیتی است که در آن ستون فقرات در ناحیه کمر بیش از حد قوس دارد، این وضعیت می تواند باعث درد، سفتی و خستگی در کمر شود.

گودی کمر ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله: ضعف عضلات، آسیب دیدگی، بارداری، چاقی. توصیه می کنیم برای بهبود گودی کمر، عضلات کمر را تقویت کرده تا وضعیت بدن بهبود یابد؛ در برخی موارد، ممکن است از وسایل حمایتی نیز استفاده شود.

اسکولیوز

اسکولیوز نوعی بیماری می باشد که در آن ستون فقرات به یک طرف خم می شود. به طور کلی، این عارضه در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود و می تواند خفیف یا شدید باشد. در موارد خفیف، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در موارد شدید، علائمی مانند باعث درد، خستگی و مشکلات ظاهری داشته باشد.

علت اسکولیوز به طور کامل مشخص نیست اما عواملی که احتمال دارد در ایجاد اسکولیوز نقش داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • آسیب دیدگی

پیشگیری از عارضه و بیماری های کمر

برای پیشگیری از عارضه و بیماری های کمر، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • از وضعیت بدنی صحیح در هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام استفاده کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید، ورزش هایی مانند شنا بسیار مناسب و تاثیرگذار است.
  • از خم شدن مداوم به سمت جلو، امتناع کنید.

مطلب پیشنهادی

 خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار ؟

 خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار ؟

خوردن مشروبات الکلی ضرر بیشتری دارد یا کشیدن سیگار  :در دهه‌های اخیر، مسائل مربوط به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *